vijf potvissen op strand Texel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:17

Als ze niet terug kunnen zou ik het op prijs stellen dat de dieren uit hun lijden verlost worden.
Heb geen zin in herhaling van een paar jaar geleden -:(-
Johanna. ;(

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:30

Er wordt wel eens verondersteld,dat dit soort dingen te maken hebben met verstoring van het aardmagnetisme, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Het aardmagnetisme is namelijk nog al veranderlijk.
Deze veranderlijke afwijkingen noemen we variatie.
Daar komt nog bij dat plaatselijk heel zware afwijkingen voor kunnen komen zo als bv bij het postgat, nabij het vogeleiland Griend.
Daar zit een oude vulkaan onder de zeebodem, en als je daar overheen vaart draait je kompas echt een rondje.......voor een zeezoogdier zou dat dus uiterst verwarrend zijn.
Het zogenaamde ware noorden is een vastgesteld punt, waar de denkbeeldige variatieaardas en de meridianen samenkomen. Het magnetische noorden ligt in de buurt bij het Canadese plaatje Bathurst, ongeveer 2000 kilometer van het ware noorden.
Het magnetische noorden varieert en verplaatst zich elk jaar een beetje. De hoek tussen het waren noorden en het magnetische noorden wordt aangeduid met de variatie. Deze is afhankelijk van je locatie. In 1980 was de variatie in Nederland ongeveer 4° west, maar op dit moment is de variatie bijna te verwaarlozen. In Canada is het een ander verhaal. In het westen van het land is de afwijking -20 graden, terwijl de afwijking in het oosten zelfs op +20 graden uitkomt.
Daar komt nog bij,,een potvis heeft geen zeekaart in zn hoofd.

Ik lees overigens steeds over hulp in de buurt, maar heel vreemd...op live AIS, is geen enkele scheepvaartbeweging in de buurt te zien.

esje01

Re: vijf potvissen op strand Texel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:42

Lees net in de courant dat er meer zijn gesignaleerd voor de kust op diverse plekken

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:52

esje01 schreef:
Lees net in de courant dat er meer zijn gesignaleerd voor de kust op diverse plekken

Linkje ? Lijkt me onlogisch dat deze allemaal de kwijt weg zijn....

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:53

Weet niet hoe ik link moet plaatsen.
Texel se courant fb pagina gaf die melding

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:58

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:00

Hoe sneu, arme beesten.

Nu.nl meldt dat er inmiddels zeker 2 zijn overleden en dat de anderen wachten tot ze hun laatste adem uitblazen. Bah, van mij mogen ze dan wel uit hun lijden verlost worden.

Opvallend dat er tegenstrijdige berichten in omloop zijn als ik bovenstaande post lees.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:02

Ik ga dit eventjes volgen wij zitten bij SOS dolfijn van Den Helder tot ongeveer Schoorl moeten wij voor de dolfijn achtige zorgen als ze aanspoelen. Mijn vader zit ook bij de KNRM waar hij op dit moment is. Ik weet niet of ze bij de potvissen zijn, maar hoop dat ze voorzichtig zijn.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 23:08

teiger150 schreef:
Ik ga dit eventjes volgen wij zitten bij SOS dolfijn van Den Helder tot ongeveer Schoorl moeten wij voor de dolfijn achtige zorgen als ze aanspoelen. Mijn vader zit ook bij de KNRM waar hij op dit moment is. Ik weet niet of ze bij de potvissen zijn, maar hoop dat ze voorzichtig zijn.

Op live AIS is geen reddingboot te zien....de Hunter, die normaalgesproken als een van de eersten wordt opgeroepen ligt op Terschelling voor de kant, en de Tempest is van af Harlingen onder weg na een klusje naar Terschelling.

Voor de liefhebbers...dit kun je volgen via de volgende link.

http://www.scannernet.nl/maritiem/live-ais

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:12

teiger150 schreef:

De knrm van Texel is wel aanwezig. De hele avond al.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:17

Ze liggen trouwens ook niet echt op een gunstige plek, paal 12 is volgens aan de west kant van Texel (uit mijn hoofd). Mochten de dieren terug in zee komen, dan is de kans heel erg groot dat ze op de Razende bol terecht komen of in het Schulpengat...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:59

Ik vind dit zo vreselijk sneu, is er dan niemand daar aanwezig die het wel gepast vind ze uit hun lijden te verlossen? Danwel ze gewoon terug in zee te helpen. Maar ze liggen er nu vanaf 6 uur begrijp ik en er is nog niets gebeurd.
Ze hebben er nu 2 om te ontleden, mogen die andere 3 alsjeblieft overleven? :'(

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:15

Als je de foto's ziet lijken ze ook op hun zij te liggen, dat betekent dat het nog moeilijker voor ze is om weg te komen en ze waarschijnlijk verdrinken of bezwijken onder hun gewicht als ze niet weg kunnen komen. Als het op de westkant is van texel is de kans groot dat als ze loskomen ze door de stroming mee worden gevoerd de razende bol. Lijkt me wel onwaarschijnlijk dat ze de waddenzee op gesleurd worden aangezien ze als ze los komen dat nu moet zijn en het is nu afgaand water. Gelukkig gebeurt dit niet heel vaak maar wel jammer dat het de laatste tijd vaker gebeurd -O-

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:17

anneliesdj schreef:
Ik vind dit zo vreselijk sneu, is er dan niemand daar aanwezig die het wel gepast vind ze uit hun lijden te verlossen? Danwel ze gewoon terug in zee te helpen. Maar ze liggen er nu vanaf 6 uur begrijp ik en er is nog niets gebeurd.
Ze hebben er nu 2 om te ontleden, mogen die andere 3 alsjeblieft overleven? :'(

Ik denk niet dat ze het leuk vinden om te ontleden en ze daarom expres dood laten gaan.

Maar als ze toch dood zijn, waarom zou je ze dan niet ontleden voor onderzoek? Al denk ik ook niet dat ze in het geheel zo potvis van jet strand afkrijgen, anders hadden ze ook wel het water in gekregen.

Die arme beestjes zijn nou eenmaal loodzwaar.

Droevig nieuws, hoop dus dat ze het alsnog allemaal halen, maar de kans is altijd zo klein bij zulke dingen :(

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 00:22

Een volwassen potvis kan tot 50 ton wegen, dus even terug in zee brengen is geen sinecure....is overigens wel een mooie jut.....er zit voor duizenden euro`s aan amber en ivoor in zo`n beest.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:26

Mijn vader is er toen der tijd ook bij walvis Johanna bij geweest. en het meest lastige is dat je geen kabel om zijn staart ofzoeits kan binden. Want dan trek je die potvis compleet uitelkaar ivm het gewicht van de potvis.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:36

Er word hier wel geroepen dat ze uit hun lijden moeten worden verlost maar heeft er weleens iemand over nagedacht hoe dat dan moet? De vorige keer was dat ookal een issue...

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:39

Klopt inderdaad Polly. Wel is er sinds Johanna/Johannes een heel protocol opgezet door BuZa waarin staat hoe te handelen bij een stranding en hoe ze afgemaakt moeten worden (geloof met explosieven) Zulke grote dieren geef je niet net zo makkelijk een spuitje als een hond of paard.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:40

briitje schreef:
Oorzaak

Het stranden van walvissen in de Noordzee zou te maken kunnen hebben met verstoringen in het magnetisch veld van de Aarde, als gevolg van een verhoogde zonneactiviteit. Net als postduiven gebruiken ook walvissen dat magnetisch veld om hun weg te vinden. Bij verhoogde zonneactiviteit treden er echter verstoringen op. Duitse zeebiologen onderzochten alle strandingen van potvissen in de Noordzee tussen 1712 en 2003. Van de 97 geregistreerde gevallen bleken er zich 87 te hebben voorgedaan tijdens periodes dat de zon een hogere activiteit vertoonde.

bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/vij ... ~a4223347/

Dit geloof ik wel.. Ook omdat overal ter wereld al die rare geluiden gehoord worden.. Had ook wat met t magnetisch veld te maken meen ik..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 00:55

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:01

Als het maar een orca is, dan kunnen ze hem wel van het strand af krijgen en in 'veiligheid' brengen.
Sorry hoor, maar met alle techniek en wetenschap tegenwoordig en dan zou het niet mogelijk zijn zo'n beest uit zijn lijden te verlossen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:02

Zometeen op het journaal gaan ze er nog wat van zeggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:25

Smee__ schreef:
Klopt inderdaad Polly. Wel is er sinds Johanna/Johannes een heel protocol opgezet door BuZa waarin staat hoe te handelen bij een stranding en hoe ze afgemaakt moeten worden (geloof met explosieven) Zulke grote dieren geef je niet net zo makkelijk een spuitje als een hond of paard.

Precies!

Ik denk eigenlijk dat het nog het meest vriendelijk is de "natuur zijn gang te laten gaan" omdat al die bemoeienis en geknoei van mensen met brisantgranaten of onhandige "spuitjes" of domweg proberen weg te slepen extra veel pijn en stress (het zijn wilde dieren) met zich meebrengt. Zulke grote dieren zijn niet eventjes dood te maken. Vermoedelijk raken ze vanzelf geleidelijk aan min of meer buiten westen en sterven dan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:29

anneliesdj schreef:
Als het maar een orca is, dan kunnen ze hem wel van het strand af krijgen en in 'veiligheid' brengen.
Sorry hoor, maar met alle techniek en wetenschap tegenwoordig en dan zou het niet mogelijk zijn zo'n beest uit zijn lijden te verlossen?

Ten eerste een orca weeg max 10 ton en is max 9,75 meter lang. Een potvis is tot 18 meter lang en weegt tot 50 ton..... Het lijkt me wel duidelijk dat een orca makkelijker te verwijderen is dan een potvis.

Verder zullen er vast redenen zijn dat ze de dieren niet uit hun lijden kúnnen verlossen of dus kunnen redden dat zal echt niet zo simpel zijn. Als het zou kunnen zouden ze het wel doen

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:09

Ik lees net dat de reddingsactie is gestaakt. Jammer voor die beesten, maar het had sws niet zo veel zin meer. Als je ze bij hoogwater niet terug kan krijgen is het al niet heel zinvol meer. Ik denk dat we zo de eerste berichten binnen krijgen over dat ze allemaal overleden zijn -O-