Belastingdienst; blauwe envelop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:55

Abiola schreef:
Mama3 schreef:
Volgens mijn man kun je ook kiezen voor de enveloppen ipv online. Hij meende dat gezien te hebben bij het aanmelden...
ik weet het niet hoor... vind het ook geen goede zaak. Manlief wel, hoeft hij de adm niet 5 jr te bewaren

Hoezo vervalt de bewaarplicht bij digitale post ipv blauwe envloppen?

De bewaarplicht blijft nog gewoon bestaan, maar niet alles hoeft hard-copy bewaard te worden. Digitaal is tegenwoordig onder bepaalde voorwaarden ook toegestaan. Ik dacht alleen dat het 7 jaar was, maar dat kan ook zakelijk zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:10

Air schreef:
Alsof post niet te onderscheppen valt. Internetbankieren ed. doe je ook gewoon toch? Denk niet dat een grote vrees is.

Als je je administratie niet op de computer wil dan is er altijd nog de printer. :)

Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met post van de belastingdienst. Via internet is ( tot nu toe) gewoon veel meer risico.
Internetbankieren doe ik ook bijvb nooit op openbare computers, mijn telefoon of op gratis wifi.

En ik heb geen printer dus nee dat gaat niet.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:15

En als ik mij nu gewoon niet aanmeld... Wat gebeurt er dan?

Ineke2

Re: Belastingdienst; blauwe envelop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:26

Dat vraag ik mij dus ook af

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:29

Als ik inlog staat er dit:

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:35

Ik ben er echt niet blij mee. Ik kan nooit wachtwoorden onthouden. Vergeet domweg te kijken. Moet ik weet niet hoeveel handelingen verrichten om de informatie te krijgen ipv naar de kast lopen en pakken. En het grootste probleem de leesbaarheid is voor mij een drama. Sites zijn lastig te ontcijferen soms in kleur, onoverzichtelijkheid enz.

Los nog van de onbetrouwbaarheid en onveiligheid van sites en overheidsinstanties. Even een storing en weg zijn de gegevens. Stom

Net als de sirenes die ze willen afschaffen, dat gaan ze wel via twitter en mobiele telefoon doen. Nou ja de mijne kan dat niet en bij een ramp is dat nou juist het eerste dat plat gaat door overbelasting de mobiele telefoon. Kortzichtig en veel te veel vertrouwen in techniek en internet.

Bellatrix je print is voor mij al teveel tekst te dicht op elkaar en lastig leesbaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:47

Serieus :?
Hij is prima te lezen op mijn laptop...heb jij een klein scherm dan ofzo?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:49

leuk voor mijn moeder van 72...zonder pc en computerervaring :7

Dat mag ik dus gaan doen voor haar (alsof ik het niet druk genoeg heb) -:(-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:52

Palmera schreef:
Het is belachelijk. Dit word een waar feestje voor hackers en criminelen.
Persoonlijk vertrouw ik meer op mezelf met het bewaren en bijhouden van alle belangrijke papieren dan op de overheid en computers. En nog minder in een combinatie van die twee :+

Ik print altijd dingen die van belang zijn uit. Heb gewoon dus papieren dossiers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:58

Nee slechte ogen dankzij teveel oogzenuw ontstekingen.

Trouwens ik krijg die melding dus niet dat ik papier kan blijven ontvangen. Nergens te vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:59

Bellatrix schreef:
Serieus :?
Hij is prima te lezen op mijn laptop...heb jij een klein scherm dan ofzo?

Niet alle mensen kunnen goed lezen op een computer scherm.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:00

Er staat dus dat je gewoon online kan aanvinken als je het per post wilt blijven ontvangen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:01

Morganlefay schreef:
Ga er vanuit dat binnen een paar jaar iedereen een chip ingepland krijgt }>
Dan is de hele discussie digibeet versus digitief achterhaald.

Die chip komt er helaas echt.

Wat betreft belasting. Laatst was er een programma waarin verteld werd dat internet zich nog in een ontwikkelingsfase zit en daarom beveiliging enorm slecht is. Dan vraag ik me oprechtaf hoe er dan besloten kan worden dat dit maar digitaal moet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:01

Waar dan, die melding zie ik nergens staan. Ik heb dat lijstje dat jij ook hebt maar gen blok van op papier blijven ontvangen.

En van dit soort dingen word ik dus flik chagerijnig. Kan g v d niet eens een dergelijk blok vinden/ontcijferen of wat ook. Steeds meer sites worden voor mij minder toegankelijk dankzij verhipping, kleurtjes, letters dicht op elkaar. Grote lappen tekst enz.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:03

Het word een ramp....
De belastingdienst moet eerst eens ervoor zorgen dat de site er met aangifte tijd niet om de haverklap uitligt bijvb.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:08

Abiola schreef:
Mama3 schreef:
Volgens mijn man kun je ook kiezen voor de enveloppen ipv online. Hij meende dat gezien te hebben bij het aanmelden...
ik weet het niet hoor... vind het ook geen goede zaak. Manlief wel, hoeft hij de adm niet 5 jr te bewaren

Hoezo vervalt de bewaarplicht bij digitale post ipv blauwe envloppen?

Digitale post blijft online staan en hoef je niet in een klapper ergens te laten staan, je bewaart het nog steeds alleen dan online...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:09

Wij hebben al een paar keer per post bericht gehad dat we geen post meer krijgen (dus niet binnenkort niet meer, maar niet meer) van de blauwe "bank".

Maar verder nog niet naar gekeken hoe en wat. Nu krijg ik ook niet zo veel post meer omdat ik niet meer werk in Nederland .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:14

Ik zal vanwege wao altijd aan nl verbonden blijven waar ik ook heenga. Dus zal met die prutsite moeten gaan werken vrees ik. Maar ja eerste probleem is al opgedoken.

Wat ik ook stom vind bij meer instanties trouwens, ze gaan er standaard van uit dat je geen papier meer wilt ontvangen en moet je online aangeven dat je wel papier wilt hebben. Heb afgelopen maanden veel dingen moeten nabellen om gegevens te wijzigen en echt overal bleek te staan geen papier meer. Ik weet van niks,

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:22

Bellatrix schreef:
Er staat dus dat je gewoon online kan aanvinken als je het per post wilt blijven ontvangen.

Dat is nog maar max 2 jaar,zoals op de site van de belastingdienst zelf te lezen is

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:26

Ben benieuwd hoe dat zit met mensen in het buitenland. Wij krijgen alles per post en volgens mij is er ook geen mail bekend bij de BD. Krijg je daar post over?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:36

Air schreef:
Alsof post niet te onderscheppen valt. Internetbankieren ed. doe je ook gewoon toch? Denk niet dat een grote vrees is.

Als je je administratie niet op de computer wil dan is er altijd nog de printer. :)

Om de eerder door mij genoemde redenen doe ik niet aan internetbankieren. ;)

Geen bank kan/wil zwart op wit garantie geven dat er nooit iemand zal inbreken in het systeem. Dat is voor mij voldoende reden om niet te internetbankieren.
En dan zou ik de belastingdienst wél moeten geloven en vertrouwen in hun systeem? Mooi niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:02

jorika1986 schreef:
En als ik mij nu gewoon niet aanmeld... Wat gebeurt er dan?

Nou dan weet je gewoon van niks.

Voor toeslagen wordt er voortaan geen papier meer verzonden. Dus dit jaar kon ik die niet meer zien...

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:07

Ik vind het zwaar irritant. Die sites van het UWV/ de belastingdienst etc lopen vaak vast. Ik vind die enveloppe ook veel makkelijker nu moet ik steeds gaan kijken of ik post heb of je krijgt een mail waar ik dan weer geen zin in heb. We leven in een vrij land dus het lijkt mij wel zo prettig dat je de keuze krijgt digitaal of per post. Voorlopig ga ik niets activeren en dan zie ik wel wat er gebeurd.

Edit; ik zie een hoop opmerkingen dat ouderen er problemen mee zou hebben maar mijn man (27) heeft er ook een bloedhekel aan dat alles digitaal moet en snap er ook niet zoveel van :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:10

Ik vind het een goede zaak, je moet meegaan met de tijd. Oudjes hebben al dik 10 jaar de tijd gehad om te wennen aan internet. :)

Weetje nog het gedoe rond de OV-chipkaart? Hoor je daar nog mensen over? Nee! :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:11

MarlindeRooz schreef:
Weetje nog het gedoe rond de OV-chipkaart? Hoor je daar nog mensen over? Nee! :D

Jawel, pas nog een hele grote protestactie over geweest.