Woorden schrappen in rijksmuseum vanwege aanstoot geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:03

Dat Eskimo een belediging is had ik werkelijk geen idee van! :n

En hoe zit dat dan met indianen? Moet je eerst uit gaan zoeken of ze Sioux, cheyenne, Cherokee, apache,etc zijn?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:05

En ik wil het woord Nederlander geschrapt hebben.
Dat associeert met dat volk dat alles overtrekt en bij alles de discriminatie kaart trekt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:08

bruintje123 schreef:
Dat associeert met dat volk dat alles overtrekt en bij alles de discriminatie kaart trekt.

_/-\o_ _/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:11

xniieeenke schreef:
Ik vind het flauw. Niks mag meer tegenwoordig...
Laten we blanke vla lekker weghalen dan, als indiaan en Inuit ook al weg moeten...

En daar is hij weer...
Het gaat niet om het woord wat een kleur voorstelt, maar de benaming.

"Negerbediende" wordt "zwarte bediende".
Dus het gaat niet om de benaming van de kleur, maar wat het woord neger als negatieve klank heeft.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:14

'Eskimo' betekent iets als 'rauw-vlees-vreter' in de taal van de Inuït, dat heb ik volgens mij nog op school geleerd := Vrij duidelijk beledigend, ook al weten de meesten die deze term gebruiken niet wat het betekent.

'Indiaan' is gewoon een beetje dom; de blanke ontdekkers van Amerika dachten dat ze in Indië waren beland en noemden de mensen die ze daar aantroffen dus Indianen.

Ik snap best dat bevolkingsgroepen zich beledigd voelen door dit soort termen, mag ook best wat aan gedaan worden (namelijk gewoon de juiste/eigen naam van het betreffende volk gebruiken). Maarrrr originele titels van kunstwerken e.d. moeten niet vervangen worden, is geschiedvervalsing toch?
Laatst bijgewerkt door Zizipicoleo op 09-12-15 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:15

Brainless schreef:
xniieeenke schreef:
Laten we blanke vla lekker weghalen dan, als indiaan en Inuit ook al weg moeten...

En daar is hij weer...

Dus het gaat niet om de benaming van de kleur, maar wat het woord neger als negatieve klank heeft.

Hoor vaak zat dat mensen de kleur een probleem vinden :P dus ik haal er iets bij dat er een piepklein beetje mee te maken heeft, wist zo ffkes geen ander woord.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:19

bruintje123 schreef:

_/-\o_ En zo is het.

Brainless schreef:
xniieeenke schreef:

En daar is hij weer...

Zolang ze elkaar onderling nog altijd nigger noemen zal het allemaal wel meevallen en zie ik het meer als aanstellerij en geldklopperij.

Brainless

Re: Woorden schrappen in rijksmuseum vanwege aanstoot geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:25

@Palmera
Dus als ik jouw (als goede vrienden) roep met "hé k*twijf"; mag een ander dat ook en is het geen uitschelden.

Daarnaast heeft in dit geval er nog niemand over geklaagd, maar zijn ze zelf ermee gekomen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:27

Goede vrienden roepen mij zeer zeker niet met 'hé k**-wijf'.

Juist daarom vind ik hun onderlinge manier van aanspreken heel bijzonder. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:32

De Afrikanen die ik ken noemen elkaar geen nigger/neger, dus ik zou niet weten hoe andere elkaar noemen en/of hoe vaak dat voorkomt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:34

Brainless schreef:

Uiteindelijk wordt natuurlijk ieder woord dat je gebruikt om een groep te beschrijven uiteindelijk wel negatief als je het maar vaak genoeg in negatieve context gebruikt. Allochtoon was toch ook juist bedacht om van de negatieve bijklank van buitenlander af te komen en is nu ook haast een scheldwoord. Ook termen die gewoon feitelijk correct zijn zoals iemand uit Turkije een Turk noemen zijn uit de bek van een boel mensen een belediging.
Het is van heel weinig nut om steeds een ander woord te bedenken voor bepaalde bevolkingsgroepen wat politiek correcter is dan zijn voorganger en/of je druk te maken of iemand die een in intentie neutrale aanduiding maakt over een (uiterlijk) kenmerk van een persoon daarvoor wel de correcte term gebruikt. Dat draagt toch niet bij aan het oplossen van het probleem dat een bevolkingsgroep (vaak) in negatieve context word gezien/besproken. Ik denk zelfs dat het alleen maar de indruk wekt dat er geen daadwerkelijk probleem bestaat omdat mensen alleen maar lopen te bekvechten over futiliteiten zoals het correcte woord.

Die woordpolitie gaat imo veel te ver en schiet daarmee zijn doel volledig voorbij. Ik zat een tijdje terug bijvoorbeeld DWDD te kijken en het ging over bootvluchtelingen. Iemand gebruikte daarbij het woord neger oid, niet omdat hij zelf normaal gesproken het woord gebruikte om bootvluchtelingen te beschrijven maar vanuit een beschrijving als "racisten zullen zeggen "die negers mogen allemaal verzuipen"'. Krijg je dus een discussie van 5 minuten over het "foei woord" ipv over het feit dat daar mensen verdrinken en er een boel mensen zijn die dat niet eens erg vinden |o .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 09-12-15 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:35

Brainless schreef:
xniieeenke schreef:

En daar is hij weer...

Zou zigeunerschnitzel dan mensenvanaltijdonderwegschnitzel gaan worden? En jodekoek zou dan volkwatindeoorlogvervolgdwerdkoek worden? Negerzoen zou zwartezoen worden? :')

Waar gaat het heen..eskimo en indiaan mag niet meer.
Ik weet het echt niet meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:39

Kaaskop, rooie, dikkerd , zwarte piet, lange spijker, jood, neger, blanke, bleekscheet, indiaan, sproetenkop enzenzenzenzenz, ik ben het een beetje zat dat er blijkbaar een stroming gaande is die er voor zorgt dat er zeer veel woorden als racistisch worden aangemerkt. Leer van onze geschiedenis zodat het in de toekomst nooit weer gebeurt. Maar helaas zijn er sommige mensen die vinden dat elk woord dat ook maar enig sinds als kwetsend kan worden ervaren uit de samenleving weg moet. Anders ben je een racist, ik ben geen racist maar zou het bijna worden en wel richting de figuren die op alles iets aan te merken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:43

Snappen jullie nu echt niet waarom Native Americans geen indiaan genoemd willen worden? Deze mensen hebben die benaming gekregen van de blanke man die hen massaal uitroeide, hun land stal en hen tot de dag van vandaag als 3de rangsburgers behandelt.
Tot in de jaren 60 van de vorige eeuw, werden kinderen bij hun ouders weggehaald, omdat men het rode gedachtegoed wou vernielen. Tot de dag van vandaag wonen de meeste Natives in reservaten, slechts op enkele plekken hebben ze land dat ooit van hen was terug gekregen. De meeste leven echter in armoede en/of zijn verslaafd. Bij de inval heeft de blanke hen het "vuurwater" leren kennen en helaas voor hen zijn zij om 1 of andere reden meer gevoelig aan verslaving.
Als er bevolkingsgroepen zijn die reden hebben om te protesteren tegen de manier waarop ze behandeld worden, dan zijn het wel de oorspronkelijke bewoners van Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. Overal ter wereld hebben de blanken hun kolonies verlaten en het land aan de oorspronkelijke bewoners terug gegeven. En zij, wanneer krijgen zij hun rechten terug? Dus ja, als zij Native Americans genoemd willen worden ipv indiaan, dan zal ik dat doen, uit respect voor hen en als erkenning voor het leed dat mijn ras hen aan deed.

Edit: net even opgezocht: amper 2% van de Amerikaanse bevolking heeft Native bloed; goede poging tot uitroeien van een volk! Tja, niet moeilijk dat die 2% eindelijk eens van zich af bijt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:51

SandraVerl schreef:
Snappen jullie nu echt niet waarom Native Americans geen indiaan genoemd willen worden? Deze mensen hebben die benaming gekregen van de blanke man die hen massaal uitroeide, hun land stal en hen tot de dag van vandaag als 3de rangsburgers behandelt.
Tot in de jaren 60 van de vorige eeuw, werden kinderen bij hun ouders weggehaald, omdat men het rode gedachtegoed wou vernielen. Tot de dag van vandaag wonen de meeste Natives in reservaten, slechts op enkele plekken hebben ze land dat ooit van hen was terug gekregen. De meeste leven echter in armoede en/of zijn verslaafd. Bij de inval heeft de blanke hen het "vuurwater" leren kennen en helaas voor hen zijn zij om 1 of andere reden meer gevoelig aan verslaving.
Als er bevolkingsgroepen zijn die reden hebben om te protesteren tegen de manier waarop ze behandeld worden, dan zijn het wel de oorspronkelijke bewoners van Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. Overal ter wereld hebben de blanken hun kolonies verlaten en het land aan de oorspronkelijke bewoners terug gegeven. En zij, wanneer krijgen zij hun rechten terug? Dus ja, als zij Native Americans genoemd willen worden ipv indiaan, dan zal ik dat doen, uit respect voor hen en als erkenning voor het leed dat mijn ras hen aan deed.

Blanke man die hen uitroeide? niet zo gek doen. Die man wilde ze niet uitmoorden, dat kwam door ziektes die hij ONGEMERKT meenam :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:52

xniieeenke schreef:
SandraVerl schreef:

Blanke man die hen uitroeide? niet zo gek doen. Die man wilde ze niet uitmoorden, dat kwam door ziektes die hij ONGEMERKT meenam :o

Juist ja, en wounded knee is allemaal verzonnen zeker??? Komaan zeg, geloof jij die verhaaltjes nu echt??

http://www.allesamerika.com/amerikaanse-indianen.html

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:53

SandraVerl denk je dat ze onzinverhalen in schoolboeken zetten? En dat ze een 'verhaaltjes'-vertellende docent voor klassen zetten? Nee hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:55

Voor degenen die de link niet kunnen openen:

Vanaf de 19e eeuw heeft de Amerikaanse regering hard haar best gedaan om de indiaanse samenleving de Amerikaanse cultuur, levenswijze en geloof over te laten nemen. Er kwam een verbod op het spreken van hun eigen taal en het uitvoeren van ceremonieën.

Eén van de gruwelijkste maatregelen was om ‘razzia’s’ te houden en kinderen vanaf 4 jaar bij hun gezin weg te nemen en soms voor jaren op te sluiten in een kostschool, hier werden zij omgevormd tot ‘perfecte Amerikanen’.

Oppervlakkig gezien leek dit te lukken, tot in de periode na de Tweede Wereldoorlog Indianen zich organiseerden en hun rechten gingen opeisen. Toen bleek ook dat de Indianen zich nog steeds geen deel voelden van de Amerikaanse maatschappij. De oude gewoontes en ceremonieën bleken ondergronds te zijn gegaan, mede dankzij de lange orale traditie, en nu weer springlevend te zijn.

Indianenreservaten bestaan nog steeds. Hier heerst meestal armoede. Er is bijna tot geen economie en het land is meestal niet vruchtbaar, de stammen werden getransporteerd met opzettelijke intentie naar barre onvruchtbare streken, de indianen gemeenschappen mochten nooit floreren.

Alle voedingsmiddelen moesten geïmporteerd worden. De huidige bewoners krijgen nog steeds geld, niet bijstandsgeld zoals vele Amerikanen zelf ook denken, maar compensatiegeld voor het verlies van hun land. Een van de weinige nalevingen van de vele verdragen die gesloten zijn, waaraan de Amerikanen weinig waarde hechtten. Deze bijdragen zijn ongewijzigd gebleven sinds het ingaan van de verdragen. Mede doordat de Amerikanen de voedseldistributie regelden, konden ze deze ook stopzetten als ze iets van de bevolking gedaan wilden krijgen.

Nu is er onder de indianen overal op het Amerikaanse continent een actieve politieke beweging die naar zelfbeschikking streeft. Tot bij de Verenigde Naties, waarvoor een speciale werkgroep is opgericht, eisen zij hun rechten op.

De onderdrukking en uitroeiing van de indianen is voor zeer lange tijd een vergeten hoofdstuk in de geschiedenis van Amerika geweest, waaraan pas dankzij de inzet van vele activisten die o.a. advocaat, journalist etc. zijn, daarin de afgelopen jaren verandering in is gekomen. Het einde van de strijd is in zicht.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:56

Sandra, wat heeft dit verhaal met de benaming te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:05

xniieeenke schreef:

Euh, alles! Indiaan is de benaming dat de blanke hen gaf, Native American is dat wat ze echt zijn en na alles wat ze meegemaakt hebben, eisen ze met recht en rede die benaming op.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:06

Rustig maar, ik kon de link even niet leggen :roll:

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:09

Morganlefay schreef:
Vraag mij af of Inuit dan ook racistisch/discriminerend/aanstootgevend is.

Inuit is de juiste benaming, Eskimo is een scheldwoord. Dus ik snap wel dat dat geschrapt gaat worden.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:11

SandraVerl schreef:
xniieeenke schreef:

Euh, alles! Indiaan is de benaming dat de blanke hen gaf, Native American is dat wat ze echt zijn en na alles wat ze meegemaakt hebben, eisen ze met recht en rede die benaming op.

'Amerika' is ook verzonnen door een blanke :o
Laatst bijgewerkt door ual_95 op 09-12-15 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:13

Oeioei.. 2015: het jaar van de tere zieltjes :roll:

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:15

Goof schreef:
Huh wat is er mis met die woorden, zo heten die mensen toch gewoon? :?

Nee juist niet, die naam hebben wij ze gegeven, ze noemen zichzelf anders. Dus ja, het is toch een hardnekkig voorbeeld van de kolonialistische gedachte en daarmee aanstootgevend.