En hoe zit dat dan met indianen? Moet je eerst uit gaan zoeken of ze Sioux, cheyenne, Cherokee, apache,etc zijn?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xniieeenke schreef:Ik vind het flauw. Niks mag meer tegenwoordig...
Laten we blanke vla lekker weghalen dan, als indiaan en Inuit ook al weg moeten...
Brainless schreef:xniieeenke schreef:Ik vind het flauw. Niks mag meer tegenwoordig...
Laten we blanke vla lekker weghalen dan, als indiaan en Inuit ook al weg moeten...
En daar is hij weer...
Het gaat niet om het woord wat een kleur voorstelt, maar de benaming.
"Negerbediende" wordt "zwarte bediende".
Dus het gaat niet om de benaming van de kleur, maar wat het woord neger als negatieve klank heeft.
bruintje123 schreef:En ik wil het woord Nederlander geschrapt hebben.
Dat associeert met dat volk dat alles overtrekt en bij alles de discriminatie kaart trekt.
Brainless schreef:xniieeenke schreef:Ik vind het flauw. Niks mag meer tegenwoordig...
En daar is hij weer...
Dus het gaat niet om de benaming van de kleur, maar wat het woord neger als negatieve klank heeft.
Brainless schreef:"Negerbediende" wordt "zwarte bediende".
Brainless schreef:Zou zigeunerschnitzel dan mensenvanaltijdonderwegschnitzel gaan worden? En jodekoek zou dan volkwatindeoorlogvervolgdwerdkoek worden? Negerzoen zou zwartezoen worden?xniieeenke schreef:Ik vind het flauw. Niks mag meer tegenwoordig...
En daar is hij weer...
SandraVerl schreef:Snappen jullie nu echt niet waarom Native Americans geen indiaan genoemd willen worden? Deze mensen hebben die benaming gekregen van de blanke man die hen massaal uitroeide, hun land stal en hen tot de dag van vandaag als 3de rangsburgers behandelt.
Tot in de jaren 60 van de vorige eeuw, werden kinderen bij hun ouders weggehaald, omdat men het rode gedachtegoed wou vernielen. Tot de dag van vandaag wonen de meeste Natives in reservaten, slechts op enkele plekken hebben ze land dat ooit van hen was terug gekregen. De meeste leven echter in armoede en/of zijn verslaafd. Bij de inval heeft de blanke hen het "vuurwater" leren kennen en helaas voor hen zijn zij om 1 of andere reden meer gevoelig aan verslaving.
Als er bevolkingsgroepen zijn die reden hebben om te protesteren tegen de manier waarop ze behandeld worden, dan zijn het wel de oorspronkelijke bewoners van Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. Overal ter wereld hebben de blanken hun kolonies verlaten en het land aan de oorspronkelijke bewoners terug gegeven. En zij, wanneer krijgen zij hun rechten terug? Dus ja, als zij Native Americans genoemd willen worden ipv indiaan, dan zal ik dat doen, uit respect voor hen en als erkenning voor het leed dat mijn ras hen aan deed.
xniieeenke schreef:SandraVerl schreef:Snappen jullie nu echt niet waarom Native Americans geen indiaan genoemd willen worden? Deze mensen hebben die benaming gekregen van de blanke man die hen massaal uitroeide, hun land stal en hen tot de dag van vandaag als 3de rangsburgers behandelt.
Tot in de jaren 60 van de vorige eeuw, werden kinderen bij hun ouders weggehaald, omdat men het rode gedachtegoed wou vernielen. Tot de dag van vandaag wonen de meeste Natives in reservaten, slechts op enkele plekken hebben ze land dat ooit van hen was terug gekregen. De meeste leven echter in armoede en/of zijn verslaafd. Bij de inval heeft de blanke hen het "vuurwater" leren kennen en helaas voor hen zijn zij om 1 of andere reden meer gevoelig aan verslaving.
Als er bevolkingsgroepen zijn die reden hebben om te protesteren tegen de manier waarop ze behandeld worden, dan zijn het wel de oorspronkelijke bewoners van Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. Overal ter wereld hebben de blanken hun kolonies verlaten en het land aan de oorspronkelijke bewoners terug gegeven. En zij, wanneer krijgen zij hun rechten terug? Dus ja, als zij Native Americans genoemd willen worden ipv indiaan, dan zal ik dat doen, uit respect voor hen en als erkenning voor het leed dat mijn ras hen aan deed.
Blanke man die hen uitroeide? niet zo gek doen. Die man wilde ze niet uitmoorden, dat kwam door ziektes die hij ONGEMERKT meenam
SandraVerl schreef:xniieeenke schreef:Sandra, wat heeft dit verhaal met de benaming te maken?
Euh, alles! Indiaan is de benaming dat de blanke hen gaf, Native American is dat wat ze echt zijn en na alles wat ze meegemaakt hebben, eisen ze met recht en rede die benaming op.