Wij verpesten de aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:15

Het probleem bij koeien zit hem trouwens vooral in de CH4 (methaan) die ze produceren. En dat is een veel sterker broeikasgas dan CO2, maar er zit ook veel minder van in de lucht.

Wij kunnen er zeker wel wat aan doen. Niet alleen door zelf bewuster duurzaam te leven, maar ook door onze stem te laten horen bij de politiek. Iemand zei hier "bokt kan hier niets aan doen". Maar dat zou zeker kunnen. Als heel bokt op zou staan, en met een mars tegen de politiek zou zeggen: leg een ambitieus kilmaatakkoord vast, dan heeft dan een hele grote invloed.

Er werd hier ook al genoemd dat mensen kiezen voor comfort. En dat er vanuit de politiek iets moet gebeuren. Maar wat blijkt nu de laatste jaren, dat er vanuit de politiek niets gebeurd. Dat komt de grote bedrijven en de economie heel goed uit, want voor hun is het dus "business as usual", met een mooie korte termijn winst. Maar wij kunnen er dus zeker verandering in brengen, door als bevolking op te staan, ons uit te spreken en op die manier druk uit te voeren op de politiek!

Hier in België is er nu een super mooi initiatief die voor een gigantische mobilisatie onder de bevolking zorgt. Climate Express. (http://www.climate-express.be) We zouden met 10.000 Belgen (ja, 10.000) naar Parijs gaan. Door de terreurdreiginen is de mars daar niet door gegaan en die van afgelopen weekend in Brussel en Oostende ook niet, maar er waren hele mooie alternatieve manieren van actievoeren. 4.000 mensen hebben door Brussel heen een menselijke ketting gevormd. We hebben met 400 door Gent gefietst en betoogd bij het Gravensteen. In Antwerpen hebben ze op een plein allerlei figuren gevormd. En ook is her groots online betoogd via de social media onder: #wearemarching.

Om nog even terug te komen op duurzaam leven en wat je dus zelf kan doen. Het komt neer op de volgende principes. Minder afval produceren, lokale en duurzame producten kopen, minder energie verbruiken.
Laat bijvoorbeeld je apparaten herstellen in plaats van simpelweg een nieuw apparaat te kopen.
Doe het licht uit als je het niet nodig hebt.
Zet de verwarming een graadje lager en doe hem uit als je niet thuis bent.
Laat de auto staan, maar pak de trein, bus of fiets.
Koop lokale producten waar weinig transport mee verbonden is. Maar let op dat het geen kas producten zijn, daar wordt heel veel energie in verbruikt.
Let op dat je weinig afval produceert. Zo min mogelijk plastic verpakkingen. En, ooit al eens gehoord van een menstruatiecup? Scheelt kilo's afval (en geld...).
Maar neem bijvoorbeeld ook een bank die niet investeert in fossiele brandstoffen.

Om even terug te komen op het hele klimaatverandering verhaal. Het probleem op dit moment is dat het hele klimaat ongelooflijk sterk aan het veranderen is, en dat de mens daar de veroorzaker van is. Jazeker zijn er in het verleden veranderingen in het klimaat geweest, maar niet op deze snelheid. De natuur kan zich niet goed genoeg aanpassen. Daarnaast worden de schommelingen in het klimaat steeds groter. Er zijn dus steeds meer extreme omstandigheden.
De gevolgen van de stijging zoals hij nu is, zijn bijna niet te overzien. Door het smelten van de ijskappen stijgt de zeespiegel. Een directe bedreiging voor Nederland en België, want de rivieren kunnen dus ook slechter afwateren en zullen vaker overstromen. Soorten kunnen zich niet meer goed aanpassen, waardoor ze uitsterven. Door het uitsterven van soorten (en dan heb ik het niet over panda's of ijsberen, maar vooral over insecten, planten en hogere soorten in het algemeen), wordt een voedselweb instabieler en is het hele systeem nog kwetsbaarder.
Daarnaast hebben alle effecten uiteindelijk ook een gigantisch effect op het sociale en economische kanten van de mensheid.

Sinds de industriele revolutie is de aarde al 1 graad opgewarmd. De temperatuur stijgt exponentieel, dat wil zeggen, het wordt steeds sneller warmer. Dat komt doordat het opwarmen van de aarde een kettingreactie met zich mee brengt. Door het warmer worden smelt bijvoorbeeld ook de permafrost. Daarin zit methaan opgeslagen en als dat vrijkomt, dan wordt het broeikas effect nóg meer versterkt, wat lijdt tot een nog hogere temperatuurstijging. Het zal zo erg worden dat de verandering onomkeerbaar is.
De kans dat de klimaatverandering onomkeerbaar is wordt hoger naarmate de temperatuur hoger wordt. Maar in de toekomst kan niemand. Toch worden er veel modellen gebruikt om het zo goed mogelijk te voorspellen wat nog veilig is. De wetenschappelijke consensus is dat als we binnen de 1.5 graden blijven, we veilig zitten. De politiek onderhandeld nu over 2.0 graden, maar in werkelijkheid zijn de plannen van alle landen die nu op tafel liggen goed voor 2.7 graden opwarming. Er moeten dus ingrijpendere maatregelen komen, willen we er zeker van zijn dat we nog vat hebben op het klimaat, met alle bijbehorende gevolgen.

Ik ga deze zaterdag naar Parijs om foto's te nemen. Zondag ben ik in Oostende om met 10.000 Belgen te betogen voor een ambitieus akkoord (en hier verslag van te leggen) en het weekend erna ben ik weer in Parijs om van alle acties verslag te leggen!

:o Het is een beetje een lange post geworden...
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 03-12-15 11:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:19

De documentaire Cowspiracy vond ik een enorme eye-opener. Hoewel ik zelf geen veganist ben en dit waarschijnlijk ook nooit zal worden, geeft het wel stof tot nadenken.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:28

Dat het klimaat door de eeuwen heen wisselt ben ik het mee eens, maar de mens is toch wel de grootste vervuiler.
Ook bv veeteelt en alles wat er bijhoord, ontbossing, overbevissing en zeer maar ook zeer weinig respect voor de natuur en diersoorten door de grote leiders komt toch echt op het conto vd mens!
En met de overbevolking op de aarde en egoisme denk ik dat er niet snel verbetering inkomt en dat misschien niet wij maar wel de volgende generatie er meer problemen mee gaat krijgen!

Kinke

Re: Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:33

We kunnen wel allerlei trucjes gaan uithalen waardoor men zich minder schuldig voelt, bijvoorbeeld vega worden etc. maar het is heel simpel, de mens moet stoppen met zich voortplanten, dat is de enige manier om de aarde te redden. We zijn gewoon een zwerm sprinkhanen die een veld graan kaalvreten, niets meer en niets minder.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:41

Hoe mooi zou de wereld niet zijn als de hele mens niet had bestaan?

Zoveel diersoorten, zo veel planten en bommen, in perfecte harmonie, geen vervuiling, geen onnodig moord en doodslag. Uitsluitend de drang op te doden om te eten en te overleven, niet voor de hebzucht, niet voor zelfverrijking, niet voor de roem en eer, niet voor cultuur en geloofsverschillen.

Soms lijken we te vergeten hoe mooi de wereld is, omdat er een sluier van haat, nijd en jaloezie over heen ligt. Er is geen dag dat er ergens oorlog, moord of zinloos geweld is. Of het vernietigen van bossen, de zinloze jacht op bijna uitgestorven dieren, het onnodig vergroten door de afvalberg, het achterlaten van vuil in de natuur. Het uitputten van grondstoffen uit de bodems.

We mensen moesten ons schamen voor wat we deze prachtige wereld doen. Ik kan genieten van het ontwaken van de natuur in de lente. Ik kan genieten van het vogeltje dat zingt. Ik kan genieten van de sterrenhemel, ik kan er naar kijken met een grote glimlach, maar wat ik nooit zou kunnen is er van weg kijken en denken het is ver van mijn bed. Want als iedereen zo zou denken, zou er niks, totaal niks overblijven van deze hele wereld. Voor geen plant, geen dier, geen mens. Begin met je zelf, alle beetjes helpen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:57

Op dit moment gebruiken we 2,5x de resources van de aarde. Hoe denken we dat vol te kunnen blijven houden?

Dat de aarde warmere en koudere periodes kent is een feit en dat een planeet niet het eeuwige leven kent is ook algemeen bekent maar doordat de opwarming nu zoveel sneller gaat door menselijke invloeden verstoren we het evenwicht zodanig dat we inderdaad de aarde "verpesten". Op een gegeven moment zit je zo ver van het evenwichtspunt af dat er geen weg meer terug is.

Fossiele brandstoffen zijn over miljoenen jaren heen ontstaan in de grond, wij maken deze stoffen nu binnen enkele 100'en jaren vrij. Lijkt me dat niemand kan ontkennen dat we daarmee het evenwicht flink verstoren.

Wij kunnen zeker wel invloed uitoefenen, door slim te consumeren, door slim te stemmen, door informatie te verzamelen waardoor we verstandigere keuzes kunnen maken. Uiteindelijk zijn het de grote bedrijven die het politieke beleid bepalen. Maar door deze bedrijven als consument geen platform meer te geven kunnen we wel degelijk invloed uitoefenen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:59

Ik ben van mening dat de mens zichzelf om zeep helpt. En als het te laat is dat het gros zich pas realiseert.

Ik denk dat klimaattop ed. niks uitmaken als je de olieboeren en directeuren van aardgas winning en andere grondstoffen niet aanpakt.

Plus.. alles gaat tenslotte om geld.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:01

Palmera schreef:
@Kiwi: nee. Ik kijk namelijk nooit televisie. :+
Maar ik ben er van overtuigd dat wij mensen de grootste plaag van deze wereld zijn.
Alles word vernietigd door en voor ons. Dieren worden afgeslacht tot de laatste aan toe voor een hoorntje of tandje en nadenken over de gevolgen daarvan voor een compleet gebied doen we gemakswijze niet.

Aan de andere kant proppen we zoveel mogelijk dieren in kleine stallen die vervolgens duizenden kilometers worden vervoerd naar daar waar men goedkoper slacht. Opgepropt in vrachtwagens. En vervolgens lopen we te brullen dat de scheten van koeien teveel CO2 uitstoot veroorzaken. 8)7 Schiet mij maar lek hoor.

Yep. Mee eens.

Probleem is dat 90% van de mensen te egoistisch zijn om hier wat aan te doen. Ik heb zelfs op Facebook een keer een 'discussie' gehad met een moeder die iets postte in de trant van 'Iedereen doet zuinig met water?! Nou, ik niet! Lekker hele badjes vol voor de kids om in te spelen, en ik doe er zelfs nog wat extra's bij' Dat ik zei van joh, als je zo door gaat hebben jou 'kids' straks geen schoon water zelf meer, dus wellicht is het iets om over na te denken. De reactie daarop serieus was 'Nou en, ik doe het toch wel.' Tja .... :') Sommige mensen zijn echt nog te dom om te poepen en dat merk je gewoon aan veel dingen. Ik denk oprecht dat als de hele wereldbevolking een 1 kind politiek voorgeschoteld krijgt en een dag in de week geen vlees eet we al een hele grote verandering kunnen maken. Sowieso, in Amerika heb je gezinnen van 19 kids (?!). Wat is daar in GODSNAAM positief aan? Doe normaal zeg, stelletje debielen.

Als iedereen eens wat minder om de euro's zat en wat meer aan de rest dacht zou het er al een stuk anders uitzien ... Helaas.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:08

De stop van voortplanting gaat niet snel genoeg effect hebben.

En de invloed van bedrijven zou minder zijn, als wij allemaal ons stem laten horen. Niet door te stemmen, maar door je te uiten in de politiek! Het is echt allemaal niet zó dramatisch dat er niets meer te doen valt, dat is er zeker. Spoor vooral meer mensen aan om bewust te worden van hun verbruikspatroon.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:10

De mens brengt inderdaad heel veel schade toe aan de aarde. Veroorzaakt heel veel leed onder elkaar en onder dieren. Onder andere daarom heb ik geen behoefte aan voortplanting, ofwel bewust geen kinderwens. Ik sta vrolijk in het leven, probeer rekening te houden met dierenwelzijn en het milieu door bijvoorbeeld weinig vlees en biologisch te eten. En houd rekening met afval die ik produceer, door zoiets idioots als per stuk verpakte koffiecapsules niet te kopen. En zorg goed voor mijn eigen beestjes. Maar de mensheid als soort, en ik door mijn consumptie en gebruik van de auto etc. dus ook, die brengt vooral veel schade toe. Neemt niet weg dat alle beetjes helpen, dus ik hoop dat consumenten op grotere schaal verantwoordere keuzes gaan maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:30

Palmera schreef:
De dag dat iemand deze prachtige en voor de reeds aanwezige mens onschuldige oplossing uitvind is de dag dat ik uit dank op mijn knieën ga.
Dat is wel erg filantropisch gedacht. Ten eerste ga je hierbij aan de persoonlijke keuze en persoonlijk leed. Je zou maar net die 1/3 zijn die geen kinderen kan krijgen, maar ze wel graag wil hebben plus er bestaat al zoiets als natuurlijke kinderloosheid, waarbij men verwacht dat dat tussen de 15 a 20 procent is. Een aantal dat de laatste 100 jaar stijgt vanwege minder kwaliteit sperma en het op later leeftijd voor het eerst kinderen willen. 1/3 is random en de grootste vervuilers zijn China, Amerika en nog wat landen.

De situatie zoals beschreven in Inferno is echt niet de oplossing van het mondiale vervuilingprobleem, slechts de gedachtestroom van een schrijver. Inferno is imo een van de slechtst geschreven boeken van Brown. Te kortzichtig, te dom en te simpel gedacht.

Courses schreef:
Sowieso, in Amerika heb je gezinnen van 19 kids (?!). Wat is daar in GODSNAAM positief aan? Doe normaal zeg, stelletje debielen.
Die had en heb je in Europa ook… Overigens is dit per saldo verwaarloosbaar. Het aantal gezinnen met 1 of 2 kinderen is vele malen groter, dus zijn zij ook een stuk bedreigender voor de aarde. Niet die 2 mensen die er toevallig 19 hebben.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:34

Ik kan me zo boos maken over dit onderwerp en word er gelijk ontzettend verdrietig van. De hier eerder genoemde documentaire Cowspiracy is echt een aanrader. Ook heeft Arjen Lubach in zijn talkshow een interessante aflevering over dit onderwerp gehad, terug te vinden op uitzending gemist.

Persoonlijk denk ik dat mensen hun ogen sluiten voor het probleem. Ze denken dat ze persoonlijk geen verschil kunnen maken. Als iedereen zo denkt zal er idd geen verschil gemaakt worden. Maar als veel mensen een klein verschil maken zal dat bij elkaar een groot verschil maken. Kapitalisme is echt een dooddoener hier. Bedrijven die no matter what it takes winst willen maken en zich absoluut niet bezig houden met hun ecologische voetafdruk.

Het is ondertussen wel duidelijk dat we vanuit de politiek geen oplossingen hoeven te verwachten, dus maak zelf een verschil. Ga bewust met producten om, recycle, shop bewust en lokaal en las zo nu en dan een vegetarische/veganistische dag in. Ik weet dat mensen aansporen tot het minderen van hun vleesconsumptie het minst populaire onderwerp aller tijden is, maar de vleesindustrie zorgt voor ontzettend veel vervuiling.

Bedenk daarnaast als je een bepaald product koopt, zoals benzine of cola, of je dat specifieke bedrijf wilt steunen. Staan ze voor dingen die jij belangrijk vind? Koop je liever een stukje vlees bij de slager of ga je voor plofkip? Koop je een in plastic verpakte citroen of een die niet verpakt is? Ga je voor product waarin palmolie en soja verwerkt is of eentje zonder? Ik snap dat niet iedereen de financiële vrijheid heeft om alleen maar goede producten te kopen, maar kleine beetjes maken al een groot verschil. Als je al 30% van je boodschappen bewust doet maakt het al een verschil. En nee, zelf heb ik ook niet de financiële vrijheid om 100% lokaal, ecobewust en biologisch te shoppen. Maar dat betekend niet dat ik dat ik niet ontzettend mijn best doe om mijn impact op het klimaatverandering te verminderen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:42

@Sammie: een grote groep mensen die op natuurlijke wijze geen kinderen zouden kunnen krijgen, krijgen tegenwoordig alsnog kinderen met medische hulp. Hierdoor valt die zgn natuurlijke selectie wel heel erg weg.
Ik ben persoonlijk dus ook tegenstander van hulp bij zwanger raken.
Nogmaals: wij mensen zijn met veel te veel.

Een boekbespreking over Inferno ga ik hier verder niet houden, dat doet niet ter zake verder ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:43

Courses schreef:
Ik denk oprecht dat als de hele wereldbevolking een 1 kind politiek voorgeschoteld krijgt en een dag in de week geen vlees eet we al een hele grote verandering kunnen maken.

Dat lijkt me nogal zwaar voor de Nederlands economie gezien de vergrijzing. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de economie overeind blijft ondanks mogelijke milieu-maatregelen. 1 dag in de week geen vlees lijkt me absoluut een goed begin.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:47

Ik denk dat vooral meer mensen bewust moeten worden van gevolgen van bepaalde acties. Ook mbt dierenwelzijn etc. Er is zoveel wat mensen niet weten of doorhebben...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:51

Dee_Es schreef:
Courses schreef:
Ik denk oprecht dat als de hele wereldbevolking een 1 kind politiek voorgeschoteld krijgt en een dag in de week geen vlees eet we al een hele grote verandering kunnen maken.

Dat lijkt me nogal zwaar voor de Nederlands economie gezien de vergrijzing. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de economie overeind blijft ondanks mogelijke milieu-maatregelen. 1 dag in de week geen vlees lijkt me absoluut een goed begin.

Waarom niet ambitieuzer denken en daar 2 of 3 dagen van maken?
Dierenwelzijn is echt maar een klein deel in de hele klimaat problematiek.

En 1 kind politiek gaat niet helpen. Een van de redenen dat China het nu heeft afgeschaft is inderdaad de vergrijzing. Daarbij gaat 1 kind politiek of zelfs geen-kind politiek ons niet snel genoeg helpen in het verminderen van oa CO2 productie.

Nu in Parijs is het belangrijkste dat er een duidelijk akkoord komt om binnen een beperkt aantal jaren over te stappen op hernieuwbare energie. Ze zijn absoluut in de goede richting (zie m'n eerste post op pagina 2), maar ze zijn er nog niet. Het besef dat het anders moet is er zeker in de politiek, en ook in de grote bedrijven. Waar we als bevolking naar kunnen streven is dat het nog ambitieuzer wordt. De grote effecten gaan we namelijk alleen krijgen als de politiek en bedrijven ook strakke richtlijnen hebben om zichzelf en ons aan te laten houden.
Maar de enige manier hoe we dat voor elkaar krijgen is om van ons te laten horen. De bevolking kan absoluut de politiek onder druk zetten! Dus niet enkel een discussie hier, maar ook om je omgeving bewust te laten worden van hun gedrag, zodat ze het aanpassen en, de absolute kern van de democratie, onze stem laten horen op straat! Geen enkele revolutionaire verandering is tot stand gekomen zonder betogingen!
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 03-12-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:52

Dee_Es schreef:
Courses schreef:

Dit is helaas de waarheid. Een waarheid om van te kotsen. Wij zijn de eerste en enige plaag die wijzelf in stand houden uit economisch oogpunt. Iedere andere in onze ogen plaag word verder wél afgeschoten/vergiftigd. Terwijl als wij niet zo belachelijk veel ruimte zouden opeisen en zouden ophouden met planten en dieren uit te zetten daar waar ze niet thuis horen, er veel minder 'plagen' zouden zijn.
En als belangrijkste: onszelf eens wat minder voortplanten doet wonderen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:52

Klopt JewEmm, maar mensen hebben al niet door hoe hun stukje vlees leeft, laat staan dat ze weten wat het aan milieuvervuiling toevoegt :=
Dat bedoel ik meer...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:53

Je auto laten staan is dan een veel makkelijker te begrijpen en toch effectieve manier om mensen bewust te maken van het milieu.
Als ze een bepaald aspect niet begrijpen, is er altijd wel een ander aspect waar ze meer affiniteit mee hebben en op die manier dus wel bewust worden van het milieu.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:54

JewEmm schreef:
Je auto laten staan is dan een veel makkelijker te begrijpen en toch effectieve manier om mensen bewust te maken van het milieu.

Klopt, maar in vergelijking haalt het dus weinig uit.

Mbt water werd er bv genoemd dat een hamburger gelijk staat aan een zeer uitgebreide douchebeurt...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:56

Palmera schreef:
@Sammie: een grote groep mensen die op natuurlijke wijze geen kinderen zouden kunnen krijgen, krijgen tegenwoordig alsnog kinderen met medische hulp. Hierdoor valt die zgn natuurlijke selectie wel heel erg weg.
Ik ben persoonlijk dus ook tegenstander van hulp bij zwanger raken.
Nogmaals: wij mensen zijn met veel te veel.

Een boekbespreking over Inferno ga ik hier verder niet houden, dat doet niet ter zake verder ;)

Dat was ik ook niet van plan :+ Maar het 'overschot' aan mensen wegwerken lost het milieuprobleem niet op. Dat probeer ik nu juist duidelijk te maken.. Het probleem zit hem bij de grootste vervuilers.. Als Amerika 4,5 aardbollen nodig heeft, maakt het toch niks als 1/3 zich niet voortplant.. Dan houdt je nog 66,6 procent over dat nog steeds 4,5 aardbollen nodig heeft... Alleen dat gaat iets minder hard.

Het hele tegenstand bij hulp van zwanger raken is ook niet nodig om te bespreken. Dat percentage dat ik benoemde is absoluut, een aantal dat dus ook met hulp niet zwanger wordt.

Niet denken in gevolgen wegnemen, denken in oorzaken wegnemen. Bij welvaart (en alles dat daarbij hoort) daalt het aantal kinderen per gezin sowieso, de eerste prioriteit ligt dus in het wegnemen van de vervuiling. Dát heeft dus effect.

Het is voor mensen ook totaal niet transparant wat vervuilt. Men stimuleert elektrisch rijden want dat is goed voor het milieu.. En diesels mogen niet. Men vergeet alleen wel even te melden dat het maken van de accus van dergelijke auto's tig keer milieubelastender is, de auto een kortere levensduur heeft en de stekker die men ervoor in het stopcontact steekt nog steeds grijze (dus vervuilende) energie trekt.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:59

JewEmm schreef:
Als ze een bepaald aspect niet begrijpen, is er altijd wel een ander aspect waar ze meer affiniteit mee hebben en op die manier dus wel bewust worden van het milieu.

Maar als mensen de auto vaker moeten laten staan is het ook handig om het openbaar vervoer betaalbaarder te maken. Met de trein gaan is belachelijk duur.

Ik ben het overigens wel met je eens.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:00

Marijkjuh schreef:
JewEmm schreef:

Maar als mensen de auto vaker moeten laten staan is het ook handig om het openbaar vervoer betaalbaarder te maken. Met de trein gaan is belachelijk duur.

Klopt ja. En ook niet altijd haalbaar. Als ik bv in mijn klas kijk hoeveel mensen de auto pakken naar school ondanks het gratis reizen...

Ja als je met de trein 3 uur reist en met de auto 1... Dan is de keuze snel gemaakt :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:01

Marijkjuh schreef:

En dat zal van de politiek uit moeten komen. Daarom is het goed om druk uit te oefenen op de politiek door te betogen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:03

Voor wie meer docu's wil zien hier over zijn "an inconvenient truht" en "The 11th hour" een aanrader.

Ik zelf heb nooit de ambitie gehad mij voort te planten, had al vroeg door dat er wel erg veel mensen op deze aardbol zijn. Ik eet geen vis of rundvlees (vind het niet lekker, vaak een rare smaak in de mond nadien) Ik eet wel varken/paard/geit/schaap/konijn. Zuivelproducten meen ik ook niet. Hou rekening met waar producten vandaan komen en heb de voorkeur aan groot verpakking om de afvalstroom te verminderen. Verwarming staat hier amper aan, ik hou van een lage temperatuur en verbaas mij echt dat mensen in de winter het perse 20+ graden in huis willen hebben. Trek verdorie een trui aan als je het koud krijgt.

In mijn ogen verspillen heel veel mensen veel levensmiddelen (vooral in horeca en levensmiddelen industrie) en erg veel energie. Maar tegenwoordig word het met de paplepel ingegeven dat het normaal is. En gebruikt men er gretig oplos, want we leven nu en niet over 100 jaar.

Dat de aarde steeds meer opwarmt heeft erg te maken met het smelten van ijskappen van de polen en gletsjers. Deze werken als spiegels om het zonlicht te weerkaatsen, doordat die verdwijnen word er meer en meer warmte opgeslagen.
Al heeft er hier in NL en BE heeeeeeeel vroeger olifanten en neushoorns gelopen en groeiden er tropische planten en kon je gewoon lopen naar Engeland.

Ik denk trouwens niet dat de aarde dood gaat door ons, wij maken ons zelf op een langzame manier af en de aarde blijft nog wel lange tijd gewoon doordraaien zonder ons. En zal weer herstellen als de mens (bijna) is uitgestorven.