Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:34

En dat terwijl de bijbel het "uitleven" van je homoseksuele geaardheid dus helemaal nergens veroordeeld. Mensen lezen wat ze willen lezen pfff

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:40

Oomens, ik las het ja... ik zei vanmiddag op het werk al: dit is nu een radicaal Christen.

Newt, geld van twee kanten hè. Bedrijf had in mijn ogen vooral meer onderzoek moeten doen. Nu hebben ze hun handen vooral derdegraads verbrand! Anders hadden ze zich er redelijk ongeschonden vanaf kunnen maken.
Maar van mij ook de vraag, sinds wanneer betekent Christelijk zijn dat je homoseksualiteit afkeurt? Te djoer (hoorde ook al zoiets op het werk hihi) was nota bene leverancier van de vader van Bas. Kennelijk was het afkeuren van homoseksualiteit niet bekend.

Klaasje

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 01:42

Ik vind een opmerking als 'hij had het van te voren kunnen weten' zó dom en zó vreselijk. Ik doe toch ook gewoon m'n boodschappen bij een christelijke winkel? Zelfs bij De Boer, dit bedrijf, kwam ik vroeger regelmatig. Jammer dat ik nu pas weet hoe zij hun bedrijfsmentaliteit hanteren, want dan was ik zeker wel elders gaan shoppen. Kom er nu zeker niet weer in ieder geval.

Stel je zoekt een stage, je vindt een leuk bedrijf, wordt aangenomen...Tot je erachter komt dat het bedrijf christelijk is en er maar niet heen gaat. Dat vind ik net zo dom en net zo vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:44

Over het algemeen kun je wel stellen dat homoseksualiteit in Nederland gewoon geaccepteerd wordt.
Er zullen echt nog wel mensen zijn die er niet achter staan en daar zal een aantal Streng gelovig van zijn en een aantal niet.
Een aantal zal dat openlijk durven toe geven een aantal niet.

Opzich snap ik wel wat Froukje bedoeld.
Maar dan moet je wel net weten dat het bedrijf echt zo streng is.
Ik wist het eerder ook niet hoor tot iemand mij vertelde dat de naakt kalenders onder te toonbank verkocht werden.
De baas mocht dat niet weten want die was nogal streng gelovig.
Op zondag is er idd niet mogelijk om te kopen via de site en de rolluiken zijn idd dicht op zondag.
Overigens een heel vriendelijke man hoor die verder heel klant vriendelijk is maar wel een man die openlijk zijn geloof beleeft en daar is ie best strict in.
Maar het verbaasde mij niet dat die is afgewezen om eerlijk te zijn.

Vind het wel sneu voor die jongen dat hij om zijn uiting van zijn geaardheid is afgewezen.
Ik zelf ben ook gelovig en Christen maar vind dat je mensen niet zou moeten uitsluiten omdat ze anders zijn dan gewenst.

Nu staat dit niet opzich zelf trouwens want mijn zus is afgewezen bij een organisatie omdat ze openlijk voor Christen zijn uit kwam.
Ze droeg een kruisje aan haar ketting en gelijk tijdens het gesprek gaven ze al aan dat ze haar niet geschikt vonden.
Zij heeft er overigens geen werk van gemaakt.
Vrouwen worden ook nog vaak genoeg gediscrimineerd.

Klaas Hij heeft misschien niet de naam genoemd op facebook maar die naam is uiteindelijk wel in de media terecht gekomen en die komt daar niet zomaar.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat de rechter hier mee gaat doen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 01:51

Dat vind ik net zo vreselijk in geval van jouw zus, OsMo. Ik kan me de reactie van Froukje ook wel voorstellen, dat is ook een punt waarom ik de stelling plaatste als 'Vrijheid van geloofsovertuiging', maar hoe ver mag je daar überhaupt in gaan? Denk dat meneer de Boer maar al te graag spullen verkoopt aan iemand die homo is, als ie maar winst maakt toch?
Het feit dat je niet kan/wilt leven en of werken met iemand van een andere geaardheid vind ik veel en veel te ver gaan. Net als andersom. Je zou elkaar toch juist moeten helpen lijkt mij toch, als je zo gelovig bent?
Heel plat gezegd gebeurd dat niet en kan diegene die net even 'anders' is er maar in stikken. Ik snap er geen hol van en vind het werkelijk schandalig.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:58

OsMo schreef:
Klaas Hij heeft misschien niet de naam genoemd op facebook maar die naam is uiteindelijk wel in de media terecht gekomen en die komt daar niet zomaar.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat de rechter hier mee gaat doen.

Die naam heeft de media opgepikt omdat die tussen de reacties stond van zijn post op zijn Facebook door zijn Facebook vrienden.

@Janine ja zeker heeft het twee kanten. Dat bedoel ik ook. Daarom zeg ik ook dat het de manier waarop is. Let wel ik keur het niet goed.

@klaasje. Ik zeg ook HAD kunnen weten. Zeker als de vader van Bas afnemer was/is en je het bedrijf beter kent als iemand die een keer een Halster koopt.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 01:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:05

Dat lijkt ook hypocriet, ben ik het wel met je eens.
Nu is het natuurlijk wel heel erg lastig om je klanten te screenen op geaardheid en bij je werknemers waar je zo wie zo meer mee zal optrekken gaat dat makkelijker.
Ze hebben het niet handig aangepakt met Bas en Bas is terecht boos vind ik.

De mensen die Is aan gaan halen weten best dat die vergelijking nergens op slaat.
Mensen uitsluiten is wat anders dan mensen opblazen en vermoorden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:11

De bijbel zegt niets over het homofiel zijn, wel over het bij elkaar liggen van 2 mannen.
Vandaar dat veel christenen het homo zijn geen probleem vinden, maar wel het in praktijk brengen ervan.

Ik ben het er ook wel een beetje mee eens dat hij het had kunnen weten, als het echt zo is dat daar op zondag de website plat gaat en het pand 'uit' dan kun je ook wel nagaan hoe ze over homofielie denken. Maar los daarvan, vind ik de reactie van het bedrijf toch wel erg bot, dat hadden ze veel beter kunnen doen en had zeker eerder gemoeten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:13

newt schreef:
@klaasje. Ik zeg ook HAD kunnen weten. Zeker als de vader van Bas afnemer was/is en je het bedrijf beter kent als iemand die een keer een Halster koopt.

Misschien is hij wel regelmatig met zijn vader mee gegaan en kende hij deze man dus al, wellicht was dat de reden dat hij juist bij dit bedrijf stage wilde lopen.
Geeft dus ook aan dat deze man best klanten wil uitsluiten vanwege geaardheid, want hij zal toch heus niet verwachten dat de vader van Bas nu nog terug komt.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 02:17

Buiten dat ik dit totaal belachelijk vind van De Boer, vraag ik me af: en wat als het je zoon was geweest die homo was? Had hij er dan totaal anders in gestaan?

Ik vind het gewoon misselijkmakend dat dat in deze tijd nog aangehaald wordt. Kom op zeg, anno 2015!

Over het feit dat het niet in de bijbel staat: "Het huwelijk tussen man en man of vrouw en vrouw is een gruwel in Gods ogen." Ik heb geen flauw idee waar het staat, zal mijn bijbelvaste oma eens bellen morgen, maar het staat er, maar dat boek is jaren oud. En als God ieder schepsel wat hij zelf gemaakt heeft, liefheeft, dan heeft hij ook de homo's lief. ;)

Wat een bekrompen wereld.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:48

Voor de mensen die zeggen "hij had het kunnen weten". Waarom moet iemand überhaupt over zijn geaardheid nadenken bij het vinden van een stageplek? "Oh, die mensen zijn gelovig, daar moet ik met mijn homoseksualiteit maar niet in de buurt komen" Slaat nergens op. Daar hoort een werkgever helemaal niet om te geven, zeker als zo'n jongen er echt niet te koop mee loopt. (Het is tijdens een sollicitatiegesprek zelfs verboden om naar geaardheid te vragen)

Alsof er klanten in de winkel komen die direct zijn medewerker gaan googelen, zien dat hij op mannen valt, en nooit meer in de winkel komen. Of alsof er mensen zijn die niet met hem aan een project willen werken om die reden. Het is 2015 en ik denk dat 95% van de Nederlanders (ook de gelovige) homoseksualiteit geaccepteerd hebben. Je zou daar gewoon niet over na hoeven denken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:59

Ik kwam er in het verleden ook geregeld en het was mij eerlijk gezegd nooit opgevallen dat ze zo gelovig zijn...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:03

Het is natuurlijk volslagen idioot dat er tegenwoordig nog mensen zijn die zo over homoseksualiteit denken.
Echter....Van de andere kant moet een ondernemer in mijn opinie wel zelf uit kunnen maken wie,of wat hij binnen haalt.
De afwijzing had hij anders kunnen doen door bv te zeggen dat er per ongeluk een dubbele stageplek was weg gegeven,en ze toen maar geloot hebben.
Het is natuurlijk compleet gestoord,maar je kunt iemand er toch ook niet toe dwingen om dagelijks samen te werken met iemand die compleet ( hoe belachelijk ook) tegen jou normen en waarden in gaat.
Onwillekeurig denk ik wel ...hoe was dit afgelopen als de ondernemer niet van de zwartekousenkerk was,maar bv moslim.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:06

Chiave schreef:
Buiten dat ik dit totaal belachelijk vind van De Boer, vraag ik me af: en wat als het je zoon was geweest die homo was? Had hij er dan totaal anders in gestaan?

Ik vind het gewoon misselijkmakend dat dat in deze tijd nog aangehaald wordt. Kom op zeg, anno 2015!

Over het feit dat het niet in de bijbel staat: "Het huwelijk tussen man en man of vrouw en vrouw is een gruwel in Gods ogen." Ik heb geen flauw idee waar het staat, zal mijn bijbelvaste oma eens bellen morgen, maar het staat er, maar dat boek is jaren oud. En als God ieder schepsel wat hij zelf gemaakt heeft, liefheeft, dan heeft hij ook de homo's lief. ;)

Beetje off topic, maar ik ben benieuwd waar dat staat en hoe het er staat. Volgens mijn moeder staat er nl alleen iets over ontucht, dus tegen je wil, en is liefde altijd goed.

Maar los daarvan ben ik van mening dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor de normen en waarden die ze uitdragen en zich niet kunnen verschuilen achter een boek dat in een heel andere tijdgeest is geschreven.

Papagroom: je mag aannemen wie je wil, maar je mag iemand niet discrimineren. Denk dat hij zeker problemen gaat krijgen hiermee.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:06

Als die winkel homosexualiteit zo afkeurt, vraag ik me af wat ze doen met klanten die homosexueel zijn. Houden ze die dan ook buiten de deur, of zijn ze zo hypocriet dat ze er geen moeite mee hebben om geld aan ze te verdienen? (nu snap ik ook wel dat het niet bij iedereen op zijn voorhoofd staat gedrukt, maar dat stond het bij de stagair waarschijnlijk ook niet)

Te triest voor woorden dat er in 2015 nog zulke bekrompen mensen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:08

Vreemd dat dit nog gebeurt, maar aan de andere kant het bedrijf is wel principieel wat betreft hun geloof. Op zich respectvol dat ze ervoor durven uit te komen. Ook al keur ik het niet goed. Maar als een bedrijf zo christelijk is had je er op kunnen wachten op een afwijzing als je openlijk homofiel bent.

Heb vrij lang tussen zwaar christelijke mensen gewoond en daar voldoende dingen gezien, gehoord en gemerkt.

Ik ben destijds bij een stagebedrijf op het laatste moment afgewezen omdat ik vrouw ben. Is wel lang geleden maar net zo zot. NAM wilde me graag een stage aanbieden ivm mijn cijfers. Alleen een week ervoor kwamen ze er pas achter dat ik een meisje was. Ja wel de eerste op die opleiding en ik geloof zelfs de eerste op alle werktuigbouwopleidingen in nederland. En daarom wilden ze me niet hebben. Reden omdat je vrouw bent. :+

Ben daarna bij ECN in Petten terecht gekomen echt een hals over kop plek gecreert toen, zij wilden juist een meisje hebben als stagiar. Hihi

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:16

Deze kwam ik op Facebook tegen.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:17

Ppg dat zijn allemaal heteros hoor en het is gewoon warm en mooi weer. Zie jij ergens roze?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:20

Werkgevers discrimineren aan de lopende band, en de meesten doen dat met een goede smoes waar je niets tegen in kunt brengen. Heel af en toe komt er iets naar buiten. Zoals die donkere jongen vorig jaar die soliciteerde in een computerzaak. Toen hebben ze een interne racistische perongeluk naar hem toe gestuurd. Was ook breed uit uitgemeten in de media. Maar werkgevers discrimineren aan de lopende band.

Stel nu dat ze hier later achter waren gekomen.
Ik ben zelf bij mensen geweest die later iets van mij ontdekten waar hun de grootste moeite mee hadden. Ik heb daar een vreselijke rottijd gehad, met veel stress. Ik was werkelijk blij dat ik daar weg kon.

wat zal deze jongen allemaal gekregen hebben als ze daar later achter kwamen?
onterechte slechte beoordelingen, genegeerd door collega's, gepest, achtergesteld en dergelijke.
Soms moet je jezelf afvragen "Wil ik weleens bij deze mensen werken?"
Laatst bijgewerkt door Loretta op 21-11-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:24

Nikass schreef:
Chiave schreef:

Beetje off topic, maar ik ben benieuwd waar dat staat en hoe het er staat. Volgens mijn moeder staat er nl alleen iets over ontucht, dus tegen je wil, en is liefde altijd goed.

Maar los daarvan ben ik van mening dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor de normen en waarden die ze uitdragen en zich niet kunnen verschuilen achter een boek dat in een heel andere tijdgeest is geschreven.

Papagroom: je mag aannemen wie je wil, maar je mag iemand niet discrimineren. Denk dat hij zeker problemen gaat krijgen hiermee.

Citaat:
Lev. 18:22 Een man mag niet naar bed gaan met een man zoals je naar bed gaat met een vrouw. Dat is iets walgelijks.

Staat dus wel in de bijbel.
Ik ben zelf ook christelijk, maar ken ook christelijke mensen die homo zijn en ben ook gewoon bevriend met hen en kijk niet anders tegen hen aan.
Ik vind sommige reacties hier van: De Boer zal ook wel blij zijn met een shariawet eerlijk gezegd ook raar en nergens op slaan.
Is het slim om als homo bij een streng christelijk bedrijf te solliciteren?
Ja en nee, je kan problemen verwachten, maar dit zal ook wel goed op te lossen moeten zijn.
Maar daarbij vind ik het ook niet eerlijk voor het bedrijf die nu helemaal zwart wordt gemaakt in de media met het argument 'anno 2015 moet dit niet meer kunnen'.
Overal is nog discriminatie; over vrouwen, over geloof (dat kunnen gelovigen onder ons ook weten als ze hier openlijk voor uit komen zie ook een eerdere reactie) en ook over homoseksualiteit.
Ik vind het niet goed dat het bedrijf het zo heeft aangepakt, maar ik denk ook dat als de rechter er aan te pas komt deze kijkt naar de grote schade die indirect deze jongen heeft aangericht aan het bedrijf.
Hij heeft het op social media geplaatst, iets wat ik zelf afkeur.
Hij had ook zelf naar het bedrijf toe kunnen gaan en in gesprek kunnen gaan.
Ik geloof niet dat ze daar niet open voor zouden staan.
Als het erg slecht gaat kan zoiets zelf het bedrijf de kop kosten.
Verder hoop ik ook dat de jongen er niet te veel schade aan overhoudt, het is nooit makkelijk om met zulke situaties om te gaan en voor hem en zijn vriend zal dit ook lastig zijn.
Edit: ik zag hier nog een reactie van je kan ook liegen om hem zo eruit te werken, dat lijkt mij ook niet helemaal christelijk he :j
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 21-11-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:26

Ik vind het belachelijk. Vooral de manier waarop vind ik echt niet kunnen. Na gesprek 1 heb je al een indruk van iemand en kun je de kandidaten voor gesprek 2 toch natrekken op internet tegenwoordig als je dat zo belangrijk vind...
Maar sowieso iemand afkeuren op zijn of haar geaardheid kan echt niet meer hoor anno 2015 in Nederland.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:32

WillBokkers schreef:

De helderheid van het antwoord van het bedrijf zou mij niet aan het denken zetten om een gesprek aan te gaan om ze te bewegen hun mening te veranderen. De tekst komt op mij over als 'dit is wat het is en niet anders'. Het bedrijf heeft een duidelijke gefundeerde reden -voor hun- om hem niet aan te nemen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 21-11-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:32

Papagroom dan had je waarschijnlijk gehoord dat die baas niet ingeburgerd zou zijn en maar terug moet naar het land waar die vandaan komt.

Ik vraag mij af tot hoe ver je jezelf eigenlijk echt mag zijn?
Want voor beide partijen geld eigenlijk dat ze van elkaar niet kunnen accepteren dat ze zijn zoals ze zijn.

Als ik dan op de stelling van Klaas terug kom vraag ik mij ook af hoeveel vrijheid geven wij ons medemens om te zijn zoals die is.
Want ergens denk ik dat als het niet helemaal in ons eigen plaatje past we liever iemand ook uit de weg gaan.
Want stel je voor dat Bas nu pedofiel had geweest ( iemand die dus seksueel geprikkeld raakt van kinderen maar dit niet praktiseert).

Ik weet wel dat dit nu niet ten sprake komt maar wil alleen maar even aanhalen dat iedereen wel eens iemand uitsluit.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:34

stefje schreef:
WillBokkers schreef:

De helderheid van het antwoord van het bedrijf zou mij niet aan het denken zetten om een gesprek aan te gaan om ze te bewegen hun mening te veranderen. De tekst komt op mij over als 'dit is wat het is en niet anders'. Het bedrijf heeft een duidelijke reden om hem niet aan te nemen.

Ik snap ook voor hem dat dat lastig is.
Maar als ik de situatie nu zie had hij misschien beter of geen antwoord terug kunnen geven en gewoon aangifte kunnen doen of kunnen antwoorden dat hij deze reactie betreurd en aangifte kunnen doen, maar de kwestie binnen hem en het bedrijf kunnen houden.
De reactie is ook vrij ruw, dat ben ik met je eens.