Ongepast of een mooi gebaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:13

Ik doe het bewust niet, ik vind het echt vreselijk wat er gebeurd maar als er in een land die valt onder 'ver van ons bed' een grote aanslag wordt gepleegd zie je niets verschijnen. Elk mensenleven dat verloren gaat door een dergelijk zinloze daad vind ik afschuwelijk. Of het nou in Syrië is of in Frankrijk: dat doet er voor mij niet toe. Voelt voor mij dan hypocriet om wel mijn profiel foto in in de Franse vlag om te toveren, voor de slachtoffers van aanslagen in andere landen doe ik het ook niet.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:14

Ik denk dat jullie er teveel achter zoeken. Heel veel mensen willen heel graag laten merken dat ze meeleven met de slachtoffers en nabestaanden, niemand weet alleen hoe. Dankzij deze tijdelijke functie is dat een stuk makkelijker. Meer moet je er imo niet achter zoeken.
Als er in NL zoiets zou gebeuren en elders in de wereld zouden mensen hun profielfoto's veranderen met de NLse vlag zou ik dat écht niet ongepast vinden. Zo kun je overal wel een probleem van maken.. :n

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:14

Geke_Lizzy schreef:
Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.

Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..

Hier ben ik het ook mee eens. Natuurlijk zijn de aanslagen in Parijs verschrikkelijk geweest, heb er zelf ook geen woorden voor. Maar dagelijks sterven er tientallen/honderden mensen doordat ze op de vlucht zijn, in een bootje op de oceaan zitten of in Syrië o.i.d. wonen. En natuurlijk die andere aanslagen, waar ook niemand het over heeft.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:16

Flux schreef:
Ik heb hier dus ook aan gedacht, uiteindelijk net 5 minuten geleden besloten wel te doen uit solidariteit.

Vind het nogal dubbel. Alsof men denkt dat je niet met de Fransen meeleeft als je niet je profielfoto aanpast. Aan de andere kant vind ik het mooi om te zien hoe mensen zich proberen te verenigen op een platform als Facebook. Misschien is dat juist wel iets wat we nu nodig hebben.

Dat is dus precies wat mij stoort, Facebook is voor mij geen plek van mijn gevoelens, gedachten, (politieke) meningen. Ik respecteer de mensen voor wie dit wel zo is, maar 't zou mij wat ver gaan dat je als ongevoelig, niet maatschappelijk bewust etc wordt gezien wanneer je er niet iets over plaatst op social media, of wanneer je iets plaatst wat niet hieraan gerelateerd is. Solidariteit is voor mij persoonlijk niet gerelateerd aan Facebook.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:16

Ik vind het hypocriet, het is echt gruwelijk dat dit gebeurd is, maar wie iedere dag naar het nieuws kijkt ziet dat er bijna dagelijks bomaanslagen en dergelijke gebeuren in landen die hier niet in de buurt liggen waar er telkens tientallen tot honderden doden en gewonden zijn. Geen haan die er hier naar kraait, af en toe een kort berichtje in de media; er is weer een bom ontploft in... Maar 5 seconden later gaat het over iets anders en iedereen is het vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:17

Als ik bloed zou mogen geven nog zou ik nu ook een zak aan mijn arm hangen :j

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:17

Geke_Lizzy schreef:
Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.

Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..

Inderdaad..

fleurtjeuh schreef:
I
Wat ik wel langs zag komen op FB is dat de parijzenaren massaal bloed zijn gaan geven.
Kijk, daar hebben ze wat aan.

Dat zag ik ook, ik vond dat een heel mooi gebaar !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:21

Ik kan geen bloed gaan geven, ik weeg niet genoeg.
Ik kan geen zorg gaan verlenen, ben nog niet afgestudeerd als verpleegkundige en ik heb hier ook een partner die ik niet in de steek wil laten. Of in angst laten zitten dat ik misschien niet meer terugkom.
Ik kan ginds niks doen voor die mensen.
Ik kan de vreselijke gebeurtenissen voor de slachtoffers en getroffen families niet uit hun geheugen wissen.
Ik kan de klok niet terugdraaien, alsof het nooit is gebeurd.
Ik kan IS ook niet stoppen.

Maar ik kan wel, door even mijn foto te veranderen, laten zien dat ik aan hen denk, meeleef, en hoop dat dit nooit meer hoeft te gebeuren in de toekomst. Niet voor de mensen in Parijs, niet in Liban, nergens.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:23

inochiyo schreef:
Ik vind het hypocriet, het is echt gruwelijk dat dit gebeurd is, maar wie iedere dag naar het nieuws kijkt ziet dat er bijna dagelijks bomaanslagen en dergelijke gebeuren in landen die hier niet in de buurt liggen waar er telkens tientallen tot honderden doden en gewonden zijn. Geen haan die er hier naar kraait, af en toe een kort berichtje in de media; er is weer een bom ontploft in... Maar 5 seconden later gaat het over iets anders en iedereen is het vergeten.

Helemaal mee eens. Het is ook geen verassing dat dit in Parijs gebeurt, toch? Wees even reëel. Dat maakt het er natuurlijk niet minder erg om, maar om nu eens alles uit de kast te trekken omdat het een keer een land betreft uit onze westerse samenleving.. Een ander woord dan hypocriet heb ik er eigenlijk ook niet voor.

Neemt niet weg dat mensen het gewoon lekker moeten doen als ze zich er wel prettig bij voelen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:24

Anne_GTI schreef:
Het was voor mij de makkelijkste manier om zichtbaar uiting te geven zonder daarbij naar de juiste woorden te moeten zoeken.

Dat dus, ik ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:28

Nies_ schreef:
inochiyo schreef:

Helemaal mee eens. Het is ook geen verassing dat dit in Parijs gebeurt, toch? Wees even reëel. Dat maakt het er natuurlijk niet minder erg om, maar om nu eens alles uit de kast te trekken omdat het een keer een land betreft uit onze westerse samenleving.. Een ander woord dan hypocriet heb ik er eigenlijk ook niet voor.

Neemt niet weg dat mensen het gewoon lekker moeten doen als ze zich er wel prettig bij voelen.

Nou precies dat bedoel ik. En de vluchtelingen die hier komen nadat ze dit dagelijks meegemaakt hebben zijn niet welkom, grenzen moeten dicht, 'ze' moeten gewoon allemaal lekker terug naar hun eigen land...
En dan gebeurt er zoiets op 600km afstand en is iedereen in rep en roer... We hadden dit massaal allang moeten doen voor alle mensen die voor zulke problemen moeten vluchten.
Wat hier gebeurd is, is absoluut verschrikkelijk. Maar valt nog volledig in het niet bij de dingen die dagelijks gebeuren in het midden-oosten in deze tijd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:33

Fu_Qi schreef:
[ [url=m/QDI0TL.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zit zelf goddank niet op facebook. En wat mij verschrikkelijk stoort en zelfs mijn nekharen overeind doet staan, is dat ik na het klikken op de link een voorbeeld van het idee zie met daaronder "vind ik leuk".

|o Dát is pas ongepast naar mijn mening. Dit ís namelijk helemaal niet leuk. En ja, ik snap dat facebook met dit systeem werkt. Maar kunnen ze dat dan niet één keer achterwege laten?

@Fu_Qi: dit is niet aanvallend bedoeld naar jou toe, hoor! Jij kan er ook niets aan doen. :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:34

Ik vind de lachende foto's ook niet passen.. Maar als je zo op Facebook al die Franse vlaggen voorbij ziet komen ziet het er wel mooi uit.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:35

verootjoo schreef:
En de vluchtelingen die hier komen nadat ze dit dagelijks meegemaakt hebben zijn niet welkom, grenzen moeten dicht, 'ze' moeten gewoon allemaal lekker terug naar hun eigen land...
En dan gebeurt er zoiets op 600km afstand en is iedereen in rep en roer... We hadden dit massaal allang moeten doen voor alle mensen die voor zulke problemen moeten vluchten.
Wat hier gebeurd is, is absoluut verschrikkelijk. Maar valt nog volledig in het niet bij de dingen die dagelijks gebeuren in het midden-oosten in deze tijd.

Wow precies dit.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:36

Normaal gezien doe ik nooit mee aan zo'n dingen op FB, maar dit heeft me echt wel diep geraakt. Vorige week zat ik met mijn vriend in Parijs rond hetzelfde tijdstip, voor hetzelfde geld was het ons overkomen. Daar ga je dan toch van nadenken. Verder zijn de twee Belgen die zijn omgekomen vrienden van vrienden van me, dat is ook toch wel een slag in je gezicht. Heb mijn foto daarom veranderd in een foto van mij en mijn vriend bij de Eifeltoren, Parijs in betere tijden.
Heb hier net nog discussie over gehad met een oud leerkracht van me die een status had gepost dat iedereen die zijn profielfoto in de Franse vlag veranderde hypocriet en egoïstisch is omdat er dagelijks ontzettend veel slachtoffers in andere landen vallen. Om mij de moeite van het typen te besparen even mijn reactie gequote:

Citaat:
Spijtig dat mensen die hun profielfoto veranderen hier als egoïsten afgeschilderd worden. Ik was vorige week rond hetzelfde tijdstip ook in Parijs, voor hetzelfde geld had ik erin gezeten. Deze status komt een beetje over van dat mensen niet over hun problemen zouden mogen praten omdat sommige anderen het slechter hebben dan hun. In een oorlog zullen altijd onschuldige slachtoffers vallen, ik vind dat zelf ook heel erg. Het raakt de mensen hier ten eerste ook dieper omdat het dichtbij gebeurt is, en ten tweede is Frankrijk militair gezien een machtig land dat nu recht in het hart geraakt is. Wat altijd als "onmogelijk" geacht werd is nu op korte tijd voor een tweede keer gebeurt, logisch dat mensen meer gaan meeleven als ze zelf ook bang worden. Het is ook niet dagelijks dat zoiets hier gebeurt, terwijl het in Syrië, ondanks het verzet, al jaren aan de gang is. De situatie is daar zodanig uitzichtloos geworden dat men onmogelijk kan gaan helpen zonder nog meer slachtoffer te maken.
Ik vraag me af als er vrienden of familie gisterenavond van u gisterenavond in Parijs hadden gezeten ge ook zo zou reageren. Ik ken jammer genoeg wel mensen die gisteren twee goede vrienden verloren zijn, maar hey, ik ben maar een egoïst die haar medeleven toont.

Chiave

Re: Ongepast of een mooi gebaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:39

Ik heb zojuist mijn glimlachende profielfoto een Franse vlag gegeven; ik geef aan dat ik ook Parijs steun. Het gaat er niet om of ik lach, huil of boos ben op de foto, maar ik steun, daar gaat het om.

Mijn vader en ik zingen heel graag samen en zojuist hebben we samen een opname van The Rose van Bette Midler op mijn profiel geupload met daarbij een stukje uit het nummer.

Wat ik probeer te zeggen; iedereen leeft me op z'n eigen manier. Laat iedereen dat ook beleven op de manier die hij of zij prettig vindt. Pap en ik vinden het prettig om voor de slachtoffers te zingen, anderen willen aangeven dat ze ook aan ze denken met bijvoorbeeld een Franse vlag op de profielfoto. Niet iedereen is sterk met woorden. ;)

xSwanHeart

Re: Ongepast of een mooi gebaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:43

Ik doe er niet aan mee. Natuurlijk vind ik het vreselijk wat er gebeurd is, maar ik vind het afschuwelijk dat we in een maatschappij leven waar je zo openlijk moet laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Ik vind dat niet nodig en zelfs een beetje egocentrisch. Vind het belachelijk dat zulke situaties direct worden aangegrepen om te laten zien hoe ontzettend maatschappelijk betrokken je wel niet bent...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:56

xSwanHeart schreef:
Ik doe er niet aan mee. Natuurlijk vind ik het vreselijk wat er gebeurd is, maar ik vind het afschuwelijk dat we in een maatschappij leven waar je zo openlijk moet laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Ik vind dat niet nodig en zelfs een beetje egocentrisch. Vind het belachelijk dat zulke situaties direct worden aangegrepen om te laten zien hoe ontzettend maatschappelijk betrokken je wel niet bent...

Maar ik doe het niet om te laten zien hoe "ontzettend maatschappelijk betrokken" ik ben. Ik doe het om de Fransen te steunen, om de nabestaanden te steunen en eigenlijk om iedereen te steunen die met deze aanslagen te maken hebben.

Ik zie nu wel aardig wat mensen zeggen dat je profielfoto veranderen de mensen toch niks helpt. Ik kan jullie zeggen dat het wel degelijk helpt.
Ik ben een vriendin (en haar gezin) verloren bij het MH17 ongeluk. Toen hebben ook veel mensen hun profielfoto veranderd en hun medeleven laten zien. Dat gaf toch echt steun. Het was heel fijn om te merken dat anderen aan mij en de andere nabestaanden dachten. Dat deed me heel goed.

Natuurlijk hoef je niet te laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Iedereen moet het op zijn eigen manier doen. Maar om nou te zeggen dat als je het wel laat zien, je egocentrisch bent... dat vind ik niet eerlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:00

snuffie123 schreef:
xSwanHeart schreef:

Maar ik doe het niet om te laten zien hoe "ontzettend maatschappelijk betrokken" ik ben. Ik doe het om de Fransen te steunen, om de nabestaanden te steunen en eigenlijk om iedereen te steunen die met deze aanslagen te maken hebben.

Ik zie nu wel aardig wat mensen zeggen dat je profielfoto veranderen de mensen toch niks helpt. Ik kan jullie zeggen dat het wel degelijk helpt.
Ik ben een vriendin (en haar gezin) verloren bij het MH17 ongeluk. Toen hebben ook veel mensen hun profielfoto veranderd en hun medeleven laten zien. Dat gaf toch echt steun. Het was heel fijn om te merken dat anderen aan mij en de andere nabestaanden dachten. Dat deed me heel goed.

Natuurlijk hoef je niet te laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Iedereen moet het op zijn eigen manier doen. Maar om nou te zeggen dat als je het wel laat zien, je egocentrisch bent... dat vind ik niet eerlijk.

Maar waarom hebben we dan nog geen Syrische vlaggen gezien op facebook? Of zijn die mensen dan niet belangrijk genoeg om je medeleven aan te tonen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:02

Ik heb ook mijn profielfoto aangepast. Ik voel mij niet verplicht om dit te doen omdat iedereen dit doet. Maar ik vind het een prachtig gezicht dat mijn hele tijdlijn gekleurd wordt door de franse vlag. Een gevoel van saamhorigheid, een statement tegen terrorisme (niet alleen in Frankrijk).

Je mag mij hypocriet noemen, je verleent geen echte hulp & morgen of overmorgen heeft iedereen weer een andere profielfoto. Maar het idee dat ik mijn respect kan betuigen aan slachtoffers en nabestaande op zo'n manier. Waarom zou ik het dan niet doen. Een blijk van medeleven doet iedereen goed.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:04

vuurneon schreef:
Ik doe het bewust niet, ik vind het echt vreselijk wat er gebeurd maar als er in een land die valt onder 'ver van ons bed' een grote aanslag wordt gepleegd zie je niets verschijnen. Elk mensenleven dat verloren gaat door een dergelijk zinloze daad vind ik afschuwelijk. Of het nou in Syrië is of in Frankrijk: dat doet er voor mij niet toe. Voelt voor mij dan hypocriet om wel mijn profiel foto in in de Franse vlag om te toveren, voor de slachtoffers van aanslagen in andere landen doe ik het ook niet.

Dit is precies mijn gedachte. Omdat het dichtbij is is het ineens anders.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:07

Ik vind het juist wel een mooi gebaar en heb de vlag ook over mijn profielfoto heen (springfoto van mij en paard). Ik vond het belangrijk om te doen om mijn medeleven te betuigen, maar vooral ook om de terroristen te laten zien dat we niet bang van ze worden. Veel mensen op FB laten door dit gebaar zien dat ze gewoon ervoor uit durven komen dat ze aan de Franse kant staan ipv de IS kant. IS wil angst zaaien, maar als half FB de Franse vlag over zich heen heeft wordt er maar mooi even aangegeven dat we nog steeds een front vormen tegen IS en dat ook durven uit te spreken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:09

fleurtjeuh schreef:
Ik doe het niet.
Wat hebben die mensen er nou aan dat ik mijn profielfoto verander.
Zien ze niks van, voelen ze niks van, hebben ze niks aan.
Het is dat ik echt geen geld heb, anders zou ik een stichting/goed doel zoeken om wat geld te doneren voor hulp daar.

Wat ik wel langs zag komen op FB is dat de parijzenaren massaal bloed zijn gaan geven.
Kijk, daar hebben ze wat aan.

Het geeft een telen af dat je het er niet mee eens bent dat dit soort dingen gebeuren, teken dat je aan de mensen in frankrijk denkt... dat is een klein gebaar, niks ergs aan als mensen dat even doen. iedereen moet het zelf weten..

Als mensen meer konden betekenen deden ze dat ook vast wel..

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:13

verootjoo schreef:
snuffie123 schreef:

Maar waarom hebben we dan nog geen Syrische vlaggen gezien op facebook? Of zijn die mensen dan niet belangrijk genoeg om je medeleven aan te tonen?

Omdat dit dichter bij "ons" is. Ben het met je eens hoor. Syrië en alle andere landen waar aanslagen en onschuldige doden vallen moeten we eigenlijk net zo herdenken.

Helaas is dat niet gebeurd. Waarschijnlijk dus omdat Frankrijk veel dichter bij ons staat.

Bij mij (en waarschijnlijk vele anderen) staat de Franse vlag op mijn profielfoto ook symbool voor alle andere aanslagen die er de afgelopen tijd zijn geweest. Ik wil steun geven aan alle slachtoffers.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:18

inochiyo schreef:

Amen! Ik moet heel erg mijn best doen om me niet dood te ergeren aan al die mensen die op facebook hun foto's 'verfransen'. Waarom nu wel de betrokkenheid tonen en niet bijvoorbeeld op donderdag bij die 41 doden bij een terroristische zelfmoordaanslag in Beirut? Het voelt zo vreselijk hypocriet en ik kan de verontwaardiging van mensen over wat in Parijs gebeurd is daarom gewoon niet serieus nemen. Ja, het gebeurt nu eens wat dichterbij, in een stad waar velen van ons wel eens geweest zijn, maar is het dan niet heel egoïstisch dat het je dán pas echt wat uit maakt?

Voor mij voelt het echt alsof mensen hiermee willen zeggen "Kijk mij eens betrokken zijn! Kijk naar mij!". En als mensen er dan bij zeggen "Ik heb er geen woorden voor" dan denk ik toch echt dat diegenen een heel beperkt vocabulaire hebben en niet daadwerkelijk weten wat ze voelen of er van denken. Woede, onbegrip, verdriet, verslagenheid, angst of misschien haat... zo moeilijk is het niet.

Nou ja, over een week is de rage weer voorbij en is iedereen weer over tot de orde van de dag.

Nee, ik weet ook niet wat het juiste antwoord op terrorisme is, maar narcistische zelfbevlekking op facebook, twitter en instagram is volgens mij niet het antwoord. En als je social media contacten zoiets nodig hebben van jou om te weten dat je het niet eens bent met wat er gebeurd is, dat je radeloos bent en verdrietig om de onzin die er in de wereld gebeurd dan moet je misschien eens overwegen om je social media accounts op te zeggen en in het echte leven te gaan leven.