Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Geke_Lizzy schreef:Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.
Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..
Flux schreef:Ik heb hier dus ook aan gedacht, uiteindelijk net 5 minuten geleden besloten wel te doen uit solidariteit.
Vind het nogal dubbel. Alsof men denkt dat je niet met de Fransen meeleeft als je niet je profielfoto aanpast. Aan de andere kant vind ik het mooi om te zien hoe mensen zich proberen te verenigen op een platform als Facebook. Misschien is dat juist wel iets wat we nu nodig hebben.
Geke_Lizzy schreef:Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.
Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..
fleurtjeuh schreef:I
Wat ik wel langs zag komen op FB is dat de parijzenaren massaal bloed zijn gaan geven.
Kijk, daar hebben ze wat aan.
inochiyo schreef:Ik vind het hypocriet, het is echt gruwelijk dat dit gebeurd is, maar wie iedere dag naar het nieuws kijkt ziet dat er bijna dagelijks bomaanslagen en dergelijke gebeuren in landen die hier niet in de buurt liggen waar er telkens tientallen tot honderden doden en gewonden zijn. Geen haan die er hier naar kraait, af en toe een kort berichtje in de media; er is weer een bom ontploft in... Maar 5 seconden later gaat het over iets anders en iedereen is het vergeten.
Nies_ schreef:inochiyo schreef:Ik vind het hypocriet, het is echt gruwelijk dat dit gebeurd is, maar wie iedere dag naar het nieuws kijkt ziet dat er bijna dagelijks bomaanslagen en dergelijke gebeuren in landen die hier niet in de buurt liggen waar er telkens tientallen tot honderden doden en gewonden zijn. Geen haan die er hier naar kraait, af en toe een kort berichtje in de media; er is weer een bom ontploft in... Maar 5 seconden later gaat het over iets anders en iedereen is het vergeten.
Helemaal mee eens. Het is ook geen verassing dat dit in Parijs gebeurt, toch? Wees even reëel. Dat maakt het er natuurlijk niet minder erg om, maar om nu eens alles uit de kast te trekken omdat het een keer een land betreft uit onze westerse samenleving.. Een ander woord dan hypocriet heb ik er eigenlijk ook niet voor.
Neemt niet weg dat mensen het gewoon lekker moeten doen als ze zich er wel prettig bij voelen.
Fu_Qi schreef:[ [url=m/QDI0TL.png]Afbeelding[/url] ]
verootjoo schreef:En de vluchtelingen die hier komen nadat ze dit dagelijks meegemaakt hebben zijn niet welkom, grenzen moeten dicht, 'ze' moeten gewoon allemaal lekker terug naar hun eigen land...
En dan gebeurt er zoiets op 600km afstand en is iedereen in rep en roer... We hadden dit massaal allang moeten doen voor alle mensen die voor zulke problemen moeten vluchten.
Wat hier gebeurd is, is absoluut verschrikkelijk. Maar valt nog volledig in het niet bij de dingen die dagelijks gebeuren in het midden-oosten in deze tijd.
Citaat:Spijtig dat mensen die hun profielfoto veranderen hier als egoïsten afgeschilderd worden. Ik was vorige week rond hetzelfde tijdstip ook in Parijs, voor hetzelfde geld had ik erin gezeten. Deze status komt een beetje over van dat mensen niet over hun problemen zouden mogen praten omdat sommige anderen het slechter hebben dan hun. In een oorlog zullen altijd onschuldige slachtoffers vallen, ik vind dat zelf ook heel erg. Het raakt de mensen hier ten eerste ook dieper omdat het dichtbij gebeurt is, en ten tweede is Frankrijk militair gezien een machtig land dat nu recht in het hart geraakt is. Wat altijd als "onmogelijk" geacht werd is nu op korte tijd voor een tweede keer gebeurt, logisch dat mensen meer gaan meeleven als ze zelf ook bang worden. Het is ook niet dagelijks dat zoiets hier gebeurt, terwijl het in Syrië, ondanks het verzet, al jaren aan de gang is. De situatie is daar zodanig uitzichtloos geworden dat men onmogelijk kan gaan helpen zonder nog meer slachtoffer te maken.
Ik vraag me af als er vrienden of familie gisterenavond van u gisterenavond in Parijs hadden gezeten ge ook zo zou reageren. Ik ken jammer genoeg wel mensen die gisteren twee goede vrienden verloren zijn, maar hey, ik ben maar een egoïst die haar medeleven toont.
xSwanHeart schreef:Ik doe er niet aan mee. Natuurlijk vind ik het vreselijk wat er gebeurd is, maar ik vind het afschuwelijk dat we in een maatschappij leven waar je zo openlijk moet laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Ik vind dat niet nodig en zelfs een beetje egocentrisch. Vind het belachelijk dat zulke situaties direct worden aangegrepen om te laten zien hoe ontzettend maatschappelijk betrokken je wel niet bent...
snuffie123 schreef:xSwanHeart schreef:Ik doe er niet aan mee. Natuurlijk vind ik het vreselijk wat er gebeurd is, maar ik vind het afschuwelijk dat we in een maatschappij leven waar je zo openlijk moet laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Ik vind dat niet nodig en zelfs een beetje egocentrisch. Vind het belachelijk dat zulke situaties direct worden aangegrepen om te laten zien hoe ontzettend maatschappelijk betrokken je wel niet bent...
Maar ik doe het niet om te laten zien hoe "ontzettend maatschappelijk betrokken" ik ben. Ik doe het om de Fransen te steunen, om de nabestaanden te steunen en eigenlijk om iedereen te steunen die met deze aanslagen te maken hebben.
Ik zie nu wel aardig wat mensen zeggen dat je profielfoto veranderen de mensen toch niks helpt. Ik kan jullie zeggen dat het wel degelijk helpt.
Ik ben een vriendin (en haar gezin) verloren bij het MH17 ongeluk. Toen hebben ook veel mensen hun profielfoto veranderd en hun medeleven laten zien. Dat gaf toch echt steun. Het was heel fijn om te merken dat anderen aan mij en de andere nabestaanden dachten. Dat deed me heel goed.
Natuurlijk hoef je niet te laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Iedereen moet het op zijn eigen manier doen. Maar om nou te zeggen dat als je het wel laat zien, je egocentrisch bent... dat vind ik niet eerlijk.
vuurneon schreef:Ik doe het bewust niet, ik vind het echt vreselijk wat er gebeurd maar als er in een land die valt onder 'ver van ons bed' een grote aanslag wordt gepleegd zie je niets verschijnen. Elk mensenleven dat verloren gaat door een dergelijk zinloze daad vind ik afschuwelijk. Of het nou in Syrië is of in Frankrijk: dat doet er voor mij niet toe. Voelt voor mij dan hypocriet om wel mijn profiel foto in in de Franse vlag om te toveren, voor de slachtoffers van aanslagen in andere landen doe ik het ook niet.
fleurtjeuh schreef:Ik doe het niet.
Wat hebben die mensen er nou aan dat ik mijn profielfoto verander.
Zien ze niks van, voelen ze niks van, hebben ze niks aan.
Het is dat ik echt geen geld heb, anders zou ik een stichting/goed doel zoeken om wat geld te doneren voor hulp daar.
Wat ik wel langs zag komen op FB is dat de parijzenaren massaal bloed zijn gaan geven.
Kijk, daar hebben ze wat aan.
verootjoo schreef:snuffie123 schreef:Maar ik doe het niet om te laten zien hoe "ontzettend maatschappelijk betrokken" ik ben. Ik doe het om de Fransen te steunen, om de nabestaanden te steunen en eigenlijk om iedereen te steunen die met deze aanslagen te maken hebben.
Ik zie nu wel aardig wat mensen zeggen dat je profielfoto veranderen de mensen toch niks helpt. Ik kan jullie zeggen dat het wel degelijk helpt.
Ik ben een vriendin (en haar gezin) verloren bij het MH17 ongeluk. Toen hebben ook veel mensen hun profielfoto veranderd en hun medeleven laten zien. Dat gaf toch echt steun. Het was heel fijn om te merken dat anderen aan mij en de andere nabestaanden dachten. Dat deed me heel goed.
Natuurlijk hoef je niet te laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers. Iedereen moet het op zijn eigen manier doen. Maar om nou te zeggen dat als je het wel laat zien, je egocentrisch bent... dat vind ik niet eerlijk.
Maar waarom hebben we dan nog geen Syrische vlaggen gezien op facebook? Of zijn die mensen dan niet belangrijk genoeg om je medeleven aan te tonen?
inochiyo schreef:Ik vind het hypocriet, het is echt gruwelijk dat dit gebeurd is, maar wie iedere dag naar het nieuws kijkt ziet dat er bijna dagelijks bomaanslagen en dergelijke gebeuren in landen die hier niet in de buurt liggen waar er telkens tientallen tot honderden doden en gewonden zijn. Geen haan die er hier naar kraait, af en toe een kort berichtje in de media; er is weer een bom ontploft in... Maar 5 seconden later gaat het over iets anders en iedereen is het vergeten.