levensverlengende zorg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:04

ik ben voorstander dat mensen levensverlengend geneuzel mogen weigeren..

want in Nederland is het zo makkelijk nog niet om passief je leven te beëindigen door behandelingen te weigeren..

Waar wel naar gekeken moet worden, of iedere vorm van kwaal nog boven een bepaalde leeftijd vergoed zou moeten worden.. Immers omdat we zoveel kunnen genezen, zoveel kunnen onderzoeken en zoveel kunnen redden, wordt de mens gemiddeld zo oud, dat het over pak m beet 50 jaar vrijwel niet meer mogelijk is voor de werkende bevolking om de kinderen en ouderen te betalen..

alle voordelen komen met een nadeel.. voortschrijdende medische kennis, betekent meer behandelbaar, meer geneesmiddelen te maken, meer te genezen, meer te redden.. maar ook meer kosten, voor verhoudingsgewijs minder mensen in de beroepsbevolking..

OP dit moment kom je boven een bepaalde leeftijd niet meer in aanmerking voor een transplantatie..
zuur, maar we zijn er aan gewend, en vinden het eigenlijk stilletjes ook allemaal wel in orde.. Immers dat hart is beter op z'n plek bij een 40 jarige moeder, dan bij een 85 jarige die er misschien nog 10 jaar langer door kan leven.

Maar straks gaat dat een stapje verder.. als zorg heb je 100 euro in je handen.. Ga je dit besteden om een 40 jarige moeder te genezen, of ga je dit gebruiken om een 88 jarige nog een jaartje of 2 langer te gunnen?

Het is een extreem pijnlijk onderwerp.. niet of je mag beslissen of iemand sterft.. Want dat doen we al.. eeuwen. maar waar leg je nieuwe grenzen? want iedere zoveel jaar zal er weer ergens een nieuwe grens getrokken moeten worden.. of voor een nieuw medicijn.. of voor iets dat niet meer opgebracht kan worden..

ik vind deze discussie wel enorm interessant en hoop dat ik de gedachte wat heb kunnen prikkelen..
trek mij voorlopig denk ik even onder een meeleessteen terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:05

Ja weet ik , ik wil niet oud worden. Ik wil voor ik helemaal aftakel gewoon mijn keuze willen maken. Ben de jongste , ik wil geen kinderen of man en na mijn 50ste ben ik wel klaar ermee

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:04

Iedereen heeft recht op zorg
Of je nou 2 of 80 bent
Dus mensen zorg weigeren vind ik gewoon discriminatie.

Als je het zelf weigert , dan is het jou keus.

En lig je in coma dan beslist je familie

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:11

Soms zijn de meest voor de hand liggende handelingen in bepaalde situaties al not done: ik bedoel hiermee dat bijvoorbeeld een dementerende meestal geen sondevoeding krijgt, mocht hij/zij niet meer kunnen slikken.
De beredenering van de artsen en verpleegkundigen hierbij is, dat zulke mensen A: de sonde er domweg uittrekken, omdat ze voortdurend vergeten (ook al vertel je het 100 keer) waarom ze zo'n slangetje in hun lijf hebben, en B: vaak kan een dementie patiënt niet meer slikken omdat het meest primitieve deel van het brein er mee ophoudt... en is dat een teken dat de persoon sowieso gaat sterven. C: Het kan ook zijn dat de patiënt al stervende is, en dan wil je ook geen sondevoeding geven want het lichaam kan het vocht niet meer opnemen en dan ligt de patiënt te stikken door de sondevoeding.
Allemaal hele logische redenen dus om onnodige handelen te stoppen, maar de familie wordt dit niet altijd goed uitgelegd en denkt dat de patiënt "te duur" is geworden of het personeel lui is. Heel jammer want zo hebben nabestaanden soms een rotgevoel omdat er voor hun gevoel niet "alles" is gedaan om hun familielid te helpen.
Een ander voorbeeld: het is heel vanzelfsprekend om een zieke bejaarde naar het ziekenhuis te brengen, maar veel dementerenden doe je, zacht gezegd, geen plezier met die persoon naar het ziekenhuis te brengen. Een dementerende vergeet namelijk voortdurend waarom hij/zij in dat ziekenhuis ligt, en waarom... het geeft vaak een hoop onrust, wegloopneigingen en kan ook agressie en veel verdriet geven bij de patiënt...
Oftewel: op een gegeven moment kun je niet "alles" meer doen als iemand te ziek of te verzwakt is... dat is de realiteit. Dus dat "eindeloos rekken" daar geloof ik niet zo in... ik heb het tenminste zelf niet bij familieleden zo ervaren. Iedereen komt wel een keer aan de beurt om te overlijden en artsen hebben dat goed in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:59

Zoolgangster schreef:
Soms zijn de meest voor de hand liggende handelingen in bepaalde situaties al not done: ik bedoel hiermee dat bijvoorbeeld een dementerende meestal geen sondevoeding krijgt, mocht hij/zij niet meer kunnen slikken.
De beredenering van de artsen en verpleegkundigen hierbij is, dat zulke mensen A: de sonde er domweg uittrekken, omdat ze voortdurend vergeten (ook al vertel je het 100 keer) waarom ze zo'n slangetje in hun lijf hebben, en B: vaak kan een dementie patiënt niet meer slikken omdat het meest primitieve deel van het brein er mee ophoudt... en is dat een teken dat de persoon sowieso gaat sterven. C: Het kan ook zijn dat de patiënt al stervende is, en dan wil je ook geen sondevoeding geven want het lichaam kan het vocht niet meer opnemen en dan ligt de patiënt te stikken door de sondevoeding.
Allemaal hele logische redenen dus om onnodige handelen te stoppen, maar de familie wordt dit niet altijd goed uitgelegd en denkt dat de patiënt "te duur" is geworden of het personeel lui is. Heel jammer want zo hebben nabestaanden soms een rotgevoel omdat er voor hun gevoel niet "alles" is gedaan om hun familielid te helpen.
Een ander voorbeeld: het is heel vanzelfsprekend om een zieke bejaarde naar het ziekenhuis te brengen, maar veel dementerenden doe je, zacht gezegd, geen plezier met die persoon naar het ziekenhuis te brengen. Een dementerende vergeet namelijk voortdurend waarom hij/zij in dat ziekenhuis ligt, en waarom... het geeft vaak een hoop onrust, wegloopneigingen en kan ook agressie en veel verdriet geven bij de patiënt...
Oftewel: op een gegeven moment kun je niet "alles" meer doen als iemand te ziek of te verzwakt is... dat is de realiteit. Dus dat "eindeloos rekken" daar geloof ik niet zo in... ik heb het tenminste zelf niet bij familieleden zo ervaren. Iedereen komt wel een keer aan de beurt om te overlijden en artsen hebben dat goed in de gaten.

Ik zie dat eindeloos rekken dus wel en was ik niet aan mijn beroepsgeheim gehouden, zou ik hier tig voorbeelden kunnen uitschrijven. Artsen raden operaties aan bij mensen die terminaal zijn en spreken alleen maar over de tijdswinst dat het op brengt, niet over de extra pijn dat het beetje meer tijd opleverd. Ze zeggen dat ze bepaalde medicatie moeten stoppen omdat het bv de lever, die aan het falen is, verder kapot maakt en stellen een alternatief voor, waarbij ze niet zeggen dat het alternatief al even schadelijk is voor de lever. Je wil niet weten hoe vaak ik hier artsen tegen ptn en hun familie hoor zeggen dat alles wel goed komt, terwijl ik in het cardio verslag lees dat de pt in hartfalen is. Ik heb subcomateuze patiënten moeten dialyseren ondanks het feit dat ze onherstelbare hersenschade hadden en nooit tot meer als een vegetatief bestaan zouden komen. En je wil niet weten welke behandelingen zwaar demente mensen nog ondergaan. Een DNR code?? Daar moeten wij echt enorm veel moeite voor doen om daar te geraken en zelfs als er dan een code is, dan is er nog geen sprake van therapiebeperking. Maar ja, zo lang ik geen praktijkvoorbeelden langdradig mag uittippen, zal toch niemand mij geloven. Ik wil in ieder geval gerust mensen op mijn dienst op stage laten komen gedurende een maandje ofzo, ik denk niet dat degenen die hier een maandje meedraaien nog zullen denken dat we niet aan eindeloos rekken doen.

verootjoo

Re: levensverlengende zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:00

Maar ff serieus Sandra, in welk ziekenhuis werk jij?? Ik heb die dingen echt nooit meegemaakt :n bizar gewoon wat jij beschrijft

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:40

Sandra, ik vermoed dat artsen soms onder druk van familie (die het onvermijdelijke nog niet heeft geaccepteerd) over gaan tot zulke kansloze ingrepen... en doodsangst van de patiënt kan misschien ook meespelen, maar het zal schelen dat ik meer met een verpleeghuis te maken had. Er is inderdaad een groot verschil tussen verpleeghuizen en ziekenhuizen... en de leeftijd van de patiënt zal ook meespelen. En wie weet wat nog meer: een bekende van me bleek uitgezaaide kanker te hebben, was nog geen 65 en zou opa worden... toen zeiden de artsen dat ze met chemo in zo'n 30% van dergelijke gevallen het met een half jaar konden rekken...dan zou hij nog meemaken dat zijn 1e kleinkind geboren werd... in zo'n geval wil je als patiënt en familie echt wel een poging wagen. Maar dat is iets wat de verpleegkundige aan het ziekenhuis bed misschien niet weet... en ik kan me voorstellen dat je, als je dat niet weet, er moeite mee hebt dat "zo'n hopeloos geval" toch nog een zware chemokuur krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:55

Zoolgangster schreef:
Sandra, ik vermoed dat artsen soms onder druk van familie (die het onvermijdelijke nog niet heeft geaccepteerd) over gaan tot zulke kansloze ingrepen... en doodsangst van de patiënt kan misschien ook meespelen, maar het zal schelen dat ik meer met een verpleeghuis te maken had. Er is inderdaad een groot verschil tussen verpleeghuizen en ziekenhuizen... en de leeftijd van de patiënt zal ook meespelen. En wie weet wat nog meer: een bekende van me bleek uitgezaaide kanker te hebben, was nog geen 65 en zou opa worden... toen zeiden de artsen dat ze met chemo in zo'n 30% van dergelijke gevallen het met een half jaar konden rekken...dan zou hij nog meemaken dat zijn 1e kleinkind geboren werd... in zo'n geval wil je als patiënt en familie echt wel een poging wagen. Maar dat is iets wat de verpleegkundige aan het ziekenhuis bed misschien niet weet... en ik kan me voorstellen dat je, als je dat niet weet, er moeite mee hebt dat "zo'n hopeloos geval" toch nog een zware chemokuur krijgt.

Ik heb altijd op diensten gewerkt waar wij nauw bij de pt en de familie betrokken zijn en ik snap best waarom mensen voor een behandeling kiezen, ook al is de situatie hopeloos. Maar dan moet de arts wel heel goed uit leggen hoeveel kans op slagen er is en de arts moet ook nagaan of de pt en familie de boodschap begrepen hebben. Bij een pancreaskoptumor kan een whipple het leven rekken, maar aan die ingreep zijn heel wat risico's verbonden. Dan krijg je situaties waarbij mensen een tijdswinst van enkele jaren verwachten en als er dan complicaties na de ingreep zijn, die hen niet uitgelegd zijn, dan weten die mensen gewoon niet wat er aan de hand is en dan krijg je een pt met familie die niet kunnen aanvaarden dat er geen hoop meer is. Is hen wel alles duidelijk uitgelegd, dan is de reactie meer gelaten.
Idem met het zinnetje de familie of de pt is er nog niet klaar voor, dus we brengen het slechte nieuws maar niet. Mensen beseffen hun situatie wel hoor en vroeg of laat vragen ze wel aan ons " ga ik nu dood" en soms is het antwoord ja, maar moeten wij de waarheid verzwijgen omdat onze arts op die zelfde vraag nee geantwoord heeft. En dan heb je nog de brave dutskes, die eigenlijk rustig willen sterven, maar die dit niet tegen de dokter willen zeggen of die niet op kunnen tegen hun familie. Ik heb ptn gehad die me smeekten om enkel nog comfortzorg te krijgen, die me ook bij het gesprek met hun kinderen vroegen en waarbij de kinderen hun ouder zodanig manipuleerde tot ze wel in stemden met levens rekkende behandeling.
Er is geen leeftijdgrens nodig, wel het lef voor een eerlijke en open communicatie waarbij artsen geen zinloze therapie meer voorstellen en goed uitleggen waarom het zinloos is en als er dan toch een goede reden tot rekken is, dat men dan ook heel duidelijk de gevolgen uit legt. En een goede wilsbeschikking, die rechtsgeldig is en minder omslachtig zodat mensen die een diagnose met slechte prognose krijgen, hun wensen op papier duidelijk kunnen stellen en er geen discussie naar de familie toe.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:05

Ik ben wel voor het gemakkelijker maken van euthanasie. Niet dat je een keer zegt ik wil dood en de volgende dag een spuitje, maar laat mensen boven de 80 er 6 maanden over nadenken. Misschien zijn ze dan al overleden, maar wellicht hebben ze gewoon geen zin meer in het leven. Volgens mij zijn er heel wat bejaarden die verzorgd worden en van wie het eigenlijk allemaal niet meer zo hoeft.

Mijn oma echter is 89 en woont wel in een bejaardenflat maar nog helemaal zelfstandig, 2x komt er iemand om te helpen schoonmaken, maar ze gaat naar uitjes en als ik bel heeft ze bijna geen tijd om af te spreken. Ik had er laatst met haar een gesprek over en zij zei o ook op deze manier hoe wel ik natuurlijk wel ouderdom kwaaltjes heb maar zo is het helemaal prima, maar zodra ik non stop verzorging nodig zou hebben zoals ze in een revalidatie centrum heeft gezien dan zou het van haar niet meer hoeven.

Ik ben dus wel tegen: we geven niet meer de zorg die nodig is want het is uitzichtloos,zolang iemand zelf door wilt wie is dan een ander om het te laten stoppen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:17

Ik ben niet echt tegen levensverlengende zorg zoals idd een longontsteking behandelen bij een 80 jarige of een stoma plaatsen of dialyse oid.

Zoals sandra hierboven beschrijft vind ik echt verschrikkelijk en dat zou niet mogen.. ik ben blij dat mijn oma wel gewoon comfort zorg krijgt..

Zelf heb ik wel eens gezegd dat iemand boven 80 (bijvoorbeeld) niet meer gereanimeerd moet worden.. zij hebben dan een mooi leven gehad en wanneer er echt gereanimeerd moet worden gaat dat ook vaak gepaard met verlaging van kwaliteit van leven en met meer kosten.. een operatie ondergaan oid is dan geen probleem maar ik vind dat we af moeten van het idee dat mensen kosten wat kost zo lang mogelijk moeten leven..zelfs wanneer ze daarbij als n kasplantje functioneren
In Veel verzorgingshuizen is er al een niet reanimeren beleid gelukkig.. en ik denk dat we dat opzich best door zouden kunnen trekken naar de hele bevolking

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:36

Ik denk dat je het moet omdraaien... Mensen die geen zorg willen dat ook niet geven. Mijn moeder had destijds (inmiddels al bijna 3 jaar overleden) Kanker en wou niet behandeld worden en ook niet gereanimeerd. Maar als jij op straat neervalt met een hartaanval ligt je kettinkje op de grond en niemand die daar naar kijkt. Dus wordt je tegen je wil in gereanimeerd. Als je geen behandelingen wil , zou het voldoende moeten zijn om dat bij je huisarts kenbaar te maken en dat men zich daaraan houdt. Helaas werkt dat niet zo. En iedereen die geen behandeling wil zou bv een stip op zn linkeroorlel moeten laten tatoeëren anders zijn ze al bezig voordat ze in je papieren hebben gekeken bij een ongeluk ofzo.Ik vind niet dat je mag beslissen of iemand nog iets mag hebben... Maar mensen moeten ook meer "ballen" krijgen om iets te weigeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:13

pipo schreef:
Ik denk dat je het moet omdraaien... Mensen die geen zorg willen dat ook niet geven. Mijn moeder had destijds (inmiddels al bijna 3 jaar overleden) Kanker en wou niet behandeld worden en ook niet gereanimeerd. Maar als jij op straat neervalt met een hartaanval ligt je kettinkje op de grond en niemand die daar naar kijkt. Dus wordt je tegen je wil in gereanimeerd. Als je geen behandelingen wil , zou het voldoende moeten zijn om dat bij je huisarts kenbaar te maken en dat men zich daaraan houdt. Helaas werkt dat niet zo. En iedereen die geen behandeling wil zou bv een stip op zn linkeroorlel moeten laten tatoeëren anders zijn ze al bezig voordat ze in je papieren hebben gekeken bij een ongeluk ofzo.Ik vind niet dat je mag beslissen of iemand nog iets mag hebben... Maar mensen moeten ook meer "ballen" krijgen om iets te weigeren.

enige dat je echt kunt doen om reanimatie tegen te gaan, is heel radicaal..
'niet reanimeren' over je hart laten tatoeëren'.
dan nog voorkom je het niet altijd, want vaak reanimeert men op straat natuurlijk zonder de borst te ontbloten.

vind tatoeëren wel heel ver gaan (toch hoor je vaker dat mensen dit doen), maar ik begrijp het wel als je echt niet wilt, dan een 'permanent marker' op de plek waar de reanimatie plaatsvind.. Dat in combinatie met een kettinkje is eigenlijk alles wat je redelijkerwijs kunt doen en hopen dat iemand het opmerkt.

het lijkt mij een enorm akelige situatie als je eigenlijk wacht op je sterven en dat een plekje geeft en vervolgens probeert men je aan alle kanten in leven te houden.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:19

Ik heb zelfs gehoord dat de ambulance verplicht is om te reanimeren. In verzorgingshuis waar een vriendin werk bellen ze daarom bewust nooit 112 ivm de niet reanimeren verklaring die daar getekend moet worden.. zij bellen pas een dokter wanneer de persoon echt zeker weten gestorven is

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:23

Ik vind dat levensverlengende zorg prima is zolang degene om wie het gaat daar zelf in bewustzijn voor kiest.

Mensen die dementeren en gewoon wegkwijnen en vegeteren, mensen die ziek zijn en eigenlijk niet meer willen, die zou je i.m.o. makkelijker een levensbeeindiging moeten geven.

Ik denk dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:44

Ik vind de voorbeelden van Sandra schokkend. Sterker nog, als ik daar zou werken zou ik serieus overwegen om klokkenluider te zijn in deze. Ik heb wel het idee dat je werkt in een ziekenhuis en mijn ervaring is dat ziekenhuizen toch echt veel sneller behandelen dan dat in verpleeghuizen wordt gedaan. Daar hangt toch een andere mentaliteit naar mijn idee. Wij krijgen ook wel eens mensen uit het ziekenhuis met een euthanasieverklaring die tegen hun zin overrompeld zijn met een sonde. Bizar, eerste wat bij ons gebeurt is een goed gesprek en de sonde er uit als de client daar voor kiest.

Ik ben iig heel erg voorstander van regie over je eigen leven. Zelf laten beslissen als je wilsbekwaam bent, ik zou ook erg voorstander zijn van een mogelijkheid om je leven te eindigen als je dit voltooid vindt als persoon. Zoveel ouderen die zitten te verpieteren en het liefst in hun slaap overlijden en iedere dag weer wakker worden terwijl ze dat niet zouden willen.... Voor mensen die niet wilsbekwaam zijn heb ik geen oplossing, ik vind dat zoiets moeilijk en heb niet voldoende vertrouwen in familie om die keuze bij hun te leggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:52

secricible schreef:
Ik ben iig heel erg voorstander van regie over je eigen leven. Zelf laten beslissen als je wilsbekwaam bent, ik zou ook erg voorstander zijn van een mogelijkheid om je leven te eindigen als je dit voltooid vindt als persoon. Zoveel ouderen die zitten te verpieteren en het liefst in hun slaap overlijden en iedere dag weer wakker worden terwijl ze dat niet zouden willen.... Voor mensen die niet wilsbekwaam zijn heb ik geen oplossing, ik vind dat zoiets moeilijk en heb niet voldoende vertrouwen in familie om die keuze bij hun te leggen.

helemaal mee eens, en de niet wilsbekwaam zijn inderdaad een lastige....Al vind ik dat je als je nog goed bij bent en je tekent een verklaring dat je euthanasie wilt als je gaat dementeren dat dat uitvoerbaar moet worden. Al is dat natuurlijk iets heel ingewikkelds om concreet uitvoerbaar te krijgen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:54

Rebecca schreef:
Ja weet ik , ik wil niet oud worden. Ik wil voor ik helemaal aftakel gewoon mijn keuze willen maken. Ben de jongste , ik wil geen kinderen of man en na mijn 50ste ben ik wel klaar ermee

Ik ben benieuwd wat je zegt als je dadelijk 50 bent.... Mijn moeder had ook niet de behoefte om heel oud te worden... Jaar of 70 vond ze prima... Maar 56 (wat ze uiteindelijk maar geworden is) was voor haar wel erg vroeg... Op die leeftijd ben je nog helemaal niet oud, m'n moeder werkte nog en deed dit graag.

En verder gaat leven om kwaliteit niet om kwantiteit. Als iemand van 80 met een operatie oid nog eens tien jaar redelijk kwaliteit van leven heeft is dat helemaal goed.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:03

Rebecca schreef:

Na je 50ste? Je doet alsof dat stokoud is, de gemiddelde 50tiger heeft dan nog 17 jaar werken voor de boeg. Als je zo in het leven staat vraag ik me af wat het doel in je (jonge) leven is.

Over reanimeren door ambulance personeel. Als ze komen bij iemand die heel oud is en de mogelijkheid is er dan reanimeren zo ook niet hoor. Het moet wel maar ook zij knijpen weleens een oogje toe bij zeer oude mensen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:18

Rebecca schreef:

Wat moet jij ongelukkig zijn dat je zulke uitspraken doet zeg :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:24

Collie2008 schreef:
secricible schreef:

helemaal mee eens, en de niet wilsbekwaam zijn inderdaad een lastige....Al vind ik dat je als je nog goed bij bent en je tekent een verklaring dat je euthanasie wilt als je gaat dementeren dat dat uitvoerbaar moet worden. Al is dat natuurlijk iets heel ingewikkelds om concreet uitvoerbaar te krijgen

Ik vind dat dus lastig omdat ik ook genoeg dementerende zie die oprecht gelukkig zijn. Omdat het onmogelijk is te weten hoe je je dan voelt lijkt het me zo moeilijk om te zeggen dat je dood wil als dst gebeurt. En het gebeurt geleidelijk, dus op welk punt euthanaseren ze dan... zo moeilik...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:47

Mijn beeld van dementerende ouderen is echt heel anders. Heb ook jaren in een verpleeghuis gewerkt en vond het vreselijk schrijnend. Mijn moeder werkt d'r hele leven al in de ouderenzorg en zelf zij zegt ook dat we haar desnoods maar uit haar lijden moeten verlossen als ze zo wordt. Dan heb ik het echt over die verwarde fase waarin mensen hun emoties alle kanten op schieten van verdrietig, verward, boos, etc. M'n opa, tot z'n 86ste een kwieke kerel is recent ook overleden na een periode van opname waarin hij zichzelf helemaal kwijt raakte. Vreselijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:23

dat is inderdaad die laatste fase, dat ben ik met je eens Collie. In die fase zijn ze echt verdwaald in zichzelf.... Maar die fase waarin mensen ongelukkig worden is heel wisselend. Wij hebben mensen die echt nog jaren oprecht tevreden zijn in hun dementie en als ik die zie en bedenk dat we die zouden euthanaseren dan word ik daar echt verdrietig van. Er zijn er echter ook genoeg die vanaf het begin gigantisch opstandig en boos zijn en ja... dan besef ik me dat dat de andere kant is. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om bij dementie te denken over euthanasie... Die mensen kunnen het niet meer zelf beslissen en ik kan niet voor hen beslissen of zij ongelukkig genoeg zijn om te willen overlijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:56

secricible schreef:
Ik vind de voorbeelden van Sandra schokkend. Sterker nog, als ik daar zou werken zou ik serieus overwegen om klokkenluider te zijn in deze. Ik heb wel het idee dat je werkt in een ziekenhuis en mijn ervaring is dat ziekenhuizen toch echt veel sneller behandelen dan dat in verpleeghuizen wordt gedaan. Daar hangt toch een andere mentaliteit naar mijn idee. Wij krijgen ook wel eens mensen uit het ziekenhuis met een euthanasieverklaring die tegen hun zin overrompeld zijn met een sonde. Bizar, eerste wat bij ons gebeurt is een goed gesprek en de sonde er uit als de client daar voor kiest.

Ik ben ooit in een rusthuis begonnen en heb na 10 jaar destijds de overstap gemaakt en ik heb het begin van de palliatieve zorg in de RVT's destijds meegemaakt. Je merkte toen dat oude huisartsen veel meer moeite hadden met het beperken van de therapie als de jonkies.
In de ziekenhuizen is men nog maar net aan het wennen aan het idee van therapie beperking en daar hebben niet alleen de artsen schuld aan. Wie naar een ziekenhuis gaat, verwacht genezing. Ook de discipline van de artsen bepaald hun visie, een geriater zal veel meer redenen hebben om toch nog levens rekkende zaken te starten als een intensivist bv. En dan moet je ook nog rekening houden met de gekregen opleiding. Een arts die les kreeg van professor Distelmans, zal veel eerder een lijn trekken en is veel beter geschoold in het brengen van slecht nieuws, als zij die les kregen van conservatieve artsen. Vele artsen denken ook dat wij verpleegkundigen niets meer willen doen voor onze pt als ze een DNR code instellen. Die visie veranderen heeft tijd nodig en gelukkig zijn er meer en meer jonge artsen die wel een nuchtere kijk hebben, maar verandering is een langzaam proces.
Je moet trouwens ook beseffen dat een wilsbeschikking of DNR code niet rechtsgeldig zijn. Je mag deze ongestraft negeren en als familie niet akkoord gaat met een therapiebeperking, moet je verder behandelen. Soms wil de familie niet van ophouden weten doordat ze niet de juiste info krijgen, andere keren is de arts wel duidelijk, maar weigeren ze het onvermijdelijke te aanvaarden. Je wil niet weten hoe vaak mensen klacht indienen tegen artsen, omdat ze denken dat er niet genoeg gedaan is om hun familielid te redden.
We hebben van de dood iets gemaakt dat we in onze maatschappij niet meer kunnen aanvaarden en zowel artsen als ptn en hun familie worstelen hiermee. Ik moet geen klokkenluider zijn, we moeten gewoon de dood uit de taboesfeer halen en leren communiceren over hoe we ons levenseinde zien, gewoon aanvaarden dat het leven eindig is.
Als we onze kop in het zand blijven stoppen, dan krijg je de dingen die ik zie en dan komt daar nooit een oplossing voor. En dan krijg je van die gekke ideeën waarbij men over leeftijdsgrenzen spreekt, waar ik absoluut niet mee zou kunnen leven trouwens. De dag dat een fitte 85-jarige geen nieuwe heup meer krijgt owv zijn leeftijd, stap ik uit de zorg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:53

mws => NM

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:00

pipo schreef:

Dit ben ik wel deels met je eens maar het is niet zo eenvoudig.
Als er iemand op straat/stal/werk een hartstilstand o.i.d. krijgt, begin ik toch echt met reanimeren en ga ik niet op zoek naar een ketting/badge o.i.d. Ontbloten van een bovenlijf komt zelfs pas als er een AED aan te pas komt. Dus tot op dat moment zie ik niet zo veel.
Daarnaast is het voor de hulpverlener/EHBO-er/BHV-er/ op zo'n moment ook heel moeilijk, zeker op straat. Maak jij een menigte maar eens wijs dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden en je daarom weigert hulp te verlenen. Op al de cursussen die ik tot nu toe voor EHBO en reanimatie heb gevolgd is mij daarom altijd verteld toch te starten met reanimatie tot de ambulance zich meldt. In de ambulance, dus uit het zicht, kan vervolgens de reanimatie gestopt worden.