Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:52

Ik vond het ontzettend interessant, helaas kan ik nergens het volledige onderzoeksartikel vinden, iemand?
Het bericht op nu.nl vond ik erg onsamenhangend en tegensprekend.

Wit vlees en vis zijn al niet getest?
Rood vlees zijn vermoedens over, maar niets staat vast?
Het ligt vooral aan de bereidingswijze? --> dus het vlees zelf is niet kankerverwekkend?
Wat is het PAR, relatief risico en correlatie?

Ik krijg dus alleen maar vragen van dit bericht! hoop snel het volledige artikel in handen te krijgen :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:55

Ik woon in de randstad, adem iedere dag lucht in van: Europoort, luchthaven Zestienhoven, A12, A16, N209 en nog zo wat. Ik maak me niet druk over n beetje vlees. Dare to live dangrously. ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:59

8nnemiek schreef:
vibabu schreef:
Er is gebleken dat NL al onder het gemiddelde eet an vlees van wat "normaal" is. Maar toch nog even bang maken. Vleeswaren zou max 50 gram pppd mogen. De gemiddelde Nederlander eet 20 gram.

20 gram zeiden ze op het nieuws inderdaad.. Nou dat geloof ik niet. 20 gram is een acceptabele hoeveelheid om te eten per dag. Dat is het formaat van een paar dikke druifjes. Maar dat eet de gemiddelde vleesetende nederlander niet. Wat weegt een gemiddeld stuk vlees wat je in de supermarkt koopt? 100 gram? Dat is al 5x zo veel..

Wel lezen.... 20 gram vleeswaren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:00

vibabu schreef:
Het lijkt me toch te gek als mensen ineens bedenken dat vlees echt slecht voor je is. Jammer is dat alleen naar de nadelen kijken ipv ook de voordelen. Kom op mensen! Een stukje vlees zit vol met vitamine b en ijzer! Hartstikke goed voor je.

Voor de vitamines hoef je het niet te doen hoor, die krijg je ook binnen als je plantaardig eet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:05

Volgens mij is de lijst van voedingsmiddelen waarvan je kanker KAN krijgen zolang dat je deze in een strikje om de wereld kan leggen.

Overdaad schaad.

Ik zou eerder vegetarier worden vanwege al het dierenleed dan dat ik er kanker van zou krijgen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:23

Je kan tegenwoordig overal kanker van krijgen :+

Zonder gekheid, bijna alles uit de supermarkt...tegenwoordig is nl bijna alles bewerkt :7
Om iets langer houdbaar te maken, goed te laten smaken en mooi eruit te laten zien, gaat er een hoop zooi in (e-nummers, kleurstoffen, smaakstoffen etc. etc.)

Het beste kun je gewoon puur eten, dwz vers/onbewerkt...(al is vlees nooit vers, dat moet eerst afsterven :P )
Maar er is genoeg onbewerkt goed vlees op de markt hoor, gewoon zelf verstandige keuzes maken :)

Rawr

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:30

Ik eet heel veel worst en spek en maak me totaal geen zorgen over het zoveelste onderzoek dat je van voorwerp X of handeling Y kanker krijgt.

De dag dat je geboren wordt krijg je een doodvonnis, de één mag oud worden en in zijn slaap gaan en de ander is minder gelukkig en krijgt een ziekte of een ongeluk. Dood gaan we allemaal, maar om een leven in angst te leiden voor dingen die mogelijk kunnen gebeuren daar pas ik voor.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:34

Jemig,
Je mag echt niks eten tegenwoordig

agh dood ga ik toch wel

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:37

Ik ben eens bij het vleeswarenschap gaan staan gisteren. Daar ligt werkelijk NIETS onbewerkts bij. Aangezien ik geen zoet beleg lust en je kaas of pindakaas toch op zeker moment ook een beetje zat wordt, zal ik dan mijn 20gr vleeswaren per dag maar gewoon blijven eten...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:46

Ik blijf gewoon vlees eten net zoals altijd.De zooi in vlees zit er al járen in,en nu komen ze er pas mee naar buiten.In het voer van koeien,varkens en kippen zit AB,groeihormonen en allerlei andere medicijnen tegen bepaalde ziekte's van de dieren.Dan moet er ook nog zooi in om het vlees zo rood mogelijk te krijgen/houden en zooi om het zo lang mogelijk houdbaar te houden.

De Consument van Waren werd in heel veel bedrijven geweigerd,want het was 'geheim' hoe ze voedsel verwerken enzo. Het was echt streng verboden om daar naar binnen te gaan.Nou dan klopt er dus echt iets niet,dan heb je echt wat te verbergen.
Bij veel andere bedrijven mochten ze wel naar binnen en filmen,deze hebben dan ook niks te verbergen.

En nu zijn de kartonnen verpakkingen ook kanker verwekkend,vanwege de olie die erin verwerkt zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:52

Groeihormonen zitten in elk geval níet in ons vlees. Dit is al jaren verboden ;) Daarnaast zit er een minimale tijd tussen de laatse AB/medicijn behandeling van bijvoorbeeld een koe en de tijd wanneer ze geslacht mag worden. Dus er zit ook géén AB of residue van medicijnen in ons vlees.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:54

Tsja het gaat dus wel om bewerkt vlees. Misschien als iedereen zo hysterisch blijft reageren dat men dan rechtstreeks van de 'biologische' boer gaat kopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:54

Dat zou niet eens zo verkeerd zijn Flowerbomb :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:10

Ben ik toch heel blij dat ik al 12 jaar vegetarisch eet.
Ik vind het altijd wel opvallend dat als het over roken, veel suiker eten, drugs gaat, iedereen het over eens is dat het slecht is. Maar als het dan ober vlees gaat roept opeens iedereen dat we 'toch wel dood gaan uiteindelijk' en mensen maar blijven roepen dat er vitaminen inzitten en het gezond is. Ook al is er zal vaak bewezen dat dat niet zo is... :\
Als het echt even slecht is als asbest, dan kunnen we het maar beter laten staan. Anders kunnen we ook net zo goed al het asbest weer terug leggen in gebouwen.

Maar bij vlees eten lijkt het wel dat 'het is lekker' alles goed praat. Snoep is ook lekker, maar iedereen is het erover eens dat je daar ook geen grote hoeveelheden van eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:14

Met vlees eten an sich is niets mis, maar met de hoeveelheden die men tegenwoordig eet :) We kunnen met veel minder vlees toe. Maar dat geld inderdaad ook voor suiker, verzadigde vetzuren en noem maar op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:21

Ik vraag me dan serieus af wat je dan wel als vleeswaar op je brood kan nemen?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:24

bruintje123 schreef:
Nee hoor.
Morgen knalt er bij wijze van een vrachtauto in me als ik in de file sta en ben ik ook dood.

En de wereld redden wil ik niet en mijn aandeel heb ik gedaan door geen kinderen te maken.
Dat is mijn inziens een veel grotere belasting?

Hoe denken daar eigenlijk veggies over?

Ik vind dat alle beetjes helpen, en als je ergens moet beginnen, dan maar bij jezelf. De hele wereld kan ik in mn eentje niet redden, maar ik kan er wel aan meehelpen. Kinderen heb ik (nog) niet, maar ik heb wel een kinderwens. Ik ben zelf vegetariër, niet omdat ik het persee zielig vind, maar omdat ik weet dat het beter is om geen vlees te eten. En ik vind het belangrijk om mensen bewust te maken van de gevolgen van vlees eten. (en niet alleen vlees hoor, maar dat gaat een beetje off-topic hier)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:25

kohtje schreef:

Ipv gebraden gehakt gewoon een verse bal gehakt. Met een dikke toef mayo en een kwak curry.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:27

jorika1986 schreef:
kohtje schreef:

Ipv gebraden gehakt gewoon een verse bal gehakt. Met een dikke toef mayo en een kwak curry.

Ja dat klinkt een stuk gezonder :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:34

Flowerbomb schreef:
Tsja het gaat dus wel om bewerkt vlees. Misschien als iedereen zo hysterisch blijft reageren dat men dan rechtstreeks van de 'biologische' boer gaat kopen ;)

Stiekem is het gewoon een stunt om de biologische boer te vertegenwoordigen. :j

Weet je dat je van water, lucht, zon, melk, koffie, thee etc ook kanker kunt krijgen? Weet je überhaupt wel waarom iemand kanker krijgt? Alsof vegetarisch leven de kans op kanker doet verminderen, dan ben je echt zo naïef... (overigens niets mis mee als je geen vlees eet hoor, alleen als je deze gedachtegang wel hebt).

Ik denk dat menigeen zich eerst maar eens goed mag verdiepen in de oncologie in plaats van zich meteen laten bang praten door de media.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:39

magda_90 schreef:
Flowerbomb schreef:

Stiekem is het gewoon een stunt om de biologische boer te vertegenwoordigen. :j

Weet je dat je van water, lucht, zon, melk, koffie, thee etc ook kanker kunt krijgen? Weet je überhaupt wel waarom iemand kanker krijgt? Alsof vegetarisch leven de kans op kanker doet verminderen, dan ben je echt zo naïef... (overigens niets mis mee als je geen vlees eet hoor, alleen als je deze gedachtegang wel hebt).

Ik denk dat menigeen zich eerst maar eens goed mag verdiepen in de oncologie in plaats van zich meteen laten bang praten door de media.

Het is een verschil tussen dat de kans met 1% toeneemt op kanker, of 40%. Het is niet voor niets dat kanker een welvaarts/leefstijl ziekte is. Het heeft zeker ook met genetica te maken, maar in veel mindere mate.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:43

Spruitjee schreef:
Groeihormonen zitten in elk geval níet in ons vlees. Dit is al jaren verboden ;) Daarnaast zit er een minimale tijd tussen de laatse AB/medicijn behandeling van bijvoorbeeld een koe en de tijd wanneer ze geslacht mag worden. Dus er zit ook géén AB of residue van medicijnen in ons vlees.

Dat het verboden is wil nog niet zeggen dat ook niemand het gebruikt. ;)
En tja,áls je dan toevallig controle krijgt,dan heb je pech.Maar voor veel geld zijn er genoeg die het risico nemen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:45

Bovendien is er bekend dat er vaak te veel en onnodig antibiotica wordt gebruikt. Dus dat dat goed gereguleerd is, is ook een fabeltje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:48

Ooh is het alleen een welvaarts/leefstijl ziekte en in mindere mate genetisch? Volgens mij speelt de genetische gevoeligheid nog steeds even hard mee namelijk.

Verder is het alleen een statistisch verschil. Op papier, theoretisch. Er is alleen gekeken naar bewerkt vlees en het organisme (wat hebben ze gebruikt, proefdieren? weefsels?) maar niet naar de alledaagse omgeving van de mens én bewerkt vlees. Naïef dus.

Daarom heb ik nog steeds de pest aan de combinatie media en wetenschappelijk onderzoek. := zal binnenkort eens kijken of deze papers openbaar zijn gemaakt want zoals ze het nu neerzetten is het bangmakerij.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:56

magda_90 schreef:
Ooh is het alleen een welvaarts/leefstijl ziekte en in mindere mate genetisch? Volgens mij speelt de genetische gevoeligheid nog steeds even hard mee namelijk.

Verder is het alleen een statistisch verschil. Op papier, theoretisch. Er is alleen gekeken naar bewerkt vlees en het organisme (wat hebben ze gebruikt, proefdieren? weefsels?) maar niet naar de alledaagse omgeving van de mens én bewerkt vlees. Naïef dus.

Daarom heb ik nog steeds de pest aan de combinatie media en wetenschappelijk onderzoek. := zal binnenkort eens kijken of deze papers openbaar zijn gemaakt want zoals ze het nu neerzetten is het bangmakerij.

Het is een conclusie getrokken uit 800 onafhankelijke studies. Lijkt me eerder naïef om dan aan te nemen dat het niet/minder uitmaakt. Tenminste, dat haal ik uit de toon van je bericht. En van veel soorten kanker weten ze niet eens welke genen(combinatie) meespeelt, laat staan dat ze weten in welke verhouding dat speelt tegenover leefstijl. Zoals het nu ervoor staat zijn er sterke aanwijzingen dat kanker vooral een leefstijl ziekte is. Dat kan je waarschijnlijk ook terugvinden op verschillende kankersite's.