Eisen stellen aan donorontvanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:51

Vind het ook wel erg kort door de bocht. Met die regels hier in Nederland... Stel, er wordt hier ingebroken en ik sla de inbreker knock-out. Dan krijg ik vervolgens een stafblad. En omdat ik mijn eigen bezittingen bescherm heb ik maar gelijk geen recht op een donororgaan?
Inderdaad blij dat artsen artsen zijn en zij niet hoeven te beslissen :).

Overigens ben ik geen donor en wil ik ook geen donororganen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:52

Ik denk heel hard hierin.
Ben je zelf geen donor, rook jij of zuip je je kapot? Dan zou je in mijn ogen niet in aanmerking mogen komen voor een donor orgaan. Ook voor mensen die wel willen nemen en niet willen geven? Jammer dan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:53

BaileyMix schreef:
Capriole, bij mij zou dat dan geselecteerd worden als in, mijn organen alleen naar iemand die zijn uiterste best heeft gedaan zijn lichaam zo gezond mogelijk te houden. Want anders vind ik niet dat je die organen 'verdient', en iemand die zijn lichaam goed verzorgd heeft wel.

Aan de andere kant, heb ik wel het recht om over de levens van anderen te oordelen, al helemaal als ik dood ben? En is er dan ook de kans dat ik doorsla door bv. te zeggen dat religieuze mensen, mensen met een beperking etc. mijn organen niet mogen (ik noem maar wat he ;) ) ?

Maar dit zou heel exact vastgelegd moeten worden, want ze kunnen het je niet meer vragen. Vind je dat iemand die elke dag een dikke biefstuk eet ongezond bezig is, of mogen ze maximaal 1x per week zondigen? Zo kun je wel door blijven gaan en iedereen zou daar weer een andere mening over hebben.
Iemand anders zou misschien weer naar scholing kijken, gedrag, strafblad, seksuele geaardheid, ras...
Dat wordt heel ingewikkeld als je dat zwart op wit wil zetten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:53

BaileyMix schreef:
Capriole, bij mij zou dat dan geselecteerd worden als in, mijn organen alleen naar iemand die zijn uiterste best heeft gedaan zijn lichaam zo gezond mogelijk te houden. Want anders vind ik niet dat je die organen 'verdient', en iemand die zijn lichaam goed verzorgd heeft wel.

Aan de andere kant, heb ik wel het recht om over de levens van anderen te oordelen, al helemaal als ik dood ben? En is er dan ook de kans dat ik doorsla door bv. te zeggen dat religieuze mensen, mensen met een beperking etc. mijn organen niet mogen (ik noem maar wat he ;) ) ?

Zo gezond mogelijk houden.. Tjah daar zeg je wat. Dus, zoals het 'gezonde' beeld tegenwoordig is, iemand die geen tot weinig vlees eet, alleen maar water drinkt, niet snoept en aan het Chiazaad zit? En dus ook geen pasta's, koolhydraten etc. eet? Of iemand die elk weekend bij wijze van gaat stappen en dan wel eens wat drinkt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:56

Ik denk niet dat je kan beslissen waar je organen heen gaan. Het gaat om de prioriteit en ik denk dat als iemand zich helemaal klem heeft gezopen hij niet eerder in aanmerking kan komen dan wanneer hij zo'n lange tijd geen alcohol heeft gedronken. Iemand die een kunstknie nodig heeft moet ook eerst afvallen. Dus ik denk dat het ook zo is.
Maar je bent toch donor geworden om iemands leven te redden? Dan vind ik niet dat je zo'n instelling mag hebben. Vaak zijn alcoholisten mensen met problemen en is het een schreeuw om aandacht

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 22:58

Spruitjee schreef:
Ben je zelf geen donor, rook jij of zuip je je kapot? Dan zou je in mijn ogen niet in aanmerking mogen komen voor een donor orgaan. Ook voor mensen die wel willen nemen en niet willen geven? Jammer dan.

Daar noem je wat, hoe zit het daar eigenlijk mee? Krijgen (volwassen) mensen die geen donor zijn wél een donor als dat nodig is? Is dat dan eerlijk?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:01

Maar bekijk het eens van de andere kant: een donororgaan ontvangen is voor veel mensen een heftig moment en vaak levensveranderend.

Iemand die een nieuwe lever heeft, kan niet meer elke dag alcohol drinken. Ik denk ook dat een orgaanontvanger inziet dat hij/zij een 'tweede kans' gekregen heeft en wil wellicht niet meer drinken/iets anders wat jij in de categorie 'fout' plaatst.

Het is niet een kwestie van inpluggen en gaan zegmaar...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:02

BaileyMix schreef:
Spruitjee schreef:

Daar noem je wat, hoe zit het daar eigenlijk mee? Krijgen (volwassen) mensen die geen donor zijn wél een donor als dat nodig is? Is dat dan eerlijk?

Ja dat krijgen ze

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:03

Stel Bailey, jouw vader of moeder krijgt een ernstig ongeluk of moet aan een nierdialyse. Een donornier is het enigste wat ze nog kan redden. En jouw ouders zijn geen donor. Geen donor is geen ontvanger volgens jou. Zou jij dat eerlijk vinden?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:04

BaileyMix schreef:
Tja, is 'moeder' of 'vader' überhaupt een selectie die iemand meerderwaardig maakt? Heeft iemand met kinderen dan meer recht op een donororgaan dan iemand die geen kinderen heeft?

Ik gaf vader of moeder aan omdat een crimineel in veel gevallen meer is dan alleen een crimineel, hebben deze kinderen minder recht op een ouder in hun leven omdat papa een keer ruzie heeft gehad in een dronken bui? Als het om jou ouder gaat wil je dat hij/zij geholpen wordt ongeacht de achtergrond.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:05

Mijn vriend ze vader ligt op een nieuwe lever te wachten. Wat een ellende het wel niet allemaal met zich mee brengt ! Een beetje normaal denkend persoon die op nieuwe organen ligt te wachten leeft onwijs gezond. Je moet allerlei testen doorstaan om überhaupt op de lijst te komen. Elk kleine ontsteking kan fataal zijn dus ga jij maar eens denken hoe sommige mensen leven. Misschien nog wel beter als jou?

Ik denk dat je gerust mag zijn en dat die organen echt wel bij de goeie personen komen. Vind het wel super tof dat je donor bent !!!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:06

JoellaLoves schreef:
Mijn vriend ze vader ligt op een nieuwe lever te wachten. Wat een ellende het wel niet allemaal met zich mee brengt ! Een beetje normaal denkend persoon die op nieuwe organen ligt te wachten leeft onwijs gezond. Je moet allerlei testen doorstaan om überhaupt op de lijst te komen. Elk kleine ontsteking kan fataal zijn dus ga jij maar eens denken hoe sommige mensen leven. Misschien nog wel beter als jou?

Ik denk dat je gerust mag zijn en dat die organen echt wel bij de goeie personen komen. Vind het wel super tof dat je donor bent !!!

Jeej goeie reactie :) _/-\o_

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 23:08

purny schreef:
Stel Bailey, jouw vader of moeder krijgt een ernstig ongeluk of moet aan een nierdialyse. Een donornier is het enigste wat ze nog kan redden. En jouw ouders zijn geen donor. Geen donor is geen ontvanger volgens jou. Zou jij dat eerlijk vinden?

Ik heb er (nog) geen oordeel over, weet er te weinig van. Ik vraag het me alleen af.
Overigens kan ik realistisch genoeg denken dat het niet opeens anders is als het mijn ouders betreft. Blijkbaar vonden zij dan donorschap niet belangrijk genoeg. Mijn moeder is trouwens volledig donor, mijn vader gok ik zomaar niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 23:12

JoellaLoves schreef:

Daar heb je gelijk in. Maar het gaat mij ook om mensen die lang voordat ze een nieuw orgaan nodig hebben, buitensporig geleefd hebben.

Ik zie nu bijvoorbeeld in mijn omgeving heel veel mensen die flink aan de pillen zijn, erop los feesten etc. zonder over eventuele gevolgen na te denken. Nu moet ik zeggen dat ik helemaal niet bekend ben met de lange termijn gevolgen van bv. XTC, MDMA, coke, maar het stoort me wel dat ook de gebruikers zich niet interesseren in de gevolgen. En dan waarschijnlijk, als het verval over een tiental jaren op komt zetten en blijkt dat er inderdaad orgaanschade is, wel komen piepen omdat ook zij nieuwe organen willen. Is dat dan eerlijk?

Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat iedereen die nu drugs gebruikt later nieuwe organen nodig heeft, en ook niet dat iedereen die nieuwe organen nodig heeft vroeger buitensporig geleefd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:16

JoellaLoves schreef:
Ik denk dat je gerust mag zijn en dat die organen echt wel bij de goeie personen komen.

Dat ligt natuurlijk aan iemands definitie van 'goed'. ;)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:17

BaileyMix schreef:
JoellaLoves schreef:

Daar heb je gelijk in. Maar het gaat mij ook om mensen die lang voordat ze een nieuw orgaan nodig hebben, buitensporig geleefd hebben.

Ik zie nu bijvoorbeeld in mijn omgeving heel veel mensen die flink aan de pillen zijn, erop los feesten etc. zonder over eventuele gevolgen na te denken. Nu moet ik zeggen dat ik helemaal niet bekend ben met de lange termijn gevolgen van bv. XTC, MDMA, coke, maar het stoort me wel dat ook de gebruikers zich niet interesseren in de gevolgen. En dan waarschijnlijk, als het verval over een tiental jaren op komt zetten en blijkt dat er inderdaad orgaanschade is, wel komen piepen omdat ook zij nieuwe organen willen. Is dat dan eerlijk?

Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat iedereen die nu drugs gebruikt later nieuwe organen nodig heeft, en ook niet dat iedereen die nieuwe organen nodig heeft vroeger buitensporig geleefd heeft.

Maar denk je echt dat het 'piepen omdat zij ook nieuwe organen willen' is? Stel dat één van die mensen waar je het nu over hebt een nieuw orgaan nodig zou hebben, dan is het niet alsof die persoon zeg, geen antibioticakuurtje mee kan krijgen bij de apotheek. Het gaat om een orgaantransplantatie. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde.

Daarnaast vind ik dat het het leven één groot leerproces is en kan iemand enorm leren van fouten in het verleden. Hij of zij kan in zijn toekomstige leven (of daar nou een orgaantransplantatie aan te pas komt of niet) een enorme toevoeging zijn voor de maatschappij/wereld/iets anders

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:22

Even een andere vraag: hierboven gaat het steeds over donor zijn na overlijden, maar hoe is het eigenlijk geregeld bij doneren bij leven?

Ergens kan ik me er namelijk wel in vinden dat je niet echt meer iets te zeggen zou hebben over de onderdelen van je lichaam als je niet meer bestaat, en dat de beslissing bij wie je organen terecht komen dan volledig bij artsen zou moeten liggen. Ik kan mij alleen goed voorstellen dat als je wel zelf nog bestaat, dat je dan ook zelf iets te zeggen hebt over waar jouw 'eigendom' heen gaat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:23

BaileyMix schreef:
JoellaLoves schreef:

Een oprechte vraag. Waarom wil je orgaandonor worden als je op iedereen wat aan te merken hebt? zelfs mensen die hun leven beterde zijn niet goed genoeg.
Zoals Jezus zei: " Hij die zonder zonden is mag de eerste steen werpen"

purny

Re: Eisen stellen aan donorontvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:26

Naar mijn weten kom je toch ook niet te weten naar wie je organen gaan? Dit is toch ivm privacy.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:27

Enige wat ik me kan herinneren (vaag) is dat een alcoholist die 7 jaar (???) van de drank af is pas in aanmerking komt voor een nieuwe lever. Of ben ik nou totaal in de war met een fictie verhaal?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:28

Voor mij is het vrij simpel... 1) ik ben dan toch al dood 2) wie ben ik om bepalen wie 'goed' genoeg is of niet?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:29

BaileyMix schreef:
JoellaLoves schreef:

Ja maar het is heel moeilijk om achter iemand zijn verleden te komen. Voor mijn schoonvader ( noem het maar even zo ) komt het door een ziekte aan de lever waardoor zijn longen ook niet goed meer werken.

Hij dronk vroeger wel eens s'avonds een biertje niet wetend dat er wat met de lever was. Hij wist wel van ze longen maar daar had hij medicijnen voor. Hij heeft dus ook gedronken ( niet als een zuiplap ) en dus eigenlijk ook ze lichaam meer gesloopt.

Ik denk dat je het niet voor het uitkiezen heb.. Als jij de matchende persoon ben voor een hart,lever,nier dan gaat hij bij die ene persoon er in. Het is zelfs al heel lastig om een match te vinden.

Je zou eigenlijk eens moeten mee draaien in zo sircut. Het is onwijs moeilijk om mensen het zo uit te leggen wat je allemaal mee maakt in dit wereldje.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 23:36

Zoe_97 schreef:
Een oprechte vraag. Waarom wil je orgaandonor worden als je op iedereen wat aan te merken hebt? zelfs mensen die hun leven beterde zijn niet goed genoeg.
Zoals Jezus zei: " Hij die zonder zonden is mag de eerste steen werpen"

Omdat ik als ik dood ben niks meer aan mijn organen heb, zonde om te verbranden toch. Bovendien vind ik de kans dat ze bij een 'goed' iemand terecht komen zwaarder tillen dan de kans dat ze bij een 'slecht' iemand terecht komen. Onthoud wel, dit zijn maar gedachtespinsels. Het is niet zo dat ik iedereen die niet totaal heilig leeft veroordeel, verre van. Ik hang ook geen waardeoordeel aan die mensen dus aan je laatste uitspraak heb ik niet zo veel :) Ik vind louter de discussie interessant.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:37

Dat idee had ik dus ook..
waarom zou ik iemand helpen die nieuwe longen nodig heeft ,terwijl die gene de hele dag liep te roken...
of een lever aan een alcoholist zou moeten geven.
terwijl je zelf zo gezond mogelijk leeft.

ik heb ook altijd gezegd dat ze alles van mij mogen gebruiken....ben dan toch al dood
dat idee heb ik eigenlijk ook als je al donor bent...zullen ze wel hun best doen dan? aangezien ze van jou lichaam weer heel veel mensen kunnen redden...

Hmm moeilijk hoor..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:38

purny schreef:

Het lijkt me dat als je die regel daadwerkelijk in zou voeren al die arme moeders ineens wel donor zouden worden want als je anders zelf het haasje bent kan je ineens wel iets goeds doen := . Ik vind het hypocriet gedoe om wel een orgaan te willen maar geen donor te zijn, als mijn naasten zou ik ze al lang voor de nood aan de man is een schop onder hun reet gegeven hebben hoor ~~}> .
EDIT: Als we het toch altijd maar op de naasten schuiven om meelij te kweken, stel dat je ene zus een orgaan nodig heeft en je andere zus dan net tegen een paal rijdt. Die twee matchen maar zus 2 is geen donor, hoe boos zou je zijn op zus 2 dat ze mensen wel een orgaan gunt maar niet dat van haar...

Een kettingroker die nog een halfjaartje lol heeft met mijn longen vind ik trouwens altijd nog een vrolijker idee dan een stel wormen die er een feestmaal van maken of brandstof voor een oventje hoor. Die wormen letten trouwens ook helemaal niet op wat ze eten en drinken :Y) en of ze nu zo'n veilige en verstandige levensstijl hebben is ook maar de vraag, zo'n oven rookt bovendien als een schoorsteen :P
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 25-10-15 23:50, in het totaal 3 keer bewerkt