Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Ik zou zeggen, BM: kom eens langs bij ons in de kerk. Zondagochtend, 10.00. En er staan altijd mensen klaar om een gesprek mee te voeren. Wil je een kinderarts, een fysicus of een historicus spreken?
BaileyMix schreef:Blue_Eyes, ja, ik vind geloof enkel te verklaren door onwetendheid óf indoctrinatie ofwel 'ermee opgegroeid zijn'. Meer smaken zijn er niet. Geen mens die ontzettend veel van wetenschap weet en kritisch denkt, en dan van de een op de andere dag op het geloof overstapt. Echt niet. Dan moet er als kind al iets aan gedaan zijn.
Ayasha schreef:Gelukkig valt dat veroordelen met jou goed mee.
BaileyMix schreef:Oeh jongens, dat zeg ik zelf helemáál niet.
Ik veroordeel erop los, de hele dag door. Ik veroordeel gelovigen, ik veroordeel tokkies, ik veroordeel mensen met UGG's, ik veroordeel mensen in een bomberjack, ik veroordeel mensen met 4 kleine keffertjes, ik veroordeel 50-plussers met een pittigkort kapsel en ECCO schoenen - IEDEREEN, de hele dag door!
Verschil is dat ik niet op zondag naar de kerk ga om daar schijnheilig te doen. Ik zeg gewoon af en toe tegen mezelf "Goh, wat ben je toch een rotzak." Maar misschien is dat schijnheilige juist thuis aan de gereformeerden (want oh oh als je op zondag niet in je lange zwarte rok langs komt) en katholieken.
BaileyMix schreef:Ayasha schreef:Gelukkig valt dat veroordelen met jou goed mee.
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik geef zelfs toe dat ik ook veroordeel, lezen.
Bovendien zie ik niet in wat één gelovige neurochirurg ermee te maken heeft, één voorbeeld zegt natuurlijk helemaal niks. Bovendien is dat niet de soort wetenschap waar ik op doelde, ik had duidelijk moeten zijn.
MariekeB schreef:Ahh mooi onderwerp.
Ik noem mezelf een theïstisch agnost.
Met kans berekening is uit te rekenen dat er net iets meer kans is dat er een hoger macht bestaat dan dat hij niet bestaat.
Menig wetenschapper gelooft, juist omdat hij de complexiteit van het leven enigszins kan zien en doorgronden.
Dus het "dom verhaal" is dom om als argument te gebruiken![]()
Veel mensen die "nergens" in geloven, baseren hun mening op heel weinig kennis. Maar Atheïsme is ook een geloof , want ook dat is nooit bewezen.
Ayasha schreef:Weetje BM.het valt me al vaker op. Jij gaat de discussie wel aan maar niet omdat je open staat voor andermans mening, want dat sta je niet.
Als iemand iets aan haalt waar je niet 10% rond kan praten dan "bedoel je dat niet".
God is niks meer of minder dan "een hogere macht". Geloof je in het paranormale, geloof je evenzeer in een hogere macht alleen noem je hem dan anders.