Staat betaalt mee aan koop twee Rembrandts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:55

Schaffen we traditie en cultuur af in Nederland is iedereen over de zeik. Steken we geld in traditie en cultuur is iedereen ook over de zeik...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:55

Belachelijk. Ik mag hopen dat men iets uit eigen zak betaalt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:56

Anoniem schreef:
Schaffen we traditie en cultuur af in Nederland is iedereen over de zeik. Steken we geld in traditie en cultuur is iedereen ook over de zeik...

_/-\o_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:57

Anoniem schreef:

Gelukkig is zeiken traditie in Nederland dus dat zal altijd blijven en kost niets _O-

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:43

karuna schreef:
Heb ik gelezen en dan blijf ik bij mijn standpunt. Ik vind dat je als staat deze uitgave niet kunt verantwoorden. Ongeacht uit welk potje het geld komt. Ik ga als wao er en chronisch zieke er dadelijk zeer waarschijnlijk op achteruit. Net als mijn vader als gepensioneerde en met mij nog best veel mensen.

Dan is een dergelijke uitgave niet uit te leggen.

Toeristen komen toch wel naar Amsterdam, of deze twee rembrands er nu bijkomen of niet.

Anderzijds: zou jij er direct iets van hebben gemerkt als de staat de schilderijen niet had gekocht?

Nayomie

Re: Staat betaalt mee aan koop twee Rembrandts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:31

Dit heeft niks met zomaar zeiken te maken maar de vreselijke kromme zaken die er zijn.

Zwarte piet moet aangepast worden maar ondertussen willen ze wel cultuur terugbrengen...ga fietsen man :\

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:52

Het kabinet wil ZP toch niet weghebben. Dat wil een of andere droeftoeter die niks maar dan ook niks van toegevoegde waarde heeft in het kabinet. 80 miljoen euro is gewoon veel geld en onverantwoord

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:54

purny schreef:
Het kabinet wil ZP toch niet weghebben. Dat wil een of andere droeftoeter die niks maar dan ook niks van toegevoegde waarde heeft in het kabinet. 80 miljoen euro is gewoon veel geld en onverantwoord

Ik zeg ook niet dat ZP weg gaat. ;)
Mijn punt is, is dat cultuur verandert wordt en daarmee geef ik aan dat zwarte piet geen zwarte piet meer is maar kleurenpiet. Maar ondertussen willen ze wel cultuur terugbrengen. Je haalt cultuur deels weg maar wilt het wel terughalen. Klinkt logisch toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:55

Ik zou zeggen cadeautje van het koningshuis aan het rijksmuseum? Die kunnen het missen.

Maar dit kan toch niet???

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:08

Het zou pas echt een grote grap zijn als de schilderijen helemaal niet zoveel waard zijn. dat is pas karma

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:46

Dit heeft niks te maken met of je het 'begrijpt'.
Het gaat erom dat er gemeenschapsgeld uitgegeven wordt aan kunst in plaats van aan bijvoorbeeld (dure) medicijnen en behandelingen tegen kanker.

Ik vind het zo niet kunnen. Zoveel mensen in ons land waarvoor geld tekort is voor goede medicijnen en verzorging en waarop wederom bezuinigd is, en dan geven ze in 1 klap wel 80 miljoen aan twee schilderijen uit! -:(- :roll:

Laat ze maar eens uitleggen aan iemand die heel erg ziek is dat hij bepaalde medicijnen, waarvan de werking bewezen is maar die te duur zijn, niet krijgt. Het geld is uitgegeven aan twee schilderijen. Jammer dan ....

Ik maak me hier echt heel, heel kwaad om! :x

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:51

Ik vind het belachelijk!
Heb niets met kunst helemaal niet voor deze prijs.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:56

Want het Rijk calculeert dit ook niet in? Mensen, het Rijk heeft vast voldoende onderzoek gedaan en acht dit mogelijk. Wees blij dat er weer twee meesterwerken naar Nederland komen (waarschijnlijk).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:59

Inderdaad schandalig. Geloof toch echt dat onze ouderen liever een schone onderbroek aan krijgen dan dat ze hier naar kunnen kijken. Ik snap het niet en zal het nooit snappen ook. Zo respectloos naar iedereen in ons land die kapot gaat aan de bezuinigingen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:02

emma525 schreef:
Want het Rijk calculeert dit ook niet in? Mensen, het Rijk heeft vast voldoende onderzoek gedaan en acht dit mogelijk. Wees blij dat er weer twee meesterwerken naar Nederland komen (waarschijnlijk).

Kwestie van verkeerde belangenafweging!

Wat vind je als politiek echt belangrijk?

Keuzes maken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:03

Staat 80 mjn niet ongeveer gelijk aan 80 jaar paarden bij prinsjesdag.
Als we het dan over traditie/cultuur hebben?

Just asking ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:04

ik vind t eerlijk gezegd ook apart dat dit kan 80 mil voor 2 schilderijen, ja ze zijn van rembrand maar uh hey boeiend!!
volgens mij zijn onze oudere en het asielzoekers probleem veel groter, ipv geld aan zoiets te besteden in deze tijd.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:06

Anoniem schreef:

Precies, en

Toen de regering van Winston Churchill geld nodig had om de Tweede Wereldoorlog te financieren, werd hem geadviseerd het geld bij de kunst- en cultuurbegroting weg te halen.
'Maar waar vechten we dan nog voor?' vroeg de staatsman zich af.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:10

Ik ben voor. 80 miljoen is voor deze doeken een goede investering. Dat verdient zichzelf in een paar jaar terug. Dit is nu of nooit.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:13

Ik ben er ook helemaal voor.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:20

Als je voor bent, waarom dan?

Waarom vind je dat dat geld met het kopen van kunst beter besteed is dan aan medicijnen, zorg, kinderhulpverlening, dierenbescherming ....

Ik ben echt benieuwd hoe voorstanders die keuze rechtvaardigen!
Laatst bijgewerkt door simodi op 21-09-15 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:20

Anne_GTI schreef:
Ik ben voor. 80 miljoen is voor deze doeken een goede investering. Dat verdient zichzelf in een paar jaar terug. Dit is nu of nooit.

Waarin verdient zich dit terug dan? We hebben de nachtwacht al, om maar wat te noemen. Aantal toeristen zal niet om deze twee schilderijen (enorm) toenemen.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:23

@ Hoefijzer...daarom ben ik uit mijn geboorte stad vertrokken, amsterdam, Amsterdammers vind het echt niet ok dat we overspoeld worden door toeristen.

ik zelf vind het heel zuur, 80 miljoen voor 2 schilderijen..
Ouderen die de benodigde zorg niet krijgen...geen geld
Zieke mensen die hun medicatie niet krijgen...zit niet in het pakket...
Voedselbanken die geen spullen hebben en mensen die niet kunnen helpen...
Jonge kunstenaars die niet geholpen kunnen worden...tja geen geld....
Immigranten die uit nood uit geboorteland weg gaan..en opgevangen moeten worden..tja waar halen wij dat geld vandaan...

zal ik nog even verder gaan??
en dat voor 2 doeken, we hebben het mondriaan debacle gehad, 84 miljoen, iedereen sprak er schande van, en nu dit...schandalig, en iedereen maar lopen zeuren want we moeten allemaal inleveren, en dan zijn er mensen voor?? ook dat is te schandalig voor woorden...

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:46

Wat ik vreemd vind is dat familie Rothschild ze verkoopt en er ook nog zo veel geld voor vraagt.
Die mensen zijn zo belachelijk rijk dat ze het zouden kunnen doneren zoals ik een paar oude sokken ofzo doneer...
Ik citeer: ''Wanneer het geschatte vermogen $490.000.000.000.000.000,- (vierhonderdnegentigduizend triljoen dollar) van de bankiersfamilie “De Rothschild” onder de wereldbevolking verdeeld zou worden dan zou iedere wereldburger 70 miljoen dollar ontvangen.''

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:58

hoefijzer schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar idd, komen die inkomsten dan ook weer in de staatskas terecht? Of is dit voor het Rijksmuseum om hun kosten te dekken en andere werken aan te schaffen?
Mijn eerste reactie is: absolute onzin, zéker op dit moment. Maar weet graag meer van hoe en wat

Die inkomsten komen dus indirect weer in de staatskas terecht ja.
Bovendien hoeft het Rijksmuseum niet zomaar wat kosten te dekken hoor. Maak je geen zorgen. Zij zijn een heel goed draaiende onderneming. Aanschaffen van eigen geld gebeurd bijna niet. Het Rijks zorgt er voor dat zij rijke particulieren voor zich laten betalen. Dit is ook het geval met de andere 80 miljoen die deze schilderijen moet gaan financieren.

Gelukkig zijn er in Nederland, maar ook uit het buitenland, nog altijd veel particulieren die veel geld hebben en hart voor het cultureel erfgoed van ons land hebben. (en dit zijn vaak mensen die uit de zakenwereld komen, en die weten donders goed dat de stand van het cultureel erfgoed van een land gepaard gaat met een goede economie.)
Dit soort mensen kunnen dan bijvoorbeeld een schilderij aankopen voor het Rijks. Of zij hebben het in eigendom en geven het in full-time bruikleen voor onbepaalde tijd.

@ Lente: Heel cru gezegd: maar gelukkig maakt het niet uit dat jij denkt dat het op lange termijn geen verschil maakt in de toeristenstroom. De overheid laat veelvuldig onderzoek doen naar dit soort investeringen en wanneer het niet rendabel zou zijn zou deze investering niet worden gedaan.
(Nu ga ik niet zeggen dat de overheid alleen maar goede investeringen doet. Maar toevallig heb ik in deze sector gestudeerd, dus weet hoe dit werkt.)

En ouderenzorg heeft wel degelijk baat bij eventuele werkgelegenheid! Zo werkt een economie! Wanneer een x aantal mensen heel veel meer kan gaan werken dragen zij daar belasting over af, en die belasting kan weer worden geïnvesteerd in ouderenzorg. Jongeren blij met meer werk, ouderen blij met meer geld voor hun zorg.

Heel goed uitgelegd.