Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seb8iaan

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:03

O het is weer tijd voor de jaarlijkse discussie rondom onze gekleurde vriend. Ik moet toch wel zeggen dat mijn haren behoorlijk gaan staan bij het feit dat we nu al een aantal jaar bezig zijn met dit geneuzel.

MyHorseGirl schreef:
Wij moeten onze tradities veranderen, terwijl anderen gewoon hun tradities kunnen voortzetten (en kunnen importeren) wat wij ook gewoon moeten accepteren. Waarom dan meteen een feest voor de kinderen verzieken door te gaan protesteren bij de intocht?

Precies dit dus _O_ .

Hoeveel mensen hoor je nu werkelijk over bijv. het offerfeest, wat verwijst naar het offeren van de zoon door de profeet Ibrahim. Toch ook niet echt een verwijzing welke wij vanuit onze huidige ingevingen zouden ondersteunen. Het is nou niet bepaald maatschappelijk geaccepteerd gedrag. Afijn.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:09

Ariannee schreef:
Hier zijn al zoveel topic's over gemaakt, Tegenwoordig mag je niks meer in nederland doen of zeggen of je bent een racist

Dit dus, ze zoeken het maar mooi uit met hun gemier. Zwarte Piet is zwart, en dat zal altijd zo blijven. }:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:11

Het zijn niet alleen buitenlanders die willen dat de traditie veranderd (velen zijn op en top Nederlander) dus om andere culturen erbij te halen slaat dan nergens op.
Daarnaast wordt er al jaren dingen aangepast vergeleken met 40 jaar terug en daar hoor je niemand over, want daar is iedereen aan gewend.
Oa de zwarte piet als boeman die kinderen straft (slaat) met zijn roe en in de zak stopt om mee te nemen naar Spanje.
Dat is ook al jaren geleden veranderd.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:12

En dan zegt de VN zelfs dat de regering ervoor moet zorgen dat het uiterlijk van Zwarte piet aangepast wordt :') . Gelukkig gaat Rutte hier niet in mee. Het zou wat raar worden als de politiek onze cultuur wil veranderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:12

Shellyke schreef:
Ariannee schreef:
Hier zijn al zoveel topic's over gemaakt, Tegenwoordig mag je niks meer in nederland doen of zeggen of je bent een racist

Dit dus, ze zoeken het maar mooi uit met hun gemier. Zwarte Piet is zwart, en dat zal altijd zo blijven. }:)

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... iet_r.html

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:13

Seb8iaan schreef:
O het is weer tijd voor de jaarlijkse discussie rondom onze gekleurde vriend. Ik moet toch wel zeggen dat mijn haren behoorlijk gaan staan bij het feit dat we nu al een aantal jaar bezig zijn met dit geneuzel.

MyHorseGirl schreef:
Wij moeten onze tradities veranderen, terwijl anderen gewoon hun tradities kunnen voortzetten (en kunnen importeren) wat wij ook gewoon moeten accepteren. Waarom dan meteen een feest voor de kinderen verzieken door te gaan protesteren bij de intocht?

Precies dit dus _O_ .

Hoeveel mensen hoor je nu werkelijk over bijv. het offerfeest, wat verwijst naar het offeren van de zoon door de profeet Ibrahim. Toch ook niet echt een verwijzing welke wij vanuit onze huidige ingevingen zouden ondersteunen. Het is nou niet bepaald maatschappelijk geaccepteerd gedrag. Afijn.

Zodra wij daar over beginnen, breekt WOIII bijna uit..

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:18

Ik ben voor zwarte piet :j

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:23

Brainless schreef:
Het zijn niet alleen buitenlanders die willen dat de traditie veranderd (velen zijn op en top Nederlander) dus om andere culturen erbij te halen slaat dan nergens op.

Over hoeveel mensen hebben we het dan, want hiermee lijkt het of het een groot deel van de bevolking betreft. Terwijl uit onderzoek naar voren kwam dat een overgrote meerderheid zwarte piet niet wil aanpassen.

En andere culturen zijn zeker wel zinvol om erbij te betrekken, er wordt immers een relatie gelegd met andere gevallen met vergelijkbare "problemen".
De essentie blijft dat een minderheidsgroep een wijziging van de Nederlandse cultuur wil. En cultuur is een lang proces binnen een maatschappij, niets iets wat je in een kamertje besluit.
Ons nederlanders wordt gevraagd tolerant te zijn, maar dan vind ik persoonlijk dat je ook tolerantie mag verwachten. Het is geven en nemen.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:30

Heel simpel ons land onze gewoonten en tradities bevalt het je niet kun je altijd terug naar land van herkomst.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 16:31

Ik word er ook een beetje gek van
Ieder jaar hetzelfde gedoe
Snap niet waar iedereen moeilijk over doet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:40

Monica72 schreef:
Heel simpel ons land onze gewoonten en tradities bevalt het je niet kun je altijd terug naar land van herkomst.

Hoe wil je dat oplossen als je in Nederland bent geboren? :+

Mijn schoonzus vindt het ook pure discriminatie en niet meer van deze tijd en mooi moment om de traditie te moderniseren. Ken echt wel meer die het tijd vinden voor verandering. Wil ze best voor je terugsturen naar hun eigen land, maar dat wordt het wel een verrekt korte reis :')

En tja, qua traditie... Ik ben voor alle blanke sinterklazen te vervangen voor Turken. Omdat Sinterklaas ook uit wat nu dan Turkije is komt :j Past veel beter erbij :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:41

Ach als men vind dat zwarte piet discriminatie is dan wil ik ook dat de blanke vla en de Haagse hopjes verdwijnen. Gaan we ook met z'n allen naar de vn toe. Benieuwd wie er met me mee doet....

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:41

Monica72 schreef:

Ik ben Nederlander en heb dus geen land van herkomst. Hoe slaat jouw uitspraak op mij dan?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:44

wel natuurlijk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:48

purny schreef:
Ach als men vind dat zwarte piet discriminatie is dan wil ik ook dat de blanke vla en de Haagse hopjes verdwijnen. Gaan we ook met z'n allen naar de vn toe. Benieuwd wie er met me mee doet....

De naam vindt men niet racistisch, alleen de herkomst van Zwarte Piet.
Dus de verwijzing naar wit/bruin brood, joden koeken en blanke vla staan als een tang op een varken...

Seb8iaan

Citaat:
Pap? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
- Ja jongen, alleen waren het toen Sint en Zwarte Piet.
Piet was zwart?
- Tot 2015 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
- Een groepje mensen vond het discriminatie en racisme, zo'n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
- Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf, of sloeg hij hem?
- Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden.
- Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
- Nee, want dat mag niet.
Pap?
- Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
- Oh ja?
Ja. En hun pappa's willen nu gaan klagen bij de VN.
- Waarom dan, jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn. Alsof zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden. Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen.

xSwanHeart

saffire schreef:
Ik word er ook een beetje gek van
Ieder jaar hetzelfde gedoe

Snap niet waar iedereen moeilijk over doet.

En daarom open je dit topic waarin we hetzelfde onderwerp voor de 500e keer kunnen herkauwen? 8)7

Ik verbaas me er telkens over hoeveel waarde volwassenen hechten aan zwarte Piet. Het maakt die kinderen echt niet uit of Piet nu zwart, paars of geel is. Het zijn de volwassenen die steeds maar roepen dat het vreselijk is als er iets veranderd, want het moet wel leuk blijven voor de kinderen :roll:
Als (veel) mensen zich onprettig voelen bij een zwarte Piet (imo terecht), waarom zou je het kleurtje dan niet veranderen? De kinderen zullen het in ieder geval geen probleem vinden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik al die zeikende mensen op facebook/whatever vervelender vind dan het hele probleem eigenlijk. In augustus al overal plaatjes met 'Zwarte piet moet blijven' en dat soort dingen.
De wereld verandert, tradities veranderen, so be it. Lekker boeiend of een piet nou zwart, wit, of regenboog is. Kinderen boeit het geen hol. Het zijn de ouders die zo ontzettend irritant zijn.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:51

Zag net een geweldige foto voorbij komen op facebook.. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:52

Ik bemoei me er niet mee , ik vier het al jaren niet . Ik ben meer van de kerst , zwarte piet weg is sinterklaas weg dus eerder tijd voor kerstinkopen :=

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:54

Brainless schreef:
De naam vindt men niet racistisch, alleen de herkomst van Zwarte Piet.

Welke herkomst men ook "bedenkt" of betekenis een kleur/uiterlijk kenmerk heeft, er is altijd een groep die zich niet kan associëren met die uiting.

Waarom vallen de mensen die over het slavernij verleden vallen dan niet over het onderwijs wat diezelfde kinderen krijgen over het VOC tijdperk? Waarin ook de meest wrede dingen gebeurd zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:55

Om met de woorden van de eerste echte OERpiet te spreken;
Het zijn gewoon mensen die in hun eigen land geen aandacht kregen, maar hier alles voor elkaar krijgen. Ik vind het een schande en ik schaam me ervoor dat ik uit hetzelfde land kom.

Aanvulling op de OERpiet. Mijn oom is getrouwd met een Surinaamse (de richting waar de meeste zeurders uit komen) en haar achternaam is nu Piet. Is de grap in de familie.

Ik snap de hele discussie niet. Wij gaan toch ook mee met het suikerfeest enz. Waarom kunnen ze dan niet mee doen met ons feest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:56

Ik vind de mensen die heel hard roepen: "zwarte piet dat is racistisch want het is slavernij" vooral erg triest. Die weten duidelijk niet waar ze het eigenlijk over hebben. Het hele punt is juist dat "sinterklaas" de "zwarte pieten" betaalde om voor hem te werken ipv te behandelen als slaaf. En waarom dat dan zo beledigend is volgend sommige mensen is mij echt een groot raadsel. Snap ook niet dat gemeenten etc aan het geluid van die kleine groep (want dat is het ook nog eens) gehoor willen geven met regenboogpieten. Schaf dan het hele feest maar af, want wat klopt er dan nog van het verhaal?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:57

Sinds wanneer vieren Surinamers het suikerfeest?

Daarnaast zijn er heel veel gewone blanke Nederlanders tegen hoe zwarte Piet nu is.
Dus de meeste zeurders komen niet uit de richting van Surinamers.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:59

idinn schreef:
Ik vind de mensen die heel hard roepen: "zwarte piet dat is racistisch want het is slavernij" vooral erg triest. Die weten duidelijk niet waar ze het eigenlijk over hebben. Het hele punt is juist dat "sinterklaas" de "zwarte pieten" betaalde om voor hem te werken ipv te behandelen als slaaf. En waarom dat dan zo beledigend is volgend sommige mensen is mij echt een groot raadsel. Snap ook niet dat gemeenten etc aan het geluid van die kleine groep (want dat is het ook nog eens) gehoor willen geven met regenboogpieten. Schaf dan het hele feest maar af, want wat klopt er dan nog van het verhaal?

:') Lekker melodramatisch zeg. Er klopt sowieso al geen zak van het Sinterklaasverhaal, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Daarnaast geloven de kinderen toch alles wat ze voorgeschoteld krijgen wel, of dat nu realistisch is of niet.