Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:24

kimmie261 schreef:
dat is een moeilijke vraag...en eerlijkheids halve zou ik zeker zeggen,geen geld voor je dieren doe ze dan maar weg..

maar ik ken ook wel de andere kant,iemand met goed werk,die zo ziek werd dat ie heel lang niet kon werken ( kanker) en in dld wordt je nu eenmaal niet zo gepamperd aan uitkeringen als in nederland,60% van je laatst verdiende loon en vind men dat teveel dan wordt er een dagloon uitbetaling gedaan,dat is écht een hele harde dobber om dan rond te komen en ja geen geld dan voor honden een beetje fatsoenlijk te voeren, dus hebben wij dat gedeelte over genomen...

weg doen van de honden was geen optie dat was het enige wat diegene had om die moeilijke maanden door te komen...

beetje dubbel dus...

Jemig.....60% van het laatst verdiende loon??
Hopelijk zijn er dan wel andere regelingen wat betreft de zorgkosten en dergelijke.
Als die net zo torenhoog zijn als in Nederland sta je er bij jullie nog triester voor.
Vraag ik me toch weer af wat al die asielzoekers dan verwachten te vinden......
Maar dat is off topic.

Ayasha
Blogger

Re: Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:26

In België is dat ook het hoogste dat je krijgt hoor.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:34

Hier in Engeland is het volgens mij niet eens afhankelijk van je laatstverdiende loon. Hier is het gewoon £88.45 per week, betaald door je werkgever voor de eerste 28 weken. Je krijgt alleen meer als je werkgever een "sick pay scheme" heeft. Ik zou daarvan bij lange na niet eens m'n huur van kunnen betalen. Maar goed, dat is een andere discussie :D

Ik riep ook altijd heel stellig dat je geen dieren moet nemen als je het niet (ruim) kunt betalen maar als je altijd in een goede positie hebt gezeten en je hebt ineens niet veel meer te besteden, vind ik het wel een ander verhaal. Zeker als je ziek bent oid. En tja, als er dan mensen bereid zijn jou tijdelijk te "sponsoren", waarom dan niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:36

Eulogy schreef:
Hier in Engeland is het volgens mij niet eens afhankelijk van je laatstverdiende loon. Hier is het gewoon £88.45 per week, betaald door je werkgever voor de eerste 28 weken. Je krijgt alleen meer als je werkgever een "sick pay scheme" heeft. Ik zou daarvan bij lange na niet eens m'n huur van kunnen betalen. Maar goed, dat is een andere discussie :D

Ik riep ook altijd heel stellig dat je geen dieren moet nemen als je het niet (ruim) kunt betalen maar als je altijd in een goede positie hebt gezeten en je hebt ineens niet veel meer te besteden, vind ik het wel een ander verhaal. Zeker als je ziek bent oid. En tja, als er dan mensen bereid zijn jou tijdelijk te "sponsoren", waarom dan niet?

Ik zit in die situatie en nee, ik wil niks van vreemden. :) Tis krabbelen maar als het niet meer lukt, dan is het niet anders... één merrie heb ik al weg gedaan omdat het te veel werd. De huidige lukt net met steun van mijn man die niet wil dat ik de anderen weg doe omdat zij me op de been houden. (letterlijk en figuurlijk)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:40

Dat kan ik me heel goed voorstellen :) Ik zou het in die situatie ook nooit doen.

Maar als een ander er wel om vraagt en iemand is bereid dat te geven (of iemand is bereid geld of eten te geven zonder dat de ander er om vraagt), dan heeft een ander daar toch eigenlijk niets mee te maken? Niemand wordt gedwongen geld te geven. Bovendien vind ik een hond of een kat toch nog wel een ander verhaal dan een paard, een paard is veel duurder in onderhoud.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 17-09-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:41

En als je geen geld (meer?) hebt voor je kinderen? Moet je daar ook maar een goed huisje voor zoeken?

Het is niet helemaal te vergelijken misschien, maar als je dit leest denk je ook nog wel eens 3 X na. Zo zwart-wit hoeft de stelling toch ook niet te zijn. Dieren zijn juist geen dingen die je weer wegdoet als je financiële situatie minder wordt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:43

Eulogy schreef:
Dat kan ik me heel goed voorstellen :) Ik zou het in die situatie ook nooit doen.

Maar als een ander er wel om vraagt en iemand is bereid dat te geven (of iemand is bereid geld of eten te geven zonder dat de ander er om vraagt), dan heeft een ander daar toch eigenlijk niets mee te maken? Niemand wordt gedwongen geld te geven. Bovendien vind ik een hond of een kat toch nog wel een ander verhaal dan een paard, een paard is veel duurder in onderhoud.

Nee, ik verbied ook niemand om hen geld te geven he?
Maar ik kan er wel een mening over hebben. En ik vind het geen porum. :) Ik vind het al erg dat mijn man zo nu en dan in springt (en dat doet ie zonder het me te vragen want hij weet dat ik het toch niet vraag. :+)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:44

josien_m_ schreef:
En als je geen geld (meer?) hebt voor je kinderen? Moet je daar ook maar een goed huisje voor zoeken?

Het is niet helemaal te vergelijken misschien, maar als je dit leest denk je ook nog wel eens 3 X na. Zo zwart-wit hoeft de stelling toch ook niet te zijn. Dieren zijn juist geen dingen die je weer wegdoet als je financiële situatie minder wordt!

Vind ik niet te vergelijken.. Dieren houden is een luxe en als je er niet meer voor kunt zorgen, moet dit dier het dan ontgelden?

Daarnaast ben ik het met je eens dat je dieren hebt voor je leven, mits je het de juiste zorg kunt bieden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:44

Mensen en hun prioriteiten rondom geld...

Wanneer je structureel geld te weinig hebt moet je gewoon geen dieren in huis hebben.

Zo had ik een 'vriendin' die standaard klaagde dat ze het zo slecht had en geen eten kon kopen. Heb eens voor haar een tas volgestopt met producten en bij haar afgeleverd. Koopt ze een week later een gloednieuwe lens van 400 euro voor haar camera -O-

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:48

Winged schreef:
Mensen en hun prioriteiten rondom geld...

Wanneer je structureel geld te weinig hebt moet je gewoon geen dieren in huis hebben.

Zo had ik een 'vriendin' die standaard klaagde dat ze het zo slecht had en geen eten kon kopen. Heb eens voor haar een tas volgestopt met producten en bij haar afgeleverd. Koopt ze een week later een gloednieuwe lens van 400 euro voor haar camera -O-

Uhg. Of iemand die geld van je leent (al was het maar €17,- voor boodschappen) en dan wel in de kroeg zit voordat hij het geeft terugbetaald 'omdat hij ook zijn ontspanning verdiende' :roll:

Maar als je in ieder geval voor langere periode geen geld hebt voor het dier kun je beter op zoek gaan naar een beter huisje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:50

Dit word een ellenlange discussie. We hebben het nu over een kat of hond. Daar word van gezegd dat je ze dan maar weg moet doen maar zeg je dat van iemand die paarden heeft barst de bom. Ik vind het een goed initiatief.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:50

Kinderen zijn ook een luxe! Heb je wel eens uitgerekend hoeveel ze kosten?
Maar los daarvan: waarom een dier wel weggeven en een kind houden? Verdienen die het minder om een goed leven te hebben?
Ik geef dit alleen aan om over na te denken welke afwegingen er worden gemaakt. Het lijkt mij namelijk te gemakkelijk om te zeggen: doe maar weg.
Wat is de juiste zorg precies? De normen daarover veranderen zo snel. Het is nu norm om 1 keer per jaar een tandarts bij je paard te hebben. 20 Jaar geleden kwam de tandarts als er iets leek te zijn met het gebit. Was dat dan slechte zorg? En moet je dat dan ook doen en als je dat niet kunt betalen j paard wegdoen? Terwijl hij misschien nooit een tandarts nodig heeft!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:50

Een paard zou je al helemaal weg moeten doen in mijn ogen. Die kosten zijn vaak nog veel hoger..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:51

Ik vind dat je het per situatie moet bekijken. Als je op facebook iemand ziet staan die om hondenvoer vraagt, maar wel op zijn profielfoto een sigaret in zijn smoel heeft dan denk ik, ga jij eerst maar eens prioriteiten stellen :=
Aan de andere kant geef ik bv graag aan de knaagdieropvang. Dat zijn vrijwilligers die gedumpte dieren een tweede kans geven, en die verdienen alle hulp. Toen mijn konijn overleed heb ik ze ook alle medicijnen gegeven die ik nog had liggen. Waren ze heel blij mee. Maar zo heb je ook vrijwilligers die niet vanuit instanties werken. Mensen die aanloopdieren aannemen, zwerfdieren opvangen, gewoon omdat ze er de ruimte en het hart voor hebben, maar soms niet het geld. Zo'n mensen zou ik ook graag voer geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:51

Volgens mij is het illegaal om een kind weg te geven of te verkopen....
Wellicht zit daar het verschil. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:53

LauraMc schreef:
Een paard zou je al helemaal weg moeten doen in mijn ogen. Die kosten zijn vaak nog veel hoger..

Ben ik ook met je eens hoor maar het verschil tussen mensen die een paard hebben en mensen die hun kat hebben is groot. Als je over paarden begint lijkt het net of de wereld vergaat.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:54

josien_m_ schreef:
Kinderen zijn ook een luxe! Heb je wel eens uitgerekend hoeveel ze kosten?
Maar los daarvan: waarom een dier wel weggeven en een kind houden? Verdienen die het minder om een goed leven te hebben?
Ik geef dit alleen aan om over na te denken welke afwegingen er worden gemaakt. Het lijkt mij namelijk te gemakkelijk om te zeggen: doe maar weg.
Wat is de juiste zorg precies? De normen daarover veranderen zo snel. Het is nu norm om 1 keer per jaar een tandarts bij je paard te hebben. 20 Jaar geleden kwam de tandarts als er iets leek te zijn met het gebit. Was dat dan slechte zorg? En moet je dat dan ook doen en als je dat niet kunt betalen j paard wegdoen? Terwijl hij misschien nooit een tandarts nodig heeft!

Kinderen zijn een luxe inderdaad, maar kinderen kun je niet weghalen bij hun ouders (uitzonderingen daargelaten). Dieren zullen je niet missen (niet op de manier waarop wij 'missen'), die kunnen nog ergens anders een leventje opbouwen. De juiste zorg vind ik: voldoende en kwalitatief juist voedsel en medische zorg wanneer nodig. Als je één van deze niet kunt bieden vind ik dat het dier bij jou geen fatsoenlijk leven heeft (en dan heb ik het over geldgerelateerde dingen, dingen zoals liefde, tijd en omgeving zijn ook belangrijk maar minder interessant voor deze discussie).

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:55

Ayasha schreef:
Volgens mij is het illegaal om een kind weg te geven of te verkopen....
Wellicht zit daar het verschil. :+

:=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:57

Kinderen zijn ook hard nodig. Wie gaat er anders dadelijk in de ouderenzorg werken als wij allemaal oud en grijs zijn en achter een rollator sjokken?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:59

purny schreef:
Kinderen zijn ook hard nodig. Wie gaat er anders dadelijk in de ouderenzorg werken als wij allemaal oud en grijs zijn en achter een rollator sjokken?

De honden en katten :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:01

Als iemand zijn kanarie belangrijker vind dan zijn kind dan is uit huis plaatsen van het kind wellicht geen slecht idee :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:02

Ik vraag me af waarom mensen dit zo verkeerd vinden en daar een mening over moeten hebben..
Als er nou mensen zijn die graag een ander willen helpen en dit ook kunnen, en die ander is blij met de hulp en neemt dit graag aan, wat is dan het probleem?
Dan is het toch mooi dat het zo kan?

Ik zit gelukkig niet in de positie maar ik vind het mooi dat mensen zich ook voor andermans dieren willen inzetten, juist omdat een hond of kat soms echt een steun is voor mensen die het moeilijk hebben en verder niets (meer) hebben.
Wie ben ik dan om daar over te oordelen?
En wie zijn 'wij' om iemand op de buitenkant te beoordelen, een hoop ellende zie je niet aan de buitenkant, wie het dus wel verdiend om z'n dier te houden en wie niet kan je niet zo zeggen..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:03

Sizzle schreef:
Als iemand zijn kanarie belangrijker vind dan zijn kind dan is uit huis plaatsen van het kind wellicht geen slecht idee :=

:=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:05

Niet alle dieren zijn er luxe. Ik heb een uitkering en een hond ( en kat maar dat terzijde) maar als ik mijn hond niet meer zou kunnen betalen en dus weg zou moeten doen zou dat en flinke terug val voor mij beteken, waarom? Omdat mijn hond een hulphond is. Ik zou dus blij zijn als ik voor m'n beestje naar de dierenvoedsel bank oid zou kunnen :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:06

Hulphond is uiteraard een uitzondering :)