Chinese maatregel: we knuppelen je hond dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:36

geerke schreef:
wat was er mis met musjes?

De Grote Mussencampagne (Vereenvoudigd Chinees: 打麻雀运动) was een campagne ondernomen als onderdeel van de Grote Sprong Voorwaarts. Er moesten met deze sprong voorwaarts vier 'plagen' worden uitgeroeid: ratten, vliegen, muggen en mussen. Mussen werden aan de lijst toegevoegd omdat ze graszaden eten en daarom de landbouw zouden verstoren. Er werd beslist dat alle boeren in China pannen en potten moesten gebruiken om lawaai te maken om de mussen in angst te doen wegvliegen. Ze zouden te bang zijn om te landen en uiteindelijk uit de lucht vallen van uitputting.
Plichtsgetrouw volgden veel Chinezen dit bevel op, waardoor de mus bijna werd uitgeroeid.

Zonder de mussen was de oogst duidelijk beter dan het jaar daarvoor, maar Mao had een belangrijk feit over het hoofd gezien. Zonder de mussen werden sprinkhanen niet meer opgegeten, en het jaar dat volgde werd het Chinese platteland getroffen door sprinkhanenplagen met zeer ernstige hongersnood als gevolg. Tussen 1959 en 1961 stierven 45 miljoen mensen door honger als gevolg van de Grote Mussencampagne en de collectivisatie van het boerenleven en de leveringen van voedsel aan de Sovjet-Unie.

geerke

Re: Chinese maatregel: we knuppelen je hond dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:42

ze zijn een plaag vergeten....de chinezen zelf...wat een vreemd zooitje daar

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:39

Wat een naar land toch dat China. Bizar. Alles moet maar uitgeroeid worden, ze kunnen beter eerst beginnen bij zichzelf.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:41

geerke schreef:
ze zijn een plaag vergeten....de chinezen zelf...wat een vreemd zooitje daar

:') :') :')

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:49

WAT IS DIT NOU WEER VOOR STOMME REGEL???!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:43

Jelleee schreef:
Wat een naar land toch dat China. Bizar. Alles moet maar uitgeroeid worden, ze kunnen beter eerst beginnen bij zichzelf.

De Australiers zijn er ook goed in :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:48

Sizzle schreef:
Jelleee schreef:

Die zijn er nog makkelijker in. Die zetten gewoon een hek neer zodat ze niet van de ene naar de andere staat overlopen. Lekker het probleem laten waar het zit :')

Edit; Australië wil van zijn fruitvliegjes af. Als je met de auto van de ene staat naar de andere rijdt en je hebt fruit en/of groente bij je moet je dat weggooien. Als je controle krijgt en het nog hebt ben je serieus duizenden euro's armer....
Alsof die fruitvliegjes niet gewoon overvliegen überhaupt :') :') :')

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:54

Goof schreef:
Sizzle schreef:

Die zijn er nog makkelijker in. Die zetten gewoon een hek neer zodat ze niet van de ene naar de andere staat overlopen. Lekker het probleem laten waar het zit :')

Edit; Australië wil van zijn fruitvliegjes af. Als je met de auto van de ene staat naar de andere rijdt en je hebt fruit en/of groente bij je moet je dat weggooien. Als je controle krijgt en het nog hebt ben je serieus duizenden euro's armer....
Alsof die fruitvliegjes niet gewoon overvliegen überhaupt :') :') :')

:') Wauw, wat een logica.

Maar fruitvliegjes vind ik eerlijk gezegd niet te vergelijken met honden, en kan wel snappen dat ze daar vanaf willen. Ookal is de manier waarop ze het doen een beetje raar O:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:56

Ze willen ook van de katten, kamelen, konijnen, padden en paarden af in Australie.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:59

Sizzle schreef:
Ze willen ook van de katten, kamelen, konijnen, padden en paarden af in Australie.

Echt? :( dat is wel erg

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:00

Sizzle schreef:

Yup, die horen daar ook niet van oorsprong.
Maar er staat niet een uitroeibeleid op ofzo. Ze willen ze wel beperken ja.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:06

China heeft wel vaker van die aparte/extreme dingen. Ze zijn welvarend, maar ze houden de mensen dom.

Zou denk ik zorgen voor eigen knuppels in huis. Komen hun mijn hond(en) knuppelen ga ik ook knuppelen -:(-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:06

De padden rijden ze expres dood.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:13

Ik ben het er mee eens dat China in het algemeen niet echt vooruitstrevend is wbt dierenwelzijn, maar dit gaat over één district binnen een stad. Dat is dus een beetje als zeggen 'alle honden worden doodgeknuppeld in het stadsdeel Dijkzigt, Rotterdam" en vervolgens gaan roepen dat alle Nederlanders of de Nederlandse overheid zo slecht is, terwijl die er weinig mee te maken hebben. Ook voor China lijkt dit een extreme maatregel te zijn. Het gebrek aan regels van de overheid die dit soort dingen tegen zouden kunnen gaan is hier meer het probleem... zolang daar niks aan gedaan wordt kunnen regionale districten/steden dit soort bizarre dingen verzinnen.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:24

muzzy17 schreef:
China heeft wel vaker van die aparte/extreme dingen. Ze zijn welvarend, maar ze houden de mensen dom.

Zou denk ik zorgen voor eigen knuppels in huis. Komen hun mijn hond(en) knuppelen ga ik ook knuppelen -:(-

Idd zou ik ook doen, iets scherpers als een knuppel is nog beter O:)
Als het op de veiligheid van mijn hondje aan komt....

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:33

Dit is absurd? geloof het bijna niet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:44

Goof schreef:
Sizzle schreef:

Yup, die horen daar ook niet van oorsprong.
Maar er staat niet een uitroeibeleid op ofzo. Ze willen ze wel beperken ja.

nou...dan weet ik nog wel een soort die van oorsprong niet in Australie hoort :7

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:00

:') De criminele blanke hoort er ook niet :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:01

Nou ja, op de BBC is er ook een raport over.
Op wikipedia staat dat de aantallen in zweden 3x zo hoog zijn als in de rest van Europa. De grafiek komt dan ook van wiki.

Maar ik geloof wel dat het uit zijn verband getrokken is.
Schijnt iets te maken te hebben met de manier waarop de aanklacht berekend wordt.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:45

Fenrir schreef:
Ik ben het er mee eens dat China in het algemeen niet echt vooruitstrevend is wbt dierenwelzijn, maar dit gaat over één district binnen een stad. Dat is dus een beetje als zeggen 'alle honden worden doodgeknuppeld in het stadsdeel Dijkzigt, Rotterdam" en vervolgens gaan roepen dat alle Nederlanders of de Nederlandse overheid zo slecht is, terwijl die er weinig mee te maken hebben. Ook voor China lijkt dit een extreme maatregel te zijn. Het gebrek aan regels van de overheid die dit soort dingen tegen zouden kunnen gaan is hier meer het probleem... zolang daar niks aan gedaan wordt kunnen regionale districten/steden dit soort bizarre dingen verzinnen.

Er zijn gelukkig ook nog mensen die het artikel lezen en gaan denken en dan pas reageren.

Ik ben van Chinese afkomst en soms doet het mij pijn dat mensen meteen gaan roepen dat Chinezen niet sporen of dat ze zichzelf maar eens moeten gaan uitroeien of iets in die trant.
Ik ben het overigens niet eens met deze maatregel. Maar er is helaas weinig aan te doen, zolang de wetgeving, de regering en overheden niet veranderen.

China is inderdaad een heel bizar land, maar het heeft zo zijn mooie kanten. En het is makkelijk om een land (welk land dan ook) de grond in te trappen. Ik ben van mening dat ieder land wel iets moois heeft.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:41

nerina_97 schreef:
Fenrir schreef:

Er zijn gelukkig ook nog mensen die het artikel lezen en gaan denken en dan pas reageren.

Ik ben van Chinese afkomst en soms doet het mij pijn dat mensen meteen gaan roepen dat Chinezen niet sporen of dat ze zichzelf maar eens moeten gaan uitroeien of iets in die trant.
Ik ben het overigens niet eens met deze maatregel. Maar er is helaas weinig aan te doen, zolang de wetgeving, de regering en overheden niet veranderen.

China is inderdaad een heel bizar land, maar het heeft zo zijn mooie kanten. En het is makkelijk om een land (welk land dan ook) de grond in te trappen. Ik ben van mening dat ieder land wel iets moois heeft.

Daarom zei ik het ook over de autoriteiten (en de wetgevers) de inwoners kunnen er inderdaad niets aan doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:52

Metaxa schreef:
Sizzle schreef:

Echt? :( dat is wel erg

Nee... dat is begrijpelijk: katten roeiden al menig inheems dier uit, omdat de natuur in Australië niet bestand is tegen katten. Kamelen horen er ook niet, maar werden ingevoerd om door de woestijn te kunnen trekken. Toen de auto in opmars was, werden ze afgedankt en losgelaten... en overleefden, en deden dat zó goed dat er te veel kwamen. (Kamelen hebben, doordat ze van nature niet in Australië horen, geen natuurlijke vijanden.)
Konijnen: werden ingevoerd, en, je raadt het al: hadden geen natuurlijke vijanden in Australië en vermenigvuldigden zich als...eh, konijnen :+ . Met een ongelooflijke plaag als gevolg, elk stukje groen werd voor de neuzen van de schapen weggegeten. Aangezien die schapen een belangrijke vorm van inkomsten waren en zijn (ze zijn de enige manier om op die grote vlakte in Australië geld te verdienen) moest er echt wat aan gebeuren, die konijnen waren gewoon een ecologische ramp. Vermoedelijk was "Skippy" ook verhongerd, als de konijnen hun gang konden blijven gaan. Toen mijn moeder in 1947 in Australië woonde, kon je zelfs konijnenboutjes "uit de muur" trekken, dus opeten werd ook nog geprobeerd, om het aantal omlaag te krijgen.
Padden: zie link http://www.studenten.net/studieleven/nieuws/5568/nederlandse_student_lost_australische_paddenplaag_op

Paarden: de "wilde" paarden in Australië horen er ook al niet... en met hun hoeven vertrappen ze het beetje groen dat er nog is, en ook paarden weten zich goed te vermenigvuldigen: hetzelfde liedje als met de andere importdieren: ze hebben geen natuurlijke vijanden.
Dus zijn er veel teveel paarden, dan zullen allerlei dieren, een ellendige hongerdood sterven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:08

In China waren er geen vogels meer door het overgrote gebruik van DDT tegen insekten,waardoor de vogels ook stierven door het eten van vergiftigde insekten. :(

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:09

Is dit serieus? :+ Wat een bizarre maatregel zeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:15

@nerina, ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met sommige opmerkingen over "alle Chinezen". En hoewel ik niet van Chinese afkomst ben, ben ik wel gedeeltelijk van Oost-Aziatische afkomst en mijn familie heeft veel met Chinezen samengewerkt, en het waren zelfs Chinese juristen die mijn moeders familie hoogstwaarschijnlijk het leven gered hebben, door ze advies te geven over hoe ze uit het Jappenkamp konden blijven, en ik vind het dan ook jammer dat mensen een hele bevolkingsgroep af serveren vanwege een maatregel in een kleine regio.
Net alsof 1 miljard mensen àllemaal precies hetzelfde over dieren zouden denken...
Niet dus. :-)