Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
papagroom schreef:Maar wat voel je....wat voel je als je de foto`s ziet.....ik had het jullie willen besparen,maar plaats m toch....
http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5209604. ... 209604.jpg
abbycootje schreef:Als wij in 45 niet de hulp gekregen van bijvoorbeeld Canada hadden wij misschien net zo'n onbezorgd leven gehad. En hadden we meer om ons druk om te maken dan of we wel de ''betere'' cola kunnen kopen i.p.v. de euroshopper.
We zijn veilig en ik denk dat niet te realiseren valt hoe erg dat telt als je het niet mee maakt.
anneliesdj schreef:abbycootje schreef:Als wij in 45 niet de hulp gekregen van bijvoorbeeld Canada hadden wij misschien net zo'n onbezorgd leven gehad. En hadden we meer om ons druk om te maken dan of we wel de ''betere'' cola kunnen kopen i.p.v. de euroshopper.
We zijn veilig en ik denk dat niet te realiseren valt hoe erg dat telt als je het niet mee maakt.
Wij (en een groot deel van Europa) zou toch moeten weten hoe het is. Maar nee, het is te lang geleden, nog even en de laatsten die erbij waren zijn er ook niet meer.
DonCamillo schreef:Mijn hart breekt als ik zulke foto's zie, maar dat doet het bij elk leed van een weerloos mens of dier.
Anderzijds realiseer ik me ook dat de vluchtelingen veel geld hebben moeten betalen voor hun vluchtweg. Dat betekent dus dat ze daar bepaald niet armoedig waren, want een paar duizend euro is zelfs hier voor de meeste mensen niet op te brengen, laat staan voor een heel gezin.
Het betekent ook, dat het grootste deel van de bevolking alleen maar van vluchten kan dromen, en dat deel is meestal ook nog het deel van de bevolking wat het meest onder een oorlog lijdt.
Daarnaast is het voor de toekomst van het land desastreus als het rijkere deel van de bevolking (dat doorgaans ook het hoogst / meest opgeleid is) naar elders verdwijnt.
Ik denk niet dat wij in Europa zulke enorme hoeveelheden vluchtelingen kunnen opvangen. Voor het geld dat hier aan de opvang en aan ellenlange procedures besteed wordt, kan ter plekke waarschijnlijk een veelvoud aan mensen geholpen worden. Naast hulp moet er ook meer aandacht komen voor de oorzaak van het probleem, zoals dictators, oorlog en intolerantie.
Het zal duidelijk zijn dat ik dus voor hulp in het land van oorsprong ben. Dat impliceert ook dat je dan vluchtelingen moet weren.
KimD schreef:Heel eerlijk? Het doet me helemaal niks, ik ben geen mensenmens en kan hier dus ook zonder emotie heen kijken.
Ik ben overigens ook zo'n racist die tegen vluchtelingen is. Niet zozeer dat ik die mensen geen beter leven gun / wil bieden, maar ik vind wel dat geholpen moet worden op de plek waar het knelt, in hun eigen land.
Deze mening had ik vroeger niet, maar is flink bijgesteld toen er een Syrische vluchtiling bij mijn moeder is het flatgebouw introk. Deze jonge vent hebben we veel geholpen met vanalles en nog wat en heeft sinds vorig jaar November zijn vrouw ook hier, en is sinds gisteren vader.
Maar als ik zie wat deze kerel (even oud als ik), allemaal krijgt en allemaal klaar speelt dan vind ik dat we bij hún moeten helpen.
Edit: Ik vind het uiteraard wel erg voor doe vader die alleen achterblijft, die in een klap zijn vrouw en twee kinderen is verloren.
anneliesdj schreef:abbycootje schreef:Als wij in 45 niet de hulp gekregen van bijvoorbeeld Canada hadden wij misschien net zo'n onbezorgd leven gehad. En hadden we meer om ons druk om te maken dan of we wel de ''betere'' cola kunnen kopen i.p.v. de euroshopper.
Wij (en een groot deel van Europa) zou toch moeten weten hoe het is. Maar nee, het is te lang geleden, nog even en de laatsten die erbij waren zijn er ook niet meer.
abbycootje schreef:Ik snap niet hoe wij als Europa/Nederland zo egoïstisch kunnen zijn, en zeggen dit is óns land.
Wat maakt het dat wij wel het ''recht'' hebben om hier te leven en zij niet?
Waarom maakt dit óns land?
Er is een gezegde over hoe er een ''grens'' kan worden getrokken in de lucht die we allemaal inademen..
Ik vind het onbegrijpelijk dat onze regering níks doet. Behalve speculeren wat ze zouden kunnen doen. Of zich bezig te houden met wat Amerika vind over ''zwarte piet'''.
Ik zeg niet dat we alle vluchtelingen maar hier heen moeten halen, maar er moet gewoon actie ondernomen worden daar.
Al is het maar om in Syrië een bepaald gebied veilig te stellen, zodat deze oversteek niet gemaakt hoeft te worden en dat kinderen zoals Aylan niet de dupe hiervan hoeven te zijn.
I.m.o. écht onmenselijk hoe mensen reageren op social media.
Vluchten uit angst is iets wat wij (hopelijk) nooit zullen hoeven mee te maken.
Als wij in 45 niet de hulp gekregen van bijvoorbeeld Canada hadden wij misschien net zo'n onbezorgd leven gehad. En hadden we meer om ons druk om te maken dan of we wel de ''betere'' cola kunnen kopen i.p.v. de euroshopper.
Citaat:Maar dat is het grote verschil.
Wij bleven hier. Probeerde ons land groot te houden. Vingen zelf Joden op.
Of ook niet als we niet durfde.
Kregen hulp van buiten. Maar vertrokken niet.
bruintje123 schreef:Na de oorlog ja. Niet tijdens.
En dan heb ik het over het gewone volk.
Koningshuis was inderdaad wel weg.
abbycootje schreef:Ik snap niet hoe wij als Europa/Nederland zo egoïstisch kunnen zijn, en zeggen dit is óns land.
Er is een gezegde over hoe er een ''grens'' kan worden getrokken in de lucht die we allemaal inademen..
Ik vind het onbegrijpelijk dat onze regering níks doet. Behalve speculeren wat ze zouden kunnen doen. Of zich bezig te houden met wat Amerika vind over ''zwarte piet'''.
Ik zeg niet dat we alle vluchtelingen maar hier heen moeten halen, maar er moet gewoon actie ondernomen worden daar.
Al is het maar om in Syrië een bepaald gebied veilig te stellen, zodat deze oversteek niet gemaakt hoeft te worden en dat kinderen zoals Aylan niet de dupe hiervan hoeven te zijn.
Als wij in 45 niet de hulp gekregen van bijvoorbeeld Canada hadden wij misschien net zo'n onbezorgd leven gehad. En hadden we meer om ons druk om te maken dan of we wel de ''betere'' cola kunnen kopen i.p.v. de euroshopper.
KimD schreef:Heel eerlijk? Het doet me helemaal niks, ik ben geen mensenmens en kan hier dus ook zonder emotie heen kijken.
Ik ben overigens ook zo'n racist die tegen vluchtelingen is. Niet zozeer dat ik die mensen geen beter leven gun / wil bieden, maar ik vind wel dat geholpen moet worden op de plek waar het knelt, in hun eigen land.
Gypsy schreef:Het probleem bij de wortel aanpakken vind ik logisch klinken, maar wat als dat een soort Afghanistan 2 word. Daar zit je ook niet op te wachten.
Deze mening had ik vroeger niet, maar is flink bijgesteld toen er een Syrische vluchtiling bij mijn moeder is het flatgebouw introk. Deze jonge vent hebben we veel geholpen met vanalles en nog wat en heeft sinds vorig jaar November zijn vrouw ook hier, en is sinds gisteren vader.
Maar als ik zie wat deze kerel (even oud als ik), allemaal krijgt en allemaal klaar speelt dan vind ik dat we bij hún moeten helpen.
Edit: Ik vind het uiteraard wel erg voor doe vader die alleen achterblijft, die in een klap zijn vrouw en twee kinderen is verloren.