The dangers of social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:11

Ersina schreef:
Met verbazing heb ik dit filmpje bekeken. Wat mij het meeste schokt is dat de meisjes stiekem iets afspreken, met iemand die ze nog nooit gezien hebben. Is kennismaken met de vrienden waar je kinderen mee omgaat niet meer van deze tijd?

Kennismaken met de vrienden van je kinderen gaat nogal moeilijk als je kinderen afspreken met mensen die ze zelf nog niet eens kennen op onbekende plekken.

Het gebeurt helaas echt, mijn puberleerlingen pakken ook wel eens zonder weet van hun ouders (!) de trein naar 100 km verderop om daar met een jongen af te spreken die ze niet kennen. Vinden ze spannend. Ik heb ook altijd een hartig woordje met 'mijn' meiden als ze me dit vertellen, moet er niet aan denken wat ze zou kunnen overkomen.

Vero

Re: The dangers of social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:14

Ik zou het niet eens durven :') niet omdat het 100km verderop is maar omdat je ouders echt heeel boos gaan worden dan :=

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:23

Interessant topic dit. Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik op die leeftijd ook gewoon afgesproken zou hebben. Sterker nog, toen ik 14 was ben ik vanuit Groningen naar Gelderland gereisd met de trein om af te spreken met een jongen die ik op een forum ontmoet had. Ik had tegen mijn ouders gezegd dat ik naar een oud klasgenootje ging om daar te logeren.

Uiteraard wist ik de gevaren, uiteraard wist ik dat er van alles mis zou kunnen gaan. Om die jongen hoefde ik het ook niet per se te doen, genoeg leuke jongens bij mij in de buurt op dat moment. Maar toch.. Die spanning, het avontuur maakte dat ik daarheen geweest ben.

Overigens liep het goed af, die jongen werd 2,5 jaar mijn vriendje en we zagen elkaar daarna veel. De keer na onze ontmoeting kwam hij naar ons en kon hij mijn ouders ontmoeten.

Mijn ouders hebben mij overigens altijd heel vrij gelaten. Ik mocht echt ontzettend veel en er is mij jong geleerd om mezelf te kunnen redden. Ik mocht bijvoorbeeld ook op mijn 16e met mijn zusje van 12 op vakantie naar een pretpark in Duitsland. Wel hingen daar bepaalde regels aan (regelmatig bellen, alle informatie doorgeven, bij problemen ouders bellen om te overleggen etc. En dat deden we dan ook). Aan de andere kant waren mijn ouders ook altijd heel erg streng, we moesten ons wel strikt aan de gestelde regels houden. 2 minuten te laat thuis betekende straf! Een bonnetje kwijtgeraakt voor mijn kasboek, straf! Slecht cijfer op school, straf! En dan ook direct 2 weken huisarrest.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:32

Ik heb op die leeftijd ook wel afgesproken met mensen die ik nog nooit had ontmoet. Wel een beetje aan de algemene regels gehouden. Lang contact hebben, skypen, afspreken op openbare plekken. Mijn ouders wisten dat gewoon. Die vinden voorlichten en toelaten ook beter dan verbieden. Maar ze hebben ook wel eens nee gezegd, als het bijvoorbeeld erg ver was of ik ze nog niet zo goed kende.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 11:43

Sammie schreef:
Het verbaast mij dan weer dat mensen volaan in dit filmpje willen trappen. Mi is dit gewoon grotendeels in scène gezet ala achter gesloten deuren... die eerste vader begint gelijk te schreeuwen, die laatste moeder pakt zo nep dr dochter vast dat met een echt gemeende ruk dat kind allang weg was geweest.

Dat zei je al ja :) . Wel of niet in scene gezet, het gaat imo om de boodschap.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:50

En welke boodschap zou dat dan moeten zijn? Want op basis van dit filmpje zou je mogen concluderen dat je alle tienermeisjes aan een korte ketting moet leggen. En als ze over de schreef gaan helpt alleen een grote mond opzetten. Hoop je.

Een eerlijk filmpje incl onderwijzing doet veel meer.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 11:52

Sammie schreef:
En welke boodschap zou dat dan moeten zijn? Want op basis van dit filmpje zou je mogen concluderen dat je alle tienermeisjes aan een korte ketting moet leggen. En als ze over de schreef gaan helpt alleen een grote mond opzetten

Dat er door middel van social media contact gelegd kan worden met jongeren die daar het gevaar niet van inzien. Er kan met gemak een profiel worden aangemaakt en je kunt iemand binnenhalen.

De reactie van de ouders is ieder voor zich. Ieder huishouden zal zelf een passende straf hebben als de kinderen niet luisteren naar de regels.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:54

Ik voel hier gewoon een ouder-kind relatieprobleem ontstaan :')

Verder heb ik zelf ook 'domme' dingen gedaan (niet nader uit te leggen, komt deels overeen met het filmpje), en heb er geen moment spijt van gehad, het heeft mijn leven zoveel verbreed qua contacten, levenservaring en toekomstperspectief.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:59

Maar dat is al jaaaaren zo. Vroeger was t de buurman met snoepjes of een hond nu is het verplaatst naar internet en een hunk. Dit filmpje draagt uit dat ondanks waarschuwen kinderen toch wel afspreken.. dat vind ik geen hoopvolle boodschap, dan kun je je beter concentreren op onderwijzing daarvan. En dat mis ik en hekel ik aan deze video. Het is puur sensatie en wat feitjes erin gooien.

Ouders zouden sowieso niet zo naief moeten zijn als t op Internetsurfen aankomt, maar dat soort mensen had je vroeger al en dat zal niet snel veranderen. Zeker als je als ouder zijnde die pc amper aankrijgt.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:15

Sammie schreef:
Maar dat is al jaaaaren zo. Vroeger was t de buurman met snoepjes of een hond nu is het verplaatst naar internet en een hunk. Dit filmpje draagt uit dat ondanks waarschuwen kinderen toch wel afspreken.. dat vind ik geen hoopvolle boodschap, dan kun je je beter concentreren op onderwijzing daarvan. En dat mis ik en hekel ik aan deze video. Het is puur sensatie en wat feitjes erin gooien.

Ouders zouden sowieso niet zo naief moeten zijn als t op Internetsurfen aankomt, maar dat soort mensen had je vroeger al en dat zal niet snel veranderen. Zeker als je als ouder zijnde die pc amper aankrijgt.

Helemaal eens. Ik weet niet of hier tegenwoordig op de basisscholen aandacht aan wordt geschonken?
In het topic staan wel twee reacties van mensen die met kinderen werken en daar nu wel aandacht aan schenken.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:46

Marije112 schreef:
Sammie schreef:

Helemaal eens. Ik weet niet of hier tegenwoordig op de basisscholen aandacht aan wordt geschonken?
In het topic staan wel twee reacties van mensen die met kinderen werken en daar nu wel aandacht aan schenken.

Bij best wat scholen zit dit in de bovenbouw in het programma. Sommige maken met de klas een gezamenlijk account. Ik denk dat je als leerkracht er niet aan ontkomt om hier aandacht aan te besteden. Het is nou eenmaal belevingswereld van die kids.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:43

Marije112 schreef:
Sammie schreef:
Het verbaast mij dan weer dat mensen volaan in dit filmpje willen trappen. Mi is dit gewoon grotendeels in scène gezet ala achter gesloten deuren... die eerste vader begint gelijk te schreeuwen, die laatste moeder pakt zo nep dr dochter vast dat met een echt gemeende ruk dat kind allang weg was geweest.

Dat zei je al ja :) . Wel of niet in scene gezet, het gaat imo om de boodschap.

Ben het met je eens Marije112 .

Ben niet overtuigd dat het in scene is gezet, aangezien sommige reacties verwijdert zijn op grond van Europese wetgeving inzake beschermingsgegevens.(Als je Coby Persin googled) Indien iets nagespeeld wordt, lijkt het me dat het nagekeken wordt of een filmpje wel aan alle regels voldoet. De ouders weten dat er gefilmd wordt, dus hun reactie is gespeeld, misschien hielden zij zich enorm in of wilden juist tonen dat ze streng zijn. Ik ben blij dat mijn kind volwassen is!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:01

Goof schreef:
KoudbloedKim schreef:
Er is ook een soortgelijk filmpje over een IJsjeskar.
Hier vraagt hij kinderen binnen om een IJsje uit te zoeken.

Er is er ook 1 met puppies en kleine kinderen die hij mee lokt, daar zou ik inderdaad ingetrapt kunnen hebben toen ik klein was. Overigens waarschuwden mijn ouders me al van kleins af aan, dus ik was altijd wel voorzichtig.

Ik werk met de leeftijd in dit filmpje, ik ga hem ook zeker laten zien aan mijn leerlingen. Vind het een erg goed filmpje.

De kinderen die in dat door jouw genoemde filmpje naar "de hondjes gingen kijken" waren ook door hun ouders gewaarschuwd. Daarom was het voor die ouders een schok te zien dat hun kinderen, ondanks de waarschuwingen, erin waren getrapt.
Kinderen reageren op het moment dat er iets schattigs is zoals pups en kittens, spontaan, zonder erbij na te denken. En dat weten kindermisbruikers, helaas.

Iets meer on topic: heel goed van die man dat hij zulke filmpjes maakt. En voor veel mensen een eye opener...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:07

Sammie schreef:

Internet is inderdaad maar een middel... vandaag de dag worden kinderen gewoon op straat ook al aangesproken. Net als vroeger.

Maar dan zó dat je er als omstander niets van kunt zeggen, bewijs maar eens dat het bewust is gedaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:25

Ik had het ook al gezien, inderdaad wel een eyeopener die laat zien dat kinderen toch nog stiekem afspreken ondanks de waarschuwingen. Zelf zou ik hier nooit ingetrapt zijn, no way dat ik ooit met iemand zou hebben afgesproken die ik niet eerst op webcam of zo gezien zou hebben, en dan nog zou ik niet alleen afspreken. Laat staan dat ik iemand accepteer waar ik geen gemeenschappelijke vrienden mee heb :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:05

Sammie schreef:

Zo´n filmpje hoeft zelf niet te onderwijzen. Je haalt er uit wat voor jou relevant is. Maar zo´n filmpje kan wel goed aanleiding zijn om dergelijke dingen eens te bespreken.
Je ziet ook hier dat het genoeg stof geeft.

Als men dingen weet en het toch doet is dat toch anders dan uit naïviteit stomme dingen doen. Met name als het er op aan komt je eruit te redden. Als je nl tegen beter weten in iets doet, ben je meer op je hoede en heb je meestal ook wel een soort vlucht plan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:10

Overigens hadden wij blijkbaar van huis uit voldoende argwaan mee gekregen, want er is mij eens gevraagd door een man om het verloren portomonneetje van zijn dochter te helpen zoeken in de bosjes. Dat deed ik niet. Ik was best van goede wil, maar ik snapte ook gevaren.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:35

Wat is een vreemde of onbekende voor kinderen? Volwassenen vinden iemand langer een vreemde dan kinderen. Wij beginnen vreemden pas te vertrouwen na een aantal weken of wanneer we feiten hebben kunnen controleren. Zodra iemand zich voorstelt en aardig is heeft al snel het kind voor zich gewonnen. Deze tieners spraken af met een, in hun ogen, een bekende. Verder hadden ze geen tijd om te reageren omdat de vaders/ouders direct insprongen. Misschien hadden de dames in het park en bij de voordeur wel gezegd 'he, jij bent niet de persoon van Facebook' of iets dergelijks als ze daar de kans voor kregen. Ik ben zelf moeder en mijn dochtertje gaat nu zonder toezicht buitenspelen. Ik vertel haar iedere keer dat als iemand wil dat de meezoekt, meekijkt of meegaat eerst naar huis komt om het te vragen of dat mag. Tot nu toe doet ze dat. Ik leg ook uit dat de meeste mensen aardig zijn en aardig doen, maar dat sommige mensen aardig doen, maar geen goede bedoelingen hebben. En je kunt ze niet herkennen aan hun kleding. Helaas.