(Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen zwarte piet?

Wel
384 (94%)
Geen
24 (5%)

Totaal aantal stemmen: 408

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:23

BeSen schreef:
Ibbel schreef:
Ik wil wel een combideal:
Als Zwarte Piet weg moet, dan ook vuurwerk verbieden.
Mag Zwarte Piet blijven, dan ook niet mekkeren over dat je paard of hond bang is van vuurwerk, want dat is net zo goed traditie :+

Dat heeft vrijwel niks meg elkaar te maken :')

Het valt in de zelfde maand :+.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:24

Van mij mogen ze het best wat aanpassen hoor, maar dan vind ik wel dat ze dan ook maar eens mogen verzinnen wat er tegen de kinderen word gezegd, wand die snappen er waarschijnlijk niks van

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:33

TS, wat is je bedoeling met het zo "zwart/wit mogelijk" stellen van de vraag? Daar schieten we niets mee op en heeft er juist voor gezorgd dat beide kampen zo tegenover elkaar staan.

Als we het zo'n leuk feest vinden en er zijn blijkbaar mensen die ernstig gekwetst zijn door het fenomeen zwarte piet, dan kunnen we toch best kijken hoe we er voor kunnen zorgen dat iedereen van Sinterklaas kan genieten? Ik vind niet dat we zwarte piet moeten afschaffen en wel dat er te gauw een racisme-label aan wordt gehangen, maar het lijkt me dat we er toch uit moeten komen. Anders maken we Sinterklaas ook zwart; dan zou het probleem misschien ook opgelost zijn, want dan werken de Pieten niet voor een blanke.

Jillsil

Re: (Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:35

Ik ben benieuwd als je de vraag zo zwart-wit mogelijk stelt, of er mensen zijn die liever geen Sinterklaasfeest hebben dan er eentje met Zwarte Pieten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:38

BeSen schreef:
Ibbel schreef:
Ik wil wel een combideal:
Als Zwarte Piet weg moet, dan ook vuurwerk verbieden.
Mag Zwarte Piet blijven, dan ook niet mekkeren over dat je paard of hond bang is van vuurwerk, want dat is net zo goed traditie :+

Jawel, bij Zwarte Piet wordt geroepen: je kunt best een traditie veranderen als mensen met de bestaande traditie problemen hebben, bij vuurwerk wordt continu geroepen: moet kunnen, die ene dag in het jaar, aan tradities moet je niet tornen.

Bij beide tradities worden dus dezelfde argumenten gebruikt, maar precies met de omgekeerde bedoeling. Als je zegt: Zwarte Piet is een traditie die moet veranderen, want het stoort een deel van de bevolking, kunt je niet zeggen, maar die andere 'traditie' moet ongewijzigd blijven.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:39

Ik zeg ja tegen zwarte piet en een dikke NEE tegen dit hele gezeik 2.0.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:40

ingedebruijn schreef:

Amen!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:40

Sinterklaas mag (ooka vind ik het niet racistisch) best afgeschaft worden maar dan wil ik wel dat we met halloween wat meer feest moeten vieren haha! Ookal weet ik zeker dat kinderen daar anders over denken. (Ik krijg toch niks meg Sinterklaas :') ) no wacht... Dan zijn de pepernoten ook weg :oo

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:41

@Ibbel, ik vind vuurwerk niet echt een tradititie :')

mylittlejoy

Jillsil schreef:
Ik ben benieuwd als je de vraag zo zwart-wit mogelijk stelt, of er mensen zijn die liever geen Sinterklaasfeest hebben dan er eentje met Zwarte Pieten.

Dat antwoord lijkt me voordehandliggend; de "tegenstanders" willen vaak al afschaffing van het hele feest, en de "aanhangers" willen het feest veelal ongewijzigd door laten gaan.

finnens

Maakt mij eerlijk gezegd weinig uit, snap ook niet het probleem. Als mensen het als discriminerend ervaren vind ik best dat het aangepast mag worden. Die kinderen maakt het weinig uit of piet zwart is of rood, de volwassenen zijn degene die er een probleem van maken en gaan roepen dat de traditie moet blijven . (Ook al is het een kinderfeest)

Eight

Omg gaaan we weer. :roll:
Hoeveelste topic is dit..?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:42

Ibbel schreef:
BeSen schreef:

Jawel, bij Zwarte Piet wordt geroepen: je kunt best een traditie veranderen als mensen met de bestaande traditie problemen hebben, bij vuurwerk wordt continu geroepen: moet kunnen, die ene dag in het jaar, aan tradities moet je niet tornen.

Ja, want de discussie rondom vuurwerk is ook ontstaan vanuit discriminatie.... >;) >;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:42

Eight schreef:

Ik zou zeggen..... Ga tellen :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:43

BeSen schreef:
Eight schreef:

Temmen *

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:43

mylittlejoy schreef:
Jillsil schreef:

Dat antwoord lijkt me voordehandliggend; de "tegenstanders" willen vaak al afschaffing van het hele feest, en de "aanhangers" willen het feest veelal ongewijzigd door laten gaan.

En wat zegt dan de meerderheid? Zouden er echt mensen bereid zijn om een heel feest op te geven of zouden sommige mensen zich dan toch bedenken en het maar zo laten.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:43

Gewoon zwart houden, als het 'kleurenpieten' worden mag van mij dat hele sinterklaasfeest wel weg gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:44

ingedebruijn schreef:

Dit. En het is verdorie pas augustus! Laat mij nog even genieten van de regenzomer :+

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:46

BeSen schreef:
Eight schreef:

Temmen *[/quote]

In de andere topics gaat het meer of het feit of het discriminatie is en welke andere invulling eraan gegeven kan worden. Daar ben ik nou net niet benieuwd naar maar naar in hoeverre iedereen zou gaan om het feest te behouden MET de pieten of het helemaal afschaffen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:47

Feit of het discriminatie is zal het niet zijn want het blijven meningen :) dus komt voor mij weer op hetzelfde neer?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:48

Jillsil schreef:
In de andere topics gaat het meer of het feit of het discriminatie is en welke andere invulling eraan gegeven kan worden. Daar ben ik nou net niet benieuwd naar maar naar in hoeverre iedereen zou gaan om het feest te behouden MET de pieten of het helemaal afschaffen.

Zo benoem je het echt helemaal niet in je OP, dus het is niet zo gek dat mensen geirriteerd reageren op weer een topic met dit onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:48

Voor mij geen zwarte piet.
Zo lang bestaat die 'traditie' nog niet en de persoon die hem bedacht heeft heeft hem wel degelijk gemodeld naar de slaven.
Ook al hebben we er later onder sociale druk een ander verhaal aan gegeven, dat neemt niet weg hoe het oorspronkelijk bedoeld was en ik kan me goed voorstellen dat de nazaten van de slaven daar nog moeite mee hebben.
Wellicht zou dat al zwakker zijn als wij 'Hollanders' eens erkennen dat onze voorvaderen schuldig waren aan een zwarte holocaust.

Ik heb persoonlijk niets tegen zwarte piet en in mijn ogen kwam hij ook door de schoorsteen. Maar voor een heleboel donker getinte Nederlanders zit dat gevoel heel anders. Die worden vaker dan ik had verwacht uitgescholden voor zwarte piet.

En dan denk ik dat je niet moet willen dat een grote groep Nederlanders daar slachtoffer van wordt.

Laat ik meteen even het veelgebruikte tegenargument de kiem in smoren; nee ze kunnen niet 'oprotten naar hun eigen land' want dat is precies wat we ze ontnomen hebben.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:49

Eight schreef:
Feit of het discriminatie is zal het niet zijn want het blijven meningen :) dus komt voor mij weer op hetzelfde neer?

Misschien leg ik het niet goed uit. In de andere topics gaat het inderdaad om de meningen en andere invullingen. Ik ben vooral benieuwd of mensen er dus voor zouden kiezen een hele traditie om zeep te helpen dus helemaal geen pieten of het toch zo laten en wel zwarte pieten mee laten doen en feest blijft zoals het is.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:52

@eight, het gaat TS erom dat als je nu zou moeten stemmen JA of NEE met Sinterklaas wat jij dan zou stemmen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:53

Het grootste deel van de bevolking die tegen zwarte piet is is niet van origine nederlander(kijk maar als ze aan het demonstreren zijn)
Zijn hier ooit heen gekomen voor een beter leven, hebben dat gekregen (uitkering elke maand, huisje fiets met versnellingen etc etc) en nu lopen ze te zeiken en het lukt ze ook nog.

Als mijn oma geen koekje meer bij de koffie krijgt vanwege bezuinigen kunnen we hoog en laag springen maar gebeurd er niks. Gelukkig is zwarte piet er dan nog die haar een handje pepernoten of een speculaasje te geven.

Ik vind dit gewoon een 'ik heb aandacht nodig want ik verveel me' topic.