Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
piezze schreef:Gratis geld! Hoera allemaal naar Nederland! Volgens mij zijn ze hier knettergek aan het worden. Laat ze eerst maar eens wat bedenken om de stromen gelukzoekers te beperken door de mensen in eigen land een toekomstperspectief te geven. Geen geld meer voor wapens maar stuur er eten en kennis naartoe..
lizy29 schreef:Idee fixe dat vooruitgang gelijk staat aan verbetering, etc. Deze planeet was beter af geweest als wij nog in onze grot rond het kampvuur sterke verhalen zaten te vertellen.Lijkt mij gewoon een verkapte vorm van communisme. De mens heeft een motivatie nodig om zichzelf te verbeteren. Anders blijft de wereld stil staan qua ontwikkeling denk ik en dat lijkt me niet wenselijk.
Tcm62 schreef:Gaan we een communistisch steksel achterna ?
Tcm62 schreef:Ach ha de nivellering brengt dat al...verschillend bruto inkomen naar gelijk netto inkomen viir 2 verdchillend in niveau liggende jobs met dito stress, prestatie, opleiding en inzet..overwerk wordt beloond met terug betalen ampere zorgtoeslag. Alleen is dit allemaal in het verborgene en nu in het opene...maar er verschilt niet veel..
Shadow0 schreef:Thesserd, dat hangt erg af van de invulling. Overigens gaat het dus niet alleen om de hoogte van de uitkering, maar vooral ook om onze houding die erachter zit, namelijk dat we het samen best kunnen regelen en dat voortdurende jalouzie en wantrouwen en straf en verregaande controles niet de beste manier zijn. Dat is namelijk zowel heel duur als heel vervelend voor alle mensen. Een beetje meer een positieve instelling dus. Dat gaat niet alleen om het basisinkomen maar vooral ook om omgang met elkaar.
Thesserd schreef:Shadow0 schreef:Thesserd, dat hangt erg af van de invulling. Overigens gaat het dus niet alleen om de hoogte van de uitkering, maar vooral ook om onze houding die erachter zit, namelijk dat we het samen best kunnen regelen en dat voortdurende jalouzie en wantrouwen en straf en verregaande controles niet de beste manier zijn. Dat is namelijk zowel heel duur als heel vervelend voor alle mensen. Een beetje meer een positieve instelling dus. Dat gaat niet alleen om het basisinkomen maar vooral ook om omgang met elkaar.
Sja, een andere houding en positieve instelling zou inderdaad geweldig zijn, maar het gaat mij meer om de praktische invulling van dit basis inkomen.
Het systeem wordt ingezet om geld te besparen en om het hele uitkeringstelsel gemakkelijker te maken. Maar als er alsnog allerlei uitzonderingen gemaakt gaan worden heeft het volgens mij totaal geen nut, vanuit praktisch oogpunt bekeken. Denk aan arbeidsongeschiktheid, volwassen maar nog thuiswonend, samenwonend of juist niet, etc...
EskeGirl schreef:Stel dat 10 000 000 mensen maandelijks 1000 euro krijgen waarover ze geen belasting hoeven te betalen. Dat is maandelijks 100 miljard euro. Hoe ga je in godsnaam aan zoveel geld komen?
Ik zou eerder een algemeem minimumloon instellen dan dit, je gaat nergens 100 miljard euro vandaan halen, en je haalt de prikkel om te werken weg. Ik denk niet dat het werkt, als het basisinkomen genoeg is om een gewoon leven te leiden: je hoeft niet te werken, jezelf te verbeteren, te leren... dus waarom zou je?
Vjestagirl schreef:EskeGirl schreef:Stel dat 10 000 000 mensen maandelijks 1000 euro krijgen waarover ze geen belasting hoeven te betalen. Dat is maandelijks 100 miljard euro. Hoe ga je in godsnaam aan zoveel geld komen?
Ik zou eerder een algemeem minimumloon instellen dan dit, je gaat nergens 100 miljard euro vandaan halen, en je haalt de prikkel om te werken weg. Ik denk niet dat het werkt, als het basisinkomen genoeg is om een gewoon leven te leiden: je hoeft niet te werken, jezelf te verbeteren, te leren... dus waarom zou je?
Ik denk dat we een schrikbarend groot percentage van dat bedrag nu ook al uitkeren aan allerhande toeslagen en premies (kinderbijslag, stufi, ziektekostentoeslag, huurtoeslag, bijstandsuitkeringen). Daarnaast ga je ontzettend veel besparen als je niet meer alle ambtenaren die alles keuren, controleren, toewijzen, nog meer controleren etc. hoeft te betalen.
EskeGirl schreef:Stel dat 10 000 000 mensen maandelijks 1000 euro krijgen waarover ze geen belasting hoeven te betalen. Dat is maandelijks 100 miljard euro. Hoe ga je in godsnaam aan zoveel geld komen?
Zwerte schreef:Thesserd schreef:
Sja, een andere houding en positieve instelling zou inderdaad geweldig zijn, maar het gaat mij meer om de praktische invulling van dit basis inkomen.
Het systeem wordt ingezet om geld te besparen en om het hele uitkeringstelsel gemakkelijker te maken. Maar als er alsnog allerlei uitzonderingen gemaakt gaan worden heeft het volgens mij totaal geen nut, vanuit praktisch oogpunt bekeken. Denk aan arbeidsongeschiktheid, volwassen maar nog thuiswonend, samenwonend of juist niet, etc...
Wat ik altijd heb gelezen over het basisinkomen gaat toch echt om een inkomen waarmee je in principe kan rondkomen. Eigenlijk zoals de bijstand nu.
Als we dit net zo ingewikkeld aanpakken als de huidige uitkeringen, heeft het zeker weinig zin. Het principe gaat imo er juist om dat je dat allemaal niet meer doet, gewoon 1 inkomen en geen gedonder. Voor iedereen hetzelfde en wie meer wil kan daarvoor gaan werken.