Oordoppen, waarom zetten we de muziek niet zachter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Oordoppen, waarom zetten we de muziek niet zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:28

Ja ze blijven idd wel zitten als ik slaap, maar met een avond dansen liggen ze binnen no time op de grond jammer genoeg. Ga idd binnenkort van die speciale muziekdopjes kopen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:32

Musiess schreef:
Van vrienden hoor ik : zodat ze de muziek tegen hun borst voelen slaan.

Soms staat het zo hard dat je het voelt als een druk op je borst/hart/longen.

Afschuwelijk. Ik ben altijd bang dat ik spontaan hartritmestoornis krijg ervan :')

Nou is mijn avondje/ dagje uit pas leuk als ik het gezellig heb met mijn gezelschap, als ik er niet mee kan praten omdat de muziek zo hard staat vraag ik me ook echt af wat de lol van een avondje uit is eigenlijk.
Maar goed, ieder zijn ding. Ik spaar mijn gehoor liever.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:35

Geloof niet dat het vroeger minder hard stond dan nu eigenlijk. Verschil is alleen dat mensen nu wél oordoppen dragen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:38

Muziek stond veel en veel zachter. Geen doordreunende bas of de onmogelijkheid enige vorm van conversatie te hebben. Nu heb ik standaard dopjes mij me, deze dempen geen spraak maar wel herrie. Bij bv een optocht en een keer zelfs in de bioscoop dopjes ingedaan. Muziek en bas stonden zo hard dat het zeer deed. En de bassen nu dreunen zelfs door in mijn been en lijf en doen daar zeer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:42

Ligt er aan waar je bent, heb het meer over concerten (daar ga je toch niet staan praten met elkaar). Ben het er wel mee eens dat het echt onnodig is om de muziek hard te zetten in kleine ruimtes waar je komt om met elkaar te kletsen.
Qua technologie is natuurlijk ook eea veranderd in de loop der jaren.

Ik draag soms ook oordoppen in de bioscoop, meestal bij IMAX. Soms staat hij echt heel hard maar het verschilt per keer.
Er is bij concerten ed. ook gewoon een geluidslimiet, maar oordopjes worden wel steeds populairder/meer geaccepteerd. Je kunt ze bijna overal krijgen op festivals, clubs etc. Ik heb ze zelf standaard bij me in mijn tas voor als ik naar een concert of iets dergelijks ga. Nooit meer zonder oordopjes voor mij.

proudmamaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:43

In sommige bioscopen ( bijvoorbeeld Pathé Arena ) staat de filmmuziek ook kei en keihard. Mijn man is daar de bios uitgelopen 10 jaar geleden en is nooit meer mee geweest. Ik zat de film ( de Mummy ) wel uit maar had echt de rest van de avond een dof/doof gevoel.
Toen ik een mail schreef aan de klantenservice, kreeg ik te horen dat zij daar niets aan kunnen doen, de film wordt zo geleverd , flauwekul natuurlijk....
Nog steeds vind ik de filmmuziek erg hard staan , dus ook in andere bioscopen, maar daar sloeg het alles !

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:45

IMAX toevallig? Arena staat vaak erg hard idd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:54

Filmhuizen zijn gelukkig een stuk beter te behappen, die krijgen ander publiek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:15

Fenrir schreef:
Geloof niet dat het vroeger minder hard stond dan nu eigenlijk. Verschil is alleen dat mensen nu wél oordoppen dragen.

Vroeger stond het wel degelijk zachter.
Maar vroeger als 5 jaar gelden natuurlijk niet :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:24

Jessix schreef:
En ik vind het tegenwoordig juist zo zacht staan...
(mijn uitgaansperiode was in de jaren '90)

Same here. Ik vind het tegenwoordig wel meevallen. Ik herinner me de eerste Sensation Black nog. Mijn oren suisden een week later nog. :D Mijn gehoor is vorig jaar getest en er mankeert niets aan en dat terwijl ik tussen mijn 16e en 24e toch wekelijks uitging.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:29

ook ik voeg me hierin toe
ik heb sinds 29 december lichte gehoorschade
ik stond die avond gwn tegen de boxen wat niet slim was
ik dacht dat gaat wel over .
niet dus en ik maakte mezelf helemaal gek.
ik was bang voor harde geluiden .
had iedereen spanning van hoe ik het in die of die ruimte zou horen.
uiteindelijk heb ik tegen mezelf gezegt joh meid je hebt het en leer ermee leven en draag voortaan wel oordoppen
en sindsdien draag ik bij ieder feest oordopjes eerst non filter nu heb ik party plugt die filteren dus en ik moet zeggen gaat een wereld voor me open mede omdat ik de muziek lkkr zuiver hoor en rest schel en hard
ik zeg er wel bij ik heb spijt dat ik die fout ben begaan maar ik heb er ook weer van geleerd.
en als ik muziek via oordopjes luister ga ik nou over het luids limit heen dus gwn normaal volume :D
hoop niet dat het te langdradig is geworden maar moest ff mij verhaal vertellen erover
mijn partyplug heten "alpine party plug'voor als iemand ze ook aan wilt schaffen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:18

Met een goede verdeling van speakers kun je ook met een minder zwaar volume prima een heel terrein goed gedekt krijgen met geluid... no problem.
Probleem met live muziek (met instrumemten) is wel dat je deels afhankelijk bent van het podiumgeluid, dat moet je wel glad kunnen trekken met de speakers, in zalen wil het daarom nog wel eens heel lastif zijn om geluid op een lager niveau te krijgen .

Maar an sich hoeft geluid niet trommelvliesverpulverend hard te staan om goed te zijn kwa gehoor en beleving :n
Knetterhard duid naar mijn mening meer op mindere kwaliteit van de geluidspipoos dan wat anders.(niet alleen de tech maar ook degenen die het geluidsplan/podiumplan etc hebben verzonne)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:26

Van mij hoeft de muziek niet zachter. Als ik thuis kom van een nachtje stappen of avondje feesten. Dan heb ik nooit last van mijn oren. Hooguit schorre stem :+

En als ik ooit de 60 heb behaald. Dan wil ik wel kunnen merken dat ik geleefd heb. Lever beschadiging zal ik niet zo snel krijg. Drink eigenlijk nooit. Rook niet en gebruik geen drugs.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:43

Ik hoor vaak alleen de bass en niet de echte muziek.... En ik vind het zo vreselijk vermoeiend als de muziek zo hard staat := Kan ook altijd maar aan 1 kant een oordop in hebben, de andere zit een oortje in en muziek zachter? Graag! Of iig de bass zachter :') hoor alleen maar boem boem boem boem de hele avond haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:41

Dat is dan idd wel iets wat momenteel helemaal geweldig gevonden schijnt te worden... het laag zo gruwelijk dik de mix in dat je moeite moet doen om de rest te horen... bij dance en dergelijke idd vooral boemboemboem...
Bij het festival waar ik afgelopen week was(metal)hoor je de dubbele base en de basgitaar er zo gruwelijk dik er in zitten dat de gitaren er bijna bij weg vallen... zo'n dikke laag met blubber waar alles in wegzakt... zo ontzettend zonde
En dan gaat het ook al snel harder...
want sja... als het laag zo hard/naar de voorgrond staat moet de rest weer harder om dat te ontstijgen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:45

Ik ben iemand die wel permanente oorschade heeft opgelopen.

Een piep in mn oor icm overgevoeligheid voor geluid.

Geloof me, als je iets je ergste vijand nog niet toewenst...
Nouja, wellicht wel als je heel erg sadistisch ingesteld bent.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:52

franka75 schreef:
Ja ik zag het ook net, ben een keer in Engeland geweest en dat is zoveel relaxter, en nog iets je hoeft daar bv geen muntjes te kopen gewoon met geld

Ik merk qua volume echt geen verschil tussen het uitgaan in NL of hier in Londen. En betalen met muntjes? Dat heb ik in NL ook nog nooit hoeven doen :))

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:58

Omdat als de muziek zachter staat je dit amper nog fatsoenlijk kan horen als een hele hoop mensen door elkaar praten. Mijn vader is DJ en we krijgen hier ook geregeld geluidscontroles, het maximum geluid is nu 100dB. Toen ze eens een keer kwamen controleren zat het geluid aan 103dB, en ja daar doen ze dan echt moeilijk over. "Nou let maar eens op" zei mijn vader en hij zette de muziek volledig uit. Enkel al met het geluid van de mensen die door elkaar praatten zat je al aan 98dB! Tja, als je wilt dat de muziek dan duidelijk hoorbaar is moet het wat harder..

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:03

Ik doe nog net niet oordoppen in de trein in, sommige mensen hebben oortjes in, maar doen de muziek dan alsnog knetterhard.
Als mensen er zoveel last van hebben, waarom doen ze dan niet de muziek op festivals wat zachter? Is toch een kleine moeite?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:05

Snollygoster schreef:
Mijn vader is DJ en we krijgen hier ook geregeld geluidscontroles, het maximum geluid is nu 100dB. Toen ze eens een keer kwamen controleren zat het geluid aan 103dB, en ja daar doen ze dan echt moeilijk over.

3dB is wel 2 keer zo hard he. Zo voelt dat niet, maar de schade neemt wel heel snel toe. Het verschil tussen 98, 100 of 103 dB lijkt klein maar is best groot.

En misschien willen mensen ook wel andere dingen dan harde muziek. Zo vind ik het bv best leuk om af en toe ook wat tegen iemand te kunnen zeggen.

Maar juist voor dat soort dingen - de silent disco. Dan kunnen mensen dat zelf regelen, en praten wanneer ze willen. Zo jammer dat daar niet meer mee wordt gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:07

love_western schreef:
En als ik ooit de 60 heb behaald. Dan wil ik wel kunnen merken dat ik geleefd heb.

Je wil graag gehoorschade op je 60e? 8)7 8)7

Ik merk dat ik heb geleefd aan prachtige herinneringen, niet aan een kapot lichaam. Bovendien hoop ik dat het nog wat langer mee gaat dan enkel tot mijn 60e. Loop je dan nog 35 jaar lang met kapotte oren, tof hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:09

Snollygoster, er is een verschil tussen "de mensen er flink doorheen horen praten/bleren" en "trommelvliesverpulverend hard"
Een goeie tech weet daar perfect tussen te blijven.
Als je echt goed bent met knopjes en speakers goed weet te verdelen over de locatie en je goede oren hebt weet je het geluid zo af te stellen dat iederee n de muziek goed binnen krijgt zonder nog drie dagen piepende oren te hebben

(Maar niet alle dj's werken met een geluidstech of hebben zelf voldoende kennis van... dit bedoel ik trouwens echt niet banketstaaf... maar een dj is geen geluidstech net zoals een geluidstech geen dj is)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 13-08-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:11

Shadow0 schreef:
Snollygoster schreef:
Mijn vader is DJ en we krijgen hier ook geregeld geluidscontroles, het maximum geluid is nu 100dB. Toen ze eens een keer kwamen controleren zat het geluid aan 103dB, en ja daar doen ze dan echt moeilijk over.

3dB is wel 2 keer zo hard he. Zo voelt dat niet, maar de schade neemt wel heel snel toe. Het verschil tussen 98, 100 of 103 dB lijkt klein maar is best groot.

En misschien willen mensen ook wel andere dingen dan harde muziek. Zo vind ik het bv best leuk om af en toe ook wat tegen iemand te kunnen zeggen.

Maar juist voor dat soort dingen - de silent disco. Dan kunnen mensen dat zelf regelen, en praten wanneer ze willen. Zo jammer dat daar niet meer mee wordt gedaan.

Als je wilt dat de muziek duidelijk te horen is boven de mensen uit moet het wel zo. Ik ben een keer naar een fuif geweest waar je de muziek amper kon horen boven de stemmen van de mensen, velen klaagden hier ook over. Als de muziek slecht is ga er ik er ook niet meer heen, en dat geldt voor veel mensen. Mijn vader zit nu ook al 35 jaar in het vak en weet goed genoeg wat mensen willen ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:12

Goof schreef:
love_western schreef:
En als ik ooit de 60 heb behaald. Dan wil ik wel kunnen merken dat ik geleefd heb.

Je wil graag gehoorschade op je 60e? 8)7 8)7

Ik merk dat ik heb geleefd aan prachtige herinneringen, niet aan een kapot lichaam. Bovendien hoop ik dat het nog wat langer mee gaat dan enkel tot mijn 60e. Loop je dan nog 35 jaar lang met kapotte oren, tof hoor.

Ik ben 15 en heb nu al flinke gehoorschade/piep in m'n oren. Zo erg is dat niet hoor. Kan er makkelijk mee leven. Heb nu ook echt niet het gevoel dat ik met ' kapotte oren ' rond loop. Beetje rare opmerking vind ik het

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:14

Totdat je hyperacusis krijgt tgv je piep. Dan praten we nog wel een keer. :wave: