Collie2008 schreef:Dan nog de verderstrekkende maartregelen. Jeugdzorg kan deze niet zelf nemen, wel indienen. Bijvoorbeeld een uithuisplaatsing zal altijd verzocht moeten worden bij de kinderrechter en dan is er toch wel een dossier nodig waaruit blijkt dat het zou moeten. De kinderrechter bepaalt, Jeugdzorg coordineert en jeugdhulpverlening voert uit (de plaatsing) alleen als ouders akkoord zijn kan het zonder de kinderrechter. Ouders en kind worden ook gehoord op een zitting.
Het lange verhaal wat jij hier boven schetst is zoals ik het in de afgelopen 2,5/ 3 jaar ervaren heb en wat in mijn ogen ook gewoon de realiteit is. Ik quote alleen dit stukje omdat ik het met je laatste zin niet helemaal eens ben. Ouders hebben de mogelijkheid om gehoor te worden maar kunnen ook van aanwezigheid afzien. Als ouders aangeving niet op een zitting te komen dan wordt er ook geen zitting meer gehouden. Dat was in het verleden anders. Kinderen worden ook niet altijd gehoord, dat is afhankelijk van leeftijd. Ons pleegzoontje is nooit gehoord in ieder geval. Wij mogen/ moeten als pleegouders (belanghebbenden) ook onze visie geven en worden ook opgeroepen om op de zitting te verschijnen. Wij geven wel onze mening voor de rapportage van Bureau Kindzorg maar gaan niet naar een zitting. In ons geval hebben we het ook over een netwerkplaatsing en wij willen de verstandhouding met ouders enigszins werkbaar houden.