Jeugdzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:22

Ailill schreef:
Aradis schreef:
Maar ook genoeg zaken waar escalatie voorkomen wordt, maar daar hoor je niks over want het is niet geëscaleerd...
Ik weet niet het fijne van de zaken die jij nu aanhaalt, maar met welke motivatie heeft men daar niet ingegrepen?
Punt is dat indien jeugdzorg faalt, en dat doen ze helaas vaker wel dan niet, dan zijn de gevolgen niet te overzien en enorm ingrijpend voor zowel ouders als kinderen. Ik las hier net de zin; soms moet je kiezen uit twee niet zo goede oplossingen. Eigenlijk is dit ook van toepassing op jeugdzorg, goed dat ze er zijn. . . echt goed werk verrichten doen ze helaas niet.

Heb je een bron waaruit blijkt dat het vaker fout gaat dan niet?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:30

Lente schreef:
Ailill schreef:
Punt is dat indien jeugdzorg faalt, en dat doen ze helaas vaker wel dan niet, dan zijn de gevolgen niet te overzien en enorm ingrijpend voor zowel ouders als kinderen. Ik las hier net de zin; soms moet je kiezen uit twee niet zo goede oplossingen. Eigenlijk is dit ook van toepassing op jeugdzorg, goed dat ze er zijn. . . echt goed werk verrichten doen ze helaas niet.

Heb je een bron waaruit blijkt dat het vaker fout gaat dan niet?

Echt wetenschappelijke bronnen/onderzoeken ben ik zo snel niet tegen gekomen. Punt wat ik wil maken is dat jeugdzorg erg verstrekkende middelen kan inzetten (uiteraard i.c.m. met andere instanties) met verstrekkende gevolgen. Dat is een erg kwalijke zaak.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:32

Ik ken een zeer negatieve kant van jeugdzorg.
waar naar mij mening zeer fout is gehandeld. Ja dit betreft mijn eigen verhalen.

jeugdzorg kwam al bij ons Door zorg meldingen van uit de politie.
ik heb meerdere malen aangegeven dat ik daar weg wou omdat de situatie niet meer gezond was voor mij en voor de kinderen. Nee daar kreeg ik geen respons op het enigste wat ik te horen kreeg was als er nog een keer politie moet komen dan zijn de gevolgen heel groot.
uit eindelijk ben ik zelf gegaan. Dit ging gruwelijk fout en de politie is er aan te pas gekomen. De politie snapte mij heeft mijn geholpen me spullen pakken en me naar me ouders begeleid.

contact gehad met die vrouw van jeugdzorg die toen bij ons kwam. Het enigste wat ik heb het hele verhaal te horen kreeg was ja maar de politie is er weer bij geweest. Ja klopt maar dag was helaas de enigste manier om te zorgen dat ik en de kinderen daar weg konden. 2 dagen later zijn mijn kinderen uit huis geplaatst geweest.
Dit is een periode geweest van Veel mis communicatie geweest. Omdat degene waar jij mee praat geen beslissingen maakt nee dat iemand die je nog nooit hebt gezien of gesproken. mijn kinderen zijn tijdens die uit huis plaatsing uit elkaar getrokken geweest. Terwijl de persoon die bij mij kwam liever de kids weer terug naar mij had gehad. uit eindelijk zijn mijn kinderen 4 maanden uit huis geplaatst geweest en hebben we 1,5 jaar ondertoezichtstelling gestaan. maar nee ik ben alles behalve te spreken over hoe het is gegaan. De kids thuis weer een anderen voor. die maakte het nog bonter Door mij achter de problemen van de vader van de kids aan te laten gaan omdat pa te laks was iets er mee te doen. Nee ik ben heel blij dat ik er van af ben en nu op vrijwillige basis Hulp krijg met mijn kinder deze Hulp heb ik zelf aan gevraagd. ik heb veel meer het idee dat er naar mijn geluisterd word en dat we nu echt de juiste hulp krijgen. wat ik wel heel erg had was het gevoel dat de voogd eigenlijk gewoon met handen en voeten gebonden was en de mensen op kantoor die jou nog nooit hebben gezien de keuzes maakte. en ik ben heel erg van mening dat het op die manier dus juist niet werkt.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:36

jeugdzorg luister voornamelijk naar ouders en nemen t kind niet serieus

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:37

Lente schreef:
Het is makkelijker om de situaties te benoemen die niet goed zijn gegaan. Alle zaken die wél goed lopen daar verkoop je namelijk geen kranten mee.

Ik denk dat dit voor veel mensen ook gedeeltelijk (onbewust) het beeld van jeugdzorg bepaald, omdat jeugdzorg eigenlijk alleen maar negatief in het nieuws komt.

Het werk dat jeugdzorg doet vind ik heel belangrijk, maar het lijkt me ook heel moeilijk werk. Veel ouders en kinderen vertellen halve waarheden en hebben dubbele agenda's... En daarnaast zijn er zoveel regeltjes en wetten waar je je als hulpverlener aan moet houden dat je waarschijnlijk vaak minder kunt en mag doen dan je zou willen doen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:47

yvanna schreef:

Ik vind juist dat ze niet eens luisteren naar mening van ouders.. en als ze al luisteren deze vooral niet serieus nemen
Ook naar de adviezen van de pgb werkers en nog andere professionals werd in dit geval totaal niet geluisterd.. ze luisteren vooral naar de meningen die in hun straatje passen en wat voor hun t handigste is.. scheelt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:58

Ik denk altijd maar, gelukkig halen de berichten het nieuws nog. Als het niet meer nieuwswaardig zou zijn dan zouden we pas echt een probleem hebben. Natuurlijk worden er fouten gemaakt, overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het kindje dat wij in huis hebben had misschien ook niet tot zijn vierde thuis moeten blijven wonen in verband met zijn veiligheid, dat had nu een hoop gedragsproblematiek gescheeld. Het kind zelf wil natuurlijk het liefst bij zijn papa en mama zijn, ongeacht wat zij doen. Het uit huis halen en een kind wegtrekken bij zijn ouders is wel de laatste optie die je hebt. De meest gezonde situatie is wel dat een kind bij zijn ouders opgroeit. Dus dat er eerst allerlei inspanningen zijn geweest om de ouders weer op de rit te krijgen dat begrijp ik volkomen. Je hebt inderdaad vaak een keuze uit twee kwaden en je kiest je dan de minst slechte optie zoals hiervoor ook al is vermeld.

Ik heb meer last gehad van de pleegzorgbegeleiding (die eigenlijk helemaal niets deed behalve praten en zeggen dat het inderdaad allemaal vervelend is en vervolgens niks doen) dan van Bureau Kindzorg. Het is wel de gezinsmanager geweest die nu heeft geregeld dat wij een zeer intensief traject in kunnen met onze pleegzoon (google maar eens op MTFC-P). Daar zijn wij ook allebei voor getraind en in september krijgen wij ook 8 dagdelen training in traumasensitief pleegouderschap. Zonder Bureau Kindzorg hadden we de begeleiding nooit gekregen die we nu krijgen. En vanzelfsprekend allemaal met het doel om een kind een zo goed mogelijke toekomst te geven.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 04-08-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:59

Jeugdzorg vind ik absoluut een toegevoegde waarde, ken geweldige medewerkers en gezinnen die er echt geholpen mee zijn. Maar... Door de bezuinigen zie je nu zoveel tijdelijke, kleine contracten en t geeft zoveel onrust binnen een gezin als er net een goede vertrouwensband is en dan komt er weer een nieuwe en weer een nieuwe etc. Dus de organisatie is niet optimaal.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:11

Ook bij vaste (gezins-)voogden is de organisatie niet optimaal. Ik heb vanuit mijn werk te maken met verschillende jeugdzorginstellingen, en ze hebben bijna allemaal last van hetzelfde fenomeen: het gaat maar voor een deel over het belang van het kind en nog minder over het belang van het gezin- het gaat voor een groter deel over het handhaven van het systeem en de instelling zelf. En dat levert de meest schrijnende situaties voor families op.

Ik ben het ook niet eens met de stelling dat Jeugdzorg maar beperkte mogelijkheden heeft. Een GI (gecertificeerde instelling, heet dat tegenwoordig) kan van basis tot vrijwilligheid tot ontzetting uit het ouderlijk gezag ingrijpen, met verschillende stappen daartussen. De juridische en feitelijke onderbouwing is af en toe wel geweldig om te huilen, waardoor in zo'n instelling dan geroepen wordt dat het allemaal zo moeilijk is - en dat is dus volstrekt niet waar.

Jeugdzorg heb je als maatschappij absoluut nodig, maar het huidige systeem van Jeugdzorg, met de versnippering die daar ook nog in is ontstaan sinds dit jaar, is niet opgewassen tegen deze maatschappij.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:18

Bij ons zijn ze toch echt eerst richting de RvdK gegaan voor een advies, vervolgens naar de rechtbank voor een machtiging uithuisplaatsing, die na het verstrijken van ieder jaar opnieuw voor de rechtbank moet komen. Afgelopen april is na ruim 2 jaar uithuisplaatsing zelfs door een meervoudige rechtbank besloten dat er niet meer gewerkt wordt aan terugkeer naar huis. De beroepsperiode is dan vervolgens 3 maanden. Die is nu net verstreken en pas daarna kan er een aanvraag gedaan voor een gezagsbeperkende of gezagsontzeggende maatregel. Het enige dat Bureau Jeugdzorg daarin doet is adviseren/ rapporteren richting de rechtbank net als de Raad dat doet. Het is een enorm langslepend proces kan ik je vertellen.

Dat is ook maar goed ook trouwens, want ik vind dat zowel ouders al kinderen altijd een periode de mogelijkheid moeten hebben om weer bij elkaar te kunnen komen. Op een gegeven moment moeten er wel beslissingen genomen worden omdat zowel ouders als het kind recht hebben op duidelijkheid waar het kind op zal gaan groeien. Die onzekere periode duurt bij ons nu al bijna 3 jaar en dat is voor een kind echt enorm lang.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:59

Ailill schreef:
Echt wetenschappelijke bronnen/onderzoeken ben ik zo snel niet tegen gekomen. Punt wat ik wil maken is dat jeugdzorg erg verstrekkende middelen kan inzetten (uiteraard i.c.m. met andere instanties) met verstrekkende gevolgen. Dat is een erg kwalijke zaak.

Hoe kan je dan zoiets roepen? Ik weet wel zeker dat er veel meer goed gaat dan niet goed. Als ik alleen al kijk naar de jaren dat ik er heb gewerkt. Genoeg positieve afsluitingen, maar ook genoeg waarbij het 'goed genoeg' was. Dat strookte dan wellicht niet met mijn maatstaven, maar wel aan de maatstaven waaraan beoordeeld wordt.

Wat ik vreselijk jammer vind is dat als ik nu mensen doorstuur ze meteen stuiten op weerstand 'dan haen ze mijn kinderen weg' en dan kost het me weken, zo niet maanden om zo'n gezin richting jeugdzorg te masseren. Eenmaal de hulp toch geaccepteerd zijn ze daar blij mee. In de 5 jaar dat ik deze baan heb (niet jeugdzorg) heb ik van alle mensen die ik heb doorgestuurd niet 1 rampverhaal gehoord. Wel ekelen die meer hadden verwacht van de ingezette hulp. Nu heb ik het dus over jeugdhulpverlening (uitvoerende instantie) die vanuit jeugdzorg de opdracht hebben gekregen. Jeugdzorg indiceert de hulp, jeugdhulpverlening voert uit. Nu is het natuurlijk over gegaan naar de gemeentes wat drempelverlagend zou moeten werken, maar er is nog zoveel onduidelijk over de privacy gevoelige gegevens. (wie kan het inlezen, waar gaat het heen)

Dan nog de verderstrekkende maartregelen. Jeugdzorg kan deze niet zelf nemen, wel indienen. Bijvoorbeeld een uithuisplaatsing zal altijd verzocht moeten worden bij de kinderrechter en dan is er toch wel een dossier nodig waaruit blijkt dat het zou moeten. De kinderrechter bepaalt, Jeugdzorg coordineert en jeugdhulpverlening voert uit (de plaatsing) alleen als ouders akkoord zijn kan het zonder de kinderrechter. Ouders en kind worden ook gehoord op een zitting.

Er werd net ook iets genoemd over úit de ouderlijke macht zetten' dat kan echt niet zomaar in Nederland. Ook een vader bijvoorbeeld die zijn kind ooit heeft misbruikt wordt niet zomaar uit de ouderlijke macht gezet, maar alleen als kan worden bewezen dat het gezag door de andere ouder niet naar behoren kan worden uitgeoefend ten kostte van het kind. Bijvoorbeeld als de vader steeds niet meewerkt met bijvoorbeeld akkoord geven voor hulp of voor schoolkeuze. Een ontheffing gebeurt zelden (en zou in mijn ogen juist vaker mogen gebeuren)

Veel jeugdzorg zaken, althans veel in het gedwongen kader zijn ook de omgangs OTS-en. Waarbij ouders zo vreselijk tegen elkaar strijden waar de kinderen de dupe zijn. OTS betekent letterlijk dat er toezicht gehouden wordt, maar je bent niet 24/7 in een gezin aanwezig. Kinderen zijn daarnaast altijd loyaal aan beide ouders, zelfs als die ouders slecht voor hen zijn. De onderste steen boven halen is dus ontzettend lastig zo niet soms onmogelijk.

Er worden fouten gemaakt, ja helaas. Sommigen zouden zeker voorkomen kunnen worden door betere communicatie, wellicht een meer alerte hulpverlener etc, maar er gebeuren ook vreselijke dingen die gewoon niemand had kunnen voorkomen. BJZ is geen magische instantie die alles kan voorkomen helaas.

Waar ik het wel mee eens ben is dat BJZ een logge instantie is en niet alleen BJZ, maar vrijwel de meeste grote instellingen, justitie, etc. Dat maakt dat dingen veel te traag gaan.

Heb wel eens een kind uithuis geplaatst (werd door vader misbruikt, ouders zwaar aan de heroine) ik had al maanden vermoedens, maar maak ze maar eens hard. Nadat dat uiteindelijk wel lukte ging het kind uit huis, kwam in een crisisopvang, ging naar de volgende crisis, etc (geen beschikbare plekken). Er werd zoveel gezeuld met dat grietje dat ik me wel eens heb afgevraagd wat nou eigenlijk slechter is. Gelukkig uiteindelijk een netwerkpleeggezin gekomen met een hoop hang en wurgwerk van mijn kant.

Ik wil niet beweren dat ik een super gezinsvoogd was hoor, want ook ik kwam wel eens afspraken niet na omdat je soms van crisis naar crisis vliegt. Mijn ervaring is dat je altijd gezeik hebt. ouders zijn boos op je (in ieder geval in het begin) advocaten die je woorden in de mond leggen, pubers die je haten (en later toch blij met je zijn) kinderrechters die boos op je zijn (omdat ik vrijwel steevast te laat was met verslaglegging aangezien ik mijn tijd vooral stak in het bezoeken/spreken van kinderen en ouders dan alleen over ze te schrijven) en ga zo maar door.

En toch 'mis' ik het. Als ik hier dan lees dat de meeste mensen vooral bezig zijn met het 'systeem' en niet met het kind.l Het is gewoon kul. Ik heb zoveel echt bevlogen (gezins)voogden leren kennen die zeker wel hart hadden voor het kind en het kind ook op de 1e plaats zetten.

Collie2008

Re: Jeugdzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:05

En voor de mensen die denken dat mensen bij jeugdzorg alleen het systeem of hun eigen hachje belangrijk vinden....

Denken jullie echt dat je zo'n stressvolle verantwoordelijke baan fulltime kan volhouden (want minimaal 32 uur tegenwoordig wordt gevraagd) als je heen hart hebt voor wat je doet? Dat hou je echt niet vol als je gevoel voor kinderen en gezinnen niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:07

Collie, respect voor jou!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:40

Collie, ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaringen met Jeugdzorg schrijven. Ik heb daarin uitstekend contact met gezinsvoogden gehad die goed keken naar de individuele mogelijkheden en behoeften van het gezin, maar ik heb ook te maken gehad met een gezinsvoogd die tegen de moeder zei dat ze haar kind niet meer op mocht halen van school, en zich vervolgens verschool achter vader en stiefmoeder. De moeder in kwestie heeft haar kind nog één keer gezien.

Ik heb veel te maken gehad met (gezins-)voogden die langdurig afwezig zijn en niet vervangen worden. Ook wanneer er echt op dat moment een beslissing genomen moet worden, is een vervanger niet bereid om terug te komen op de beslissing van de voogd die 5 (vijf) weken met vakantie is. Zijn eerste vervanger was overlappend 4 (vier) weken met vakantie, en ergens snap ik dan wel dat een derde vervanger zich niet goed in de zaak durft te mengen. Maar het belang van het kind is er beslist niet mee gediend - die kon nu niet op vakantie. Ook bij ziekte wordt er toch veel gezegd dat maar gewacht moet worden tot de eigen voogd weer terug is - niet in het belang van het kind, maar de eigen keten van verantwoordelijkheid. Mijns inziens klopt dat niet.

Daarnaast: hoe betrokken ben je als je bedenkt dat je een zaak zo lang kunt laten vallen zonder fatsoenlijke waarneming? Ik ben ook belangenbehartiger en zal nooit langer dan drie weken vertrekken: dat gaat niet. En dan heb ik het zo achtergelaten dat mijn collega's weten wat er moet gebeuren als de pleuris uitbreekt, en dan nog ben ik bereikbaar. Ik vind dat niet raar. Wanneer je vak alleen maar over kwetsbare kinderen gaat, dan is dat part of the deal, maar dat is niet de bedrijfscultuur binnen Jeugdzorg, in ieder geval niet bij de instellingen waar ik mee te maken heb gehad.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:14

Ik heb minder goede ervaringen met jeugdzorg. Ik heb een jaar lang mijn nichtje als pleegkind in huis gehad en zeker het 1r half jaar hebben wij 6 verschillende contactpersonen gehad. De ene stopte, de ander kwam van de ene dag op de andere niet meer opdagen en dieet een andere werd overgeplaatst. Zo ging het maar door. Ook de communicatie was slecht. We zijn geregeld van het kastje naar de muur gestuurd omdat ze niet wisten waarover het ging. Ook de communicatie met de ouders (toen uit elkaar en tegenover elkaar staand) Was slecht. Dus nee, geen goede ervaringen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:30

Jeugdzorg is gewoon een dom bureau wat duidelijk eens toe is aan vernieuwing van personeel en werkwijze.

Ik ben in mijn jeugd ook in aanraking met hun gekomen, heb 13 verschillende!!! hulpverleners gehad en de een na de ander zat overspannen thuis.
Hebben ze mijn moeder met mij geholpen? NEE
Hebben ze de situatie erger gemaakt? JA

Door hun vertrouwde ik lange tijd niemand meer, werd elke keer in de steek gelaten als ik iets meer van mezelf liet zien.

Tevens schoven ze dingen in mijn moeder haar schoenen terwijl mijn problematiek duidelijk uit de richting van mijn vader kwam. Niet dat ik hem iets kwalijk neem, maar zijn communicatie naar mij toe maakte dat ik een hekel aan mezelf kreeg.

Tevens had ik toen al het typische beeld van een borderliner. Maar dit was ook allemaal onzin volgens hun.

En nu? Ik ben 2 jaar terug op EIGEN initiatief een onderzoek laten starten naar mijn problematiek. En tja nu schijn ik toch een borderliner te zijn.

Goed gedaan jeugdzorg en natuurlijk ook een andere instantie die geen reet uitgevoerd heeft.

Ik heb medelijden met ouders van lastige kinderen, er word totaal geen hulp geboden aan kind of ouders. Dus dan is het te hopen dat zo'n kind zelf zijn/haar weg vind. Of dat het dusdanig escaleert en zo'n kind word afgepakt of weggestopt.

Ik ben zover dat ik geen enkele hulp meer accepteer, heb een diagnose laten stellen en ben toen op eigen kracht voor psycholoog gaan spelen. En het gaat nu prima met mij :)

Mocht ik ooit in aanraking komen op welke manier dan ook met een van deze instanties mogen ze eerst mijn dossiers eens gaan lezen en mij vertellen wat hun conclusie is. Voordat ze uberhaubt maar verder mogen kijken.

Ik ben ontzettend blij dat ikzelf degene ben die alles opgelost heeft op eigen kracht. Ik had geen band meer met mijn moeder jaren terug en heb zelf alles weer opgebouwd. Hun hebben de band met mijn moeder mede kapot gemaakt door geen hulp te bieden en te zeggen dat ze "gek" was.

Ze was geen psycholoog maar zij was de enige die precies wist wat er "mis" met mij was.

Als ze al zo laks zijn bij een situatie die echt heel erg uit de hand liep, wil ik niet weten wat ze in situaties doen waar ouders slecht voor het kind zijn.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:39

Hier ook slechte ervaring met jeugdzorg. Aan de meldingen ligt het niet want die zijn er genoeg gedaan.
Ze zijn 1x langs geweest, moeder in kwestie heeft ze verrot gescholden en geweigerd binnen te laten en de zaak was daarmee klaar...

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:40

horsies5 schreef:
yvanna schreef:

Ik vind juist dat ze niet eens luisteren naar mening van ouders.. en als ze al luisteren deze vooral niet serieus nemen
Ook naar de adviezen van de pgb werkers en nog andere professionals werd in dit geval totaal niet geluisterd.. ze luisteren vooral naar de meningen die in hun straatje passen en wat voor hun t handigste is.. scheelt

oow mijn ervaring was dat er wrl geluisterd werd maar diegene niet serieus genomen werd en wat de ouders zeiden wel

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:41

Collie2008 schreef:
Dan nog de verderstrekkende maartregelen. Jeugdzorg kan deze niet zelf nemen, wel indienen. Bijvoorbeeld een uithuisplaatsing zal altijd verzocht moeten worden bij de kinderrechter en dan is er toch wel een dossier nodig waaruit blijkt dat het zou moeten. De kinderrechter bepaalt, Jeugdzorg coordineert en jeugdhulpverlening voert uit (de plaatsing) alleen als ouders akkoord zijn kan het zonder de kinderrechter. Ouders en kind worden ook gehoord op een zitting.

Het lange verhaal wat jij hier boven schetst is zoals ik het in de afgelopen 2,5/ 3 jaar ervaren heb en wat in mijn ogen ook gewoon de realiteit is. Ik quote alleen dit stukje omdat ik het met je laatste zin niet helemaal eens ben. Ouders hebben de mogelijkheid om gehoor te worden maar kunnen ook van aanwezigheid afzien. Als ouders aangeving niet op een zitting te komen dan wordt er ook geen zitting meer gehouden. Dat was in het verleden anders. Kinderen worden ook niet altijd gehoord, dat is afhankelijk van leeftijd. Ons pleegzoontje is nooit gehoord in ieder geval. Wij mogen/ moeten als pleegouders (belanghebbenden) ook onze visie geven en worden ook opgeroepen om op de zitting te verschijnen. Wij geven wel onze mening voor de rapportage van Bureau Kindzorg maar gaan niet naar een zitting. In ons geval hebben we het ook over een netwerkplaatsing en wij willen de verstandhouding met ouders enigszins werkbaar houden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:42

Prrrr schreef:
De juridische en feitelijke onderbouwing is af en toe wel geweldig om te huilen, waardoor in zo'n instelling dan geroepen wordt dat het allemaal zo moeilijk is - en dat is dus volstrekt niet waar.

Wellicht ontvang ik daarom positieve reacties uit het werkveld over mijn (vervolg)studiekeuze.
Met mijn afgeronde bachelor rechten switch ik nu naar de master (forensische) orthopedagogie.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 04-08-15 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:43

Ik als oud pleegkind, ben blij dat Jeugzorg bestaat. Maar of ik door jeugdzorg echt een betere tijd heb gehad met pleegouders? Ik heb in een crisis gezin gezeten wat uiteindelijk van max een half jaar, verlengd werd naar een jaar omdat ik het probleem nooit was thuis, maar ik puur uit huis moest omdat mijn ouders niet voor mij konden zorgen. Daarna een heel vervelende tijd gehad bij andere pleegouders die mij niks gunden en alleen geschikt waren achteraf voor kleine kinderen omdat ze die nog van alles kunnen leren. Aan zoiets doet Jeugdzorg helemaal niets, en gelijk krijgen dat de situatie anders zit dan pleegouders vertellen is al helemaal niet aan de orde.

Gelukkig wouden mijn oude pleegouders mij wel terug in huis nemen tot ik zelfstandig genoeg was om uit huis te gaan, anders had ik er een heel ongelukkige tijd aan over gehouden. Die lieve pleegouders zijn door ellende van Jeugzorg ook gestopt omdat ze totaal geen hulp kregen in dingen regelen. Het is een behoorlijke stap als je 18 word, niet alleen voor mijzelf maar ook voor je pleegouders. Wie zorgt er dan namelijk nog voor je?

Jeugdzorg is een instantie dat geen concurrentie kent, en het dus ook niet uitmaakt of je nou gelukkig bent of niet. Wanneer je 18 word, krijg je een mail toegestuurd hoe je al die jaren hebt ervaren bij hun. Deze kreeg ik, en allebei mijn pleegouders. Alle 3 hebben wij hun een 1 gegeven. Nooit iets van terug gehoord wat ze dan beter hadden doen.

Ondanks dat ik heel erg blij ben dat ik geholpen ben, zou ik mijzelf nooit aanmelden als pleeggezin. Je staat er namelijk helemaal alleen voor, terwijl je niet altijd even makkelijke en onbeschadigde kinderen in huis hebt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:46

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:09

Snorlex schreef:
Prrrr schreef:
De juridische en feitelijke onderbouwing is af en toe wel geweldig om te huilen, waardoor in zo'n instelling dan geroepen wordt dat het allemaal zo moeilijk is - en dat is dus volstrekt niet waar.

Wellicht ontvang ik daarom positieve reacties uit het werkveld over mijn (vervolg)studiekeuze.
Met mijn afgeronde bachelor rechten switch ik nu naar de master (forensische) orthopedagogie.

Dat is inderdaad een hele zinvolle combinatie, ik hoop dat je daarmee ook daadwerkelijk in de juridische kant van de jeugdzorg terecht komt :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:03

Ik kijk ook vanuit de onderwijskant naar jeugdzorg en heb nog weinig goeds van ze gezien helaas. Bij meerdere gezinnen lieten ze de boel maar aanmodderen, zonder goed in te grijpen. Kinderen waren hier vreselijk de dupe van!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:12

wij hebben thuis ervaring met de jeugdzorg helaas.
door serieuze problemen met mijn zus wat echt niet verder zou kunnen zonder hulp.
de jeugdzorg is voor ons alleen slechte ervaring, het kind met problemen is altijd nr 1, ookal zou het kind een moordenaar dan zouden het "tiener problemen" zijn...
en bij ons thuis waren het echt geen tiener problemen.
ze kwamen op gesprek en dan was de sfeer enorm gespannen, werd er zoveel verzwegen en mijn zus werd tegen de hemel aan geprezen door die mensen.
de dag daarna of de avond nadat ze weg waren kwam de uitbarsting, dan was er nog meer ruzie als dat er al was.
mijn ervaring was dat het alleen maar slechter werd eigenlijk.