Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Problemen in Calais, zou het nog stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:44

Wauw Sammie, hartelijk dank voor je lap tekst :j Heel interessant!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:56

Het leven word ze mooier voorgespiegeld dan het is. Als je hoort dat er word verteld dat hier in nl ze automatisch een uitkering krijgen zullen ze altijd blijven komen. Overigens ga ik in september een dag naar Londen via Calais en Dover dus ik ben heel benieuwd.
Mijn mening is oppakken en terug zetten op het eerste vliegtuig. Dan ga je een signaal afsteken naar de rest

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:21

dat is mijn mening ook, ik zag het vanochtend ook nog weer op het journaal, die lui denken echt dat ze in de hemel komen hier.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:35

Er wordt hun een totaal verknipt beeld van het dagelijkse leven in Europa voorgespiegeld.
Als je ze vraagt: "Wat ga je daar doen?" zeggen ze "voor een beter leven."
Maar ze hebben er nog geen moment bij nagedacht wát ze hier dan écht gaan doen. Ze denken hier zo gehuisvest te worden en geld te krijgen. Sommigen denken ook "te gaan werken", maar dat ze geen scholing/opleiding hebben en hier niet zomaar aan de bak komen, daar hebben ze nog geen momént bij nagedacht. En dat ze hier niet gewenst zijn, daar heeft ook nooit iemand ze voor "gewaarschuwd".

Dat mensen in Europa ook hard moeten werken voor hun geld en soms niet genoeg geld hebben om boodschappen te doen, is hen echt totaal onbekend.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:40

Als ze het levend halen, dan komen ze in een andere hel terecht, want ze worden als vuilnis behandeld hier. Slechte behuizing, sociale isolatie, constante onzekerheid over hun situatie. Velen hebben (ernstige) gezondheidsproblemen, zowel fysiek als mentaal, en weinig hulp hiervoor. Ernstige vormen van anxiety stoornissen, post-traumatische stress stoornissen, ernstige depressie. Dit geldt voor zowel de volwassenen als de kinderen. Ze stelen geen banen, want werken mogen ze niet. Stel je voor, je wordt geboren in de ene hel, groeit op met de verhalen van een hemel, komt daar na een enorm zware, gevaarlijke reis aan en komt er dan achter dat het net zo'n hel is als waar je vandaan komt.

Als we ons eens met z'n allen zouden verplaatsen in hun positie, ons echt daarin verplaatsen, dan zouden berichten in dit topic er veelal heel ander uitzien gok ik. Het is niet hun schuld dat ze in het benadeelde eind van de wereld zijn geboren. Het is niet hun schuld dat er enorme verschillen in de kwaliteit van leven zitten tussen verschillende delen in de wereld. Het is niet hun schuld dat het in de menselijke geest zit om een beter leven voor jezelf te willen, om te overleven, om te vechten. Het is zelfs meer onze schuld dat deze situatie bestaan dan dat het die van hun is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:47

Sterker nog. Ik vind dat wij in Nederland en in de rest van Europa er te makkelijk mee omgaan. Grenzen zijn open en iedereen komt gemakkelijk het land in. als je nou naar een land als Amerika kijkt. Daar moet je al een visum hebben om te werken. Als men daar vermoed dat je gaat werken op een toeristenvisum kan je vertrekken. Men zou dus een begin moeten maken met het sluiten van de grenzen, degene die dit verteld vervolgen want je lokt iemand onder valse verwenselen het land uit. En de mensensmokkelaars vervolgen. En zolang de eu het allemaal wel leuk en goed vind zou het alleen maar doorgaan.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:59

Ze vluchten idd uit het beloofdeland na in hun ogen de hemel. Ze vluchten voor het voor de rest van hun leven soldaat zijn. Maar ga je met de jongeren uit Eritrea in gesprek hebben ze eigenlijk niet mee gemaakt het grootste trauma in hun leve. Was de vlucht. Het zijn sterke jongeren. Heel de jeugd uit Eritrea is weg dus het land heeft geen toekomst. Ik ben erg bang voor als ze allemaal hier zijn en in de asielprocedure zitten dat ze voor gezinshereniging gaan. Maar ook dit is een speculatie die de tijd nog uit moet gaan wijze

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:30

Maar purny.. Onze grenzen zijn ook gesloten... Anders kwamen ze hier in gammele overvolle bootjes, hier mogen ze ook niet werken. Ze mogen hier niks... En ook hier wordt je niet zomaar toegelaten op een visum.. Ik vraag regelmatig visum aan voor onze eigen Chinese en Thaise werknemers en voor onze overzeese klanten.. Je wil niet weten wat voor waslijst je in moet vullen en wat ze allemaal willen weten en als er iets niet klopt wordt t visum niet verstrekt. Je komt echt niet zomaar de Schengenzone in, afhankelijk van welk land je vandaan komt.. Binnen de schengenlanden zijn de grenzen idd open, maar om de buitengrenzen binnen te komen is niet zo makkelijk.

Ja via een gammel bootje.. Maar die mensen komen niet netjes via een visum binnen.. Die worden gesmokkeld. En dat wordt nu wel massaal gedaan. Die grenzen worden nu ook veel beter bewaakt dan eerst. Een van die redenen was dus dat er recent zo'n 600 mensen verdronken waren. Europa werd wel erg laat wakker om hier wat aan te doen, Italië moest eerst woest worden en dreigen met loslaten tot ze in Brussel eens actie wilden ondernemen. het probleem in Calais evenzo. Dit is al maanden tot een paar jaar aan de gang.. En pas twee a drie maanden gelegen hoorde je er op het nieuws voor het eerst wat van. En nu besluit UK er eindelijk over te vergaderen.

Op de Middellandse zee zijn ze inmiddels begonnen met het in kaart brengen van de smokkelroutes en de volgende stap is dus de smokkelaars aanpakken, maar er zijn een aantal dingen waar ze hierbij naar moeten kijken. De bootbestuurder.. Vaak vaart die alleen maar en krijgt een geringe vergoeding, dan heb je een tussenpersoon, kleine vergoeding, de daadwerkelijke recruiter en dan nog bijv. de mensen die in diverse landen de pamfletten uitdelen en pushen om echt dat geld te betalen om naar Europa te gaan. En dan heb je ongetwijfeld ook nog mensen die tussen de routes door pendelt en de mensen vervoert. Er zit hier een hele keten achter. En met bedragen van duizenden euro's is dat makkelijk geld verdienen. Je houdt ze een vette Europa worst voor en ze vertrekken.

En killyenn er wordt hier niet over een schuldvraag gesproken. En het is een energiek verhaal wat je schrijft, maar wat wil je daarmee verder doen? Want met het is niet hun schuld dat.. Is het probleem niet weg... Helaas. Je kan hier niet heel Afrika opvangen.. En onze schuld is het ook niet.. 36.000 euro per migrant.. En datmaal 1 miljoen? En wat volgt er daarna? Want de aantrekkingskracht wordt alleen maar groter als je de smokkelaars de pas niet afsnijdt. Wie moet en gaat dat betalen? Dat is gewoon keiharde realiteit.. Dat geld is er niet.. Los van het feit dat die ruimte er niet is.. Heel Afrika past niet in Europa.. Daar zijn de middelen niet voor, de ruimte ook niet en de mentaliteit ook niet. Hier niet en daar ook niet. Die mensen moeten de middelen hebben en krijgen om zelf een bestaan in hun eigen land op te willen en kunnen bouwen. Dat begint met stabiliteit, waarbij de mentaliteit ook moet veranderen. En dat laatste is een heel lang verhaal om uit te leggen, maar in Afrika is de werkethos al heel anders. Zelfs als de landen stabiel zijn en de corruptie onder de duim, zit je nog met een compleet andere mentaliteit. Men werkt daar om te leven, terwijl in Europa werk als een status wordt gezien. Leeft men zelfs om te werken. Daar werkt men over het algemeen zodat ze brood hebben en als dat op is werken ze pas weer wat. In Europa wordt alles betaald, meer hebben ze niet nodig.. Hoeven ze ook niet.

Europa moet wakker worden en het is verdikke behoorlijk lastig om hier op een humane wijze iets mee te kunnen en willen doen. Gisteren in de kranten alweer het bericht dat mensen uit oa Kosovo asiel aanvragen in Nederland enkel om de 'oprotpremie' in ontvangst te nemen. Uitgeprocedeerde asielzoekers krijgen tot ruim 1500 euro mee als ze vrijwillig meewerken aan hun uitzet.... En wie betaalt dat? Juist... De belastingbetaler.. Enerzijds zijn we veel te lief, te soft en te naïef in Europa, we hebben hier nu eenmaal de neiging om alles en iedereen zielig, arm te vinden en hetzelfde te gunnen als wat wij zelf hebben. Met bureaucratische regels die tot op de kier uitgemolken kunnen worden. Anderzijds heeft dat nu geleid tot de situatie zoals deze nu is. Een nog niet te stoppen stroom aan illegale migranten, waarvoor een oplossing mijn inziens nog heel ver weg is. Want iets constateren is een ding, een bevredigende oplossing vinden is een tweede.. In Amerika durven ze op Mexicanen ook gewoon te schieten, maar willen wij dat? Zouden wij zover moeten en willen gaan om op die mensen in die bootjes schieten als ze niet terug gaan varen? Ik zie de oplossing liever in het ontmoedigen van het komen. Maar ook dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:41

in Calais is het al jaren deze situatie, eigenlijk is het daar zo verzameld omdat in de andere havens de controle vele malen beter is, zo niet gesloten, toen wij nog met de honden verstekkelingen zochten was het ook al zo dramatisch. Degene met geld laten zich "luxe" georganiseerd overzetten, dus ergens in een trailer stoppen en maar hopen dat die naar Engeland gaat ergens. In Calais zitten die het zelf proberen, zonder geld of organisatie, of waarbij het te veel x is mislukt.

En al jaren.. zal ff terug rekenen, ik doe het nu al een jaar of 8 dus daar is het zeker al een jaar of 15 deze situatie.

De nationaliteiten die wij meestal vonden waren voornamelijk chinezen, en koerden, zelden andere nationaliteit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:56

Het zouden nu vooral Afrikanen, Afghanen en Irakezen e.d. zijn? Weet wel dat in de jaren 90 begin 00 ook een opleving was. Sinds de tunnel er is dan eigenlijk. Dus in dat opzicht is het idd al jaren, maar de groepen die er nu rondlopen loopt de spuigaten uit. Kan wel voor het idee wat video's op duikelen, voor het geval dat er mensen zijn die zich het idee ervan niet echt kunnen voorstellen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:10

Liezel1 schreef:
Er wordt hun een totaal verknipt beeld van het dagelijkse leven in Europa voorgespiegeld.
Als je ze vraagt: "Wat ga je daar doen?" zeggen ze "voor een beter leven."
Maar ze hebben er nog geen moment bij nagedacht wát ze hier dan écht gaan doen. Ze denken hier zo gehuisvest te worden en geld te krijgen. Sommigen denken ook "te gaan werken", maar dat ze geen scholing/opleiding hebben en hier niet zomaar aan de bak komen, daar hebben ze nog geen momént bij nagedacht. En dat ze hier niet gewenst zijn, daar heeft ook nooit iemand ze voor "gewaarschuwd".

Dat mensen in Europa ook hard moeten werken voor hun geld en soms niet genoeg geld hebben om boodschappen te doen, is hen echt totaal onbekend.

Dat weten ze idd niet nee; mijn vriend is jaren terug (toen kende ik hem nog niet overigens) met vrienden 3 weken naar Egypte geweest. Had hij 4 jaar voor gespaard en heeft daar met hun gids toen ook een discussie over gehad. Die zei ook; jullie zijn rijk. Toen heeft mijn vriend hem verteld wat hij verdiende en wat hij allemaal daarvan moest betalen. Hij heeft dus ook echt concrete bedragen gegeven om zo de man een volledig mogelijk beeld te geven. En wat hij uiteindelijk dan overhield na alle rekeningen, let wel; boodschappen moest er dan nog van af. Zo heeft hij dat ook aan die man verteld. Toen moest die man wel toegeven dat het idd nogal tegenviel en dat mijn vriend idd niet rijk was.
Hij vertelde dus ook dat daar iedereen wordt verteld dat iedereen hier rijk is en alles kunnen doen wat we maar willen; alles kopen dus. En dat iedereen daar dat dus ook geloofd dat we hier allemaal stinkend rijk zijn. Dat er hier ook veel armoede is, hetzij verborgen, hetzij open, dat weten ze helemaal niet. Als je dat ook gewoon zegt geloven ze je eerst ook niet.

Die man wist bv ook niet dat het dagelijks leven hier velen malen meer kost dan daar, dus ja als je dan hoort dat iemand bv 1000 euro netto per maand verdient, is dat voor hun heel veel geld; ben je niet stinkend rijk, maar wel in zeer goede doen. Dat dat hier een zeer slecht loon is, beseffen ze niet, want ze weten helemaal niet hoeveel duurder het leven hier is; dan heb ik het uiteraard puur over eerste levensbehoeften (voordat iemand nu komt met; ja maar we moeten hier ook alles hebben; computers, tablets etc etc.......over secundaire levensbehoeften heb ik het niet)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:55

Heel triest en zielig al die vluchtelingen maar blijf er bij er een hoop schorem tussen zit! Als je de beelden ziet hoe de vrachtwagen chaufeurs benaderd worden, in hun gezicht gespuwed en hun wagen vernield omdat ze weigeren ze mee te laten liften dan heb je het over schorem!!
Zoals het hun schuld niet is dat ze in een klote land geboren zijn is het onze schuld niet wij EU ze niet allemaal een goede toekomst kunnen bieden! Dat is een onmogelijke taak voor ieder land

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:16

Mijn vriend is weer onderweg met de vrachtwagen naar Calais - Engeland. Wij houden ons hart weer vast. Ben benieuwd hoe het nu weer zal gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:38

Kijk vooral even naar de aantallen op bijv. 2.05m..

En dit was in Zuid - Italië: Het verhaal wat je dan weer vaag hoort is wat opruiend, maar zelfs als je het geluid uit zet is het ronduit niet normaal wat er gebeurt.

En als je je afvraagt waarom sommige worden aangereden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:44

Het is gewoon echt eng, bedreigend en beangstigens het te zien, zelfs als je niet eens het echte doelwit bent. Wat daar rondrent zijn geen zielige echte oorlogsvluchtelingen maar gelukszoekers met een erg agressieve criminele inslag. Zelfs op de andere weghelft moet je uitkijken waar je rijdt. De mannen schieten overal vandaan. En wij reden nog, de andere kant stond bijna stil. Incusief engelse autos met een gezinnetje met kindjes erin, hele bange kindjes. |(

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:23

Het is écht beangstigend....
Normaal zeg ik zoiets niet snel, maar is oppakken en terugvliegen geen optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:37

Aan de ene kant denk ik: meer ingrijpen.

Tegelijkertijd denk ik aan mijn opa die tijdens de 2e wereld oorlog uit een kamp gevlucht is door onder een chassis te gaan hangen........

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:39

Europa is zijn eigen geschiedenis vergeten.

De Rijn was de grens tussen het Romeinse rijk en een aantal Germaanse stammen.
Vanaf 170 al kwam die grens onder druk te staan.
Achter de Rijn verzamelden zich meer en meer mensen die het Romeinse rijk binnen wilden.
Voor een stuk om economische redenen, ongetwijfeld,
maar vooral omdat ze in hun eigen land werden opgejaagd door oorlog en invallen van weer andere stammen.

De Romeinen deden precies wat de EU nu doet.
De grens zo goed mogelijk sluiten, de barbaren zoveel mogelijk buiten houden, illegalen deporteren.
Af en toe, als de druk te groot werd, kreeg een beperkt aantal vreemdelingen
toestemming om zich binnen de grenzen van het Romeinse rijk te vestigen,
waar ze dan weer als buffer dienden om nieuwe immigranten weg te houden.

Maar wat de Romeinen militair ook deden, de druk werd alsmaar groter.
In 406 barstte de grens in flarden, en de Germaanse stammen stroomden het rijk binnen.

Ik woon in Vlaanderen, wat toen nog een deel was van het Romeinse rijk (Gallia Belgica).
Wij Vlamingen noemen dit ons land, maar we zijn van "Germaanse" afkomst,
en we spreken een "Germaanse" taal.
Als je het nuchter bekijkt zijn we eigenlijk allemaal nakomelingen van illegale immigranten.
Misschien wel "schorem" of "gelukszoekers met een erg agressieve criminele inslag".

De druk op de Europese buitengrenzen kun je militair niet opvangen.
Je kunt alleen proberen om de redenen weg te nemen waarom mensen op de vlucht gaan,
en absoluut naar Europa willen komen.
Ofwel lossen we de problemen op in de landen van herkomst,
ofwel barsten de grenzen vroeg of laat open.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:46

Juist. Wil je de problemen oplossen begin dan als eerst in je eigen land of omgeving. Pas dan kan je verder het probleem aanpakken

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:51

Ik vind het echt erg dat het zo uit de hand loopt. Er moet ect ingegrepen worden maar ik heb geen idee hoe ze dit het beste kunnen doen.

Ik ben twee weken geleden nog met de bus (door de tunnel) naar Engeland gereisd. Waar ik me toen vooral over verbaasde is dat we op de heenweg (Frankrijk-Engeland) maar een keer gecontroleerd werden maar op de terug weg (Engeland-Frankrijk) wel vier keer! Twee keer door de Engelse en twee keer door de Fransen. Persoonlijk verbaasde ik me hier heel erg over maar misschien dat ik dit verkeerd zie.

Hoop voor de mensen dat de rust snel terug keert. Ook voor het personeel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:04

Vanavond half acht RTL 4 een uitgebreidere reportage over Calais. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:32

xxCYNNxx schreef:
Dat weten ze idd niet nee; mijn vriend is jaren terug (toen kende ik hem nog niet overigens) met vrienden 3 weken naar Egypte geweest. Had hij 4 jaar voor gespaard en heeft daar met hun gids toen ook een discussie over gehad. Die zei ook; jullie zijn rijk. Toen heeft mijn vriend hem verteld wat hij verdiende en wat hij allemaal daarvan moest betalen. Hij heeft dus ook echt concrete bedragen gegeven om zo de man een volledig mogelijk beeld te geven. En wat hij uiteindelijk dan overhield na alle rekeningen, let wel; boodschappen moest er dan nog van af. Zo heeft hij dat ook aan die man verteld. Toen moest die man wel toegeven dat het idd nogal tegenviel en dat mijn vriend idd niet rijk was.
Hij vertelde dus ook dat daar iedereen wordt verteld dat iedereen hier rijk is en alles kunnen doen wat we maar willen; alles kopen dus. En dat iedereen daar dat dus ook geloofd dat we hier allemaal stinkend rijk zijn. Dat er hier ook veel armoede is, hetzij verborgen, hetzij open, dat weten ze helemaal niet. Als je dat ook gewoon zegt geloven ze je eerst ook niet.

Die man wist bv ook niet dat het dagelijks leven hier velen malen meer kost dan daar, dus ja als je dan hoort dat iemand bv 1000 euro netto per maand verdient, is dat voor hun heel veel geld; ben je niet stinkend rijk, maar wel in zeer goede doen. Dat dat hier een zeer slecht loon is, beseffen ze niet, want ze weten helemaal niet hoeveel duurder het leven hier is; dan heb ik het uiteraard puur over eerste levensbehoeften (voordat iemand nu komt met; ja maar we moeten hier ook alles hebben; computers, tablets etc etc.......over secundaire levensbehoeften heb ik het niet)

Dat is inderdaad het probleem: mensen staren zich blind op die 1000 euro, en hebben geen flauw benul van de hogere vaste lasten in Europa. Hoog tijd dat dàt eens naar buiten komt, maar ja, dat vinden de mensensmokkelaars niet zo leuk...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:35

karuna schreef:
Het is gewoon echt eng, bedreigend en beangstigens het te zien, zelfs als je niet eens het echte doelwit bent. Wat daar rondrent zijn geen zielige echte oorlogsvluchtelingen maar gelukszoekers met een erg agressieve criminele inslag. Zelfs op de andere weghelft moet je uitkijken waar je rijdt. De mannen schieten overal vandaan. En wij reden nog, de andere kant stond bijna stil. Incusief engelse autos met een gezinnetje met kindjes erin, hele bange kindjes. |(

Wat je nu dus krijgt is dat er al toeristen wegblijven, juist vanwege die bedreigende situatie, en geef ze eens ongelijk... wie gaat er voor zijn lol tussen de gelukszoekers zitten die nog agressief zijn ook... en je zien als een zak geld of een ticket naar het buitenland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:23

Het heeft altijd al in de mens gezeten om meer te willen. Jaloezie, verlangens naar een beter leven... Ik kan het me heel goed voorstellen. Engeland is het beloofde land voor deze mensen, die zien het als een soort fantastisch paradijs waar ze super veel geld kunnen verdienen. Dat is namelijk hoe zij het interpreteren als ze het in de media voorbij zien komen. Vind je het gek dat ze dan massaal naar Engeland trekken..

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:28

Getup schreef:
Het is écht beangstigend....
Normaal zeg ik zoiets niet snel, maar is oppakken en terugvliegen geen optie?

Gaat wat moeilijk zonder paspoort... Waar komen deze mensen vandaan? Valt niet te bewijzen dus kan je er niets mee. Zelfs al werken ze mee dan zegt het land waar ze vandaan komen. Ja u kunt nou wel zeggen dat u hier inwoner bent maar bewijs dat maar.....