Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Margee schreef:RedPassion schreef:[ Afbeelding ]
Bovenstaande geeft mijn mening wel weer. Fijn dat mensen zich hier druk om maken, helemaal terecht. Alleen begrijp ik niet hoe je je hier boos om kunt maken als je vanavond een stuk kip op je bord hebt liggen. Ik zie dat verschil niet. Doden om te gebruiken voor menselijke consumptie is hetzelfde. Het is allemaal onnodig lijden, allemaal onnodig in dienst van de mens en komt allemaal voort uit de overtuiging dat de mens superieur zou zijn. Ik hoop dat mensen de link gaan leggen. ALLE dieren zou een lot als de dood voor het plezier van de mens (want dat is vlees eten ook) bespaard moeten blijven.
Die worden ook uit hun reservaat gelokt, aanschoten met een kruisboog en dagen achtervolgt???
Vegetariër zijn is prima, maar douw het anderen niet zo door hun strot. Jij rijdt waarschijnlijk paard (want op Bokt), op een leren zadel, met leren laarzen.......
amkeVH schreef:mensen hebben toch echt vlees nodig om te leven.
Mars schreef:Ah ik wist dat de eeuwige vleesindustrie er weer bij gesleept zou worden... iets met appels en peren.
Een dier afschieten voor de lol, trots ermee op de foto en dan nog een trofee (kop in dit geval) meenemen om aan je vriendjes thuis te kunnen laten zien hoe stoer je bent geweest... Ik heb er geen goed woord voor over, ongeloofelijk dat dit soort praktijken zo vaak voor komen. Zonde dat de leeuw gedood is, maar ik mag hopen dat zijn dood niet voor niets was en de vele media aandacht die hier nu voor is een verschil gaat maken.
Tazzey schreef:RedPassion, knap dat je de vergelijking kunt trekken tussen een gezond etend mens en een psychopaat die voor de lol dieren aflegt zonder enig ander doel dan zijn eigen genot.
vuurneon schreef:Dus vergelijken met een vleeskoei die legaal wordt geslacht slaat als een tang op een varken natuurlijk.
Supervixen schreef:Toen ik lodges zocht voor ons verblijf in Zuid-Afrika, ben ik genoeg sites tegengekomen van parken waar gejaagd wordt. Hele prijslijst erbij wat je per dier betaalt wat je wilt neerknallen. Je kunt er dan ook nog voor kiezen of je het vlees wilt kopen. Uiteraard ben ik niet in dit soort parken blijven slapen.
RaafSmits schreef:Te ziek voor woorden.
En inderdaad die enge grijns bij die tandarts als hij met zijn "trofee "op de foto's gaat........![]()
Hopelijk krijgt Cecil toch een mooie gedenkplaats ergens en vooral een laatste rustplaats.
Zo intact als nog mogelijk is.
Dit soort trofeeën jagen zou verboden moeten worden.
Net zo als "sporten "als stierenvechten en de Amerikaanse Rodeo's of wilde dieren in een circus.
Het is gewoon niet meer van deze tijd.
Wanneer het om "overschot "jagen gaat en wildbestand in stand houden kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ook dan uitsluitend door mensen die de klus klaren omdat ze scherp schieten, en niet alleen maar voor de spanning, sensatie en status.
Dan gaan ze maar paintballen.
De vleesindustrie wordt ook weer aangehaald in dit topic, en uiteraard gaat het dan om de mega stallen.
Inderdaad.......nog steeds een heet hangijzer, houden van dieren en toch vlees eten/ make up en bont dragen.
Toch blijf ik geloven dat ook die stallen ééns niet meer van onze tijd zijn.
Het aantal supermarkten met biologisch vlees en vlees vervangende producten groeit gestaag.
Terugkomend op Cecil blijft het wrang dat deze leeuw een naam en gezicht gekregen heeft, want inderdaad, er bestaan in Afrika hele fokkerijen voor leeuwen met geen ander doel dan rijke toeristen een leuke jacht bezorgen mét een trofee uiteraard.
Naamloze leeuwen, leeuwen zonder bekende kop en reputatie........die dagelijks letterlijk en figuurlijk het loodje leggen in een vreselijk oneerlijke kansloze jachtpartij.
_Yasmine_ schreef:Mag toch hopen dat die 50.000 gebruikt wordt voor de fok van de leeuwen, om op die manier de populatie goed te houden. Echter ga ik er toch vanuit van niet wegens het illigale gedeelte.
Het schieten voor de lol, daar kan ik dan niet inkomen. Wel vind ik een leeuw afschieten anders dan een koe/ varken/ kip. Daar zijn er immers wel iets meer van in de wereld. Al heeft die leeuw vergeleken met het vee een lang goed leven gehad, zeker als symbool!Dat dieren dieren doden als voedsel vind ik hier helemaal buiten staan.
Wat ik wel sneu vind is dat die man zijn huis niet meer uit kan en zich verdorie schuil moet houden. Nu was het Cecil, maar die mensen van de organisatie zullen deze meneer vast niet als eerste klant gehad hebben. Dhr. tandarts heeft helaas voor hem de verkeerde leeuw gekozen. Er gaat daar chronisch iets mis, dat is wat aangepakt moet worden.
Riraito schreef:Ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt, maar een exotisch dier dat gefokt wordt om neergeschoten te worden voor veel geld is eigenlijk precies het zelfde als een dier wat hier gedood wordt voor vlees. Beiden hebben dus een doel. Ik zeg niet dat het goed is, maar ik lees ook wel eens dat ze met dat geld de andere dieren beter kunnen beschermen?
Er was een paar jaar terug ook zo'n soort bericht over een meisje wat exotische dieren schoot voor de sport. Die kreeg ook alle haat over zich heen. Ik keur het niet goed natuurlijk, maar ik ben ook niet blij met hoe wij onze dieren soms behandelen. En nee, ik geloof niet in alleen maar sla eten.
Dit hele probleem is ontstaan omdat er te veel mensen zijn. Te veel mensen -> te grote vraag naar vlees -> slecht behandelde dieren. Te veel mensen -> vermindering van leefgebieden voor dieren -> 'verkopen' van dieren om geld binnen te krijgen. We maken het er zelf van...
Iriscope schreef:Supervixen schreef:Toen ik lodges zocht voor ons verblijf in Zuid-Afrika, ben ik genoeg sites tegengekomen van parken waar gejaagd wordt. Hele prijslijst erbij wat je per dier betaalt wat je wilt neerknallen. Je kunt er dan ook nog voor kiezen of je het vlees wilt kopen. Uiteraard ben ik niet in dit soort parken blijven slapen.
En toch is het niet zo zwart/wit als jij het nu aangeeft.
Het canned hunting zoals het hier wordt genoemd is uiteraard afschuwelijk. Dieren worden gefokt, losgelaten in een klein terrein, waar ze geen kant uit kunnen en afgeslacht.
Maar het jagen in prive parken is helaas wel nodig, om de balans van de dieren in evenwicht te houden.
Met teveel dieren in een park dat afgesloten is, en geen kant om uit te gaan wanneer bijvoorbeeld voedsel op raakt, zullen vele dieren een hongersnood sterven en kan het terrein vernield worden wat het voor de andere dieren in het gebied ook onmogelijk maakt om te leven. Denk aan de situatie in de Oostvaarderse plassen met de Koniks daar, die hebben ook niet genoeg eten in de winter, maar kunnen geen kant op en lijden onnodig.
In veel parken wordt dan ook gekeken naar welke dieren oud zijn of pijn hebben en die worden afgeschoten wanneer de bevolking in een bepaald gebied te groot wordt.
En inderdaad, er worden ook gezonde dieren afgeschoten als dit nodig is, maar het vlees wordt dan wel gebruikt. De dieren worden dus niet nutteloos als troffee gebruikt maar afgeschoten met als doel het levensgebied van alle dieren in balans te houden.
Dit gebeurd niet zomaar klakkeloos, er is een beleid voor dat door de goede parken gehanteerd wordt.
Ik heb het nu overigens wel over prooidieren, niet over de katachtigen, maar over bijvoorbeeld impala's, kudu's en andere bokken etc.
Tcm62 schreef:Wat neeft vlees eten met het verwonden en opjagen van een beschermd dier in een reservaat wat er uit is gelokt om voorts te gaan opjagen om te doden en dan op de foto op facebook...en voorts maar laten liggen?
Bizar toch? Wij eten geen leeuwen...en als we dat wel zouden doen, dan niet op deze manier..
Pearlx schreef:Mensen die vlees eten doen dat omdat ze dat gewend zijn, denken vaak niet eens meer na dat wat ze eten ooit een dier was en doden het dier wat later hun lapje vlees wordt niet met eigen handen.