De wereld een jaar lang geen zwangerschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:22

LindyH schreef:
Het probleem is dat wij eigenlijk ook kampen met een probleem in de oudedagsvoorziening. Je ziet het nu al. De vergrijzing zorgt voor veel problemen, omdat de babyboomers eigenlijk te weinig kinderen hebben gekregen. De zorg voor ouderen moet versoberd worden, anders is het niet meer te betalen of te regelen. (Als elk stel maar één kind krijgt dan moet dat kind voor 4 opa's en oma's zorgen.)

Als je ervoor kiest om bewust geen kinderen te krijgen moet je er ook voor kiezen om niet te veel zorg te verwachten als je oud bent. Dat moet in de westerse wereld nog doordringen.

Dus omdat ik geen kinderen wil hoef ik geen goede zorg te verwachten later?? :?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:22

Mensen hebben een heel vertekend beeld van de wereldbevolking, de wereldbevolking is niet stabiel te maken. Een jaar geen zwangerschappen zou niets uitmaken.

Vergrijzing is leuk maar als de aarde door haar voorraden heen is wordt het sowieso niet makkelijk om te overleven; jongere of oudere.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:25

[***] schreef:

Hey; look at it from the bright side! De kosten van kinderen kun je sparen en daarmee zorg inkopen :)* Het schijnt dat een gemiddeld kind ongeveer de waarde van een huis (of ferrari) kost in nederland.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:25

[***] schreef:
LindyH schreef:
Het probleem is dat wij eigenlijk ook kampen met een probleem in de oudedagsvoorziening. Je ziet het nu al. De vergrijzing zorgt voor veel problemen, omdat de babyboomers eigenlijk te weinig kinderen hebben gekregen. De zorg voor ouderen moet versoberd worden, anders is het niet meer te betalen of te regelen. (Als elk stel maar één kind krijgt dan moet dat kind voor 4 opa's en oma's zorgen.)

Als je ervoor kiest om bewust geen kinderen te krijgen moet je er ook voor kiezen om niet te veel zorg te verwachten als je oud bent. Dat moet in de westerse wereld nog doordringen.

In grote lijn doorgetrokken: ja, wel als we dit stelsel willen houden dat we nu hebben.
Ons zorgstelsel voor ouderenvoorziening is gebaseerd op groei van bevolking. Iedere werkende zorgt voor geld om de ouderen te voorzien. Ik zorg dus niet voor mijn eigen potje, maar dat van de huidige ouderen. En mijn kinderen zullen dat weer doen.
Zodra er meer ouderen komen dan jongeren, valt dit stelsel ineen (waar nu dus sprake van is). Op it moment is er sprake van een paddestoel (veel ouderen tov de werkende jongeren) wat problemen oplevert om de ouderenzorg te kunnen blijven financieren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:26

secricible schreef:
In grote lijn doorgetrokken: ja, wel als we dit stelsel willen houden dat we nu hebben.
Ons zorgstelsel voor ouderenvoorziening is gebaseerd op groei van bevolking. Iedere werkende zorgt voor geld om de ouderen te voorzien. Ik zorg dus niet voor mijn eigen potje, maar dat van de huidige ouderen. En mijn kinderen zullen dat weer doen.
Zodra er meer ouderen komen dan jongeren, valt dit stelsel ineen (waar nu dus sprake van is). Op it moment is er sprake van een paddestoel (veel ouderen tov de werkende jongeren) wat problemen oplevert om de ouderenzorg te kunnen blijven financieren.

dat lijkt me altijd nog beter dan oorlog, honger of een massa epidemie!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:26

maralyn schreef:
Als het hier niet goed staat... mag het verzet worden.

Ik zit nog niet te wachten op kinderen, maar ondanks mijn begin twintiger leeftijd, zie ik in mijn omgeving de een, na de ander zwanger worden.
Zowel gewenst als ongewenst.

Ik zit in twijfel, met de bevolkingsgroei, en andere factoren, of ik ooit wel kinderen wil.
Ja, ik heb een kinderwens. Maar daarnaast denk ik ook goed na over de bijkomende dingen.

Gezien de bevolkingsgroei, wat ik best ernstig vind, ben ik wel benieuwd hoe het kan?
Want als ieder 2 kinderen krijgt, is het stabiel, denk ik...?

Wat nu... als de wereld een jaar lang niet zwanger kon worden?
Dus een jaar lang geen baby's en extra mensen op de aarde gezet worden?

Misschien een beetje rare en zeker onhaalbare gedachte...

Hoe zouden jullie dat zien?

Dan hebben we over een jaar of 30 een serieus groot probleem op de arbeidsmarkt en op het gebied van het betalen van de pensioenen.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:27

Maar groei kan nooit oneindig doorgaan, dus moeten we eigenlijk vraagtekens gaan zetten bij ons systeem. En dat geldt niet alleen voor de zorg voor ouderen, maar voor veel meer, zoals dat we economische groei nodig hebben om door te kunnen blijven gaan. Groei stopt ergens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:27

Overigens zijn er diverse bronnen die het instorten van de wereld door overbevolking tegen spreken :) in de 18e eeuw werd al voorspeld dat we binnenkort zouden instorten, omdat we geen eten meer zouden kunnen vinden. En oen kwam de grotere landbouw en de industrialisatie op gang, waarmee we meer eten voor onszelf konden verzorgen. De techniek loopt nog steeds voor op de overbevolking en de vraag is of dat zo blijft, of dat we de techniek in gaan halen :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:29

Ojajoh schreef:
de hormonen nemen straks de overhand :Y)

eerst komen de gedachtes :')

Dat hebben ze ook jaaaaaren tegen mij gezegd, maar nee hoor. Nog steeds geen kinderwens :P

secricible schreef:
Sinds ik het boek "inferno". Heb gelezen van Dan Brown denk ik er ook vaak over na. Volgens mij bevind e grote groei zich niet hier, maar in de ontwikkelingslanden, waar er vaker sprake is van 5-6kinderem ipv 1-2 kinderen. Ik vind het best een beangstigende gedachte persoonlijk.

In NL leven ook veel (vooral niet Westerse) mensen met 6 kinderen of meer.
3 Kinderen is ook heel normaal tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 17-07-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:30

maar er is natuurlijk geen irreële kans dat er vanuit de onmogelijkheid om de ouderenzorg te financieren armoede ontstaat. En van armoede ontstaan mensen die zich onderdrukt voelen en die het niet eens zijn met het stelsel. Dit kan tot grote problemen lijden.

Denk alleen maar even aan hoe het nu met de pensioenen gaat. Alles wat jij "spaart" aan pensioen word aan opa/oma uitgegeven, er blijft niets op de bankrekening staan. Hoe vol zou die bankrekening nog zijn als wij oud en rimpelig zijn?

ontopic: ik denk dat een jaar geen kinderen erbij, geen zin heeft. armoedebestrijding twijfel ik ook aan, er blijft altijd een armer deel en een rijker deel. wat dan wel de oplossing is weet ik niet. Inferno heeft mij wel ook aan het denken gezet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:30

secricible schreef:
Overigens zijn er diverse bronnen die het instorten van de wereld door overbevolking tegen spreken :) in de 18e eeuw werd al voorspeld dat we binnenkort zouden instorten, omdat we geen eten meer zouden kunnen vinden. En oen kwam de grotere landbouw en de industrialisatie op gang, waarmee we meer eten voor onszelf konden verzorgen. De techniek loopt nog steeds voor op de overbevolking en de vraag is of dat zo blijft, of dat we de techniek in gaan halen :)

Aangezien de wereldbevolking steeds dommer wordt lijkt mij dat de hongersnood het gaat winnen.

Wbt de zorg. Inderdaad heerlijk later zorg inkopen. Een stuk prettiger dan in een bejaardentehuis weggestopt worden en maar hopen dat de kinderen 1 keer per week langs willen komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:31

HorseTopShop schreef:
secricible schreef:
Sinds ik het boek "inferno". Heb gelezen van Dan Brown denk ik er ook vaak over na. Volgens mij bevind e grote groei zich niet hier, maar in de ontwikkelingslanden, waar er vaker sprake is van 5-6kinderem ipv 1-2 kinderen. Ik vind het best een beangstigende gedachte persoonlijk.

In NL leven ook veel (vooral niet Westerse) mensen met 6 kinderen of meer.
3 Kinderen is ook heel normaal tegenwoordig.

Het gemiddelde in nederland ligt op 1,7 en in europa op 1,5. Dus 3 of zelfs 6 zijn echt uitschieters.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:32

Hier denk ik ook vaak over na, ookal hoef ik nog lang geen kinderen te krijgen. Ik vind het best beangstigend allemaal..... En wat als de aarde vergaat over een paar duizend jaar? Zou ik het aandoen om mijn kleinkleinkinderen dat te laten meemaken?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:32

Niet alleen krijg je jaar later als nog de kindere.. maar aan baby spullen, kraamzorg etc wordt veel verdiend.. die hebben jaar geen geld en dat effect trekt zich door tot latere opleidingen die jaar "niets" hebben

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:35

secricible schreef:
Lindy, dat is ook een paradox. Armode bestrijden terwijl de bevolking zo extreem blijt groeien is bijna onmogelijk...

Ja, dat is zo. Ik had er een stukje over getypt, maar toch maar weer weggehaald. :)
Gezinnen met veel kinderen zijn inderdaad sowieso al arm omdat ze zo veel kinderen hebben.

Ik denk dat het meer zit in de betrouwbaarheid van de overheid. Als mensen het vertrouwen kunnen hebben dat het geld dat ze kunnen besparen door weinig kinderen te krijgen, dat ze dat kunnen sparen (via een pensioenregeling oid) en daar gebruik van kunnen maken als ze oud zijn, dan zouden ze dat wel doen. Maar als de banken en de overheid niet te vertrouwen zijn, dan is dat geen optie.
Armoedebestrijding door geld te geven is dus niet echt nuttig. Stabiliteit en democratie brengen wel, maar dat is ook niet bepaald eenvoudig.

Oh ja, en met name de katholieke kerk moet een keer zijn bakkes houden. :x :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:44

[***] schreef:
LindyH schreef:

Ja, in feite wel. Ik heb zelf bewust geen kinderen, en ik realiseer me dat dat kan betekenen dat ik later misschien wel voortijdig afgespoten zal worden. En dat vind ik oke. Graag zelfs.

Geld sparen en later zorg inkopen is maar gedeeltelijk haalbaar, want ook al heb je genoeg geld, niet alle jongeren van die tijd kunnen in de zorg werken. Er kan maar een beperkt percentage van de werkende bevolking zich bezig houden met de zorg voor ouderen. De anderen zullen moeten werken in andere sectoren, omdat er nou eenmaal ook andere dingen moeten gebeuren.

Of de zorg moet tegen die tijd compleet gerobotiseerd zijn, zodat zorg echt te koop is.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:47

Inhoudelijk kan ik hier niet veel aan toe voegen, behalve dat er gewoon te veel mensen op aarde zijn of in ieder geval dat het te veel gaat worden.
En hoe dit opgelost moet worden, ik heb echt geen idee. Hoe maak je al deze mensen hier bewust van en dan vooral in ontwikkelingslanden?

Ik vind dit filmpje van Wubbo Ockels wel mooi, sluit hier ook wel op aan:

https://www.youtube.com/watch?v=7wdXtocGZXM

Edit: ook interessant om deze series eens te bekijken http://www.npo.nl/andre-op-aarde-in-de- ... PS_1247598
Laatst bijgewerkt door Vionaa op 17-07-15 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:48

Slechts 1 jaar geen kinderen heeft totaal geen nut.

Beter is om mensen die onvruchtbaar zijn en of geen kinderen kunnen krijgen en of het niet kunnen via de natuurlijke weg geen handje te gaan helpen met allerlei kunstgrepen (en dus weer kans op tweelingen, meerlingen) en om de mensen te gaan laten beperken tot 2 kinderen, ook in ontwikkelingslanden.

Dan gaan de mensen maar meer naar elkaar omkijken om elkaar te gaan helpen als oudedagsvoorziening i.p.v. afhankelijk te zijn van je eigen kinderen en dus maar doorfokken, omdat er alleen binnen het eigen gezin voor elkaar gezorgd wordt en naar elkaar omgekeken wordt.

Helaas is het lastig in de ontwikkelingslanden en diverse landen omdat de vrouwen als minder gezien worden en ondergeschikt zijn en doordat de mensen er laagopgeleid zijn..........

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:52

Als je het bevolkingsprobleem op wil lossen moet je bij de ouderen zijn, niet de jongeren.
De ouderen gaan geld kosten en leveren niks meer op heel cru gezegd.
De jeugd is de toekomst. Al zet ik tegenwoordig wel mijn vraagtekens bij de jongeren.

Het vergaan van de wereld hebben ze al zo lang over, dat kan net zo goed morgen zijn als over 2000 jaar of wie weet wel nooit.
We leven in het hier en nu.

Natuurlijk hou je rekening, maar dat zou iedereen moeten doen, en toch gaat iedereen (om maar een voorbeeld te noemen) massaal naar het buitenland op vakantie , rijden we auto etc. Er zijn maar weinigen die niet aan vervuiling meewerken.

En wat betreft er gezegd word dat alleen slimme mensen kinderen zouden moeten krijgen is belachelijk. Want wie doet dan alle andere taken, gaat die arts dan ineens zelf zijn operatiekamer schoonmaken, en de directeur van een grote fabriek zelf aan de lopende band werken?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:57

Ragdollcat schreef:
Helaas is het lastig in de ontwikkelingslanden en diverse landen omdat de vrouwen als minder gezien worden en ondergeschikt zijn en doordat de mensen er laagopgeleid zijn..........

Dan zou de conclusie moeten zijn dat de oplossing in onderwijs ligt, met name voor meisjes.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:59

Dit is een goed nadenk topic! Ik ben nu net 19 en wil later wel kinderen

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:03

czarina schreef:
Als je het bevolkingsprobleem op wil lossen moet je bij de ouderen zijn, niet de jongeren.
De jeugd is de toekomst. Al zet ik tegenwoordig wel mijn vraagtekens bij de jongeren.

Dus uit dankbaarheid voor alles wat de ouderen hebben opgebouwd moeten we ze nu maar dumpen, want ze leveren niets meer op?? :? Dat is wel heel kort door de bocht. Misschien moeten we gewoon ieder voor ons zelf een potje gaan aanleggen voor de kosten. Dan is dat probleem ook opgelost. Verder denk ik niet dat je zo makkelijk de overbevolking oplost door een jaar geen kinderen te krijgen.

Suusie22

Re: De wereld een jaar lang geen zwangerschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:09

Ik denk dat de explosieve groei van de wereldbevolking door de natuur uiteindelijk zelf wordt op gelost door bijvoorbeeld een ziekte die niet of nauwelijks te behandelen is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:11

Funnygirl schreef:
czarina schreef:

Dus uit dankbaarheid voor alles wat de ouderen hebben opgebouwd moeten we ze nu maar dumpen, want ze leveren niets meer op?? :? Dat is wel heel kort door de bocht. Misschien moeten we gewoon ieder voor ons zelf een potje gaan aanleggen voor de kosten. Dan is dat probleem ook opgelost. Verder denk ik niet dat je zo makkelijk de overbevolking oplost door een jaar geen kinderen te krijgen.

Ik wil dat potje best gaan sparen, geen probleem. Maar welke kinderen gaan ons als wij oud en rimpelig zijn verzorgen? Of halen we daar een stel arme afrikaantjes voor, omdat die meer last hebben van overbevolking en toch alleen maar ruzie maken?

Geld gaat niet de oplossing zijn, de verdeling van mensen, voedsel en andere goederen over de wereld wel. Maar hoe dit te organiseren? geen idee

sevenofnine

Re: De wereld een jaar lang geen zwangerschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:25

Het grote probleem qua grondstoffen voorzien voor iedereen op de wereld is niet gekomen door de bevolkingsexplosie, maar door een onverantwoorde toewijzing van de grondstoffen door de industrie. Ik heb het dan over landbouwoppervlakte vol maïs voor highfructose corn syrup(vooral in de VS), biobrandstof, veevoeding en ook, we horen het niet graag, maar een enorm deel landbouwgrond wordt gebruikt om sportpaarden mee te voeden. Het probleem is een verkeerde allocatie van middelen naar sport, transport en slecht eten toe waardoor we 'niet genoeg mensen kunnen voeden'. Dan ook nog zitten we met het weggooien van tonnen goed voedsel in het westen. Het probleem is nu al dat we simpeler moeten gaan leven, niet omdat we teveel kinderen krijgen, Europa krijgt te weinig kinderen en zit met vergrijzing evenals China, Japan en Zuid-Korea, maar omdat we op een waanzinnig grote voet leven en grondstoffen gebruiken voor 5 of 6 (die 5 of 6 is een schatting die ik enkele jaren geleden heb gehoord in reportage over hoe Belgen teveel grondstoffen gebruiken, ik weet niet of het nu beter of slechter is).

Ik denk dat we beter minder grondstoffen aan vlees en transport besteden, ook minder aan sportpaarden en huisdieren.