Crowdfundactie Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Crowdfundactie Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:49

Het grote spel waar Griekenland de dupe van is geworden staat heel erg ver van “ons” (de simpele inwoners van een EU-land) bed. Ik heb jaren terug een artikel gelezen waar dat spel in uitgelegd werd en in dat artikel werd aangegeven dat Griekenland nooit uit de situatie kon komen waar ze inzaten omdat het spel gewoon niet eerlijk gespeeld wordt. Dan kun je je schouders ophalen en zeggen dat het hun eigen schuld is, maar dat is maar een fractie van de hele oorzaak van de huidige situatie.

Evengoed kan dat met elk land gebeuren die schulden heeft en het een keertje (om wat voor reden dan ook!) niet kan terugbetalen. Je raakt als land je status (heeft te maken met de leningen die je hebt) kwijt en voor je het weet zit in hetzelfde pakket. Het systeem is te complex om even uit te leggen en ik zal er zelf ook maar de helft niet goed van hebben begrepen (en het was ook een flinke tijd terug), maar het is niet iets waar de Griekse bevolking de dupe van moet zijn. En nu kun je wel denken dat ik een aluminium hoedje op heb en vooral overal complot theorieën zie, maar er gebeurd zoveel buiten onze belevingswereld waar wij geen weet van hebben. En zelfs al klopt maar 1% van die verhalen, dan is heeft het nog steeds veel invloed op “onze” landen.

De huidige Grieken kunnen niks doen aan de situatie waar ze in zitten. Van een kale kip kun je niet plukken en dat wordt nu wel van ze verwacht.
Daarom heb ik wel meegedaan met het crowdfunding. Natuurlijk is, mijn inziens, wel de bedoeling dat ze ook evengoed naar de gang van zaken binnenlands kijken en goed gaan hervormen. En heel eerlijk… de crowdfunding heeft de lat dermate hoog gelegd, dat ik niet denk dat die gehaald gaat worden, ondanks de 1,5 miljoen die inmiddels is ingelegd door 83500 personen. Maar hopelijk krijgen de Grieken wel het idee dat ze er dus niet helemaal alleen voor staan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:16

Maar beseffen jullie dat al die dingen die hier gezegd worden niet veranderen met geld? Dat veranderd alleen met kennis, motivatie en wilskracht. En dat betekend dat we een ander soort hulp moeten sturen. Geen geld, maar ervaring en ideeen. Dat betekend dat je ze moet helpen om grootschalige landbouw en industrie op te zetten. Ze te leren hoe je kunt produceren voor zichzelf en voor het buitenland.
Maar dat betekend ook dat de mentaliteit moet veranderen, niet wijzen en roepen "niet eerlijk want zei zijn groot en ik ben klein" Maar je laten gelden en er uit gaan springen.

Griekenland is 3x zo groot als nederland. Maar wij exporteren 20x zo veel.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:29

KoudbloedKim schreef:
Ik vind persoonlijk dat 'wij' al genoeg geld gegeven hebben en vind dat we eerst maar eens onze eigen armoede aan moeten pakken. :x

Dit idd. Ik vind het oprecht erg voor de gewone Grieken, maar hier is zoveel armoede en die is alleen maar groeiende, ouderen die uitgekleed worden, gezondheidszorg wordt compleet uitgekleed, onderwijs is zwaar beneden peil geraakt...kortom heel veel problemen die ook maar eens opgelost moeten worden ipv alsmaar meer geld bij deze groepen weg trekken om vervolgens naar armen te sturen in andere landen en op te maken aan dikke bonussen voor idioten die een wanbeleid hebben gevoerd jaren lang

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:30

Nadat de eerste problemen waren begonnen had men de stekker uit het programma moeten trekken. Er is de burgers iets opgedrongen net zoals wij. Ik heb niet gestemd voor een eu of een euro. Ik moet zelf rond komen van weinig geld dus ik kan niks missen. En al zou ik het kunnen deed ik het nog niet

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:17

precies Purny

En nee het hele spel dat EU heet is niet eerlijk, daarom had ik ook nee gestemd met het referendum destijds, maar ja; iedereen weet wat er gebeurt is met onze NEE.
En ja de gewone Griek zit in hetzelfde schuitje, nog erger dan hier.

Maar moeten we daarom maar sprakeloos toekijken hoe langzaam maar zeker ons eigen land kapot bezuinigd wordt? Ik ga dat niet doen in ieder geval. En ja ik weet ook dat de Grieken geen schuld hebben dat wij hier bezuiniging op bezuiniging krijgen, alles wat ons landje zo mooi maakt wordt uitgekleed, waardoor de kloof tussen arm en rijk hier razendsnel groter en groter wordt. Maar neemt niet weg dat ik nu zeg; genoeg is genoeg, Griekenland is een bodemloze put en daar kunnen we al ons geld in gaan pompen met zn allen (de rijkere EU landen dus); dit kan niet meer opgelost worden met alleen maar geld, dus zeg ik genoeg nu met geld storten. En laten we ons eigen land maar eens weer op orde krijgen.

Mijn mening is dat we nooit in het debacle genaamd EU hadden moeten stappen, laat staan dat we die verrotte pleuro hadden moeten nemen, maar ja wie ben ik?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:25

xxCYNNxx schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik vind persoonlijk dat 'wij' al genoeg geld gegeven hebben en vind dat we eerst maar eens onze eigen armoede aan moeten pakken. :x

Dit idd. Ik vind het oprecht erg voor de gewone Grieken, maar hier is zoveel armoede en die is alleen maar groeiende, ouderen die uitgekleed worden, gezondheidszorg wordt compleet uitgekleed, onderwijs is zwaar beneden peil geraakt...kortom heel veel problemen die ook maar eens opgelost moeten worden ipv alsmaar meer geld bij deze groepen weg trekken om vervolgens naar armen te sturen in andere landen en op te maken aan dikke bonussen voor idioten die een wanbeleid hebben gevoerd jaren lang

Ja, mee eens!

Nou GVD geld in NL steken in de mensen die het hard nodig hebben en geholpen moeten worden en de problemen op gaan lossen etc. etc. ipv er blind voor te zijn en over de grenzen heen te kijken en er een hopen geld heen weggooien.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:23

Veulen84 schreef:
Maar beseffen jullie dat al die dingen die hier gezegd worden niet veranderen met geld? Dat veranderd alleen met kennis, motivatie en wilskracht. En dat betekend dat we een ander soort hulp moeten sturen. Geen geld, maar ervaring en ideeen. Dat betekend dat je ze moet helpen om grootschalige landbouw en industrie op te zetten. Ze te leren hoe je kunt produceren voor zichzelf en voor het buitenland.
Maar dat betekend ook dat de mentaliteit moet veranderen, niet wijzen en roepen "niet eerlijk want zei zijn groot en ik ben klein" Maar je laten gelden en er uit gaan springen.

Griekenland is 3x zo groot als nederland. Maar wij exporteren 20x zo veel.

Je doet net voorkomen of Griekenland een zwaar onderontwikkeld land is ala 3e wereldland. :=
Het land is misschien 3x groter dan Nederland, maar heeft maar 11 miljoen inwoners en bestaat vooral uit bergen en eilanden en een totaal ander klimaat.

Motivatie en wilskracht hebben de Grieken wel, hoor!
Ze zijn alleen als burger of ondernemer net als ons allemaal kaalgeplukt door hun regering in het belang van de Euro, EU en behoud van Europa.
Er valt onder de bevolking niets meer te halen, dus zal er geld nodig zijn om de economie te stimuleren.
En dan gaat de bevolking weer geld 'opleveren', zodat ze weer kaalgeplukt kunnen worden om de schulden die de vorige regering heeft gemaakt in te lossen.
Het blijft hetzelfde vicieuze cirkeltje, maar tja: wie heeft een beter idee..?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:36

Het punt is dat ze geen gebruik maken van hun mogelijkheden. Griekenland heeft 1 van de grootste voorraden aan erts en olie van europa... En het wordt niet gebruikt. er zit voor meer dan 300 miljard euro aan olie in het land. Trek de bedrijven aan die het kunnen oppompen en je hebt voor jaren werk en inkomen. Idem voor derving.

Nu teren ze voor een groot deel op niet intensive landbouw en toerisme. Doe meer aan intensive landbouw (en dat kan ook daar prima met schaalvergroting bv) en je hebt mogelijkheden.

Natuurlijk is hun regering slecht en is de corruptie slecht voor het land. Maar wijzen naar europa en steeds weer geld vragen heeft geen zin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:07

Veulen84 schreef:
Het punt is dat ze geen gebruik maken van hun mogelijkheden. Griekenland heeft 1 van de grootste voorraden aan erts en olie van europa... En het wordt niet gebruikt. er zit voor meer dan 300 miljard euro aan olie in het land. Trek de bedrijven aan die het kunnen oppompen en je hebt voor jaren werk en inkomen. Idem voor derving.

Nu teren ze voor een groot deel op niet intensive landbouw en toerisme. Doe meer aan intensive landbouw (en dat kan ook daar prima met schaalvergroting bv) en je hebt mogelijkheden.

Griekenland is veelal berggebied en door de vorm ervan slecht te bereizen. Eigenlijk is de manier van vervoer over zee, want over land is groot transport ronduit lastig. Dat maakt mijnbouw ook ronduit complex, om over de vervuiling van je landbouwgrond maar te zwijgen, want alles loopt naar het laagste punt, de rotsen absorberen weinig tot niks.

We hebben in andere grote landbouwgebieden al gezien wat schaalvergroting en de bijbehorende landbouwpraktijken kost. VN heeft niet voor niets 2015 uitgeroepen tot jaar van de grond. Landbouwgrond raakt door intensieve landbouw dusdanig uitgeput dat voedseltekorten dreigen. Toch maar weer deze optie uit de kast trekken klinkt mij als deze spreuk in de oren :
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:13

Martinklok schreef:
Dat kan best maar je wilt niet weten hoe respectloos het is om je ouderen in pekel boven te bewaren voor hun AOW of in je tuin te begraven.
En daarnaast zijn ze in Griekenland met 50 jaar al met pensioen en hier in NL gaat het straks alleen maar weer omhoog.
Eer dat ik die leeftijd heb moet je werken tot je 100e hier in NL en daar zijn ze bij 50 al afgekapt en zitten ze op de bank hun geld te tellen :Y)
Waar haal je dit in godsnaam vandaan? Dit is namelijk gewoon onjuist. Lees je alsjeblieft eens in voordat je je mond opentrekt.

Griekenland failliet of uit de Euro zal Nederland en de rest van Europa alleen maar meer kwaad doen, dat snappen de meesten volgens mij niet zo goed. Of dachten jullie dat de eurozone een soort altruistische organisatie was of zo? :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:16

Wauw :+

Dat is alles wat ik erop te zeggen heb, dit fiasco wordt blijkbaar alleen maar absurder :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:19

Oh en ik geloof dat we in Nederland een van de kortste werkweken in Europa hebben, in Griekenland het tegenovergestelde en ik ken genoeg mensen die 2 of 3 banen hebben om rond te komen. Dat zegt uiteraard helemaal niets over de structurele problemen, maar dan kunnen we in elk geval een keer stoppen met de Grieken lui noemen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:28

Pffff..... wat een onzin lees ik hier. Iedereen kakelt de Televaag na.
Behalve de bijdragen van Dani en Marian Tom.

@Veulen84,
Griekenland is helemaal niet geschikt voor (export) van landbouwproducten.

Daarbij heeft Griekenland grote Defensie-uitgaven, deels door gedwongen aankopen van defensiemateriaal in ruil toen voor de leningen en deels door de grote (vijandelijke) landsgrenzen.

Een ander probleem is, dat door de hoge werkeloosheid van jongeren, de hoger opgeleiden naar het buitenland vertrekken.

Wat betreft de pensioenleeftijd: ook hier gaan/gingen ambtenaren zoals politie, brandweer en defensie veel vroeger met pensioen, soms al met 55 of 56 jaar. Ook is het in bepaalde Cao's nog steeds mogelijk om vanaf 60 jaar met vervroegd pensioen te gaan. Echter is de pensioenuitkering in Griekenland zo laag en zijn er geen toeslagen, dat mensen daarnaast gewoon werk (t)en.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:50

Eulogy schreef:
Oh en ik geloof dat we in Nederland een van de kortste werkweken in Europa hebben, in Griekenland het tegenovergestelde en ik ken genoeg mensen die 2 of 3 banen hebben om rond te komen. Dat zegt uiteraard helemaal niets over de structurele problemen, maar dan kunnen we in elk geval een keer stoppen met de Grieken lui noemen :D

Ook hier moet je om een beetje te kunnen leven meerdere banen hebben. Fulltime werkweken van 40 zijn er volgens mij niet meer.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:51

purny schreef:
Eulogy schreef:

Ook hier moet je om een beetje te kunnen leven meerdere banen hebben. Fulltime werkweken van 40 zijn er volgens mij niet meer.
Onzin en je gaat bovendien volledig aan mijn punt voorbij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:01

Ik ken Grieken die in de horeca 7 dagen p.w. 11 uur p.d.werken voor € 700 per maand.

Ik ken geen Nederlanders die werken voor € 700. Een uitkering is hier nog hoger.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:27

Je kunt niet de waarde van de euro gaan vergelijken. Toentertijd was 1 euro 2,20371 gulden. Het vergelijken met de oude munt van de Grieken vind ik niet relevant

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:51

purny schreef:
Je kunt niet de waarde van de euro gaan vergelijken. Toentertijd was 1 euro 2,20371 gulden. Het vergelijken met de oude munt van de Grieken vind ik niet relevant

Uhhhh? Die € 700 verdienen mensen daar nu met 7 dagen per week werken.
Kom jij daar je bed voor uit ?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:51

tamary schreef:
Griekenland is veelal berggebied en door de vorm ervan slecht te bereizen. Eigenlijk is de manier van vervoer over zee, want over land is groot transport ronduit lastig. Dat maakt mijnbouw ook ronduit complex, om over de vervuiling van je landbouwgrond maar te zwijgen, want alles loopt naar het laagste punt, de rotsen absorberen weinig tot niks.

We hebben in andere grote landbouwgebieden al gezien wat schaalvergroting en de bijbehorende landbouwpraktijken kost. VN heeft niet voor niets 2015 uitgeroepen tot jaar van de grond. Landbouwgrond raakt door intensieve landbouw dusdanig uitgeput dat voedseltekorten dreigen. Toch maar weer deze optie uit de kast trekken klinkt mij als deze spreuk in de oren :
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein

Die spreuk dat is wat de grieken nu doen. Geld vragen, en vervolgens meer geld uitgeven aan de import van spullen dan aan het exporteren. Dat is een bad met water leeg laten lopen met de kraan niet vol open.
Simpelweg met alleen maar geld lenen en bezuinigen kom je er niet. Daarvoor moet je meer doen.

Wat betreft de rest... De gulden middenweg bestaat. Nu kiezen de grieken niet altijd voor gunstige situaties. Maar de crisis heeft ze wel degelijk bewust gemaakt van de mogelijkheden en de feiten dat ze er wat mee kunnen. Denk bv aan http://in.reuters.com/article/2012/07/0 ... F020120702

Het is wel degelijke dat griekenland 1 van de rijkste landen in europa is kwa natuurlijke bronnen. (Wanneer je graag complotten ziet en graag speculeert: Daarom wil europa misschien griekenland houden...)

Electra63 schreef:
@Veulen84,
Griekenland is helemaal niet geschikt voor (export) van landbouwproducten.

Dat is ze juist wel. Ze doen het nu ook, maar het kan beter:
https://magazine.thepostonline.nl/auteu ... -Friesland

Citaat:
Daarbij heeft Griekenland grote Defensie-uitgaven, deels door gedwongen aankopen van defensiemateriaal in ruil toen voor de leningen en deels door de grote (vijandelijke) landsgrenzen.

Oh en dat ben ik wel met je eens. Je kunt niet van de landen aan de buitenkant van ons europa verwachten dat ze ons geld 'besparen' en dat het hun veel geld kost. Daar mogen we best een bijdrage aan leveren. Maar nu is het een bodemloze put.

Electra63 schreef:
Ik ken geen Nederlanders die werken voor € 700. Een uitkering is hier nog hoger.

Ik ken er zat, en ik ken ook mensen met meerdere banen... Vergis je svp niet in de uitzichtloze situatie van veel jongere in nederland. De meeste krijgen geen uitkering en worden gedwongen in deeltijd banen met lage lonen. Ze werken dan wel minder uren dan grieken, maar ze verdienen niet percee meer. Maar die discussie is hier niet geheel en al van toepassing.

Overigens een vriend van me deponeerde een interessante vanmorgen. Griekenland kent op de eilanden een verlaagd btw stelsel (1 van de inzetten van het akkoord). Een verhoging daarvan zou griekenland veel geld opleveren. Echter verwacht ze daardoor ook een terugloop van het aantal toeristen.
Die toeristen zullen ergens anders heen gaan... Betekend het dan niet dat de verlaagde btw nu, een oneerlijke concurrentie is met andere landen in het middelandse zee gebied die wel normale btw voeren?
(Ik ben er nog niet uit wat dit betreft. Als je het zo bekijkt kun je nog steeds 2 kanten op)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:59

Ik zit op mijn telefoon.... Dus reageer niet uitgebreid.

De lonen in Griekenland liggen veel lager dan de lonen in Nederland.

Ik ken een jonge tandarts die verdiende in Griekenland € 400. Zij woont nu hier en verdient als tandarts € 3500. En zo kan ik nog vele voorbeelden noemen.

Wat Btw betreft...... ik weet niet hoe hoog of laag de Btw is in andere landen in de Middelandse Zee. Wel weet ik dat vooral de horeca, de middenstand bang zijn dat de verhoging veel toeristen zal kosten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:05

Wat betreft de reden waarom de EU, maar met name USA Griekenland wil behouden voor de EU is de ligging. Als Griekenland er uit gaat, wordt zij geholpen door Rusland of China. Die hebben nu al grote belangen in Griekenland.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:12

Ik heb meegedaan aan de crowdfunding. Waarom? Omdat het een enorm goede actie is en getuigd van medeleven.
Daarnaast is het niet zo'n ver van ons bed show als we (willen) denken. Dit zou ook ons kunnen gebeuren, zonder dat wij als burgers er ook maar wat aan kunnen veranderen.

Het hele euro en vooral het centrale bank gebeuren is ingewikkeld, maar voor diegenen die zo hard roepen dat het hun eigen probleem is, zou het goed zijn om er eens wat informatie over in te zamelen.

In het kort: Banken lenen geld uit, dat geld dat ze uitlenen, ligt niet ergens in een kluis, maar wordt uit een computer gehaald. het gaat zo ongeveer zo:
Pietje leent 100 euro tegen 10% rente. De bank rekent uit dat pietje dus uitendelijk 110 euro terug betaald. Ze slaan dit op in hun computer.
Jan en Annemiek kloppen bij de bank aan, Annemiek wil 60 euro lenen, Jan 50. Dat kan, zegt de bank, want dat geld hebben we (in de computer) en leent beide het gewenste bedrag tegen 10% rente.
Nu heeft de bank dus 121 euro totaal als 'eigendom' in de computer staan.
Enz enz.
De bank gaat er niet vanuit dat een van de drie niet kan betalen.
En: en daar zit t 'm ook: de bedragen in de computer van de bank, tellen mee aan de 'rijkdom' van het land. Dus op papier ziet een land er dan heel vermogend uit, terwijl al dat geld ergens zweeft, en nog niet echt betaald is. Hoe rijker je land, hoe meer je kunt lenen.

In het geval van bedragen zoals bij landen het geval is, Gaat het nog wat anders, je leent een bedag tegen 10% rente, en als je problemen krijgt met betalen wijzigt je credit rating. Op basis van die credit rating wordt je rente aangepast.
Dus je hebt 100 euro geleend tegen 10%, en je kunt het niet terug betalen, dan mag je van de centrale bank 110 euro lenen, om je schuld aan de bank terug te betalen, maar dan tegen 20% rente. Ben je tijdelijk 'gered' maar uiteindelijk nog meer de Sjaak.

Bovendien, kun je je dus voorstellen dat zo'n enorm bedrag wat niet terug betaald kan worden een enorme klap is. Tegenwoordig hebben een hoop banken min of meer verbinding aan elkaar, of 'investeren' in dezelfde landen.
Dus, als Griekenland niet betaald, kan dat ook niet-griekse banken een enorme klap geven.
En daar zijn wij uiteindelijk als burger weer de dupe van, net zoals nu de grieken. (die hebben een enorme klap gehad van de kapotgeknapte huizenbubbel van 2008)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:42

Duidelijke post, Drifter! :j

Het is leuk om te zien hoe deze crowdfunding verloopt: nu al 1,7 miljoen in 6 dagen.
Duidelijk opgezet door een Engelse fan, maar dat is niet zo gek: Corfu is zowat (nog) een Engelse kolonie met ieder jaar dezelfde smoelen die je weer tegenkomt. :D

Electra63 schreef:
Wat betreft de reden waarom de EU, maar met name USA Griekenland wil behouden voor de EU is de ligging. Als Griekenland er uit gaat, wordt zij geholpen door Rusland of China. Die hebben nu al grote belangen in Griekenland.

Hier gaan velen aan voorbij, maar als Griekenland idd 'zaken' gaat doen met Rusland, is heel Europa in gevaar.
Rusland heeft dan toegang tot de Middellandse Zee vanuit Griekenland, zie ook alle 'landjepik'-praktijken van de laatste jaren.
Geopolitiek gezien moet Griekenland bij Europa blijven om een Russische invasie te voorkomen.
Klinkt dramatisch, maar de Russen zijn op oorlogspad, al jaren.
Lijkt mij een grotere zorg dan weer geld geven...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:33

Tja, en dan geef je nu geld en over 10 jaar blijkt dat ze nog steeds meer geld uitgeven dan er inkomt... Dan begint het spel dus weer van voor af aan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:50

Het is heel lastig natuurlijk voor die bevolking, maar waar ik me meest zorgen in maak is waar het geld van die crowdfunding dan effectief naartoe gaat...