Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:33

BaileyMix schreef:
Ik denk dat je als vleeseter tot op zekere hoogte zeker wel respect kan hebben voor dieren, als je ze goed behandelt en zelf stilstaat bij het hele proces (en dus niet lekker simpel het goedkoopste vleesje uit de schappen pakt). Echter gaat dit maar tot zekere hoogte, een vleeseter heeft nooit 100% respect voor dieren en schat ze nooit van hoge wezenlijke waarde.

Waarom dat laatste niet? Ik vind ook dat ik op de hoogte moet zijn van wat ik eet. Ik heb een documentaite gezien over slachten, zodra ik op mezelf woon ga ik minder vlees eten en biologisch.

Ik zie alle dieren zo'n beetje als gelijke, inclusief mensen. Daarom zal ik alles eten als de dieren een goed leven hebben gehad en humaan zijn geslacht, daar maak ik geen onderscheid in.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:33

Wat ik even mis: wie zegt dat een vleeseter automatisch alle kiloknallers meepakt?

Ik eet vlees, graag zelfs, maar wel verantwoord. Dus vlees van een goede slager waarvan ik weet dat het geen plofkippen en/of slecht gehouden dieren zijn. Geen supermarktvlees in ieder geval, waar ook nog eens allerlei zooi in zit.
Dan vind ik toch zeker wel dat je 'respect' dan wel rekening houd met de dieren, ookal eet je ze wel op. Weet wat je eet laten we het daarop houden :j

Vind de vergelijking ook een beetje scheef Met een schilderij bewust vernielen of iets eten wat in principe als het eenmaal geslacht is, al dood is.

Maar dan een vraagje voor jezelf: eet je wel vis? Of eieren?
Want 9 van de 10x worden die slechter gehouden en op bijvoorbeeld vis is daar nog minder toezicht op en gaat dat vaak nog bruter dan dat een koe of varken naar de slacht gaat en in een keer klaar is (bij de goede slachters dan ;) )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:34

bakkabouter schreef:
De vega-brigade is weer gearriveerd...
ik krijg hier een heel erg "als je niet denkt zoals ik ben je een slecht mens"-gevoel van, en ik houd niet van dit soort "discussies". Tussen aanhalingstekens, want het ís geen discussie als je niet openstaat voor de mening van anderen. Je hebt je mening over mensen die vlees eten gevormd, duidelijk, waarom dan nog extra onrust stoken?

Ik heb mijn mening gevormd, ja, en die kan veranderen. Ik ben heel benieuwd hoe vleeseters hier tegenaan kijken, wat respect voor dieren volgens hen inhoud.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:34

Ik vind de dood in deze discussie niet iets ergs. Ik vind echter de kwaliteit van leven wel van cruciaal belang: dat is waarom ik (in de meeste gevallen) geen moeite heb met het eten van dieren (zolang ik zeker weet dat ze een goed leven hebben gehad), maar vind ik sommige levensomstandigheden die dieren in dierentuinen hebben niet geschikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:34

Nikki schreef:
Ik ben al 16 jaar vega, en blijf van mening, dat vleeseters best een hart voor dieren kunnen hebben, maar respect... nee zeker niet!

wat ik dan prachtig vind is dat iemand met zo'n uitgesproken mening wel op een dood dier gaat zitten om te rijden. Of is voor jouw getuig geen beest gestorven?
Maar wacht, dat is anders zeker?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:35

Vjestagirl schreef:
LadyMadonna schreef:
Iets doden voor je eigen gewin vind ik al een hele rare uitdrukking in deze....
A je doid het over het algemeen niet zelf, en b eigen gewin?

Eigen gewin omdat je ook prima zonder kunt, om er zelf beter van te worden (vlees is lekker). En je doet het niet zelf: je laat het een ander doen, komt op hetzelfde neer.

Sta je überhaupt open voor andere meningen? Scheelt me veel typen anders...

Gentlegiant

Dus je bent vegetariër en vlees eters hebben geen respect voor dieren in jou ogen? Ook niet als er opgelet word welk stuk vlees gekocht word (hoe geslacht word enz?)

Maar je rijd wel paard en hebt bv huisdieren?
Ik vind een hond aan een riem misschien ook wel respectloos want dat zit niet in de natuur
(En ja ik heb de honden altijd los neem ze los mee in de bus) gewoon omdat ik het zelf prettig vind overigens hoor

mylittlejoy

Ik denk dat het zeker samen kan gaan. Net zo goed als dat een vega respectloos kan zijn tegenover een dier.

Amaris

Vjestagirl schreef:
bakkabouter schreef:
De vega-brigade is weer gearriveerd...
ik krijg hier een heel erg "als je niet denkt zoals ik ben je een slecht mens"-gevoel van, en ik houd niet van dit soort "discussies". Tussen aanhalingstekens, want het ís geen discussie als je niet openstaat voor de mening van anderen. Je hebt je mening over mensen die vlees eten gevormd, duidelijk, waarom dan nog extra onrust stoken?

Ik heb mijn mening gevormd, ja, en die kan veranderen. Ik ben heel benieuwd hoe vleeseters hier tegenaan kijken, wat respect voor dieren volgens hen inhoud.

Nou, ik vroeg dat volgens mij een paar reacties terug aan jou. Jij begint de discussie dus ik ben wel benieuwd wat JIJ onder respect verstaat voor je roept dat vleeseters het niet hebben.

Heb je mijn indianenvoorbeeld gezien? Wat vind je daarvan?

Achterom

Daar gaan we weer.

Ja ik heb respect voor dieren. Daarom zorg ik goed voor mijn dieren, mijn paarden staan heerlijk op de wei, mijn kat heeft het fijn hier en komt veel buiten.
Maar ik eet ook dieren. Maar wel dieren waarvan ik weet dat ze het goed hebben gehad. Varkensvlees van een boerderij verderop, waar ze heerlijk de ruimte krijgen om buiten te spelen bij de boer achter het huis. Eieren van mijn schoonouders of biologisch. Rundvlees van een boer waarvan ik weet dat hij goed voor zijn dieren is, of biologisch. voor Kip heb ik nog geen goed adres in de buurt gevonden, dus dat is alleen nog biologisch.
Op vakantie heb ik mijn eerste paardenentrecote gehad, was ook goed.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:36

Ik heb respect voor dieren en ook ik ben een vleeseter, maar ik zal geen kiloknaller kopen als dat niet hoeft! Ligt er een meer verantwoordt alternatief (bijvoorbeeld Bio) dan neem ik die, ondanks dat ik dan meer moet betalen.
Ik zal ook niet snel een geprepareerd spiesje of schnitzeltje kopen. Die maak ik dan liever zelf van bio vlees.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik ook paardenvlees eet. Ik kan beter een paardje eten dat hier is geslacht, dan dat het op transport moet naar Italie en dan als nog geslacht wordt voor consumptie.
Vis eet ik eens in de 14 dagen.

Anoniem

EskeGirl schreef:
Ik hou van dieren op allerlei manier: levend en gebraden.

Vleeseten is iets natuurlijks en ik, als omnivoor, eet ook vlees. Maar dan ga ik niet hypocriet zijn om bijvoorbeeld paard niet te eten. Ik eet alles, mits ze op een goede manier zijn behandeld en op een humane manier aan hun leven zijn gekomen: snel en pijnloos.
Dieren die levend worden gekookt eet ik bijvoorbeeld niet.

Ik hou van dieren, maar heb ook behoefte aan vlees (veel dingen die vlees vervangen lust ik niet).
Heb ik respect voor dieren? Ja, want wij zijn net zo goed een diersoort en we moeten allemaal samen leven.
Eet ik dieren? Ja, want daar heb ik behoefte aan. En de mens is een roofdier.

Bij deze wijze woorden sluit ik me aan.
Ik heb respect voor alles wat leeft en ook op het stukje vlees op mijn bord spuug ik niet :D

Urbanus

Ja ik als vleeseter heb liefde voor dieren. Ook de dieren die ik eet. Ik wil graag dat ze een fijn en diervriendelijk leven hebben gehad en op een zo pijnloos mogelijke manier zijn gestorven. Kiloknallers laat ik vriendelijk aan me voorbij gaan.

Omdat ik vind dat we met zijn allen te veel vlees eten, eet ik niet elke avond vlees.

Sowieso ben ik meer een viseter eigenlijk. Die hebben meestal échte vrijheid gekend.

Sunrise19

Zinloze discussie... waarom heb je een paard om op te rijden? Waar is je respect? Waarom sluit je katten thuis op? Waarom ligt je hond weleens in een bench? Waarom, waarom waarom... Mensen hebben vaak al niet eens respect naar elkaar ( kijk even naar je openingszinnen TS) ;)

Leven en laten leven! Als een mens al niet eens respect kan hebben voor hun eigen soort waarom zouden ze het dan wel naar dieren hebben?

Ik vind overigens wel dat ergens respect voor hebben en iets eten omdat onze voorvaderen het 1000den jaren geleden al deden wel een verschil..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:37

Tja ook als niet vleeseter kun je een dier onrespectvol behandelen. Denk aan de paardensector waarbij we allemaal de paarden voor onszelf houden. Tuurlijk zorgen we er goed voor, maar uiteindelijk is het wel voor ons plezier. En moet het paard maar zijn kunstjes doen op onze tijd op onze manier. En dan nog de onkunde die er is, en daardoor een dier dat onnodig lijd.
Tja dan eet je geen vlees, maar ben je niet goed voor je dieren.

Dan eet ik liever vlees, en ben goed voor mijn dieren. en in feite is dat hetzelfde. (de dieren worden goed gehuisvest gehouden, voor mijn plezier, en moeten hun kunstjes doen (melk geven, drachtig worden, kalfje krijgen, en opgroeien voor vlees) op mijn commando.

En ook al worden ze gedood, er is wel op een nette manier met ze omgegaan. en niet zoals bijv. in de 2e wereld oorlog met de Jood. DAT was pas geen respect hebben voor.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:38

wendyenbram schreef:
En ook al worden ze gedood, er is wel op een nette manier met ze omgegaan. en niet zoals bijv. in de 2e wereld oorlog met de Jood. DAT was pas geen respect hebben voor.

Nouja wat een belachelijke vergelijking.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:39

EskeGirl schreef:

Vleeseten is iets natuurlijks en ik, als omnivoor, eet ook vlees. Maar dan ga ik niet hypocriet zijn om bijvoorbeeld paard niet te eten. Ik eet alles, mits ze op een goede manier zijn behandeld en op een humane manier aan hun leven zijn gekomen: snel en pijnloos.

Ik hou van dieren, maar heb ook behoefte aan vlees (veel dingen die vlees vervangen lust ik niet).
Heb ik respect voor dieren? Ja, want wij zijn net zo goed een diersoort en we moeten allemaal samen leven.

Dit plus dat ik/wij goed opletten waar het vlees vandaan komt.

Laten we daarbij ook niet vergeten dat planten ook wel degelijk pijn voelen. Maarja dat lijkt voor vele een ver van mijn bed show. En niet interessant als je het dan op bovenstaande van ts zou doen zou ik ook geen planten meer eten want die worden ook met ze alle in een kas gepropt vol gespoten met middelen en vruchten worden eraf geknipt/getrokken terwijl de plant nog leeft...

Ik vind als er met respect met dieren om word gegaan en het slechte snel en pijnloos is er gewoon vlees gegeten mag worden.

Anoniem

Ayasha schreef:
[naam] schreef:
Ik ben al 16 jaar vega, en blijf van mening, dat vleeseters best een hart voor dieren kunnen hebben, maar respect... nee zeker niet!

wat ik dan prachtig vind is dat iemand met zo'n uitgesproken mening wel op een dood dier gaat zitten om te rijden. Of is voor jouw getuig geen beest gestorven?
Maar wacht, dat is anders zeker?

Ik zie geen dood dier waar ik op zit.
Je hebt genoeg vervangers hiervoor.

Ook denk ik dat jij eens het verschil moet leren tussen Vegetarisch zijn en Veganist zijn.
Als je je daar even in verdiept heb je een antwoord ;)

UhNee

Even hardop denken. Niemand heeft respect voor dieren, zelfs veganisten/vegetariërs niet. Dieren waren hier eerst op de aarde, nu nemen wij langzaam hun plek in waardoor soorten uitsterven. Het papier dat je gebruikt komt van bomen waardoor een eekhoorn geen leefruimte meer heeft en sterft. Zo kun je nog wel even doorgaan.

spatter

Ik heb respect voor dieren maar draai ze wel zelf de nek om (haantjes) als het knokken wordt.

Ik behandel dieren in hun leven met waarde en verzorg ze goed, eet vlees maar met mate en het liefst van eigen erf of biologisch.

Als dieren op een correcte manier gedood worden en een goed leven gehad hebben, heb ik er geen moeite mee om ze lekker op te eten.
Zelfs de kippen die ik als kuiken met veel liefde en zorg heb groot gebracht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:40

Nikki schreef:

Dus omdat ik soms een kipfiletje eet, heb ik geen respect voor mijn hond, mijn katten en alle overige dieren.
Creatieve redenering 8-) 8-)

LadyMadonna

Planten voelen pijn? Hoe kan dat zonder hersens en zenuwstelsel?

Anoniem

Goof schreef:
[naam] schreef:

Dus omdat ik soms een kipfiletje eet, heb ik geen respect voor mijn hond, mijn katten en alle overige dieren.
Creatieve redenering 8-) 8-)

Dat maak je er zelf van :D... fijn dat je het zelf al aangeeft!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:41

EskeGirl schreef:

Ben het niet vaak met jou eens, maar in dit geval schud ik je wel de hand :j

Kleine zijnotitie: Ik eet niet dágelijks vlees. Maar 2-3x in de week. Wel kies ik bewust mijn vlees uit en ga ik niet voor kiloknallers etc. Goed vlees of geen vlees :)
Of vis overigens in échte vrijheid hebben geleefd: Er zijn genoeg viskwekerijen waarbij het geen zeevis is. De panga's laat ik ook aan mij voorbij gaan bijvoorbeeld :)

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:41

LadyMadonna schreef:
Planten voelen pijn? Hoe kan dat zonder hersens en zenuwstelsel?

Ik zal het artikel opzoeken, planten hebben wel een stelsel alleen niet zo ontwikkeld als dat van dieren