Moet de koning belasting betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moet hij betalen?

Ja.
135 (77%)
Nee.
33 (18%)
Alleen vrijwillig.
3 (1%)
Weet niet.
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 174

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:43

LadyMadonna schreef:
Of ie wel of geen belasting moet betalen heb ik geen mening over geloof ik... Over die verbouwing vind ik héél raar.
Ja, een bouwproject kan tegenslag hebben en daardoor duurder uitvallen, maar 33 miljoen? :n

Klopt, dat is de verantwoordelijkheid van het kabinet en Rutte heeft de fout ook erkend. Neemt niet weg dat het dan opeens goedkoper gaat worden :+

LadyMadonna

Maar stel nou dat het koningshuis afgeschaft wordt, hoeven winst en hoeveel verlies is er dan? Iemand?

Lianne86

Persoonlijk heb ik niets met het koningshuis en zie ik het vooral als geldverspilling. Buiten het salaris dat hij krijgt (5,3 miljoen?) waarvan 4,5 voor personeel etc waas, wil ik niet eens weten hoeveel er in het onderhoud van de huizen etc. zitten.

Dat hij zorgt voor een imago etc. prima, maar wat soberder leven als in je huis opknappen voor minder dan een paar miljoen.. Dat zou ik niet overbodig vinden ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:44

Waarom krijg ik het idee dat het koningshuis voor sommige mensen heilig is. Koningsdag mag van mij afgeschaft worden. Het word allemaal van onze belastingcenten betaald. Gewoon een feest voor de familie in plaats van alle rompslomp. Het is niet eens een feestdag en vrije dag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:46

Vala schreef:
Ik ook, ik ben trots op dat we een koningshuis hebben. En dat eeuwige gezeik om dat geld...en nog beweren dat de economie beter zou gaan zonder het koningshuis...Nee dan heb je het echt begrepen :n
Lijden onder het koningshuis? Serieus? Die 6 euro per jaar? Ze leveren juist veel geld op!

Ik zeg Duitsland. Economie draait al jaren beter dan NL.

Hebben zij een koning? Nee hebben ze niet.

Afschaffen die geldverslindende onzin.

Let wel! Wij kunnen geen koning worden(of koningin FTM) ook al zouden wij geschikter zijn voor die baan.

Dat staat me er ook aan tegen.

Maar vooral de prijs kwaliteit verhouding.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:47

Purny, dat klopt, maar het werkt twee kanten op. Het kost geld, maar levert ook geld op. Ga eens zien of ik daar cijfers van kan vinden, ben ik wel benieuwd naar.
Koningsdag kan me overigens gestolen worden ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:47

LadyMadonna schreef:
Maar stel nou dat het koningshuis afgeschaft wordt, hoeven winst en hoeveel verlies is er dan? Iemand?

Ik weet niet hoeveel het op de cent af is. maar de president van Duitsland is veel en veel goedkoper.

vooral al omdat er niet een hele hofhouding, vastgoed en hele familie aan vast zit die OOK nog eens geld krijgt.

Edit,...en nogmaals. De economie in Duitsland draait het merendeel van de tiijd beter dan hier in NL.

Nodig hebben we ze dus niet.

En voor de leuk vind ik het een enorm kostbare hobby.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:49

LadyMadonna schreef:
Koningsdag kan me overigens gestolen worden ;)

Nou,...dat vond ik nu het enige leuke eraan.

maar lever ik graag in voor een president.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:50

Het koningshuis is ons visitekaartje aan het buitenland, gezien de bedragen die er aan de export omgaan vind ik het een prima investering. :j

We hebben ook een minister-president die ons land bestuurt. Het koningshuis is puur ceremonieel, sinds 2012 kunnen ze zelfs geen formateur meer aanwijzen. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:51

NatasjavE schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik weet niet hoeveel het op de cent af is. maar de president van Duitsland is veel en veel goedkoper.

vooral al omdat er niet een hele hofhouding, vastgoed en hele familie aan vast zit die OOK nog eens geld krijgt.

Edit,...en nogmaals. De economie in Duitsland draait het merendeel van de tiijd beter dan hier in NL.

Nodig hebben we ze dus niet.

En voor de leuk vind ik het een enorm kostbare hobby.

Hier heb je het wederom om uitgaven, maar what about inkomsten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:52

Anoniem schreef:
Het koningshuis is ons visitekaartje aan het buitenland, gezien de bedragen die er aan de export omgaan vind ik het een prima investering. :j

We hebben ook een minister-president die ons land bestuurt. Het koningshuis is puur ceremonieel, sinds 2012 kunnen ze zelfs geen formateur meer aanwijzen. :+

Waarom is het een visite kaartje?

Anoniem

Re: Moet de koning belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:54

Ze vertegenwoordigen de belangen van Nederlanders in het buitenland.

purny

In Duitsland is Merkel het visitekaartje van het land. Dus waarom moet het bij ons zoveel kosten? In andere landen worden mensen mishandeld, verkracht en mogen ze eerst opknappen van 50 stokslagen waarna ze weer verrot geslagen worden. En onze koning gaat er gezellig op bezoek. Leuk visitekaartje

Blue_Eyes

purny schreef:
Het is niet eens een feestdag en vrije dag.

Voor de meeste mensen is Koningsdag toch echt een officiele vrije dag. Wat je er verder van vindt zal me worst wezen, maar zorg wel dat je argumenten kloppen ;) Hemelvaart is hetzelfde: een officiele feestdag, niet altijd automatisch een vrije dag maar voor de meeste mensen toch echt wel.

Ik vind onderstaande (twee jaar oude) column uit de Telegraaf eigenlijk wel heel leuk. Ik ben helemaal geen Telegraaflezer, maar meneer Jaarsma ken ik ook via andere bronnen en hij zegt toch vaak wel slimme dingen :P Deze column geeft goed weer hoe ik erover denk.

Citaat:
LEEUWARDEN -
Dinsdag abdiceert koningin Beatrix en krijgt Nederland een nieuwe koning. De inhuldiging van koning Willem-Alexander gaat gepaard met flink wat festiviteiten. De kosten zijn een kleine tien miljoen euro. Dat lijkt veel geld, maar per Nederlander komt dat neer op ongeveer 60 eurocent. Een schijntje voor een doorbetaalde vrije dag met gratis vertier, hetzij live in Amsterdam of op de bank voor de televisie.
De jaarlijkse kosten van het koningshuis zijn 110 miljoen euro. Dat is omgerekend zes euro en vijftig cent per inwoner per jaar.

Daarvoor krijgen we veel terug; het oranjegevoel, jaarlijks een vrije dag en de lintjesregen. De 2,5 miljoen republikeinen in ons land vinden die opbrengst veel te mager en wensen afschaffing van de monarchie. Onderzoek van econoom Harry van Dalen wees uit dat de Koningin vier tot vijf miljard euro oplevert door haar staatsbezoeken, handelsmissies en diplomatieke betrekkingen. Maar zou een Nederlandse president die gelden ook kunnen binnenslepen?
Als we het koningshuis afschaffen dienen we over te stappen op een president. Die moet ook een salaris verdienen, beveiligers en personeel hebben en in een paleis wonen. De Franse president kost volgens onderzoek van prof. dr. Herman Matthijs ongeveer hetzelfde als ons koningshuis. De Duitse president daarentegen kost slechts 30 miljoen euro.
Het lijkt er op dat we een president kunnen hebben voor minder dan de helft van het budget wat ons koningshuis krijgt. En wordt het daar leuker van? Presidentdag in plaats van Koningsdag, grijs in plaats van oranje, realiteit in plaats van sprookje? Nee, van een president wordt Nederland niet gezelliger en knusser.

Lekker ijsje

Laten we het koningshuis maar vergelijken met een lekker ijsje. Om je honger te stillen, heb je er niets aan. Maar het luttele bedrag, geïnvesteerd in een moment van geluk op een mooie zomerse dag, is gevoelsmatig een prima investering.
Fijne Koningsdag!

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/expert ... ten__.html
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-06-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:55

LadyMadonna schreef:
Hier heb je het wederom om uitgaven, maar what about inkomsten?

Dat inkomsten verhaal is een banketstaaf verhaal.

Ik verwijs daarom naar Duitsland.

Geen koning wel een beter draaiende economie.

Het zal vast inkomsten genereren.

Maar de Duitse President zorgt daar dus ook voor. En!!!! Kost minder.

Het voordeel is ook dat als hij niet goed werk aflevert hij de volgende keer niet herkozen wordt.

Wij zitten hier levenslang aan vast ;(

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:55

Waarom zijn de bananen krom? :+
Hun werk is handelsbetrekkingen, en reken maar dat vooral onze knappe en zeer intelligente en innemende koningin daar echt wel een visitekaartje voor is ;) . Ik denk een tikje meer dan de kleurloze hobbezak genaamd Angela Merkel :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:57

purny schreef:
In Duitsland is Merkel het visitekaartje van het land. Dus waarom moet het bij ons zoveel kosten? In andere landen worden mensen mishandeld, verkracht en mogen ze eerst opknappen van 50 stokslagen waarna ze weer verrot geslagen worden. En onze koning gaat er gezellig op bezoek. Leuk visitekaartje

Nee Merkel is niet het visite kaartje.

Zij is de bondkanselier.

de president van Duitsland is Joachim Gauck.

Hij neemt de taken waar die hier door het Koningshuis gedaan worden.
Maar dan veeeeel goedkoper. En hij is gekozen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:58

Vala schreef:
Waarom zijn de bananen krom? :+
Hun werk is handelsbetrekkingen, en reken maar dat vooral onze knappe en zeer intelligente en innemende koningin daar echt wel een visitekaartje voor is ;) . Ik denk een tikje meer dan de kleurloze hobbezak genaamd Angela Merkel :+

en dat werk kan ook net zo goed gedaan worden door een president.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:58

Alsof de Amerikaanse verkiezingen zo goedkoop zijn. :+ Ik heb liever dat iedereen ervoor betaalt dan dat invloedrijke mensen gunsten kunnen kopen van een toekomstig leider.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:59

Ik weet wie de Duitse president is hoor, ik noemde Angela Merkel vanwege een eerdere reactie.
Heb je die column ook gelezen, staan wat cijfers in over inkomsten en wat het ons kost. 6,50, pfff. ...
Laatst bijgewerkt door Vala op 20-06-15 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:59

Anoniem schreef:
Alsof de Amerikaanse verkiezingen zo goedkoop zijn. :+ Ik heb liever dat iedereen ervoor betaalt dan dat invloedrijke mensen gunsten kunnen kopen van een toekomstig leider.

Nee die zijn rete duur maar kosten de Amerikanen geen cent. Dat gaat namelijk via mensen die geld geven aan een presidentskandidaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:00

Vala schreef:
Ik weet wie de Duitse president is hoor, ik noemde Angela Merkel vanwege een eerdere reactie.
Heb je die column ook gelezen, staan wat cijfers in over inkomsten en wat het ons kost.

Ik reageerde op purny. :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:01

Dit topic begon over belasting betalen door de koning :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:02

Vala schreef:
Heb je die column ook gelezen, staan wat cijfers in over inkomsten en wat het ons kost. 6,50, pfff. ...

Geef een statisticus de uitkomst en hij verzint er een berekening omheen.

Het kost echt veel en veel meer.

(zie de site van het republikeins genootschap.)

Vala

Re: Moet de koning belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:02

Ja, maar die heb ook een zwaar gekleurde bril op hoor!