purny schreef:Het is niet eens een feestdag en vrije dag.
Voor de meeste mensen is Koningsdag toch echt een officiele vrije dag. Wat je er verder van vindt zal me worst wezen, maar zorg wel dat je argumenten kloppen
Hemelvaart is hetzelfde: een officiele feestdag, niet altijd automatisch een vrije dag maar voor de meeste mensen toch echt wel.
Ik vind onderstaande (twee jaar oude) column uit de Telegraaf eigenlijk wel heel leuk. Ik ben helemaal geen Telegraaflezer, maar meneer Jaarsma ken ik ook via andere bronnen en hij zegt toch vaak wel slimme dingen
Deze column geeft goed weer hoe ik erover denk.
Citaat:
LEEUWARDEN -
Dinsdag abdiceert koningin Beatrix en krijgt Nederland een nieuwe koning. De inhuldiging van koning Willem-Alexander gaat gepaard met flink wat festiviteiten. De kosten zijn een kleine tien miljoen euro. Dat lijkt veel geld, maar per Nederlander komt dat neer op ongeveer 60 eurocent. Een schijntje voor een doorbetaalde vrije dag met gratis vertier, hetzij live in Amsterdam of op de bank voor de televisie.
De jaarlijkse kosten van het koningshuis zijn 110 miljoen euro. Dat is omgerekend zes euro en vijftig cent per inwoner per jaar.
Daarvoor krijgen we veel terug; het oranjegevoel, jaarlijks een vrije dag en de lintjesregen. De 2,5 miljoen republikeinen in ons land vinden die opbrengst veel te mager en wensen afschaffing van de monarchie. Onderzoek van econoom Harry van Dalen wees uit dat de Koningin vier tot vijf miljard euro oplevert door haar staatsbezoeken, handelsmissies en diplomatieke betrekkingen. Maar zou een Nederlandse president die gelden ook kunnen binnenslepen?
Als we het koningshuis afschaffen dienen we over te stappen op een president. Die moet ook een salaris verdienen, beveiligers en personeel hebben en in een paleis wonen. De Franse president kost volgens onderzoek van prof. dr. Herman Matthijs ongeveer hetzelfde als ons koningshuis. De Duitse president daarentegen kost slechts 30 miljoen euro.
Het lijkt er op dat we een president kunnen hebben voor minder dan de helft van het budget wat ons koningshuis krijgt. En wordt het daar leuker van? Presidentdag in plaats van Koningsdag, grijs in plaats van oranje, realiteit in plaats van sprookje? Nee, van een president wordt Nederland niet gezelliger en knusser.
Lekker ijsje
Laten we het koningshuis maar vergelijken met een lekker ijsje. Om je honger te stillen, heb je er niets aan. Maar het luttele bedrag, geïnvesteerd in een moment van geluk op een mooie zomerse dag, is gevoelsmatig een prima investering.
Fijne Koningsdag!
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/expert ... ten__.html
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-06-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt