Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
papagroom schreef:Wat ik me dan weer afvraag...
Steeds meer mensen reageren negatief op de hoofddoekjes en kleding van onze medelanders...maar hoe reageren ze op een oerhollandse non
oomens schreef:Dat niet nee, maar tot niet eens zo heel lang geleden werkten nonnen wel in het onderwijs, en laat dat nu net één van de sectoren zijn waar nu zo hard over geroepen wordt.
oomens schreef:Shenavallie schreef:Een non werkt niet bij de gemeente achter de balie en daar zit het verschil waarschijnlijk in. Wat iemand draagt, moet iemand helemaal zelf weten. Alleen in publieke winkels/gebouwen/balies is het niet wenselijk, dan dient men neutraal te zijn. Althans, dat is waar de hele discussie rondom hoofddoeken en gelaatsbedekking over gaat.
Dat niet nee, maar tot niet eens zo heel lang geleden werkten nonnen wel in het onderwijs, en laat dat nu net één van de sectoren zijn waar nu zo hard over geroepen wordt.
Brainless schreef:Shenavallie schreef:Een non werkt niet bij de gemeente achter de balie en daar zit het verschil waarschijnlijk in. Wat iemand draagt, moet iemand helemaal zelf weten. Alleen in publieke winkels/gebouwen/balies is het niet wenselijk, dan dient men neutraal te zijn. Althans, dat is waar de hele discussie rondom hoofddoeken en gelaatsbedekking over gaat.
Dus ook geen piercings, tattoos en blauw haar?
Wat is "neutraal"?
Shenavallie schreef:Vroeger, inderdaad, in het religieuse onderwijs. Het openbaar onderwijs heeft - naar mijn weten - nooit een non voor de klas gehad, althans, niet bij mijn ouders voor de klas en ook niet bij mijn oma. Je had wel speciale "nonnen"-scholen, heb ik begrepen. Dat waren scholen waar kinderen in de vakantie naar toe gingen. In onze regio is het in ieder geval niet gebruikelijk geweest dat er nonnen voor de klas stonden.
tamary schreef:oomens schreef:Dat niet nee, maar tot niet eens zo heel lang geleden werkten nonnen wel in het onderwijs, en laat dat nu net één van de sectoren zijn waar nu zo hard over geroepen wordt.
Er is nog al een verschil tussen een non die onderwijst op een katholieke school en een moslima die onderwijst op een openbare school waar religie niet in het curriculum zit of thuis hoort. Daar uitdragen dat je een geloof aanhangt klopt niet met de religieus neutrale opzet van de school. Dat daar commentaar op komt is niet gek, het hoort niet samen. Een leraar mag daar best religieus zijn, maar prive, niet zichtbaar als zijnde het gezicht van de school.
Brainless schreef:Shenavallie schreef:Een non werkt niet bij de gemeente achter de balie en daar zit het verschil waarschijnlijk in. Wat iemand draagt, moet iemand helemaal zelf weten. Alleen in publieke winkels/gebouwen/balies is het niet wenselijk, dan dient men neutraal te zijn. Althans, dat is waar de hele discussie rondom hoofddoeken en gelaatsbedekking over gaat.
Dus ook geen piercings, tattoos en blauw haar?
Wat is "neutraal"?
masja schreef:Duidelijker kan bijna niet. Onpartijdig, dus geen uitingen van partijdigheid. Hoofddoek, mega kruis om je nek, hakenkruis op je voorhoofd getatoeerd, witte muts van de Ku Klux Klan etc. vallen onder partijdigheid.
Brainless schreef:Gewoon weer schooluniformen verplichten en verplichte kleding/haardracht voor de leraren.
Iedereen dezelfde haardracht, kleding en tas.
Dan ben je neutraal.. oh ja en ook geen mening hebben over politiek/oorlogen en andere gebeurtenissen.
Citaat:Openbare scholen zijn voor iedere leerling en elke docent toegankelijk. Het onderwijs is niet gebaseerd op een bepaalde godsdienst of levensovertuiging. Een openbare school wordt door de gemeente gesticht.
.Citaat:Eisen aan docenten en leerlingen op bijzondere scholen
Een bijzondere school mag van docenten en leerlingen eisen dat ze een bepaalde godsdienst of levensovertuiging hebben. Zo mag een gereformeerde school van een docent vragen dat deze een gereformeerde levensovertuiging heeft. Verder mag bijvoorbeeld een katholieke school het dragen van hoofddoekjes binnen de school verbieden.
Maar een bijzondere school mag deze eisen alleen stellen als dat nodig is om aan de principes van de school te voldoen. Hierbij mag een school niet discrimineren en de school moet zijn beleid consequent toepassen.
Een openbare school mag deze eisen niet stellen.
Rocamor schreef:Geheel Off topic, maar soms heb ik het gevoel dat dat niet eens zo'n verkeerd idee is. Iedereen is gelijk. Geen gepest / gezeur dat iemand geen geld heeft voor een Levis 501 (sorry, ben oud) of nikes of whatever.
Brainless schreef:Gewoon weer schooluniformen verplichten en verplichte kleding/haardracht voor de leraren.
Iedereen dezelfde haardracht, kleding en tas.
Dan ben je neutraal.. oh ja en ook geen mening hebben over politiek/oorlogen en andere gebeurtenissen.
Sammie schreef:Rocamor schreef:Geheel Off topic, maar soms heb ik het gevoel dat dat niet eens zo'n verkeerd idee is. Iedereen is gelijk. Geen gepest / gezeur dat iemand geen geld heeft voor een Levis 501 (sorry, ben oud) of nikes of whatever.
Ga ze dat maar in Noord-Korea vertellen
Met een schooluniform zou imo niks mis zijn, maar het gaat imo gewoon te ver om te zeggen dat iemand geen geloofsovertuiging mag uitdragen. Dat kan gewoon onderdeel zijn van je indeniteit.
En dat hele gedoe over bijv. een boerka achter de balie. Vrouwen die een boerka dragen werken niet achter een balie.. Het is zoals een politicus recent zei symboolpolitiek. Als je kijkt hoeveel mensen een boerka dragen is dat verwaarloosbaar tegenover de kruisjes en ankertjes die gedragen ziet worden.