Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:16

Ik rook niet, maar zou er iig wel rekening mee houden!

Hier in de vriendengroep rookt ook niemand (gelukkig maar, want ik vind het hartstikke smerig). Mijn moeder rookt wel en dat ook in huis en in de auto. Ik ben er niet blij mee, maar zoals hier al aangegeven betaalt zij alles dus is dat haar keuze. Ik zit om die reden ook vaak op m'n kamer, omdat ik m'n eigen longen wil sparen (god weet hoe erg het daar al mee gesteld is, gezien vroeger zowel moeder als vader als zus gewoon binnen rookten).

Een vriend van me heeft mucovisidose. Als die over de vloer komt rookt ze ook enkel buiten. Sowieso komt hij niet graag binnen omdat de rooklucht inderdaad overal binnendringt en hij snel benauwd wordt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:18

ik vraag me af of rokers beseffen dat ze voor een ander de kansen op kanker vergroten.
Ik zou het zeker vragen om niet te doen, in huis misschien niet maar in de auto zeker wel, ranzig.
Daarbij als het mijn vrienden zijn dan moet je dat toch kunnen vragen

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:20

Gillbo schreef:
ik vraag me af of rokers beseffen dat ze voor een ander de kansen op kanker vergroten.
Ik zou het zeker vragen om niet te doen, in huis misschien niet maar in de auto zeker wel, ranzig.
Daarbij als het mijn vrienden zijn dan moet je dat toch kunnen vragen

Dit dus ^

Nummer 1 frustratie hier in huis. Mijn moeder blijft maar verkondigen dat het haar huis/auto is en ze doet wat ze wil (net als vader en zus vroeger). Wil intussen niet weten hoe m'n longen er eventueel uit kunnen zien. Als ze het buiten zou doen prima, maar dit heeft ook effect op mijn gezondheid...

gohya

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:51

billionache kan je niet proberen of ze,als ze binnen rookt, onder de afzuigkap wil staan roken?
Het scheelt in ieder geval wel wat.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:54

Ik heb zelf slechte longen en ik vind het heel vervelend als er in mijn buurt gerookt wordt.
Als ik bij iemand in de auto zit vraag ik of diegene wil wachten met roken tot we op de bestemming of eventueel een parkeerplaats zijn.
Als ik achter het stuur zit word je uit de auto geschopt als je een sigaret opsteekt. :D

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:56

Ik rook , en houd er ook rekening mee als er mensen bij mij in huis komen . Vraag altijd of ze er problemen mee hebben als ik ff een sigaretje opsteek. vinden ze dat erg , dan rook ik buiten :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:57

gohya schreef:
billionache kan je niet proberen of ze,als ze binnen rookt, onder de afzuigkap wil staan roken?

Al geprobeerd, wil ze niet. Ze zegt dat haar leven al zwaar genoeg is en dat ze het recht heeft om gewoon op de bank te roken...

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 18:58

billionache schreef:
gohya schreef:

Al geprobeerd, wil ze niet. Ze zegt dat haar leven al zwaar genoeg is en dat ze het recht heeft om gewoon op de bank te roken...

Jup mijn moeder zegt precies hetzelfde

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:59

Waar meerderen onder één dak wonen is het lastig. Daar zal dan goed over gepraat moeten worden.

Ik woon alleen en bij mij mag overal gerookt worden. Bij mij hoeft men ook niet te vragen of een sigaret uit kan. Dat vind ik een niet reeële vraag.

Daar tegenover staat dat ik bij een ander niet eens vraag of er gerookt mag worden. Ik ga ervan uit dat een ander mij niet dagen lang wil ruiken. Dus bij een ander rook ik niet. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:08

Ik vind zeker dat je het zelf mag bepalen in je eigen huis en auto. De ander heeft echter net zoveel recht om netjes te vragen om het niet te doen. Je kan het niet eisen maar vragen staat vrij.

In de auto is het voor mij simpel: ik word kotsmisselijk als daar gerookt word. Mijn moeder was vroeger een schoorsteen (5 pakjes shag per week!) en ook haar vroeg ik daar rekening mee te houden toen ik wat ouder was en dat durfde te vragen. Wilde ze ook wel doen gelukkig, er mocht iig wel een raam open en dat scheelt al en korte ritjes rookte ze niet meer.
Edit: als het mij overkomt als ik met iemand meerijd en die weigert het raam helemaal open te doen of niet te roken, dan is mn volgende vraag of de eerste beste parkeerplaats opgezocht kan worden. Dan stap ik uit en rijd ik nooit meer met diegene mee.
In onze eigen auto geld een totaal rookverbod, ook met raam open. Ik wil desnoods wel vaker een parkeerplaats opzoeken zodat je kan roken, maar niet in de auto.
In huis is het voor mij anders. In grotere ruimtes heb ik er niet zo snel last van, vooral niet als de ventilatie goed is. Bij mij in huis mag van mij gerookt worden door gasten, dat gebeurd zo weinig dat die walm niet blijft hangen en ik ventileer heel goed. Zolang ze dan niet naast me zitten vind ik het allemaal prima. Bij een ander in huis zou ik hetzelfde zijn, ik vraag hooguit of ze dat niet recht naast me willen doen. Weigeren ze, dan ga ik zelf wel ergens anders zitten.

Ik vind het echter wel iets zeggen over je karakter als je weigert rekening te houden met de last die anderen ervaren van jouw ongezonde verslaving dus of ik zulke personen vaker zou willen spreken is maar de vraag....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:12

liedje89 schreef:
Irritant is een moeder die de god ganse dag frans bouwer draait, meeroken is niet alleen irritant maar ook gewoon erg slecht voor je gezondheid. Dat ouders betalen/ de autoriteit in de relatie zijn maakt imo niet dat ze hun kinderen niets verplicht kunnen zijn. Als je zo'n kind uitpoept krijg je volgens mij ook niets dan plichten, je moet ze immers ook voeden, kleden, constant in de gaten houden, van hot naar her slepen etc, hoezo is 20 min buiten staan dan ineens de grens :o?

Voor de moeder is dat blijkbaar de grens. Dan houdt het op en dan kan je alleen nog maar zoeken naar alternatieven of het huis uit gaan (en dat is als 17 jarige amper een optie.) of je aanpassen.

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:13

Het hangt bij mij heel erg af van hoe je het zegt. Vraag je netjes of ik even niet wil roken omdat je er last van hebt wil ik daar heus wel mee wachten, Maar wanneer je van mij gaat eisen dat ik niet in mijn huis/auto rook wijs ik je direct de deur.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:18

Zwerte schreef:
Ik vind het echter wel iets zeggen over je karakter als je weigert rekening te houden met de last die anderen ervaren van jouw ongezonde verslaving dus of ik zulke personen vaker zou willen spreken is maar de vraag....

Beetje vreemde opmerking. Iedereen leeft in eigen huis hoe hij wilt. Om daar dergelijke conclusies uit te trekken gaat imo wat ver.
Zou je dit ook zeggen als je beste vriend ineens zou gaan roken, vraag ik mij dan af...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:21

Palmera schreef:
Zwerte schreef:

Beetje vreemde opmerking. Iedereen leeft in eigen huis hoe hij wilt. Om daar dergelijke conclusies uit te trekken gaat imo wat ver.
Zou je dit ook zeggen als je beste vriend ineens zou gaan roken, vraag ik mij dan af...

Als die zou gaan roken zou me dat niet boeien hoor. Wel als ie dat naast me doet, de rook in mn gezicht blaast en daar doodleuk mee door gaat als ik netjes vraag dat niet te doen. En dat zeg ik hier toch ook? Wel of niet roken zegt imo niks over je persoonlijkheid. Hoe je ermee om gaat als anderen aangeven daar last van te hebben echter wel.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:24

Als ik nog een sterkere uitspraak mag doen: als mijn vriendlief nu beslist om te beginnen roken, zet ik een punt achter de relatie ;)

Ik vind het inderdaad gewoon respectloos tot zelfs asociaal als je mensen hun gezondheid in gevaar brengt door jouw verslaving. Heb eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat niet-rokers met een rokende partner tot 20-30% verhoogde kans hebben op longkanker en 25-35% verhoogde kans op hartaanvallen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:28

Mijn kids hebben astma ( het is wel heel rustig sinds een poosje) en we roken al jaren niet meer binneshuis. Ook rookte ik niet in de auto.. inmiddels wel. :o
Dus ik weet dat mensen er last van kunnen hebben.
MAAR.... als je in een woning komt waar gerookt word, blijf je last houden als er even tijdelijk niet gerookt word. Jouw verzoek, haalt dus niets uit. (vaak) Ik zeg niet nooit, maar de rook en lucht blijft in de woning, net als dat je je hond even naar buiten zou doen voor een allergisch persoon. Persoonlijk vind ik dus niet dat je een ander in zijn eigen huis mag vragen dat niet te doen. Als je daar last van heb, kan je vragen en uitleggen waarom, de ander bij jou te komen en met jou mee te rijden zodat je geen eisen hoeft te stellen.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:30

Ik kan er ook niet zo goed tegen, verergerd mijn allergieën heel erg :o

Zowel mijn vader als broer roken. Bij mijn vader thuis kan ik ze moeilijk allebei verbieden om binnen te roken, dus dat doen ze gewoon. Bij mijn moeder thuis wordt absoluut niet binnen gerookt. Ik schop mijn broer gewoon naar buiten, ga daar maar zo nodig roken :')

In de auto wordt dus ook niet gerookt als ik er bij ben :D

Ik waardeer het ook altijd erg als ik ergens kom op verjaardagen en de mensen dan buiten gaan roken. Een aantal van mijn vrienden en ook familie doet dat standaard op verjaardagen.

Wel vind ik dat iemand zelf moet weten of er wel/niet gerookt wordt in huis, maar ook dan zal ik altijd even vragen of dat even buiten kan en desnoods ga ik even mee buiten staan, dat vind ik niet zo erg :)

Rook in een woning blijft wel degelijk hangen. Als ik bij mijn moeder thuis kom nadat ik een week bij mijn vader ben geweest stinkt álles naar rook. Ook spullen die boven hebben gestaan en niet beneden zijn geweest (terwijl de tussendeur beneden gewoon dicht is), op het moment zelf ruik ik het bijna niet, maar kom ik dan weer bij mams .. Brr vies :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:31

Gezien (mee) roken nog altijd schadelijk is, zou ik het op prijs stellen wanneer ze niet roken in mijn buurt. Wel zou ik het dan gewoon vriendelijk vragen en tot nu toe is dit geen probleem geweest. Maar daarentegen doe ik niet zo moeilijk en als ik een keer ergens kom waar het meerendeel rookt, tja dan heb ik maar een keer pech..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:37

billionache schreef:
Als ik nog een sterkere uitspraak mag doen: als mijn vriendlief nu beslist om te beginnen roken, zet ik een punt achter de relatie ;)

Ik vind het inderdaad gewoon respectloos tot zelfs asociaal als je mensen hun gezondheid in gevaar brengt door jouw verslaving. Heb eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat niet-rokers met een rokende partner tot 20-30% verhoogde kans hebben op longkanker en 25-35% verhoogde kans op hartaanvallen.

Meen je dat nou? dat je je relatie stopt als jou vriend nu zou gaan roken?
Als je dat echt meent,dan twijfel ik echt of je wel écht van hem houd?
Echte liefde kent immers geen grenzen. ;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:38

Als ik op visite ga zal ik het niet vragen.
Wel ben ik dan erg vlot weg.

Mijn man heeft gerookt. De afspraak was buiten of op de computerkamer.
Visite die wil roken, moet naar buiten.
Inmiddels rookt man al 7 jaar niet meer.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:41

Ik vind het heel kort door de bocht.. want ik weet niet of die persoon die zo geweldig gezond wil zijn/blijven, wel haar groente en fruit eet, wast. Of die persoon die fiets foon uitzet of in de woonkamer laat liggen ivb met de straling ed. Ze niet bij een electriciteitsmast woont.. niet nahja noem maar wat.. een borrel drinkt.. geen tefefoon bekijkt zonder leesbril.. of niet elke avond fijn 3 zielige vetgemeste koeien in dr mik steekt als zijnde droge worst. (uiteraard biologisch... ) Waarom zou je een ander zo moeten beperken?
Denk je nu echt dat ze vroeger klaagde als het vuurtje van de buurboer jou plaggehut in kwam walmen? Nee volgende X is het naar hun kant. En ja ik heb respect voor de mening/ wensen van een ander. Wij roken al 12 jaar buiten. Maar als onze houtkachel naar binnen komt ga ik wel uitgebreid een sjaggie roken binnen.. want dan valt t niet op hihi

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:41

Ik krijg het zelf erg benauwd als er gerookt wordt maar ik zeg het zelf niet heel snel want mensen vinden je al snel een zeur. Mijn stief-schoonmoeder weet het maar rookt gewoon volop als ik er ben. Blijf er daarom ook nooit lang en op verjaardagen al helemaal niet want dan ziet het hele huis blauw.

Ik waardeer het dus onwijs als rokers rekening houden met niet rokers +:)+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:42

Het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel wordt gerookt. Als roker is er toch geen bal aan om altijd maar buiten te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:44

Ik rook zelf niet. Maar mijn ouders wel. Maar die houden zeker weten rekening met mensen die er niet tegen kunnen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:45

kohtje schreef:
Het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel wordt gerookt. Als roker is er toch geen bal aan om altijd maar buiten te staan?

Vaak is het beregezellig daar waar de rokers samenklieken. ;)