Transgender kids hormonen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:45

saskiakefie schreef:
Onder de tien vind ik een beetje onzin want daarna kan je nog prima een hoop doen... Voordat ze de puberteit in gaan

Hoe bedoel je dit precies? Elk kind is anders. De ene is met 11 al volop in de puberteit, de ander pas met z'n 14e. Dus 'prima een hoop doen' zou ik niet onderschatten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:46

Wat volgens mij van belang is, is dat het kiezen voor geen puberteitsremmers en hormonen geen 'neutrale' keuze is, maar net zo goed een keuze met risico's en verstrekkende en permanente gevolgen, zowel psychisch als fysiek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:48

eefj33 schreef:
Dit dus. Hoe jonger je begint met hormonen slikken, hoe makkelijker het hele proces verloopt en hoe mooier het resultaat wordt. En als je van jongs af aan weet dat je in het verkeerde lichaam geboren bent, waarom dan niet? Als ik een kind krijg die op jonge leeftijd transgender blijkt te zijn, zou ik het zeker toestaan. Niemand wilt dat zijn kind ongelukkig wordt toch?

Ongelukkig of gelukkig zijn hangt van veel meer dingen af dan enkel je lijf. Onvoorwaardelijke acceptatie, zeker van ouders en familie doet een hoop. De rest van de omgeving is helaas niet zo tolerant, dat is zeker voor een kind funest. Isolatie is echter ook geen oplossing. Mensen en vooral kinderen zoveel zelfvertrouwen geven dat anders zijn van jezelf of anderen geen bedreiging is, is erg belangrijk, maar een meer decenniaplan dat economisch schadelijk is in het huidige model (gelukkige, zelfverzekerde mensen kopen al die onzin niet waar de giga winsten op zitten). Met die acceptatie heeft iedereen die anders is veel minder problemen met alle gevolgen die daar bij komen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:50

In de documentaire is ook een kind dat bij papa een jongen is (zoals geboren) en bij mama een meisje. Hij/zij wilde veranderen maar zei dat papa het niet aankomt dus doet hij/zij het zo.. heftig!

Chantal511

Re: Transgender kids hormonen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:52

Toevallig kreeg ik hier laatst ook een stuk over in een hoorcollege. We hebben toen ook een deel van de documentaire over Valentijn gekeken. Zij is nu model en heeft een paar jaar terug meegedaan aan Expeditie Robinson. Haar ouders hebben haar altijd gesteund in de keuze dat zij liever een meisje wilde zijn. Misschien kun je deze documentaire opzoeken en even kijken en kom je tot goede argumenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:54

tamary schreef:
eefj33 schreef:
Dit dus. Hoe jonger je begint met hormonen slikken, hoe makkelijker het hele proces verloopt en hoe mooier het resultaat wordt. En als je van jongs af aan weet dat je in het verkeerde lichaam geboren bent, waarom dan niet? Als ik een kind krijg die op jonge leeftijd transgender blijkt te zijn, zou ik het zeker toestaan. Niemand wilt dat zijn kind ongelukkig wordt toch?

Ongelukkig of gelukkig zijn hangt van veel meer dingen af dan enkel je lijf. Onvoorwaardelijke acceptatie, zeker van ouders en familie doet een hoop. De rest van de omgeving is helaas niet zo tolerant, dat is zeker voor een kind funest. Isolatie is echter ook geen oplossing. Mensen en vooral kinderen zoveel zelfvertrouwen geven dat anders zijn van jezelf of anderen geen bedreiging is, is erg belangrijk, maar een meer decenniaplan dat economisch schadelijk is in het huidige model (gelukkige, zelfverzekerde mensen kopen al die onzin niet waar de giga winsten op zitten). Met die acceptatie heeft iedereen die anders is veel minder problemen met alle gevolgen die daar bij komen.
Helemaal mee eens, maar hoe realiseerbaar is dat?
Hier tegenover woonde een man die graag in vrouwenkleren liep, werd door iedereen belachelijk gemaakt en heeft zelfmoord gepleegd.
Die ideale wereld waarin iedereen elkaar accepteert zoals hij of zij is, bestaat niet en gaat er ook niet komen.
En fysiek speelt ook wel een belangrijke rol.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:02

Als het echt heel duidelijk is dan zou ik zeggen, hoe vroeger hoe beter. Pubers zijn vaak van zichzelf al zo enorm onzeker.. als je dan ook nog in een verkeerd lichaam zit lijkt me dat helemaal vreselijk. Een neefje van me had als klein kind ooit een vriendje die enorm meisjes-achtig was.. Ze hadden ooit een ridder-feestje, en dat jongetje wilde koste wat kost in een prinsessenjurk ipv in een ridderkostuum :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:04

Ik denk dat als een -10 jarige zich bewust is van het feit dat hij/zij transgender is, dat die ook prima kan beslissen op hij/zij met de hormonenkuur kan beginnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:06

Maar onder de 12 is dit van toepassing:
Voor een onderzoek of behandeling van een kind jonger dan 12 jaar is toestemming van de ouders/voogden vereist. Het kind hoeft zelf geen toestemming te geven, maar heeft wel recht op informatie. De hulpverlener moet de inhoud van de informatie en de wijze waarop hij deze geeft, afstemmen op het bevattingsvermogen van het kind.

Dat is natuurlijk niet voor niets: een kind van 8 wil bv geen injectie omdat het zeer doet en lastiger te bevatten dat het in dat geval echt nodig is. Oorzaak -> gevolg is prik -> au. Ipv prik -> ik heb nu minder kans op bv de griep. Dus mag je als ouder doorzetten, ook al zegt kind nee. In hoeverre is een kind van 10 echt in staat om dusdanig de gevolgen in te zien van een dergelijke behandeling op langer termijn ipv 'als ik hormonen krijg, krijg ik geen borsten'. En ik moet voor mijn kind beslissen... Die verantwoordelijkheid wil ik niet voor zo'n jong kind nemen op dat vlak. Het is geen oorbel die je er zo weer even uit kan halen immers... Dus even terug draaien kan niet.
(Vraag een kind van 10 wat ie wil doen later en ik vermoed maar zo dat ie dan geen rekening houdt met bv haalbaarheid, baankansen etc. Want zo ver nadenken hoeft ook nog niet, maar het brein heeft simpelweg ook beperkingen. Een 15 jarige kan daar al veel beter over nadenken)

12-15 is een dubbele toestemming nodig, dus zowel kind als ouders/voogden. Daar sta ik dus meer voor open. Op leeftijd kunnen ze ook verder kijken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-05-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:08

Ik vind onder de 10 zelfs nog wel een beetje jong, zou zelf eigenlijk de leeftijd opschorten naar 16. Natuurlijk is het voor veel kinderen heel rot om in het verkeerde lichaam geboren te worden, en dat kan ik me ook super goed voorstellen. Maar aan de andere kant weet je nooit hoe en jong kind zich gaat ontwikkelen. Die hormonen zijn gewoon echt ontzettend schadelijk.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:11

Maar tussen de 12 en de 15 is voor de meesten de puberteit al begonnen. Denk aan de baard in de keel, borsten etc. Dan krijg je op latere leeftijd dat er operaties nodig zijn om bijv borsten te verwijderen.

Je gaat door de puberteit in een lichaam dat je niet prettig vind. In de puberteit is iedereen zo onzeker als de pest, laat staan in een 'verkeerd' lichaam!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:14

Emmaa_ schreef:
Ik vind onder de 10 zelfs nog wel een beetje jong, zou zelf eigenlijk de leeftijd opschorten naar 16. Natuurlijk is het voor veel kinderen heel rot om in het verkeerde lichaam geboren te worden, en dat kan ik me ook super goed voorstellen. Maar aan de andere kant weet je nooit hoe en jong kind zich gaat ontwikkelen. Die hormonen zijn gewoon echt ontzettend schadelijk.

Lastig. Vaak hebben kinderen dan al borsten of baard in de keel, wat de transitie een stuk lastiger maakt (fysiek en mentaal) Ik denk eerlijk gezegd juist dat wij ons er 'niks' van kunnen voorstellen. Ik denk dat het lastiger is en dat het dieper gaat dan men denkt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:15

Klopt, maar pubertijdsremmers/groeiremmers hebben op latere leeftijd zo ontzettend veel nadelige effecten.. Toevallig de docu van Louis Theroux gezien erover?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:16

Emmaa_ schreef:
Klopt, maar pubertijdsremmers/groeiremmers hebben op latere leeftijd zo ontzettend veel nadelige effecten.. Toevallig de docu van Louis Theroux gezien erover?

Ja die docu was het! Persoonlijk weet ik niks over die negatieve effecten. Kun je een paar voorbeelden geven? Ik ga zelf ook even googlen. Het is alleen de vraag of die nadelige effecten afwegen tegen de positieve.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:17

Dat is de docu waar ik het in de openingspost over had (en nu net afgezien heb) :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:17

Waarom niet? Als ik van mijn oom, die homo is, begrepen heb dat hij al vanaf de peut/kleuter leeftijd wist dat hij op jongens viel, dan lijkt me dit goed vergelijkbaar met transgender kinderen. Waarom zou je een kind dan een transformatie naar het gewenste geslacht onthouden?

Die hormonen zijn niet goed op welke leeftijd dan ook. Daarbij vind ik 'je weet nooit hoe een jong kind zich gaat ontwikkelen' een rare opmerking. Het is voor deze mensen, voor hun transformatie een gigantische lijdensweg omdat ze zich vreemd voelen in hun lichaam. Daar kun je geen leeftijd aan binden en die gaan echt niet opeens 'van mening veranderen'...

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:18

Interessant!
Ik ben transgender. Van vrouw naar man. Ook ik weet dit al sinds ik me kan herinneren.
Toch vind ik de leeftijd voor de 10 jaar erg jong om al met remmers te beginnen.
Er zijn namelijk ook kinderen die door andere oorzaken denken dat ze transgender zijn, en hier in de pubertijd achterkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:20

Britt_Sisi schreef:
Maar tussen de 12 en de 15 is voor de meesten de puberteit al begonnen. Denk aan de baard in de keel, borsten etc. Dan krijg je op latere leeftijd dat er operaties nodig zijn om bijv borsten te verwijderen.

Je gaat door de puberteit in een lichaam dat je niet prettig vind. In de puberteit is iedereen zo onzeker als de pest, laat staan in een 'verkeerd' lichaam!

Klopt, maar ik moet er als ouder voor tekenen en dat vind ik te jong omdat het niet zomaar iets is. Hormonen zijn niet heel vriendelijk wat dat betreft en ik wil weten dat het op langer termijn geen schadelijke effecten heeft. Want ongezond worden doordat er te vroeg hormonen is gestart, zie ik ook niet zitten.
Ik wil mijn kind dolgelukkig zien en stort mij met liefde op alle therapieën en ondersteuningen en groepen voor ouders. Maar ik teken niet om mijn kind al met 10 jaar voorgoed te laten veranderen. Mentaal zie ik liever ook wat meer rijping voordat een kind die keuze kan maken. Dus ik zal mijn toestemming niet geven en kijk over 2 jaar wel weer als kind ook daadwerkelijk wat in te brengen heeft qua toestemming.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:21

@patoucha wat zou jij dan als leeftijdsgrens zeggen? en hoe oud was je zelf toen je deze beslissing genomen hebt?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:22

vuurneon schreef:
Britt_Sisi schreef:

Klopt, maar ik moet er als ouder voor tekenen en dat vind ik te jong omdat het niet zomaar iets is. Hormonen zijn niet heel vriendelijk wat dat betreft en ik wil weten dat het op langer termijn geen schadelijke effecten heeft. Want ongezond worden doordat er te vroeg hormonen is gestart, zie ik ook niet zitten.
Ik wil mijn kind dolgelukkig zien en stort mij met liefde op alle therapieën en ondersteuningen en groepen voor ouders. Maar ik teken niet om mijn kind al met 10 jaar voorgoed te laten veranderen. Mentaal zie ik liever ook wat meer rijping voordat een kind die keuze kan maken. Dus ik zal mijn toestemming niet geven en kijk over 2 jaar wel weer als kind ook daadwerkelijk wat in te brengen heeft qua toestemming.

Heel duidelijk! bedankt voor je mening!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:22

vuurneon schreef:
In hoeverre is een kind van 10 echt in staat om dusdanig de gevolgen in te zien van een dergelijke behandeling op langer termijn ipv 'als ik hormonen krijg, krijg ik geen borsten'. En ik moet voor mijn kind beslissen... Die verantwoordelijkheid wil ik niet voor zo'n jong kind nemen op dat vlak. Het is geen oorbel die je er zo weer even uit kan halen immers... Dus even terug draaien kan niet.
(Vraag een kind van 10 wat ie wil doen later en ik vermoed maar zo dat ie dan geen rekening houdt met bv haalbaarheid, baankansen etc. Want zo ver nadenken hoeft ook nog niet, maar het brein heeft simpelweg ook beperkingen. Een 15 jarige kan daar al veel beter over nadenken).

Ik ga hier in mee.

Het is als leek/buitenstaander natuurlijk moeilijk te vatten. Maar jonger dan 10 lijkt mij te jong om al zo'n ingrijpende beslissing te kunnen maken. Het is zo'n drastische beslissing met zo'n verregaande gevolgen. Ik geloof niet dat kinderen van die leeftijd de lange termijn effecten zo goed kunnen vatten als een volwassene.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:26

vuurneon schreef:
Dat is natuurlijk niet voor niets: een kind van 8 wil bv geen injectie omdat het zeer doet en lastiger te bevatten dat het in dat geval echt nodig is. Oorzaak -> gevolg is prik -> au. Ipv prik -> ik heb nu minder kans op bv de griep. Dus mag je als ouder doorzetten, ook al zegt kind nee.

Dat mag ja, maar tegelijkertijd zal iedere ouder met een kind dat langdurig ziek en geen verstandelijke / psychische beperking heeft bevestigen dat je kinderen veel krediet moet geven: dat kinderen heel veel kunnen begrijpen over wat er moet gebeuren, en dat het ook veel beter gaat als dit niet zonder meer wordt opgelegd maar het kind de mogelijkheid heeft om uit vrije wil en begrip in te stemmen met wat er gebeurt.

En omgekeerd - het lijkt me ook de taak van de ouders om goed te begrijpen hoe een kind ergens tegenover staat. Dat je dus wel probeert echt in zijn/haar belang te handelen, en kijkt wat ze nodig hebben.

Dat de ouders formeel de beslissing nemen, betekent dan dus niet automatisch dat de ouders dus tegen hormonen moeten kiezen. Ze kunnen ook een geinformeerde beslissing voor hormenen nemen. Want nogmaals, de keuze voor geen hormonen is geen neutrale keuze, geen veilige optie, het is net zo goed een keuze met permanente gevolgen en risico's.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:26

Ik ben nu net pas in transitie gegaan.
Maar als ik terug kijk, dan zou ik ook zeggen tussen de 12 en 15 jaar
Nog wel voor de tijd van uitgaan en dergelijke, omdat dan vervelende situaties kunnen ontstaan.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:32