Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoe_97 schreef:Wat ik mis in dit soort claims, zijn harde cijfers die de claims ondersteunen. Refererend aan het artikel van Tempo Team: hoe weet 31% van de vrouwen dat zij minder betaald krijgen dan mannen? En waardoor wordt dit veroorzaakt; krijgen de mannen automatisch meer loon of zijn zij gewoon dusdanig assertief dat ze om loonsverhoging vrágen? Idem met managementposities: feit is dat er nou eenmaal relatief weinig managementposities zijn en als er 20 mannen en 1 vrouw solliciteren op zo'n positie, is de kans nou eenmaal groter dat een man die positie krijgt simpelweg omdat er meer op solliciteren. Maar voor die ene man die die functie wel krijgt, zijn er dus ook 19 die de functie niet krijgen. Er zijn nog zoveel randvoorwaarden en -verschijnselen dat je in mijn ogen niet zonder meer kunt stellen dat een vrouw tegen een "glazen plafond" aan loopt vanwege haar geslacht.leuk deze pagina! ik ben voor school ook met een feministisch getinte opdracht bezig. We moesten een pagina maken voor een sociaal probleem maken. Ik heb er eentje gemaakt over weg met het glazen plafond waar vrouwen toch nog vaak tegenaan lopen! https://www.facebook.com/pages/Weg-met- ... 1153797330 (zou fijn zijn al jullie met dezelfde mening deze willen liken, punten wordt gegeven op het aantal like dat we kregen --' )
guusje_h schreef:Tot je naast mensen zit die zichzelf presenteren als feministe, maar niets anders doen dan mannen de grond in trappen en positieve discriminatie eisen of stellen dat (bijna) alle mannen mening x of y zijn toegedaan. Ik ben ook voor gelijke behandeling, gelijke kansen en weet-ik-het-wat, maar ik ben ook opgevoed met het idee dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen succes en dat ik daarvoor hard moet werken. Wat mij opvalt is dat een hoop vrouwen die roepen dat vrouwen achtergesteld worden, vooral redeneren vanuit hun beleving, waarbij er lang niet altijd sprake is van ervaring met het "probleem". Daarnaast vind ik dat er ook een hoop spijkers op laagwater gezocht worden. In het artikel dat ik hierboven aanhaal staat bijvoorbeeld de zin "2/3de van de vrouwen, tegenover de helft van de mannen, erkent dat vrouwen een andere kijk hebben op werk." Zoals het er nu staat, wordt de opvatting van de mannen enigszins negatief neergezet. Daarentegen zou het feit dat mannen niet vinden dat vrouwen een andere kijk hebben op het werk, ook kunnen betekenen dat ze vrouwen net zo competent vinden en dus geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen. Waarom dan meteen het negatieve zoeken in deze opvatting? Waarom willen vrouwen zoveel bevestiging dat ze "anders" (i.e. beter) zijn, maar ondertussen strijden voor gelijkheid (i.e. positieve discriminatie)?Ik meld meIk vind het altijd heel erg hinderlijk als mensen (en dan vooral mannen) denken dat feministen mannen haten of zo iets... Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is het juist dat we 'gelijkheid' willen.
_Summerly_ schreef:Zoe_97 schreef:Wat ik mis in dit soort claims, zijn harde cijfers die de claims ondersteunen. Refererend aan het artikel van Tempo Team: hoe weet 31% van de vrouwen dat zij minder betaald krijgen dan mannen? En waardoor wordt dit veroorzaakt; krijgen de mannen automatisch meer loon of zijn zij gewoon dusdanig assertief dat ze om loonsverhoging vrágen? Idem met managementposities: feit is dat er nou eenmaal relatief weinig managementposities zijn en als er 20 mannen en 1 vrouw solliciteren op zo'n positie, is de kans nou eenmaal groter dat een man die positie krijgt simpelweg omdat er meer op solliciteren. Maar voor die ene man die die functie wel krijgt, zijn er dus ook 19 die de functie niet krijgen. Er zijn nog zoveel randvoorwaarden en -verschijnselen dat je in mijn ogen niet zonder meer kunt stellen dat een vrouw tegen een "glazen plafond" aan loopt vanwege haar geslacht.leuk deze pagina! ik ben voor school ook met een feministisch getinte opdracht bezig. We moesten een pagina maken voor een sociaal probleem maken. Ik heb er eentje gemaakt over weg met het glazen plafond waar vrouwen toch nog vaak tegenaan lopen! https://www.facebook.com/pages/Weg-met- ... 1153797330 (zou fijn zijn al jullie met dezelfde mening deze willen liken, punten wordt gegeven op het aantal like dat we kregen --' )
Zoe_97 schreef:Snap ik, het zijn ook meer algemene vragen dan vragen specifiek aan jou gericht. Het artikel op jouw pagina was gewoon een mooi aanknopingspunt.Die artikelen zijn gewoon linkjes naar artikelen die met ons onderwerp te maken hebben., Zelf hebben we hier geen onderzoek naar gedaan (mijn onderzoek van dit jaar ging over bijzonder onderwijs voor mindervalide kleuters), dus ik kan inderdaad niet veel meer over die cijfers of bewijzen zeggen.
UhNee schreef:Leuk! Zelfs heel veel vrouwen zijn anti-feniminst. Hun recht natuurlijk, snap het alleen nooit zo goed!
@Finliox, heel begrijpelijk! Tegen het labeltje word vaak negatief aangekeken
@Authentic: ja, dat zie ik ook wel vaak. Dat geeft het allemaal een naar tintje. Ik ben zelf niet super hardcore. Ik laat mijn okselhaar niet staanLonenkloof in Nederland word inderdaad steeds minder. Hoe het zit in andere landen weet ik niet precies.
Heike schreef:Man en vrouw gelijk? Gelukkig niet. Ik ben iemand die de verschillen juist enorm waardeer. En een ieder heeft zijn eigen kracht. Ik denk dat we dat juist in elkaar moeten waarderen en respecteren.
Xjewillemijn schreef:Maar waarom zou je de culturen van andere werelddelen op Nederland projecteren? Ik ben niet anders gewend dan dat ik hetzelfde behandeld word, bewustwording van de situatie in samenlevingen die nog sterk patriarchaal zijn of waar er vaak nog sprake is van een "traditionele" rolverdeling maakt niet dat ik daar meer op let of dat ik sneller mijn mond open trek op het moment dat ik voor mijn gevoel benadeeld word. En vergeet niet dat in een hoop culturen de vrouw achter de schermen nog behoorlijk wat te zeggen heeft.ik weet niet of dit echt onder feminisme valt;
ik heb de afgelopen 2 jaar op een jongensschool gezeten en was het enigste meisje in mijn klas, heb
daar wel moeten leren om een stuk harder te worden, en mijn grenzen duidelijk te maken; de jongens
hadden zo'n leuk ''spelletje'' bedacht van hoe ik zou reageren als ze aan mijn borsten of kont zouden
gaan zitten. Heb hier wel meteen een klacht over ingediend bij de schoolleiding maar volgensmij is er
nooit iets aan gedaan.
hierna heb ik veel op internet gelezen over de verschillen tussen mannen en vrouwen, hier in nederland
valt het nog wel mee maar als je naar armere gebieden kijkt zoals azie, afrika en het midden oosten
schrok ik hier van.
sindsdien probeer ik er voor te zorgen om (zoveel mogelijk) gelijk behandeld te worden, dus je zou
kunnen zeggen dat ik een feminist ben
Heike schreef:Ik lees hier over verkrachtingen en over ongewenste intimiteiten. Maar dat heeft niets met feminisme te maken of over de verschillen tussen man en vrouw te maken. Dat is gewoon misdadig en mag niet gebeuren.
Palmera schreef:Dit betekend dat het mannenlichaam zwaarder en sterker gebouwd is om te werken om 365 kinderen te onderhouden.
Shadow0 schreef:(Maar het punt is dat het er in het dagelijks leven zo weinig situaties zijn dat de anatomische verschillen belangrijk zijn. Ik ga maar met weinig mensen naar bed, ik baar niet regelmatig een kind, dus welk nut heeft het om ieder mens meteen te labelen als man of vrouw. Uiteindelijk is het meestal veel belangrijker in welke functie / relatie ik ze tegenkom (collega, verkoper, buur etc) en hoe iemand als individu is dan de typering man of vrouw.)
Finliox schreef:Ik ben voor gelijkheid tussen man en vrouw, gelijke rechten etc. Maar toch noem ik mezelf geen feminist, ik vind die term gewoon niet prettig. 'Tis gewoon een labeltje en daar hebben we er al zo veel van.
quadripes schreef:maar in de jaren '70 was een vrouw nog handelingsonbekwaam: als ze geld van de gezinsrekening wilde halen, moest ze een briefje met handtekening van haar man mee naar de bank nemen!
geen wonder dat die vrouwen zich toen extremistisch hebben opgesteld. dat was gewoon nodig.
het is erg dat hedendaagse vrouwen 'feminist' als scheldwoord zien en praten over dat het zo vanzelfsprekend is allemaal. als je niet oppast, verandert het weer net zo snel.
RaafSmits schreef:Natuurlijk is er een verschil tussen man en vrouw.........maar dat heeft volgens mij ook niets met feminisme te maken.
Ook niet dat een man beter is in bepaalde dingen en omgekeerd.
Natuurlijk kunnen mannen vaak meer kilo's schouwen als een vrouw.......maar dat is voor mij geen feminisme.
Dat is gewoon de taken op de beste manier verdelen.