Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:18

leuk deze pagina! ik ben voor school ook met een feministisch getinte opdracht bezig. We moesten een pagina maken voor een sociaal probleem maken. Ik heb er eentje gemaakt over weg met het glazen plafond waar vrouwen toch nog vaak tegenaan lopen! https://www.facebook.com/pages/Weg-met- ... 1153797330 (zou fijn zijn al jullie met dezelfde mening deze willen liken, punten wordt gegeven op het aantal like dat we kregen --' )

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:51

Zoe_97 schreef:
leuk deze pagina! ik ben voor school ook met een feministisch getinte opdracht bezig. We moesten een pagina maken voor een sociaal probleem maken. Ik heb er eentje gemaakt over weg met het glazen plafond waar vrouwen toch nog vaak tegenaan lopen! https://www.facebook.com/pages/Weg-met- ... 1153797330 (zou fijn zijn al jullie met dezelfde mening deze willen liken, punten wordt gegeven op het aantal like dat we kregen --' )
Wat ik mis in dit soort claims, zijn harde cijfers die de claims ondersteunen. Refererend aan het artikel van Tempo Team: hoe weet 31% van de vrouwen dat zij minder betaald krijgen dan mannen? En waardoor wordt dit veroorzaakt; krijgen de mannen automatisch meer loon of zijn zij gewoon dusdanig assertief dat ze om loonsverhoging vrágen? Idem met managementposities: feit is dat er nou eenmaal relatief weinig managementposities zijn en als er 20 mannen en 1 vrouw solliciteren op zo'n positie, is de kans nou eenmaal groter dat een man die positie krijgt simpelweg omdat er meer op solliciteren. Maar voor die ene man die die functie wel krijgt, zijn er dus ook 19 die de functie niet krijgen. Er zijn nog zoveel randvoorwaarden en -verschijnselen dat je in mijn ogen niet zonder meer kunt stellen dat een vrouw tegen een "glazen plafond" aan loopt vanwege haar geslacht.

guusje_h schreef:
Ik meld me :wave: Ik vind het altijd heel erg hinderlijk als mensen (en dan vooral mannen) denken dat feministen mannen haten of zo iets... Correct me if i'm wrong, maar volgens mij is het juist dat we 'gelijkheid' willen.
Tot je naast mensen zit die zichzelf presenteren als feministe, maar niets anders doen dan mannen de grond in trappen en positieve discriminatie eisen of stellen dat (bijna) alle mannen mening x of y zijn toegedaan. Ik ben ook voor gelijke behandeling, gelijke kansen en weet-ik-het-wat, maar ik ben ook opgevoed met het idee dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen succes en dat ik daarvoor hard moet werken. Wat mij opvalt is dat een hoop vrouwen die roepen dat vrouwen achtergesteld worden, vooral redeneren vanuit hun beleving, waarbij er lang niet altijd sprake is van ervaring met het "probleem". Daarnaast vind ik dat er ook een hoop spijkers op laagwater gezocht worden. In het artikel dat ik hierboven aanhaal staat bijvoorbeeld de zin "2/3de van de vrouwen, tegenover de helft van de mannen, erkent dat vrouwen een andere kijk hebben op werk." Zoals het er nu staat, wordt de opvatting van de mannen enigszins negatief neergezet. Daarentegen zou het feit dat mannen niet vinden dat vrouwen een andere kijk hebben op het werk, ook kunnen betekenen dat ze vrouwen net zo competent vinden en dus geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen. Waarom dan meteen het negatieve zoeken in deze opvatting? Waarom willen vrouwen zoveel bevestiging dat ze "anders" (i.e. beter) zijn, maar ondertussen strijden voor gelijkheid (i.e. positieve discriminatie)?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:07

_Summerly_ schreef:
Zoe_97 schreef:
Wat ik mis in dit soort claims, zijn harde cijfers die de claims ondersteunen. Refererend aan het artikel van Tempo Team: hoe weet 31% van de vrouwen dat zij minder betaald krijgen dan mannen? En waardoor wordt dit veroorzaakt; krijgen de mannen automatisch meer loon of zijn zij gewoon dusdanig assertief dat ze om loonsverhoging vrágen? Idem met managementposities: feit is dat er nou eenmaal relatief weinig managementposities zijn en als er 20 mannen en 1 vrouw solliciteren op zo'n positie, is de kans nou eenmaal groter dat een man die positie krijgt simpelweg omdat er meer op solliciteren. Maar voor die ene man die die functie wel krijgt, zijn er dus ook 19 die de functie niet krijgen. Er zijn nog zoveel randvoorwaarden en -verschijnselen dat je in mijn ogen niet zonder meer kunt stellen dat een vrouw tegen een "glazen plafond" aan loopt vanwege haar geslacht.

Die artikelen zijn gewoon linkjes naar artikelen die met ons onderwerp te maken hebben., Zelf hebben we hier geen onderzoek naar gedaan (mijn onderzoek van dit jaar ging over bijzonder onderwijs voor mindervalide kleuters), dus ik kan inderdaad niet veel meer over die cijfers of bewijzen zeggen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:10

Zoe_97 schreef:
Die artikelen zijn gewoon linkjes naar artikelen die met ons onderwerp te maken hebben., Zelf hebben we hier geen onderzoek naar gedaan (mijn onderzoek van dit jaar ging over bijzonder onderwijs voor mindervalide kleuters), dus ik kan inderdaad niet veel meer over die cijfers of bewijzen zeggen.
Snap ik, het zijn ook meer algemene vragen dan vragen specifiek aan jou gericht. Het artikel op jouw pagina was gewoon een mooi aanknopingspunt. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:18

UhNee schreef:
Leuk! Zelfs heel veel vrouwen zijn anti-feniminst. Hun recht natuurlijk, snap het alleen nooit zo goed!
@Finliox, heel begrijpelijk! Tegen het labeltje word vaak negatief aangekeken

@Authentic: ja, dat zie ik ook wel vaak. Dat geeft het allemaal een naar tintje. Ik ben zelf niet super hardcore. Ik laat mijn okselhaar niet staan :') Lonenkloof in Nederland word inderdaad steeds minder. Hoe het zit in andere landen weet ik niet precies.

_/-\o_ Nou heb je mij om in ieder geval, met de opmerking; Ik ben zelf niet super hardcore. Ik laat mijn okselhaar niet staan, hahahaha Geniaal!

Maar goed, ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn (niet geschoren) nekharen vandaag ook weer flink overeind stonden , toen ik het nieuwstopic las over die verkrachting / aanranding van die rij instructeur op zijn minderjarige leerlinge. Ik ben geen feministe, want ook al doe ik alles zelf (ook mijn spreekwoordelijke ballen in mijn broek krabben), zou ik mij een vent van tijd tot tijd goed laten welgevallen, denk ik, maar ik schaamde mij serieus voor mijn eigen geslacht, toen ik in dat topic de reacties las van sommige Boktdames... 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:26

Heike schreef:
Man en vrouw gelijk? Gelukkig niet. Ik ben iemand die de verschillen juist enorm waardeer. En een ieder heeft zijn eigen kracht. Ik denk dat we dat juist in elkaar moeten waarderen en respecteren.

Dit inderdaad. Man en vrouw zijn niet gelijk, en daar ben ik blij om! Ik ben zeker voor gelijkwaardigheid, maar niet voor gelijkheid :)

Interessant artikel wat wel bij dit topic aansluit --> https://decorrespondent.nl/2213/De-dag- ... 5-1c52472d

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:18

Natuurlijk is er een verschil tussen man en vrouw.........maar dat heeft volgens mij ook niets met feminisme te maken.
Ook niet dat een man beter is in bepaalde dingen en omgekeerd.
Natuurlijk kunnen mannen vaak meer kilo's schouwen als een vrouw.......maar dat is voor mij geen feminisme.
Dat is gewoon de taken op de beste manier verdelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:25

Ik zie het verschil tussen 'man' en 'vrouw' niet zo... de verschillen tussen individuen zijn veel groter. Dus ik weet nog niet zo wat ik me er bij moet voorstellen of wat ik daarmee kan.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:34

ik weet niet of dit echt onder feminisme valt;

ik heb de afgelopen 2 jaar op een jongensschool gezeten en was het enigste meisje in mijn klas, heb
daar wel moeten leren om een stuk harder te worden, en mijn grenzen duidelijk te maken; de jongens
hadden zo'n leuk ''spelletje'' bedacht van hoe ik zou reageren als ze aan mijn borsten of kont zouden
gaan zitten. Heb hier wel meteen een klacht over ingediend bij de schoolleiding maar volgensmij is er
nooit iets aan gedaan.

hierna heb ik veel op internet gelezen over de verschillen tussen mannen en vrouwen, hier in nederland
valt het nog wel mee maar als je naar armere gebieden kijkt zoals azie, afrika en het midden oosten
schrok ik hier van.

sindsdien probeer ik er voor te zorgen om (zoveel mogelijk) gelijk behandeld te worden, dus je zou
kunnen zeggen dat ik een feminist ben

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:40

Ik lees hier over verkrachtingen en over ongewenste intimiteiten. Maar dat heeft niets met feminisme te maken of over de verschillen tussen man en vrouw te maken. Dat is gewoon misdadig en mag niet gebeuren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:42

Heike schreef:
Ik lees hier over verkrachtingen en over ongewenste intimiteiten. Maar dat heeft niets met feminisme te maken of over de verschillen tussen man en vrouw te maken. Dat is gewoon misdadig en mag niet gebeuren.
Amen.

Helaas zien de meeste vrouwen dit anders :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:45

Er zijn nou eenmaal anatomische verschillen tussen mannen en vrouwen. Dit heeft niets met beter, slimmer of sterker te maken. Maar gewoon met natuurlijke logica.

Dit betekend dus dat de vrouw een kind baart en de man nooit. Dit betekend dat een man desnoods 365 kinderen per jaar kan verwekken en een vrouw er slechts 1 kan krijgen. Dit betekend dat het mannenlichaam zwaarder en sterker gebouwd is om te werken om 365 kinderen te onderhouden.

Tegenwoordig leven we in een tijd dat dergelijke dingen niet echt meer aan de orde zijn. De vrouw mag zichzelf onderhouden als zij dat wil. Niets mis mee. Zij mag ook haar eigen huis verbouwen. Seksueel getinte opmerkingen mogen ook door een vrouw gemaakt worden. Dus eigenlijk snap ik feministes in europa niet zo. :)

Wel vraag ik me altijd af waar ze zijn als er gescheiden word. Dan is de man altijd goed genoeg om de vrouw te moeten onderhouden. ;)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:53

Xjewillemijn schreef:
ik weet niet of dit echt onder feminisme valt;

ik heb de afgelopen 2 jaar op een jongensschool gezeten en was het enigste meisje in mijn klas, heb
daar wel moeten leren om een stuk harder te worden, en mijn grenzen duidelijk te maken; de jongens
hadden zo'n leuk ''spelletje'' bedacht van hoe ik zou reageren als ze aan mijn borsten of kont zouden
gaan zitten. Heb hier wel meteen een klacht over ingediend bij de schoolleiding maar volgensmij is er
nooit iets aan gedaan.

hierna heb ik veel op internet gelezen over de verschillen tussen mannen en vrouwen, hier in nederland
valt het nog wel mee maar als je naar armere gebieden kijkt zoals azie, afrika en het midden oosten
schrok ik hier van.

sindsdien probeer ik er voor te zorgen om (zoveel mogelijk) gelijk behandeld te worden, dus je zou
kunnen zeggen dat ik een feminist ben
Maar waarom zou je de culturen van andere werelddelen op Nederland projecteren? Ik ben niet anders gewend dan dat ik hetzelfde behandeld word, bewustwording van de situatie in samenlevingen die nog sterk patriarchaal zijn of waar er vaak nog sprake is van een "traditionele" rolverdeling maakt niet dat ik daar meer op let of dat ik sneller mijn mond open trek op het moment dat ik voor mijn gevoel benadeeld word. En vergeet niet dat in een hoop culturen de vrouw achter de schermen nog behoorlijk wat te zeggen heeft. := Wij horen hier alleen maar de verhalen van onderdrukking, verkrachting - wat imo inderdaad ook niets te maken heeft met feminisme - etc. terwijl het feit dat vrouwen niet buiten de deur (mogen) werken niet altijd voortkomt uit een idee dat de vrouw "minder" is dan de man. Dan kunnen wij hier in het Westen wel vinden dat vrouwen ook buiten de deur moeten werken, maar dergelijke culturele veranderingen moeten imo van binnenuit komen, niet worden opgelegd door 'de blanke Westerling'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:55

Heike schreef:

Ik doelde daar mee meer op de "voor oorlogse" meningen van juist de dames hier over. Dat het dus juist de dames zijn die nog harder roepen dat de man stoer is en de vrouw een prutsmuts als er sex in het spel is. Ik begrijp dat niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:57

Palmera schreef:
Dit betekend dat het mannenlichaam zwaarder en sterker gebouwd is om te werken om 365 kinderen te onderhouden.

Nou nee, volgens mij niet, volgens mij is dat juist vooral omdat mannen makkelijker inwisselbaar zijn, waardoor ze enerzijds verstrikt raken in een 'wapen'wedloop met onnodig vertoon (dat zie je wel vaker bij de mannetjes van een diersoort) en anderzijds dat ze meer risico kunnen lopen omdat ze niet zo belangrijk waren.

Ik denk zelfs nog steeds dat dat een van de reden is dat vrouwen meer doorlopende klachten hebben, terwijl mannen meer accute klachten hebben (en dan mogelijk wel eerder dood neervallen wegens een hartaanval bv.) Want voor de zorg van de kinderen is juist de vrouw belangrijker, dus die moet doorgaan.

Wat weer een hele andere dynamiek aan 'sterkere' geslacht.

(Maar het punt is dat het er in het dagelijks leven zo weinig situaties zijn dat de anatomische verschillen belangrijk zijn. Ik ga maar met weinig mensen naar bed, ik baar niet regelmatig een kind, dus welk nut heeft het om ieder mens meteen te labelen als man of vrouw. Uiteindelijk is het meestal veel belangrijker in welke functie / relatie ik ze tegenkom (collega, verkoper, buur etc) en hoe iemand als individu is dan de typering man of vrouw.)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:04

Shadow0 schreef:
(Maar het punt is dat het er in het dagelijks leven zo weinig situaties zijn dat de anatomische verschillen belangrijk zijn. Ik ga maar met weinig mensen naar bed, ik baar niet regelmatig een kind, dus welk nut heeft het om ieder mens meteen te labelen als man of vrouw. Uiteindelijk is het meestal veel belangrijker in welke functie / relatie ik ze tegenkom (collega, verkoper, buur etc) en hoe iemand als individu is dan de typering man of vrouw.)

Dat is natuurlijk weer iets heel anders. Een gezellig persoon kan zowel manlijk als vrouwlijk zijn. Een goede verkoper, aardige buur of arts ook. Juist daarom snap ik hier in europa waar de kansen voor iedereen toch wel ongeveer gelijk liggen de feministes niet zo.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:17

Ook voor mij heeft het woord "feminisme" een verouderde en nare bijklank. Dat neemt niet weg dat ik regelmatig nadenk over de positie van de vrouw in onze wereld. Misschien omdat ik dochters heb en me soms best zorgen maak over hun toekomst.

Want of je je nu wel of niet in het feminisme kan vinden, feit is dat vrouwen (en kinderen) toch vaak benadeeld zijn.

Dat mannen en vrouwen verschillend zijn, kan niemand ontkennen. Ik ben er dan ook absoluut geen voorstander van om mannen en vrouwen gelijk te stellen. Ik pleit er wél voor om mannen en vrouwen gelijkwaardig te behandelen. Dus: met respect voor de sterktes en zwaktes en eigenheden voor elk van hen. En daar schort het volgens mij toch wel vaak aan.

By the way: we hebben het hier in westeuropa zonder twijfel als vrouw best goed. Toch blijf ik met angsten zitten. Want of we het willen of niet, westeuropa gaat er steeds gekleurder uit zien. En al de culturele rijkdom die dit met zich mee brengt, brengt helaas ook anderen opvattingen over de positie van de vrouw in de maatschappij met zich mee. Misschien is feminisme ouderwets, maar als je het mij vraagt zou het best eens kunnen dat we onze feministische strijdbaarheid over niet al te lange tijd weer bitter nodig gaan hebben.

Edit: typo's

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:25

men kan zo redeneren tegenwoordig dankzij de feministes.

dat het nu voor man en vrouw vanzelfsprekend is, dat men gelijkwaardig is, zorgt ervoor, dat de huidige generaties het oorspronkelijke doel van de beweging niet meer begrijpen en het feminisme pur sang dus wellicht overbodig geworden is.

maar in de jaren '70 was een vrouw nog handelingsonbekwaam: als ze geld van de gezinsrekening wilde halen, moest ze een briefje met handtekening van haar man mee naar de bank nemen!

geen wonder dat die vrouwen zich toen extremistisch hebben opgesteld. dat was gewoon nodig.

het is erg dat hedendaagse vrouwen 'feminist' als scheldwoord zien en praten over dat het zo vanzelfsprekend is allemaal. als je niet oppast, verandert het weer net zo snel.

kijk maar eens om je heen. In Afghanistan en andere landen waren ook vrouwen hoogopgeleid en hadden goede banen, dat is nu al jaren verdwenen.

Natuurlijk hoef je je nu niet meer als een Dolle Mina te gedragen, maar verguis deze mensen ook niet. Dankzij die vrouwen kun je je nu als vrouw gelijkwaardig voelen zonder daar over na te hoeven denken én heb je keuzes. Dat is echt feminisme: keuzes kunnen maken in plaats van in een rolpatroon te moeten functioneren.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:38

Mooi gezegd soesita. Het gaat er inderdaad niet om dat men wil dat een man en vrouw gelijk zijn. Want dat zijn ze niet, er zijn duidelijk verschillen. Het gaat over gelijke rechten en gelijke behandeling.

In Europa hebben we inderdaad minder te 'zeuren'. Maar het komt inderdaad weer helemaal terug, ik denk dat dat een groot deel ligt aan de mode- en beautybranch. En aan social media natuurlijk. Nieuws verspreid zich veel sneller.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:43

Ik vind een aantal argumenten voor het feminisme zoals in de openingspost een beetje moeilijk:

Een man die met veel vrouwen in korte tijd het koffer in duikt is volgens mij niet stoer of cool, sterker nog, ik heb daar allerlei vooroordelen over die helemaal niet zo positief zijn en mannen in mijn omgeving delen die mening met mij.
Ik vind het soms best eens prettig om nagekeken te worden of nagefloten te worden, dat geeft mij het gevoel dat mijn uiterlijk gewaardeerd wordt. Het verschil tussen mannen en vrouwen is dat mannen hun mening vocaliseren en vrouwen (meestal) niet, want ook vrouwen kijken (weliswaar subtieler) keurend naar het uiterlijk van een passerende man.
Mannen moeten ook aan schoonheidsidealen voldoen, net zoals een vrouw aan allerlei schoonheidsidealen hoort te voldoen, onder de media lijdt echt niet alleen de vrouw.
Met betrekking tot een aantal niet-Europese voorbeelden zoals de vrouwenbesnijdenis ben ik het absoluut eens met het argument dat dit echt niet oké is.

Gelijke rechten: ja absoluut, een vrouw zou echt dezelfde rechten moeten krijgen als een man. Met betrekking tot het voorbeeld van het loon heb ik ook al ergens de vraag voorbij zien komen of de oorzaak hiervoor zou kunnen zijn dat de vrouw minder verdient omdat ze minder assertief vraagt om een loonsverhoging.
En dit treft ook wel de kern van mijn mening. Als je iets oneerlijk vind: ga een open gesprek aan en vraag zelf om verandering.

Ik ben de vrouwen uit de jaren 70 heel erg dankbaar voor het leven dat ik nu heb. Dat mag niet vergeten worden! ik denk ook dat we hun doel niet uit oog mogen verliezen. Het gaat om gelijke behandeling, niet om een voorkeurspositie.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:53

Finliox schreef:
Ik ben voor gelijkheid tussen man en vrouw, gelijke rechten etc. Maar toch noem ik mezelf geen feminist, ik vind die term gewoon niet prettig. 'Tis gewoon een labeltje en daar hebben we er al zo veel van.

Dit.
Ik ben voor gelijke rechten voor iedereen. :)
Hier in Europa is alles al redelijk voor elkaar, of tenminste beter als in andere delen van de wereld.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:58

gelijkheid is een groot begrip, als er te weinig vrouwen in de politiek werken wordt er schande van gesproken. Dat er vrij weinig vrouwen in de bouw werken lijken we normaal te vinden.
Dat er vervolgens vrijwel geen kerel in de kraamzorg werkt is ook alles behalve iets waar de haan naar kraait.

Er zijn nou eenmaal zaken waar een man meer voor geschikt is dan een vrouw, en vice versa natuurlijk. Als het erom gaat dat we gelijk zijn in het maatschappelijke beeld van gelijkenis ben ik het er wel over eens dat er dingen mogen veranderen.
Ik ben er wel van overtuigd dat perfecte gelijkheid niet bestaat, als iemand ergens beter in is, vind ik deze persoon meer waard voor een specifieke situatie. Hetzij man, vrouw, zwart, wit, gehandicapt.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:03

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:09

quadripes schreef:
maar in de jaren '70 was een vrouw nog handelingsonbekwaam: als ze geld van de gezinsrekening wilde halen, moest ze een briefje met handtekening van haar man mee naar de bank nemen!

geen wonder dat die vrouwen zich toen extremistisch hebben opgesteld. dat was gewoon nodig.

het is erg dat hedendaagse vrouwen 'feminist' als scheldwoord zien en praten over dat het zo vanzelfsprekend is allemaal. als je niet oppast, verandert het weer net zo snel.

Je maakt zeker een grapje??? Ik heb geen idee waar je dit idee vandaan haalt maar dat slaat echt nergens op.

Ik leefde in die tijd en mijn moeder haalde toch echt wel het geld van de bank zonder dat aan mijn vader te vragen.

Deze discussie is best aardig maar hou je aan de feiten en kom niet met nonsens aan.

Het is zo gemakkelijk praten over een tijd waarin je er niet was en dan maar aanname's te doen terwijl de mensen die wel in die tijd geleefd hebben nog steeds midden in het leven staan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:30

RaafSmits schreef:
Natuurlijk is er een verschil tussen man en vrouw.........maar dat heeft volgens mij ook niets met feminisme te maken.
Ook niet dat een man beter is in bepaalde dingen en omgekeerd.
Natuurlijk kunnen mannen vaak meer kilo's schouwen als een vrouw.......maar dat is voor mij geen feminisme.
Dat is gewoon de taken op de beste manier verdelen.

Dat heeft juist alles te maken met feminisme. De doorbraak van het rollenpatroon was 1 van de pijlers van de feministische beweging. Ze wilde dat vrouwen het recht van aanrecht opgaven en konden werken, studeren en culturen zonder daarvoor aangekeken te worden.
Feminisme toen was absoluut nodig. We hebben er ook een hoop uitgekregen. De veranderende kijk op normen, wetten en plaatsen van vrouwen in de maatschappij (en geloof) waren goed. Denk aan de pil, blijf van me lijf huizen, recht van eigen lichaam enz. En ik denk dat zekere feminisme in bepaalde gebieden in de wereld absoluut noodzakelijk is.
Maar ik zie niks in het verder afkalven van het rolpatroon zoals ze nu is. Wat is er mis mee dat vrouwen meer in het huishouden doen? Ze worden niet gedwongen of gehinderd door wetten en dat is voor mij een veel groter belang. Als je een probleem hebt met die rol, kun je hem als individu aanpassen en verbeteren. Dan was het niet jou rol, ook prima.
Natuurlijk moeten we niet afzakken in waaks zijn op het behouden van de veranderingen in cultuur die feminisme ons heeft opgeleverd. Maar ook dat is een winst van feminisme toen geweest, dat we er nu over kunnen praten en discusseren zonder dat we strijdliederen, actiebijeenkomsten en festivals voor nodig hebben.

Wel ben ik voor emancipatie. Het wettelijk recht voor iedereen om gelijk te zijn. Niet alleen vrouwen! Het feit dat vrouwen wel voor zichzelf moeten kunnen zorgen en die mogelijkheid krijgen. Zelf kunnen beslissen en dat gelijkheid op de werkvloer wordt nastrevend. Ik vind het schokkender dat de helft van de vrouwen niet financieel voor zichzelf kan zorgen, terwijl dat maar een kwart bij de mannen is. Dat zegt iets over de ongelijkheid die er blijkbaar binnen de huidige structuur nog bestaat. Was de wet zodanig dat er geen onderscheid bestond, dan was dit niet mogelijk. Idem telt overigens voor jongeren, ouderen, eerste/tweede/derde graads immigranten en anders geaarde.

Ik ben er zeker van dat in alle landen van de wereld op dat laatste gebied nog verbeteringen kunnen doorvoeren. Het is echt niet okee dat er landen zijn waar verkrachting binnen het huwelijk volgens de wet kan, of niet autorijden voor vrouwen, of niet stemmen.