4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: 4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:56

In mijn woonplaats leeft het heel erg. Er liggen op de berg enorm veel canadese oorlogsslachtoffers begraven en dit jaar wordt het enorm herdacht. Momenteel vol ik dat via de tv.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:59

Ja wij zijn er geregeld bewust mee bezig.
Mijn 4 jarig zoontje vroeg vanmorgenvanmorgenof het feest was (hii zag vlaggen) toen heb ik vertelf dat nu de vlag half stok hangt omdat er vroegrr en nu nog steeds mensen ruzie maken (woord oorlog zegt hem niets) en mensen dood maken. En aan de overleden mensen denkrn wr vandaag.
Kort maar hij snapt de half stok vlag nu wel op zijn manier.

Wij zijn toevallig zaterdag bij een monument geweest voor verzetsmannen uit groningen die daar dood geschoten waren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:03

Ben nog van de generatie waarvan ouders en grootouders de oorlog heel bewust hebben meegemaakt, nog steeds krijg ik een soort van schrikreactie bij het overvliegen van straaljagers. Toen ik klein was haalde mijn moeder ons altijd direct binnen als ze straaljagers hoorde. Waarom is later pas duidelijk geworden, ze heeft regelmatig, ook mijn vader, in de sloot gelegen om dekking te zoeken voor vijandelijk vuur van de Messersmiths. Mijn opa's zijn allebei ontsnapt aan de strafkampen en waren actief in het verzet en opvangen van onderduikers. Dus ja, ik denk er vaker aan dan alleen op 4 Mei maar sta er om 20.00 even extra bij stil, voor alle slachtoffers, ook van de tegenpartij want volgens mijn vader waren ook dat vaak jochies van 16 die naar het front werden gestuurd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:10

Ik ben er eigenlijk het hele jaar door wel af en toe mee bezig. Als je een film ziet of er op een andere manier aan wordt herinnerd. Ik ben me erg bewust van zulke zaken en het schiet dus best wel eens door mn hoofd heen. Maandje geleden nog een docu gekeken.
Ik heb zelf alleen helemaal niks met verplicht denken op bepaalde tijdstippen. Dat kan ik gewoon niet. Als kind moest ik altijd meedoen en verveelde me rot. Ja ook al is het maar 2 min. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om op commando iets te denken en te voelen. Ik zat wel braaf die tijd stil te wezen hoor, maar ik dacht aan alles behalve de overledenen of oorlog... Terwijl ik dus op andere dagen en tijden er wel uren mee bezig kan zijn en er ook veel bij kan voelen. Ik doe er dus al jaren niet meer aan mee. Uit respect voor anderen die dit wel willen, zorg ik er wel voor dat ik om 8 uur even in huis ben en geen herrie maak.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:15

Ik ben ook gewoon netjes 2 min stil.
Vind altijd interessant films documentaires kijk nu iets op Zapp over de oorlog.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:51

Nope, sinds 10 jaar totaal niet meer. Is geboortedag van mijn dochter en dat neemt dan toch wel een stukje overhand.
We trachten wel altijd de 2 minuten stilte aan te houden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:05

De twee minuten stilte doe ik niet meer. Hier wordt 4 mei niet herdacht, dus het werk moet gewoon doorgaan, twee minuten stilte en stilstaan wordt dan niet begrepen.
Zelf stond ik er vanmorgen al even kort bij stil.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:14

Hier in de regio leeft het erg, omdat hier heftig gevochten is. Wij gaan ieder jaar naar de dodenherdenking op de Grebbeberg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:18

Ik vond dodenherdenking altijd een 'ver van mijn bed-show', lang geleden en ik heb geen familie verloren in de oorlog. Ik heb altijd veel gelezen over de WW2 en stilstaan bij de ellende, horror en doden kan wat mij betreft ieder moment. Twee minuten stilte doe ik niet perse, ik sta er iig niet bij stil.

Vorige week was ik in Auschwitz ([FK] [FOTO] Auschwitz/ Birkenau) en dan hakt het hele stukje 'dodenherdenking' er dus echt wel in.
Ik sta er eigenlijk al de hele week bij stil, maar ik zal vanavond ook de twee minuten stilte in acht nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:23

Er was een tijd geleden iemand op de radio, die zei dat hij het nu een beetje overdreven vond worden dat we er elk jaar weer bij stilstonden, omdat het inmiddels al zo lang geleden was. Daar viel m'n bakkes toch wel enorm van open. Ja, ik sta er elk jaar bij stil en niet alleen op 4 mei. Dat er iemand ooit zó ver van z'n sociale principes heeft afgeweken en zonder enig gevoel van schaamte of schuld zulke gruweldaden heeft kunnen uitvoeren, mag nóóit vergeten worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:35

Renee1991 schreef:
Er was een tijd geleden iemand op de radio, die zei dat hij het nu een beetje overdreven vond worden dat we er elk jaar weer bij stilstonden, omdat het inmiddels al zo lang geleden was. Daar viel m'n bakkes toch wel enorm van open. Ja, ik sta er elk jaar bij stil en niet alleen op 4 mei. Dat er iemand ooit zó ver van z'n sociale principes heeft afgeweken en zonder enig gevoel van schaamte of schuld zulke gruweldaden heeft kunnen uitvoeren, mag nóóit vergeten worden.

maar dan herdenk jij dus 1 specifieke oorlog die nooit vergeten mag worden..
maar waarom mogen de slachtoffers van de 1e wereldoorlog of de spaanse dan wel vergeten worden..
of de zuivering van isreal van palastijnen niet, maar de gevallen joden enkele jaren daarvoor wel..

ik vind juist het 'dat mag nooit vergeten worden' steeds stuitender worden. Want dat duidt voor mij op onderscheid maken tussen het ene slachtoffer en het andere. Ene oorlog 'erger' dan de andere.
want hoeveel mensen staan nog stil bij de gevallen in kuweit, alleen omdat het allemaal om olie moest gaan..

of om de gevallen in Indonesië geveld door de hand van Nederlanders (daar hebben we nota bene nog steeds geen behoorlijke excuses voor aangeboden uit angst voor claims.. alleen excuses aan de weduwes van staatsrechtelijke geëxecuteerde mannen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:40

Renee1991 schreef:
Dat gebeurt nu ook! Op dit moment! Kleine kinderen die worden onthoofd voor publiek, vrouwen die in de brand worden gestoken op straat, duizenden mensen die gewoon zomaar worden neergeschoten, vaders, moeders, kinderen... uitgehongerd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:43

rumay schreef:
De herdenking op 4 mei is niet meer voor alleen de 2e wereldoorlog maar het gedenken van alle slachtoffers in elke oorlog.

Daar sla je wel een spijker op zijn kop.
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat dodenherdenking niet alleen voor de slachtoffers van WOII zijn.
Omdat het om alle slachtoffers van alle oorlogen gaat blijft het actueel.

Ik ben met mijn kinderen wel eens naar de herdenking in ons dorp geweest.
Dat geeft dan echt van die kippevelmomenten. Je hoort verhalen van familie van slachtoffers, van mensen uit het verzet enz. Echt de moeite waard.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:46

Heeft iemand gisteravond de documentaire gezien er vertrek een trein naar Sobibor. Brrr als je die man dat ziet en hoort vertellen lopen de rillingen over je rug. Dagenlang in een trein staan en dan aankomen en beroofd worden van al je bezittingen en vervolgens ook nog gescheiden worden van je dierbaren.

Het gaat er niet om wie of welke oorlog je herdenkt. Ik denk dat het goed is om stil te staan en te beseffen hoe het er in de wereld aan toe gaat.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:47

Heel eerlijk? Ik vind het zeer interessant en verhalen van overlevenden ontroeren me en lees ik (veel!) met veel interesse. Maar het 2 minuten stil zijn heeft gewoon niet zo veel waarde voor mij ofzo. Ik heb niet het gevoel dat iemand er wat aan heeft als ik 2 minuten stil ben. Wel vind ik het heel goed dat een dag als deze er is. De hele dag staat in het teken van de gruwelheden van toen, dat mag nooit vergeten of ontkend worden.

Ik vind het altijd erg bijzonder om te beseffen dat het nog helemaal niet zo lang geleden gebeurd is overigens.

Wat ik me wel afvraag, wat dan met/voor de slachtoffers van oorlogen in deze tijd? Ik las nog een artikel over de honderden vrouwen en kinderen die bevrijd zijn uit de handen van Boko Harem. Die kinderen zijn compleet leeg en getraumatiseerd... Eigenlijk gebeurt het nog steeds, het vermoorden en martelen van bepaalde bevolkingsgroepen. Ik denk dat het goed is om op een dag als vandaag ook extra stil bij te staan.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:51

Ik ben muzikante en mijn muziekvereniging is altijd aanwezig bij de dodenherdenking op ons dorp. Dus ja ik sta er wel degelijk bij stil. Maar ook als ik niet bij de dodenherdenking aanwezig kan zijn ben ik 2 minuten stil.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:52

Bij mij leeft het dit jaar juist, omdat ik geen tv of radio heb. (Ik woon op mezelf en vind tv niet nodig, ik kijk wel een film op mijn laptop)
Daardoor ben ik juist even gaan zoeken: kan ik de tv ook via een livestream volgen? (ja dus, op nos.nl)

Het ene jaar leeft het onderwerp bij mij meer dan het andere jaar. Soms ben je druk, zitten er andere dingen in je hoofd. Soms heb je tijd om stil te staan. Ik vind het ergens wel "mooi" om documantaires te zien (al zijn de daden gruwelijk, maar ik vind het goed ofzo, kan er het juiste woord niet voor vinden). Maar het is wel een onderwerp waar je hoofd naar moet staan en waar je de tijd voor moet nemen.

Dit jaar staat mijn hoofd er niet zo naar en neem ik tijd voor de herdenking zelf. Andere jaren heb ik wel veel docu's en films gekeken of ben ik naar de franse begraafplaats in de buurt geweest.

Ik vind het vooral belangrijk dat die vaste dag er is, omdat het je helpt herinneren dat het goed is af en toe stil te staan bij de vrijheid die je hebt en de strijd die er geleverd moet worden om dat te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:03

Hebben jullie helemaal gelijk in. 4 mei is niet alleen maar voor WO II, maar ik moet gewoon eerlijk bekennen dat ik daar het meest van gezien heb en over gelezen heb, en dat dat in mijn gedachten het meest leeft. En ja, het is te verschrikkelijk voor woorden dat er vandaag de dag nog steeds zulke ellendige dingen gebeuren.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:34

Ik vind de diverse herdenkingen die er gehouden worden altijd wel speciaal. Even een momentje van rust en nadenken kan geen kwaad.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:37

Nee, op de dag zelf ben ik er totaal niet mee bezig. Wel proberen we elk jaar 2 minuten stilte te houden omdat toch een mooi iets is om de mensen die voor ons gevochten hebben te herdenken.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:56

Ik ben er zelf wel redelijk me bezig. Ik woon in Wageningen, waar het vrij "groot" is, om het zo maar te zeggen.
Ik vind het mooi om er bij stil te staan.

Moet zeggen dat ik dit jaar er nog wel meer over na denk. Ik werk nu bij een hotel, en gister hadden wij een grote groep Canadese veteranen met hun begeleiders, de generaal, en wat andere mensen die met hen mee waren. Ze waren allemaal zo dankbaar, zo vriendelijk, zo complimenteus! Het was heel interessant om met deze mensen te praten, hun verhalen te horen. Aan de andere kant waren zij ook heel nieuwsgierig naar ons, zo vonden ze het fantastisch dat wij Engels konden.

Toen zij na het eten vertrokken kwamen er een aantal persoonlijk een hand geven als afscheid.

Om die mensen zo "dichtbij" mee te maken zet je toch echt wel aan het denken! De oudste man was 97, en die zat er toch maar eventjes....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:31

Tigress schreef:
Ik heb vandaag Nat Geo aan staan. Zitten weer interessante documentaires tussen :)
Verder ben ik altijd 2 minuten stil en kijken we mee op NOS :j

Die staat hier inderdaad ook aan. :j Ondertussen is de zoektocht begonnen naar een uitgebreide documentaire over de WOII op DVD, iemand suggesties?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:50

Band of Brothers! Ohnee, dat is geen docu... Still, ik vind hem ongeloofelijk goed.

Ik weet er eigenlijk niet echt docu's over. Maar misschien heeft iemand voor mij nog eens een goeie film? Iets like Band of Brothers? De invalshoek mag zeker anders zijn, maar BoB is wel relatief realistisch. Aan zo'n film waar niks aan klopt kan ik me zo irriteren..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:58

Dat zeker inderdaad en daarbij heb ik ook veel documentaires vanuit Nederland zegmaar al gezien. Ik zou graag zo'n compleet naslagwerk willen hebben, maar de recensies zijn steeds zo wisselend. Natuurlijk ook niet gek gezien de WOII natuurlijk erg complex is (geweest).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:16

Ik ben elk jaar netjes 2 minuten stil maar dan denk ik niet alleen aan de mensen uit de oorlogen...maar ook bijvoorbeeld aan mijn moeder, die is op 6 mei overleden en dan denk ik 2 minuten extra aan haar. Verder sta ik even stil bij mijn eigen leven en probeer ik in mijn hoofd de (kleine) dingen op te sommen die mij laten lachen...

Ik kijk ook altijd naar de uitzending op de Dam maar daarna ben ik er ook niet meer mee bezig.
Vlag heb ik niet. :+

Verdere docu's daarover zijn niet mijn ding, ik heb er gewoon niets mee. Maar die 2 minuten stil vind ik wel belangrijk..ook voor mezelf.