Lalidan schreef:Het gebeurt niet alleen in Amerika. Ik bleef wegens ziekte twee maal in 1 klas zitten (zou dus voor de derde maal die klas moeten doen) en kon vertrekken naar het speciaal onderwijs. Geen enkele school anders dan speciaal onderwijs mocht mij aannemen..... Terwijl er, behalve mijn ziekte die op dat moment voorbij was, niks speciaals meer aan mij was.
Gevolg was wel dat ik geëindigd ben met een Mavo diploma, terwijl ik van het VWO kwam. Maar VWO niveau op speciaal onderwijs bestaat (bestond) niet
Het klopt dat je na twee keer een jaar over doen niet nogmaals mag blijven zitten. Dat je naar het speciaal onderwijs ' moest' had daar niets mee te maken. Wellicht had je in die tijd bepaalde hulp nodig die het reguliere onderwijs jou niet kon bieden. Vaak zeggen mensen dan: mijn school wil mij niet helpen, maar dat is niet zo. De school heeft dan niet de financiele middelen of de uren ( door bezuinigingen ) om te kunnen helpen. Wij hebben nu ook een leerling waarvan de moeder niet wilde dat hij naar het speciaal onderwijs ging maar die arme jongen kan niet zelfstandig meedraaien op onze school en heeft 1 op 1 begeleiding nodig en daar is geen geld voor. Hij gaat het komende schooljaar toch maar naar het speciaal onderwijs want daar krijgt hij wel de begeleiding die hij nodig heeft en dat gun ik hem 100%. Mensen doen vaak negatief over het speciaal onderwijs terwijl het juist zo'n belangrijke vorm van onderwijs is.