Meisje van 12 overwint kanker,en wordt van school getrapt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:48

Lalidan schreef:
Het gebeurt niet alleen in Amerika. Ik bleef wegens ziekte twee maal in 1 klas zitten (zou dus voor de derde maal die klas moeten doen) en kon vertrekken naar het speciaal onderwijs. Geen enkele school anders dan speciaal onderwijs mocht mij aannemen..... Terwijl er, behalve mijn ziekte die op dat moment voorbij was, niks speciaals meer aan mij was.
Gevolg was wel dat ik geëindigd ben met een Mavo diploma, terwijl ik van het VWO kwam. Maar VWO niveau op speciaal onderwijs bestaat (bestond) niet

Het klopt dat je na twee keer een jaar over doen niet nogmaals mag blijven zitten. Dat je naar het speciaal onderwijs ' moest' had daar niets mee te maken. Wellicht had je in die tijd bepaalde hulp nodig die het reguliere onderwijs jou niet kon bieden. Vaak zeggen mensen dan: mijn school wil mij niet helpen, maar dat is niet zo. De school heeft dan niet de financiele middelen of de uren ( door bezuinigingen ) om te kunnen helpen. Wij hebben nu ook een leerling waarvan de moeder niet wilde dat hij naar het speciaal onderwijs ging maar die arme jongen kan niet zelfstandig meedraaien op onze school en heeft 1 op 1 begeleiding nodig en daar is geen geld voor. Hij gaat het komende schooljaar toch maar naar het speciaal onderwijs want daar krijgt hij wel de begeleiding die hij nodig heeft en dat gun ik hem 100%. Mensen doen vaak negatief over het speciaal onderwijs terwijl het juist zo'n belangrijke vorm van onderwijs is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:58

har166 schreef:
Wellicht had je in die tijd bepaalde hulp nodig die het reguliere onderwijs jou niet kon bieden. Vaak zeggen mensen dan: mijn school wil mij niet helpen, maar dat is niet zo. De school heeft dan niet de financiele middelen of de uren ( door bezuinigingen ) om te kunnen helpen.

Er zijn wel degelijk met regelmaat scholen die niet willen helpen, die niet buiten de lijntjes willen kijken en erg rigide denken. De beperkingen in middelen spelen mee, maar zijn niet het hele verhaal.

Citaat:
Wij hebben nu ook een leerling waarvan de moeder niet wilde dat hij naar het speciaal onderwijs ging maar die arme jongen kan niet zelfstandig meedraaien op onze school en heeft 1 op 1 begeleiding nodig en daar is geen geld voor. Hij gaat het komende schooljaar toch maar naar het speciaal onderwijs want daar krijgt hij wel de begeleiding die hij nodig heeft en dat gun ik hem 100%. Mensen doen vaak negatief over het speciaal onderwijs terwijl het juist zo'n belangrijke vorm van onderwijs is.

Wat een groot probleem is, is dat het speciaal onderwijs vaak ook niet kan bieden wat die jongeren/kinderen nodig hebben. Denk bv aan intellectuele stimulans. Het meeste speciaal onderwijs is alleen op laag niveau beschikbaar, en dan schiet je dus nog steeds tekort als een leerling de inhoudelijke uitdaging wel nodig heeft en aankan. Je komt ze dan tegemoet op 1 aspect van hun behoeften, maar zeker niet op een aantal andere. En dat is heel treurig. Scholen luisteren daarin vaak niet naar de ouders en oordelen snel, soms alleen op papieren dossiers - kan niet, te moeilijk, probeer het maar ergens anders. Er wordt daarin te vaak gedacht in wat er allemaal niet kan, en niet in wat je wel zou kunnen bereiken met leerlingen, en hoe dat waargemaakt zou kunnen worden.

En ik ken dit verhaal van zeer veel kanten: leerlingen, ouders, leerkrachten, scholen en zelfs leerplicht... Er zijn veel goedwillende mensen, maar er is ook veel starheid.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:00

har166 schreef:
Het klopt dat je na twee keer een jaar over doen niet nogmaals mag blijven zitten. Dat je naar het speciaal onderwijs ' moest' had daar niets mee te maken. Wellicht had je in die tijd bepaalde hulp nodig die het reguliere onderwijs jou niet kon bieden. Vaak zeggen mensen dan: mijn school wil mij niet helpen, maar dat is niet zo. De school heeft dan niet de financiele middelen of de uren ( door bezuinigingen ) om te kunnen helpen. Wij hebben nu ook een leerling waarvan de moeder niet wilde dat hij naar het speciaal onderwijs ging maar die arme jongen kan niet zelfstandig meedraaien op onze school en heeft 1 op 1 begeleiding nodig en daar is geen geld voor. Hij gaat het komende schooljaar toch maar naar het speciaal onderwijs want daar krijgt hij wel de begeleiding die hij nodig heeft en dat gun ik hem 100%. Mensen doen vaak negatief over het speciaal onderwijs terwijl het juist zo'n belangrijke vorm van onderwijs is.

Tuurlijk had het feit dat ik naar het speciaal onderwijs moest daar mee te maken. Er was simpelweg namelijk geen andere optie. Wat had ik anders kunnen doen dan? Ik had geen hulp nodig, school hoefde ook niet te helpen. Ik had simpelweg tijd nodig om beter te worden. Tegen het eind van het laatste jaar draaide ik weer probleemloos, op niveau, mee, maar toen was de achterstand te groot om in te halen.
Er was écht geen andere reden voor speciaal onderwijs dan dat ik niet nog een keer mocht blijven zitten.

Als je speciaal onderwijs nodig hebt, prima dat het er is. Maar dat was hier gewoon echt niet van toepassing.

har166

Re: Meisje van 12 overwint kanker,en wordt van school getrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:28

Je wordt op het speciaal onderwijs niet aangenomen als je geen indicatie hebt. Mag ik vragen hoe de school heet waar je toen naar toe ging?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:30

Wat moet je dan?
En dit is een oprechte vraag.

Iemand die niet in staat is te leren momenteel... Die niet aanwezig kan zijn..niet aan projecten kan meedoen..
Die kan toch beter over een jaartje weer naar school gaan??

Want ook extra begeleiding of school via de webcam kan niet als je zo dusdanig ziek bent.

De manier waarop is ongelooflijk....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:42

har166 schreef:
Je wordt op het speciaal onderwijs niet aangenomen als je geen indicatie hebt. Mag ik vragen hoe de school heet waar je toen naar toe ging?

Ik denk dat het niet relevant is welke school dat is. Zelf ben ik, net als Jolliegirl, veel benieuwder naar hoe het naar jouw mening wel had moeten gaan. Welk soort school had hier in het gat moeten springen, en hoe?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:32

Je kunt na twee jaar blijven zitten proberen om naar een andere v.o school te gaan als je graag je diploma wilt halen. De meeste leerlingen kiezen ervoor om naar het mbo te gaan. Tegenwoordig is er een instroomprogramma waardoor je de eerste periode op niveau 0 zit en daar krijg je capaciteitstesten om te kijken op welk niveau je het best past. Op het mbo kun je dan je startkwalificatie halen.

Ik ben juist benieuwd naar welke school dat is omdat ik geen enkele sp.ond. school ken die reguliere leerlingen aanneemt. Een vriend van mij werkt in het speciaal basisonderwijs en een vriendin voor renn4 dus lijkt het me interessant om dit ook eens met hen te bespreken met de vraag of dat in het verleden blijkbaar wel toegestaan werd en nu niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:05

har166 schreef:
Je kunt na twee jaar blijven zitten proberen om naar een andere v.o school te gaan als je graag je diploma wilt halen. De meeste leerlingen kiezen ervoor om naar het mbo te gaan. Tegenwoordig is er een instroomprogramma waardoor je de eerste periode op niveau 0 zit en daar krijg je capaciteitstesten om te kijken op welk niveau je het best past. Op het mbo kun je dan je startkwalificatie halen.

Wat betreft het eerste punt: daarvan is aangegeven dat andere scholen daar ook niet aan mee wilden doen. Dat zoeken naar een andere vo-school is dus geprobeerd, maar het heeft geen resultaat opgeleverd.

Over het geschetste alternatief, hoe sta jij ten opzichte van die route? Staat in die route naar jouw idee het belang van de leerling voldoende centraal? Wordt er voldoende tegemoet gekomen aan iemands capaciteiten, interesses, motivatie? Biedt het de beste kans op een goede toekomst?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:18

Ja ik vind de stap naar het mbo een goede keuze. Ik moet zeggen dat wij nog nooit een leerling hebben gehad die door ziekte twee jaar niet naar school kon maar wel leerlingen die voor de tweede maal blijven zitten. Onze locatie geeft alleen les aan jaar drie en vier van het vmbo en wij merken ook dat leerlingen niet altijd op het goed niveau zijn geplaatst en juist meer of minder kunnen dan het niveau waarop zij door de onderbouw worden geplaatst. Al zegt die ook vaak ' je mag het proberen' . Veel leerlingen krijgen een advies op basis van de cito-score maar als je op het v.o niet meer verder gaat met leren ( dat kan door gedrag/medische aandoeningen/ een vervelende gebeurtenis ) dan stroom je steeds verder af waardoor wij ook wel leerlingen met een vwo advies op het vmbo hebben. Een advies op basis van de cito wil niet zeggen dat je op je kont kan luieren en dat het maar aan komt waaien,daar moet je voor leren en werken. Okee, ik heb ook les gegeven aan Atheneum+ en daar zitten leerlingen die ook geen fluit doen maar met twee vingers in hun neus alsnog negens halen. Die zijn gezegend met een goede dosis intelligentie.

Maar ik heb leerlingen van 19 die nu examen gaan doen in 4 kader en die voelen zich niet thuis tussen hun 15/16 jarige klasgenoten en daarom vind ik ook dat je juist moet kijken naar wat is fijn voor een leerling? Dat is sowieso een peer-group van leeftijdsgenoten en gelijkgestemden. Daarnaast kies je een mbo en een richting die je aanspreekt en dat motiveert het leren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:42

Je kunt altijd nog naar bijvoorbeeld het vavo gaan ipv meteen naar mbo. Mbo zou je mij absoluut niet blij mee maken. Doe nu vwo en zelfs door mijn vele uren afwezigheid ( 700 per jaar gemiddeld... ) haal ik nog hele goede punten, vaak zelfs de beste van de klas. MBO had je mij dan zeer ongelukkig mee gemaakt, net omdat je daar veel met je handen ( en dus lichaam ) moet doen. geef mij maar mijn hersenen en laat me daar iets mee doen.

toch heb ik maar 1 jaar gewoon les kunnen genieten, in de 1ste. in de 2e ben ik weer ernstig ziek geworden. Het kan, maar begeleiding zou fijn zijn! Als leerling word je hard, ik kijk niet meer op van alle ongepaste opmerkingen die ze hebben gemaakt. fijn is anders, maar zo is het leven nu eenmaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:01

Har166, het lijkt me echt een ultieme nachtmerrie. Om mijn eigen ervaringen een beetje te delen: ik was op het HBO al erg ongelukkig wegens gebrek aan diepgang. Toen ik uiteindelijk weer op de universiteit belandde voelde ik me als een vis in het water. Ik had het zeker niet gered op het mbo.

De peer group is iets anders. Het kan een hele legitieme motivatie zijn, en het is zeker iets om rekening mee te houden bij het kiezen van de juiste richting. Maar je kunt zeker niet aannemen dat het ook werkelijk voor alle leerlingen van toepassing is. Intelligentieverschil (en interesseverschil, niet het onderwerp maar in hoever je de diepte in wilt gaan) kan heel erg belemmerend werken. Het was zo'n verademing om op de universiteit te komen bij mensen die mijn 'jamaars' en 'waaroms' niet irritant vonden maar konden delen. Ik zou geen steun ervaren van een 'peer group' die heel anders in het leven staat. En toen ik mijn uiteindelijke studie ging doen was ik 25 terwijl de rest een jaar of 8 jonger was, en dat heeft me eigenlijk niet gestoord.

(En wat betreft de richting: dat was al helemaaaaal niet iets wat me had kunnen helpen. De beste eigenschap van mijn studie was dat het heel veel verschillende richtingen had. Ik blijk niet iemand te zijn met een levensvervullende passie of een vast onderwerp waar ik me de rest van mijn leven mee bezig ga houden. Ik wil allerlei kanten op en overal wat van weten, dan weer eens deze richting, dan weer eens die.)

Kortom: nee, de zaken die je noemt zijn nadrukkelijk niet voor iedereen van toepassing. Voor mij zou het een nachtmerrie geweest zijn als ik op die manier geforceerd naar het MBO gegaan was - ik denk dat het niet gelukt was. Ik vind het dan ook behoorlijk treurig om te horen dat er toch niet altijd gezien wordt dit voor een aantal jongeren echt een schadelijke, demotiverende richting is. Jij schreef eerder dat de scholen niet anders kunnen, maar zoals je nu de argumenten geeft gaat het niet alleen om niet anders kunnen maar ook om men het probleem soms echt niet ziet. Dat men zich echt niet bewust is dat ze op deze manier leerlingen in de kou laten staan, die uiteindelijk overal uitvallen en zich niet goed kunnen ontwikkelen.

Dat de overwegingen die je noemt overwegingen zijn: helemaal mee eens. Dat de mbo-route dan dus ook automatisch het beste is: absoluut niet mee eens. De individuele situatie zou veel belangrijker moeten zijn: wat is het beste voor deze specifieke leerling, ipv 'wat geldt voor de meeste leerlingen.'

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:53

Indicatie was dat andere scholen mij niet aan mochten nemen. En dan ben je dus leerplichtig met geen school die je aanneemt en voila, daar heb je je indicatie. Zo simpel is het echt. En ook voor mij was het een van de slechts mogelijke oplossingen, VWO was te makkelijk, in de twee maanden school heb ik destijds bijna een half jaar lesstof weggewerkt, het was alleen net niet genoeg om over te kunnen (mogen eigenlijk, want school had best mee willen werken en mij de kans te geven de laatste achterstand in het jaar erop weg te werken, maar ze mochten simpelweg niet).

Vavo was destijds geen oplossing, ik was nog leerplichtig. Ik heb nog geprobeerd na de mavo havo te doen, met uiteindelijke doel nog VWO, maar de demotivatie was te groot. Ik was zó ongelukkig met het lage lesniveau dat ik het simpelweg niet kon opbrengen.

Oplossingen? Van de harde regels richtlijnen maken. Het streven iemand niet twee keer in 1 klas te laten zitten is mooi, maar soms zijn er omstandigheden die maken dat het echt het beste is. Net als de 80% aanwezigheidsplicht. Soms moet je streng zijn en je er aan houden, maar er zijn, zoals bij ziekte, best situatie te bedenken dat er niet aan voldaan wordt die volledig terecht zijn. En als het een leerling desondanks lukt om voldoendes te halen, ondanks het missen van lessen, wat is er dan voor reden iemand van school te sturen? En soms zijn er redenen om een leerling, die niet alle toetsen en punten heeft gehaald, toch over te laten gaan. Maar het mag allemaal niet....

Dat is Nederland, we bedenken voor alles harde regels en hokjes en als je daar niet in past, heb je pech. En in dit soort gevallen kan daarmee je hele toekomst verpest worden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:20

Ik vind het artikel nogal eenzijdig en het is lastig om een mening te vormen over een onderwerp waarvan ik maar één kant van het verhaal te lezen krijg.
Ik moet zeggen dat ik nogal harde opmerkingen over scholen voorbij zien komen. Alsof een school niet probeert om naar elk individu te kijken. Soms heb je gewoon niet de middelen om een leerling te begeleiden. Wat we niet moeten vergeten is dat we nog steeds met klassen werken en dan gaan het belang van een groep boven het belang van één individu. En ik had dat zeker liever anders gezien maar het is nu eenmaal het onderwijssysteem waar we mee werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:37

Mahitri schreef:
Alsof een school niet probeert om naar elk individu te kijken.

Tsja, genoeg scholen die dat ook werkelijk niet doen. Soms zijn scholen inderdaad zeer beperkt in de mogelijkheden, maar het idee dat scholen allemaal heel nobel hun uiterste best doen om het allerbeste te bedenken is gewoon incorrect. Sommige scholen zijn ook gewoon niet gemotiveerd, erg rigide, en denken alleen maar aan wat er allemaal niet kan en welke moeite ze er zeker niet in willen stoppen.

Laten we dat ook niet vergeten.

Het is heel goed dat mensen loyaal zijn aan het onderwijs en aan hun werk en werkgever - maar je moet een open oog kunnen houden voor situaties waarin ook de scholen fouten maken of tekort schieten. Want dat gebeurt toch zeker met enige regelmaat, en lang niet altijd is dat alleen maar omdat ze echt niet anders kunnen. (Andere scholen, met dezelfde middelen maar een andere houding kunnen in vergelijkbare situaties bv wel wat voor elkaar krijgen.)
Het is bv erg makkelijk en verleidelijk om elkaar passiviteit aan te praten: 'het is nu eenmaal zo, het kan niet anders, we zouden wel willen, maar...' Zelfs als dat gedeeltelijk terecht is, is het een houding die heel makkelijk leidt tot het niet zien van mogelijkheden die er wel zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:45

Heerlijk, 300 miljoen ingezetenen van de VS, dan zitten er altijd wel een paar rotte appels bij. Ik heb veel "Amerikaanse" vrienden op Facebook (Amerikaans is een misleidende term, want feitelijk zijn Chilenen ook Amerikanen). Die klagen steen en been over de kwaliteit van hun onderwijs (dat maakt ze niet zo heel verschillend van Nederlands :D ). Het is een sneu verhaal in ieder geval en ik denk dat er nogal veel lagen onder het oppervlak zitten. Het kan evengoed een actie zijn van de school om meer budget te krijgen voor dit soort gevallen. Wat dat betreft is het systeem hier in Nederland niet zo gek veel anders..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:01

Het fijne van 'rotte appels' is dat je je dan geen moeilijke vragen meer hoeft te stellen. Ze zijn overal, doe je niks aan, niks aan de hand, move along.

Maar er is natuurlijk wel heel wat te zeggen over een onderwijssysteem waar zo hard op prestaties gepusht wordt. Het is heel prima lijkt mij om eens te bedenken waarom die rotte appels daar zijn en of er niet toch omstandigheden zijn die maken dat het zo loopt. Zoals gezegd: prestatiegericht financieren (op school- en op docentniveau) geeft nogal wat motivatie om leerlingen die negatief gaan tellen af te schrijven en nodigt bepaald niet uit tot een omgeving waar je leerlingen ruimte te gunnen.