"Verplichte anticonceptie moet mogelijk worden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:58

Shadow0 schreef:
Het is wel degelijk een grensgeval - het gaat immers over mensen waarvan wij als maatschappij vinden dat ze wel gedeeltelijk voor zichzelf kunnen zorgen: ze wonen zelfstandig.

Woonden (ik woonde daar zo'n tien jaar geleden dus weet niet waar en in wat voor situatie deze mensen nu zijn). Overigens is gedwongen opname alleen aan de orde als iemand min of meer direct een gevaar vormt voor zichzelf of een ander, dat moet je dus al heel aardig ver heen zijn. Een gevaar vormen voor eventuele ongeboren kinderen is vooralsnog geen reden tot dwangopname.

Ze willen nu duidelijkere wetten bij zorg en ook meer zorg verplichten, maar daar heb ik ook een hard hoofd in. Zorg verplichten staat leuk op papier, maar als cliënten de deur niet open doen, van huis zijn of glashard liegen over hun gedrag dan doe je niks als hulpverlener sta je daar ook alleen maar geld te kosten.

Overigens verbaast het me dat je zegt dat deze mensen die zo ver ik weet rond de 10 kinderen hebben verwekt, allemaal gehandicapt door de incestrelatie, waarvan ze er één in huis hebben een grensgeval noemt. Als je op bokt zou zetten dat je met een volle broer en zus paarden (of honden) zou fokken zouden mensen hier moord en brand schreeuwen. Bovendien mag ik toch aannemen dat je na het zoveelste nestje met inteelt afwijkingen een keer bij jezelf nagaat of je die combinatie nog vaker moet gaan doen? Als je zo veel denkvermogen niet hebt vind ik je geen grensgeval hoor, al mag iedereen van mening verschillen met mij natuurlijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:03

lor1_1984 schreef:
Ik denk dat het nog wel breder getrokken mag worden naar erfelijke aandoeningen etc.
Laat een ieder die een kind wil maar een DNA test doen op ernstige/zeer beperkende erfelijke aandoeningen voor je 'toestemming' geeft, denk dat je dan al een hoop kunt voorkomen aan afwijkingen en ziektes etc.

Op basis waarvan en door wie wordt dit dan beoordeeld?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:13

sallandval schreef:
Ze willen nu duidelijkere wetten bij zorg en ook meer zorg verplichten, maar daar heb ik ook een hard hoofd in. Zorg verplichten staat leuk op papier, maar als cliënten de deur niet open doen, van huis zijn of glashard liegen over hun gedrag dan doe je niks als hulpverlener sta je daar ook alleen maar geld te kosten

Ik vind dat zo bizar.... eerst zorg die mensen wel willen hebben aan alle kanten beperken en uitkleden en bureaucratiseren en reorganiseren waardoor mensen die wel mee willen werken niet krijgen wat ze nodig hebben, (en het vaak ook gewoon niet meer echt volgen), en dan vervolgens meer dwang invoeren.
Dat geeft een hele nare, beheersende maatschappij, die zoals gezegd steeds minder vrij wordt en steeds meer totalitair.

Als we nou gewoon eens beginnen aan de vrijwillige kant? Als we nou eens proberen om die problemen voor te zijn, met meer wortel en minder stok?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:14

sallandval schreef:
Shadow0 schreef:
Het is wel degelijk een grensgeval - het gaat immers over mensen waarvan wij als maatschappij vinden dat ze wel gedeeltelijk voor zichzelf kunnen zorgen: ze wonen zelfstandig.

Woonden (ik woonde daar zo'n tien jaar geleden dus weet niet waar en in wat voor situatie deze mensen nu zijn). Overigens is gedwongen opname alleen aan de orde als iemand min of meer direct een gevaar vormt voor zichzelf of een ander, dat moet je dus al heel aardig ver heen zijn. Een gevaar vormen voor eventuele ongeboren kinderen is vooralsnog geen reden tot dwangopname.

Ze willen nu duidelijkere wetten bij zorg en ook meer zorg verplichten, maar daar heb ik ook een hard hoofd in. Zorg verplichten staat leuk op papier, maar als cliënten de deur niet open doen, van huis zijn of glashard liegen over hun gedrag dan doe je niks als hulpverlener sta je daar ook alleen maar geld te kosten.

Overigens verbaast het me dat je zegt dat deze mensen die zo ver ik weet rond de 10 kinderen hebben verwekt, allemaal gehandicapt door de incestrelatie, waarvan ze er één in huis hebben een grensgeval noemt. Als je op bokt zou zetten dat je met een volle broer en zus paarden (of honden) zou fokken zouden mensen hier moord en brand schreeuwen. Bovendien mag ik toch aannemen dat je na het zoveelste nestje met inteelt afwijkingen een keer bij jezelf nagaat of je die combinatie nog vaker moet gaan doen? Als je zo veel denkvermogen niet hebt vind ik je geen grensgeval hoor, al mag iedereen van mening verschillen met mij natuurlijk.

Sowieso, als het daadwerkelijk broer en zus zijn, dan al helemaal geen kinderen..... Inteelt, dat kan niet goed gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:29

sallandval schreef:
Overigens verbaast het me dat je zegt dat deze mensen die zo ver ik weet rond de 10 kinderen hebben verwekt, allemaal gehandicapt door de incestrelatie, waarvan ze er één in huis hebben een grensgeval noemt.

Niet een grensgeval voor hoe geschikt ze zijn werkelijk kinderen op te voeden, maar wel duidelijk een grensgeval als het gaat om of je in mag grijpen op hun lichamelijke integriteit. Dit zijn mensen die in principe in staat zijn om gedeeltelijk eigen keuzes te maken, zelfs al zijn het verkeerde keuzes. (Maar verkeerde keuzes worden overal gemaakt: ook in rijke families worden dochters door hun vaders verkracht of door hun broers...)

Zoals je zelf ook al aangeeft is gedwongen behandeling of opname iets waar niet lichtvaardig over beslist wordt. Daar is ook een hele goede reden voor: wij hebben besloten dat de overheid niet zomaar mag beslissen over dergelijke zaken. Dat is zowel het voordeel als het nadeel van een maatschappij die in grondbeginsel vrij wel zijn. Vrij dus ook om stomme dingen te doen. Ja, dat is pijnlijk, moeilijk, vervelend... maar de andere kant is dat de staat en de rechter wel even beslissen wie er kinderen mag krijgen. De situatie die je schetst is beslist onwenselijk, maar op grond van onze eigen normen over wanneer je wel en niet iemands lichamelijke integriteit mag schenden is dit duidelijk op z'n best een grensgeval en ethisch behoorlijk lastig vanuit onze rechtsbeginselen.

Maar bovendien vind ik het storend dat er zo makkelijk gedacht wordt in dwang en rechters en wetten. We verleren steeds meer om te zoeken naar oplossingen die niet gebaseerd zijn op dwang maar op andere manieren. En dat vind ik een zeer schadelijke ontwikkeling voor onze maatschappij als geheel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:35

Magrathea schreef:
Morganlefay schreef:
Als je verplichte anticonceptie intikt als zoekopdracht krijg je diverse topics over dit onderwerp.

Maar nu wil Rotterdam er daadwerkelijk een proef mee invoeren. Meestal eindigen dat soort topics in Godwin en dan loopt het dood, dus vandaar. :)

Paulina: ik geloof dat als het erdoor komt, het alleen geldt voor mensen bij wie is gebleken dat zij niet goed voor hun kinderen kunnen zorgen. Denk aan mishandeling. Op jou zal het niet van toepassing zijn, ik denk echter dat als je een "diagnose" hebt je wel contact hebt met hulpverleners met wie je je (eventueel aanwezige) kinderwens zou bespreken, niet? En dat je dan ook hulp krijgt als dit nodig is.

Ik heb de stempel. Ze moeten goed graven om dit te vinden en mogen me er officieel niet op afwijzen omdat het geen officiële diagnose is. Helaas heb ik gewoon klote ouders in een veel te machtige postitie dus het moet wel aan mij liggen...

Nadat ik bij mijn vriendin ben gaan wonen op 15 jaar nooit meer contact gehad met hulpverleners. Inmiddels ben ik 23 en woon ik ruim 3 jaar samen met m'n vriend. Dus nee, ik heb geen hulpverleners die me helpen, want ik heb geen hulp nodig. Daarbij moet ik inmiddels ook zeggen dat ik 0,0 vertrouwen heb in hulpinstanties en deze ook nooit ter hulp zou vragen. Als ik hulp nodig heb zoek ik wel vrienden of familie.

Nu snap ik natuurlijk wel dat dit voor de extreme gevallen opgaat, maar zeker met geestesziekten is de grens altijd een grijs gebied en dat vind ik een eng idee. De combinatie van mijn ervaring die niet goed is en de grijze grens zegt mij dan ook dat het een slecht idee is.

Dat is weer anders met mensen met het syndroom van down. Dit kan je wel zwart wit maken: wel het syndroom, wel anticonceptie. Geen grijze zone.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:38

Oei dit is wel een heel tricky iets vind ik. Je gaat je wel heel erg bemoeien met iemand zijn leven en keuze vrijheid.

ik ben zelf psychisch ziek en heb een kind waar ik prima voor kan zorgen.

en dat een profesional gaat bepalen of je het kan. Discutabel ik heb meerdere psychiaters gehad en ook elke psychiater denkt er anders over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:42

Paulina schreef:
Dat is weer anders met mensen met het syndroom van down. Dit kan je wel zwart wit maken: wel het syndroom, wel anticonceptie. Geen grijze zone.

Er zijn mensen met down die een vervolgopleiding hebben afgerond. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Pablo_Pineda bv.)

Op welke grond is dat zwartwit dan te verantwoorden? Iemand die leerkracht kan zijn en een BA heeft lijkt me op zich voldoende in staat om kinderen te verzorgen.

callum

Re: "Verplichte anticonceptie moet mogelijk worden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:44

Daarom is dit in mijn ogen niet te doen. Want sorry maar wie mag dat dan bepalen en op grond waarvan. Wat maakt die persoon geschikt
Om te bepalen dat iemand wel of geen kinderen mag hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 11:46

Ten eerste: de discussie over geestelijk gehandicapten is onlangs al gevoerd. Ik heb dit topic meer geopend met in mijn achterhoofd mensen die veroordeeld zijn voor kindermishandeling e.d.

Shadow, ik vind het toch raar dat je stelt dat er inderdaad niet licht over beslist wordt of iemand gedwongen opgenomen wordt maar dat je denkt dat een rechter "wel even" bepaalt of iemand aan de gedwongen anticonceptie moet.

Het gaat niet om grensgevallen. Het gaat om ouders van baby's met gebroken botten (daar moet je echt je best voor doen), kinderen waarvan bekend is dat ze worden mishandeld. En dan zeg jij dat men vrij moet zijn, ook om stomme dingen te doen? Kom op zeg, het gaat wel om kinderen die er niet om gevraagd hebben geboren te worden, die geen keus hebben en afhankelijk zijn van anderen. Ik vind dat véél belangrijker dan het (mi zeer dubieuze) "recht" van iemand om een kind te krijgen. Misschien krijg je dan wel iemand die onterecht verplicht aan de prikpil moet, ja. Maar als dat betekent dat er voor die persoon 100 kinderen NIET geboren worden die anders voor galg en rad opgegroeid waren, mishandeld, verwaarloosd, verslaafde ouders, noem het maar op... Dan moet dat gewoon kunnen.

Overigens vind ik "dankbaar zijn dat ik er ben" niet echt van toepassing. Als je nooit geboren was ben je je daar niet bewust van :+ Als mijn moeder onvruchtbaar was geraakt om wat voor reden dan ook dan was ik er ook niet geweest. Ja, jammer, maar het is niet alsof ik dan op een wolkje had zitten mopperen dat ik niet geboren ben :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:10

Magrathea schreef:
Shadow, ik vind het toch raar dat je stelt dat er inderdaad niet licht over beslist wordt of iemand gedwongen opgenomen wordt maar dat je denkt dat een rechter "wel even" bepaalt of iemand aan de gedwongen anticonceptie moet.

Er zijn twee grenzen. De ene grens is 'wanneer is iemand geschikt om kinderen op te voeden.' De mensen uit de voorbeelden zijn dat overduidelijk niet - dat is niet het grensgeval.

Maar de andere grens is waar de overheid mag ingrijpen op iemands recht op onschendbaarheid van het lichaam. En daarbij zijn deze situaties zeer nadrukkelijk wel grensgevallen, omdat het gaat over mensen die in principe wilsbekwaam zijn, en we voor het aanpakken van deze situaties niet simpelweg even een wetje veranderen, maar essentiele grenzen verleggen in hoe de overheid met burgers om mag gaan.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:17

Ik zie steeds twee meningen voorbij komen "Kinderen krijgen is een recht" of "Kinderen krijgen is geen recht".

Letterlijke definities van 'recht' zijn "wat je mag en wat je toekomt" of "een geheel van wetten en regels", "bevoegdheid" of "Het geheel van wettelijke voorschriften die de belangen van de bevolking moeten waarborgen."

Je mag toch op dit moment altijd een kind verwekken/krijgen? In welke financiële situatie je ook zit, in welke staat van gezondheid je bent en zelfs na mishandeling kan iemand gewoon weer een kind verwekken. Ze kunnen het kind in sommige gevallen van je afnemen, maar er zijn geen wetten die een kind krijgen verbieden of anticonceptie verplichten.

Is een kind krijgen dan niet dus een recht?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:26

Ik kan mij er best in vinden denk ik. Zo heb ik eens een documentaire gezien over een man en vrouw van wie het kind in beslag was genomen omdat zij er niet voor konden zorgen. Maar zij waren het er niet mee eens, dus hop nog een kind (welke ook weer werd afgenomen). Op een gegeven moment ging het niet meer over de kinderwens, maar gewoon om het gelijk halen van de ouders, dat zij heus wel een kind konden verzorgen. In zulke gevallen zou dit prima een uitkomst zijn.

Daarnaast: waarom fokken met slechte genen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:30

antje_vip schreef:
Daarnaast: waarom fokken met slechte genen?

Mensen fokken. Goed plan. Gelukkig ook helemaal niet in dubieus licht gekomen in de geschiedenis.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:30

Tsjah, moeten tieners dan ook maar worden geholpen want die horen naar mijn mening ook geen ouders te worden. Beetje dubbel allemaal. Als we dit goedkeuren gaat er op den duur meer voor ons bepaald worden en dat willen we toch ook niet? Wat is een vrij land dan nog als er bepaald wordt wie wel en niet kinderen mag krijgen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:31

oef, lastig. Ene kant snap ik de reden er achter wel. Maar ik vind het eigenlijk een brug te ver, je ontneemd mensen een stukje vrijheid. Wie zijn de volgende?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:36

Als het al ethisch verantwoord is, denk ik niet dat het te realiseren is.
Waar begint het, waar houdt het op?
Wie zegt dat mensen met een verstandelijke beperking, verslaving of psychische aandoening slechte ouders zijn? En wie zegt dat mensen die 'normaal' ( :+ ) zijn géén slechte opvoeding geven? Wat ís een slechte opvoeding? Wie bepaalt dat? De overheid en gemeentes die nu al 'zo goed' kunnen beslissen wat voor hulp iemand nodig heeft :') ?
Wat voor anticonceptie (want anticonceptie is ook niet 100% betrouwbaar)? En hoe ga je het controleren?
En wat doe je als iemand kinderen heeft/zwanger is/net bevallen is en dan een verslaving/psychische aandoening krijgt? Of iemand die door een ongeluk NAH en een verstandelijke beperking krijgt?
Wanneer is de verstandelijke beperking 'zwaar' genoeg om anticonceptie te verplichten? Waarom anticonceptie verplichten voor deze doelgroep (LVB) als ze 'mee moeten doen' met de samenleving? Want door anticonceptie te verplichten zet je ze weer keihard buiten de maatschappij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:48

en dan hebben we eigenlijk ook nog min of meer geslachtsdiscriminatie. Want laten we wel wezen, deze regel geld alleen voor de vrouwen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:48

Ik ben voorstander!!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:50

Maartje1990 schreef:
en dan hebben we eigenlijk ook nog min of meer geslachtsdiscriminatie. Want laten we wel wezen, deze regel geld alleen voor de vrouwen.

Misschien omdat een vrouw nog steeds fysiek verantwoordelijk is voor de voortplanting? Overigens zijn er ook genoeg mannelijke groepen die (tijdelijk) onvruchtbaar worden gemaakt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:52

Plus het feit dat bij mannen vaak ook de algemene zin verdwijnt en in sommige gevallen kunnen ze niet eens meer een erectie krijgen, dit gaat niet op voor de gemiddelde vrouw.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:55

Shadow0 schreef:
Er zijn mensen met down die een vervolgopleiding hebben afgerond. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Pablo_Pineda bv.)

Op welke grond is dat zwartwit dan te verantwoorden? Iemand die leerkracht kan zijn en een BA heeft lijkt me op zich voldoende in staat om kinderen te verzorgen.

Ik ken toevallig ook iemand die de uiterlijke kenmerken heeft van iemand met down. Ze schildert en haar werk is van zeer hoge kwaliteit en ze is beslist niet achter in haar verstandelijke ontwikkeling.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:01

Maartje1990 schreef:

Wat een overdreven reactie zeg, bij mannen komt het regelmatig voor dat als zij een bepaalde vorm van anticonceptie ondergaan dat zij geen 'zin' meer hebben in geslachtsgemeenschap, dit kan zelfs dusdanig erg zijn dat een erectie niet meer mogelijk is.

Daarnaast zijn wij vrouwen degene die fysiek het kind dragen en baren, dus ik snap de keuze wel..

Ik vind het een feministische opmerking, prima als je daarvoor bent, maar soms denk ik dat hierin doorgeslagen wordt. Voel je jezelf minder als vrouw zijnde dan, dat dit dergelijke gevoelens opwekt bij jou?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:11

absoluut niet, er zijn andere manieren om dit aan te pakken.
Maar de wet mag nooit beslissen wie wel of geen kind mag krijgen.
Nu zijn het mensen met een verstandelijke beperking en verslaafde maar hoe gaat dat verder?
Mensen met het kanker-gen ook niet, hiv positief ook niet, slecht sociaal vangnet ook niet, vmbo niveau ook niet?

Nee dat gaat veel te ver

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:16

Maartje1990 schreef:

Eens.
Als je verplicht anti-conceptie wil invoeren voor vrouwen, dan ook een vorm van chemische castratie voor mannen. Er zijn immers nog altijd 2 partijen nodig om een kind te maken, en die hebben beide evenveel verantwoording. Als een man niet in staat is voor de hem verwekte kinderen te zorgen, moet hij zich ook niet kunnen voortplanten.

En wat Gillbo zegt.
Je begint met het oprekken van grenzen, en je hebt geen idee waar het eindigt.