Discussie - je hóeft er niet te werken!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:37

Suus pepper
als ikzo lees, zal je straks in het bedrijfsleven een hele andere wereld leren kennen dan je nu denkt.

je hebt vast nog nooit bij CAO onderhandelingen gezeten. Onderhandelingen gaan hard tegen hard tussen Vakbonden en Werkgevers.
deze actie bij de aandeelhouders vergadering in scene gezet door de vakbonden. Briljant vind ik. Ik ben het vaak niet eens met acties van de vakbonden, maar deze zet is een sterke zet.

heel benieuwd hoe dit balletje gaat rollen. Er wordt geknepen in de vaste kosten, loonkosten, maar niet in de top. Eens kijken of de publieke opinie mee gaat veranderen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 17-04-15 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Discussie - je hóeft er niet te werken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:39

Weetje waarom die mensen zoveel verdienen? Omdat ze kennis, ervaring, een netwerk en talent hebben. En ja ik "ken" er een paar. En vooral omdat ze 80uur per week werken, nou die vakenvullers bij de appie hebben een hele andere mentaliteit hoor.

Er zijn nou eenmaal veel mensen die vakken kunnen vullen, iedereen kan dat. En erg weinig mensen die topman bij een groot bedrijf kunnen zijn. Als je zo iemand binnen wil houden... tja dat kost geld.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:39

Als de supermarkten volwaardig loon moeten betalen voor de jeugdigen, dan kun je heel snel nergens meer boodschappen doen. Dat is niet rond te rekenen in het huidige verdien model van de supermarktbranche. Gevolg is dat de boodschappen duurder moeten worden. Dat willen we ook niet met zijn allen. Achter de grote namen zitten vaak hardwerkende ondernemers die 1 winkel hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:44

Ik denk dat het voor de discussie zeker wel handig is om een link te hebben naar de media story:
http://nos.nl/op3/artikel/2030478-hoela ... -baas.html

De arbeidsmarkt er een van vraag en aanbod. 90% van de mensen in de werkleeftijd kan vakken vullen en kennelijk kan AH voldoende vakkenvullers vinden die voor dat salaris willen werken.

Daarnaast denk ik dat de markt snel verandert. Bij Lidl & Aldi zijn er volgens mij niet zoveel vakkenvullers, daar worden gewoon dozen neergezet. En wat geldt voor de gehele retail: de winkels lopen langzaam leeg, wat er groeit gaat naar estores. Maar misschien zijn de vakkenvullers van nu wel de magazijnmedewerkers van de toekomst.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:44

Gelijk heb je, ips, de franchisenemers, die werken mega hard en ondernemen met eigen geld.
De CAO wordt over jullie hoofd afgesloten.
Het verdienmodel in de supermarkt branche is nu zo, dat het geld niet bij de franchisenemer komt, ook niet bij de boeren en tuinders en ook niet bij de medewerkers, maar hoog boven in bij de multinationals

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:46

Wel fijn dat iedereen denkt te weten wat ik zogenaamd niet weet ;)

Je kunt dit soort dingen niet zomaar veranderen. Bedrijven willen zo min mogelijk betalen, werknemers willen zo veel mogelijk verdienen. Logisch dat het hard tegen hard gaat. Dat kan iedereen bedenken.
Als we nog boodschappen willen doen voor een normale prijs dan wordt dat werk niet meer betaald. Gewoon, omdat je geen opleiding nodig hebt. Zo werkt het. Ga iets studeren, dan hoef je niet je hele leven voor de AH te werken.

En dat je wil samenwonen voor je 23, ja pech gehad. Het hoeft niet. Dus als je het niet kunt betalen heb je gewoon pech. Het leven is niet altijd eerlijk.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:51

suus_pepper schreef:
Ga iets studeren, dan hoef je niet je hele leven voor de AH te werken.

Da's makkelijk praten, en wat als je door omstandigheden je opleiding niet af hebt kunnen maken dan? :Y)

Tsjah, imo hoef je ook niet percé bij de AH te werken. Ik heb vanaf m'n 14e bijbaantjes gehad, en ik heb nooit in de supermarkt gewerkt :)

eilleen333 schreef:
Het is wel gek dat je vanaf je 18e als volwassene berecht wordt, maar niet als volwassene beloond.
Echter is het voor deze functie ook zo, dat iemand van 15 het ook kan. Dus stel ze gooien het loon voor de 19 jarige vakkenvuller omhoog naar een volwassenen loon, dan is deze man zij. Baan zeker kwijt, want dan nemen ze gewoon nog meer 15-jarigen aan.

True story :j er zijn zat ketens die het zo doen.

Ik denk, dat het in ieder geval goed is..deze media aandacht omtrent het 'systeem' bij de AH. En deze jongen maakt echt wel een statement :) 5,- is weinig :=
Maar ja, zoals hier al gezegd werd, je kan ook aan de lopende band gaan staan, schoonmaken of ramenwassen. Wordt ook allemaal prima betaald.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:06

No offence maar ook bij appie kan je het als een vakkenvuller tot manager schoppen. Je kunt zat cursussen volgen en jezelf ontplooien. Dus dat je een vak moet leren zoals suus het beschrijft vind ik naar beneden halen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:14

Ik vind het zo grappig dat mensen zich druk maken over samenwonen.... Voor 500 euro per week heb je een studiootje, ga je lekker op elkaars lip zitten en dan wil je vanzelf wel graag werken omdat je elkaar helemaal gek maakt :') (Sarcasme lieve bokkertjes)

En mjah, misschien heel bot... Maar voor de meeste is het een BIJbaan, ook mensen die dit fulltime doen, maar dat is dan een keuze. Vind ik een baan niet leuk, dan zoek ik ook wat anders... Gaan klagen heeft gewoon geen zin en maakt het allemaal niet leuker.

Respect voor hem dat ie het durft om zo aandacht te vragen, prima.. Maar wat verwacht hij dan? Er zijn sectoren waarbij mensen met een HBO/WO-opleiding niet eens aan een baan komen. Vaak zijn die mensen al blij als ze ergens kunnen werken...

Maar als we dit groter gaan bekijken: Stel een supermarkt gaat meer verdienen --> wordt aantrekkelijker om daar te gaan werken... Met de huidige economie etc... Dan moeten andere banen toch ook meer omhoog? Anders zul je zien dat meer mensen bij een supermarkt gaan werken (heel bot gezegd, als je niet in je eigen sector kan zitten en je gaat werken om te werken... tjah... dan speelt "geld" opeens meer mee, lijkt me...) dus dan komt er een verschuiving... Meer hoogopgeleide mensen die niets vinden zullen dan daar solliciteren, en dan? Wat zou de voorkeur hebben? :') (jaja lekker doemdenkerig... maar stel ik zou zonder werk zitten, en ik kan kiezen... voor 10 euro per uur in een supermarkt werken, of voor 9 euro per uur post rondbrengen.... Ik ben dan liever buiten (zegt het mens met de kantoorbaan :')) maar dan zou ik voor het geld kiezen ;) want tis niet wat ik wil, dus waar kijk ik dan meer naar?)

Dat het geen vetpot is, ok.... Maar in hoeverre krijgen ze niet betaald naar wat ze doen? (Jaja iedereen verdient te weinig... maar in verhouding...)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:33

suus_pepper schreef:
Ga iets studeren, dan hoef je niet je hele leven voor de AH te werken.

En dat je wil samenwonen voor je 23, ja pech gehad. Het hoeft niet. Dus als je het niet kunt betalen heb je gewoon pech. Het leven is niet altijd eerlijk.

Ik ken iemand die heeft gestudeerd en full time bij de Jumbo werkt! En ja dat is waar ze voor geleerd heeft (slager).

En waar moeten alle 23-jarigen wonen volgens jou? :)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:40

Ik ben 21 en werk bij de AH en ik ben helemaal niet zo ontevreden over mijn salaris en verwacht ook echt niet als een manager betaald te worden, logisch toch? Ik verwacht ook echt niet dat hier nu een loonsverhoging uit voort komt. Je hoeft er inderdaad niet te werken, maar het is nou ook niet bepaald makkelijk om zo maar even een andere baan te vinden, dus ja, zolang het kan blijf ik bij de AH werken maar ik klaag dan ook niet over m'n loon.

En het argument dat je dan maar moet gaan studeren: 90% van mijn collega's zit op de middelbare school of studeert, en is daar dus wel degelijk mee bezig. Dat wil echter niet zeggen dat je op je 19e al een opleiding gehaald hebt, en dus is het handig dat er bedrijven als de AH zijn waar ze vooral werken met studenten die een bijbaan zoeken totdat ze in hun branche kunnen gaan werken.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:53

Deze meneer had dit gedaan omdat hij het belachelijk vind dat 18-jarigen op bijna alle andere manieren wél als volwassenen worden behandeld (zorgverzekering betalen bijvoorbeeld) maar niet als volwassenen betaald worden. En ik ben het hier persoonlijk mee eens. Studeren gaat ondertussen al van je eigen zak, wil je geen bizar hoge lening (en later dus schuld) hebben moet je gaan werken, maar met de hoeveelheid loon die je onder de 23 verdiend is dat nog niet genoeg. Alles wordt nadeliger gemaakt voor ons (en nee, niet alleen degenen onder de 23), er komt een tijd dat dat moet stoppen, en ik vind dit een mooi begin.

En je hoeft er niet te werken is natuurlijk onzin, want daar gaat dit helemaal niet om. Het minimum loon voor mensen onder de 23 ligt overal zo laag, als je zegt je hoeft er niet te werken zeg je je hoeft niet voor dat lage loon te werken. Nee, inderdaad, maar dan verdien ik helemaal niets, want nergens anders wordt ik meer betaald.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:56

Ik vraag me af; zijn de boodschappen in België zoveel duurder als in Nederland? Of is het minimum loon veel lager? Want daar word je vanaf 21 als volwassenen betaald.
Dus werken er daar geen 21+ mensen in supermarkten?
Laatst bijgewerkt door boeflover op 17-04-15 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:58

suus_pepper schreef:

Het hoeft niet? Bepaal jij dat?
Als je op je 18e (verplicht) het huis uit moet, is het wel fijn als je kan rondkomen.
Niet iedereen kan eeuwig bij hun pappie en mammie blijven.
Dus ja, die mensen hebben dan vaak 2-3 baantjes omdat één niet genoeg verdient.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:00

Volgens mij bestaat daar ook een jeugdloon, ze verdienen maar een bepaald procent (wel veel meer dan hier) van het minimumloon tot hun 21e. http://minimumloon.be/

Oh, je hebt het al aangepast zie ik :P

Overigens deed hij dit namens Young and United (https://www.youngandunited.nl/petitie) die naast het lage bedrag ook graag af wilt van de 'voor jou 10 anderen' mentaliteit.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:03

Ik heb het idd even nagezocht, maar wat een verschillen!
Min loon Nederland 23 jaar: 1495,20 p maand (2014)
16 jarige: 515,85 (34,5% v volwassen)

Min loon België 21 jaar: 1501,82 p maand
16 jarige: 1051,27 (70% v volwassen)

Dus nogmaals toch de vraag, zijn de boodschappen in België zoveel duurder als in Nederland? De loonkosten schelen dus bijna de helft!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:07

Colorado schreef:
Volgens mij bestaat daar ook een jeugdloon, ze verdienen maar een bepaald procent (wel veel meer dan hier) van het minimumloon tot hun 21e. http://minimumloon.be/

Overigens deed hij dit namens Young and United (https://www.youngandunited.nl/petitie) die naast het lage bedrag ook graag af wilt van de 'voor jou 10 anderen' mentaliteit.

Maar niet alleen daar is de mentaliteit voor jou 10 anderen. Dat is in de hele maatschappij zo

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:08

Ik ben het op zich eens met de stelling 'je hoeft er niet te werken' maar de vraag is natuurlijk of je ergens anders wel aan de slag kan tegen meer salaris. Ik heb als bijbaantje nooit in de supermarkt gewerkt, wel tegen 2,61 euro per uur bij een bakker toen ik 15 was en de jaren erna voor minimaal het driedubbele in de thuiszorg. Als bijbaantje zijn dat natuurlijk fijne bedragen, maar je kan er inderdaad geen huishouden van runnen. Het probleem is alleen dat als je de minimumjeugdlonen omhoog gooit, men voor hetzelfde bedrag iemand die ouder is en meer ervaring heeft kan aannemen en dan zit diezelfde 16-17-18 jarige zonder werk.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:11

purny schreef:
Colorado schreef:

Maar niet alleen daar is de mentaliteit voor jou 10 anderen. Dat is in de hele maatschappij zo

Dat is het hele punt, hij deed dit niet alleen om de albert heijn, maar om een algemeen standpunt te maken. Zoals ik zei, hij deed dit namens Young and United, die van deze mentaliteit af wilt binnen onze maatschappij. Niet alleen bij de AH.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:12

http://www.distrifood.nl/buitenland/nie ... r-10147180
Volgens dit artikel zijn boodschappen in België gemiddeld 13% duurder, terwijl ze dus zo'n 50% hogere loonkosten hebben.. Kennelijk dus vrij weinig invloed op de prijzen.

Maar ik denk zowiezo dat deze discussie niet bij de cao onderhandelingen hoort maar in de tweede kamer. Want alleen supermarkten gaan hun loon niet verhogen, maar als die beslissing van het kabinet komt moeten ze wel. Ik ben wel van mening dat 34,5% van het volwassen salaris echt niet reëel is, ze voeren vaak hetzelfde werk uit als de volwassenen!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:14

boeflover schreef:
http://www.distrifood.nl/buitenland/nie ... r-10147180
Volgens dit artikel zijn boodschappen in België gemiddeld 13% duurder, terwijl ze dus zo'n 50% hogere loonkosten hebben.. Kennelijk dus vrij weinig invloed op de prijzen.

Maar ik denk zowiezo dat deze discussie niet bij de cao onderhandelingen hoort maar in de tweede kamer. Want alleen supermarkten gaan hun loon niet verhogen, maar als die beslissing van het kabinet komt moeten ze wel. Ik ben wel van mening dat 34,5% van het volwassen salaris echt niet reëel is, ze voeren vaak hetzelfde werk uit als de volwassenen!

Hoe komt zoiets in de tweede kamer? Door veel aandacht voor een onderwerp, dat is wat hij gedaan heeft, aandacht naar het probleem toe trekken. Missie voltooid denk ik zo.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:18

Zeker weten, vind hem een held. Ondanks dat ik zelf geen jeugdloon meer krijg werk ik wel in een winkel en weet ik ook hoeveel m'n jongere collega's verdienen. en die werken net zo hard als ik dus een wat hoger jeugdloon lijkt mij heel redelijk!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:23

ik ben 19, bijna 20 en ik werk voor ongeveer 5,50 per uur. jep iets boven minimale loon maar als je bedenkt dat ik hiermee wel mijn huur en alle onkosten van moet betalen is het echt wel heel weinig..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:24

Maar is het niet zo dat wanneer de het jeugdloon meer optrekken dit demotiveert om te gaan studeren? Nu is het aantrekkelijk om een studie te volgen omdat je dan een beter inkomen kan krijgen later. En omdat je nu als jongere weinig verdient is het aantrekkelijk.
Maar als je al 16 jarige veel verdiend zullen meer mensen misschien niet gaan studeren omdat ze zo in hun ogen snel kunnen verdienen, maar dus later tegen de lamp lopen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:26

MarlindeRooz schreef:
Weetje waarom die mensen zoveel verdienen? Omdat ze kennis, ervaring, een netwerk en talent hebben. En ja ik "ken" er een paar. En vooral omdat ze 80uur per week werken, nou die vakenvullers bij de appie hebben een hele andere mentaliteit hoor.

Er zijn nou eenmaal veel mensen die vakken kunnen vullen, iedereen kan dat. En erg weinig mensen die topman bij een groot bedrijf kunnen zijn. Als je zo iemand binnen wil houden... tja dat kost geld.

Absoluut waar, daarnaast krijgen deze mensen ook meer dan voldoende kansen vanuit het buitenland, waarbij vaak veel hogere bedragen van toepassing zijn. Het Nederlandse bedrijfsleven moet wel, al gaan bepaalde banken nogal ver :+