Vrouw van 65 jaar en moeder van 13 kinderen zwanger van een

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Vrouw van 65 jaar en moeder van 13 kinderen zwanger van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:06

Ik heb al een hele zware mening over IVF, en deze dame helpt nou niet bepaald mee mijn mening te herzien. Wat een walgelijke uitspatting van egoïsme!
Behalve dat ze te oud is, is het vooral de onnadenkendheid. Want inderdaad, wie zorgt er voor die Kids? En wie betaald dat? Wie betaald de ongetwijfeld hogere kosten die vastzitten aan een bevalling en de nazorg van deze vrouw? Ga er maar vanuit dat ze op haar leeftijd niet zo snel meer op de been is na een bevalling van 4!
Ze heeft er g*d al 13! Is dat niet genoeg? Dat mens moet opgesloten worden, wat een idioot!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:02

Ik heb niks tegen ivf of andere hulpmiddelen om zwanger te worden. Maar ik vind deze dame toch echt te oud. Hoe dacht ze dat straks te doen, kinderen vol in de bloei en zij kan er niet achteraan en lekker mee doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:14

Er is hier een hele ethische discussie gaande. Terecht waarschijnlijk, want moeder natuur zorgt er normaal gesproken voor dat iemand van 65 geen kinderen meer kan krijgen. Die zit normaal gesproken al ver over de menopauze heen, dus geloof ik dat ze wel iets meer dan alleen een ivf behandelingetje heeft gehad.

Overigens worden hier veel vragen gesteld of ze wel voor het kind kan zorgen. Als ik het goed begrijp, kon ze de behandeling niet in eigen land doen, dus heeft ze zelf voor alle behandelingen moeten betalen. Volgens mij is dat niet goedkoop, zeker niet omdat daar ook nog een vruchtbaarheidsbehandeling voor haarzelf bij hoort. Het zou dus zomaar kunnen dat de dame in kwestie zeer gefortuneerd is en de opvoeding kan uitbesteden. Het beroep van lerares zegt namelijk helemaal niets over haar bankrekening. Ze kan zomaar miljoenen geërfd hebben.

Overigens heeft ze wel een voordeel met 65: ze hoeft niet meer te werken, dus heeft ze alle tijd om de kindjes op te voeden. Wel een beetje sneu dat ze tot haar 83ste verantwoordelijk is voor het grut.

Voor wat betreft egoïsme: in het artikel schuift ze het af op haar 10-jarige dochtertje, die er nog een broertje of zusje bij wil. Haar oudste kind is al 44 (lees ik ergens), dan zal ze hoogstwaarschijnlijk ook al kleinkinderen hebben. Misschien heeft ze wel een afspraak lopen met een of meer van haar 13 kinderen, dat die de voogdij overnemen als ze zelf niet meer in staat is tot de opvoeding. Daarnaast vind ik kinderen op de wereld zetten op zichzelf helemaal niet egoïstisch, integendeel. Maar als je ze bijna gegarandeerd zelf niet op kunt voeden is het al een stuk minder altruïstisch.

Er wordt hier heel erg snel met (al dan niet verplichte) abortus gegooid. Houd er rekening mee dat abortus voor veel mensen geen optie is vanuit morele overweging en dat je al helemaal niet andere mensen kan/mag dwingen tot abortus.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:17

Vanillia schreef:
Bron? Lijkt mij een klassiek broodje aap verhaal eigenlijk :=

Was gister ook op NOS journaal op de radio, dus helemaal aap zal het niet zijn.. ;)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:18

_l_amanda_l_ schreef:
Vanillia schreef:
Bron? Lijkt mij een klassiek broodje aap verhaal eigenlijk :=

Was gister ook op NOS journaal op de radio, dus helemaal aap zal het niet zijn.. ;)

Helaas geen broodje aap verhaal, staat met foto en al op telegraaf.nl en andere media

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:21

Misschien een domme vraag.. maar hoe kan ze überhaupt zwanger raken?
Is ze dan nog ongesteld of hoeft dat niet voor IVF?
(Geen verstand van)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:29

:n Aandacht trekkers. Kan me niet voorstellen dat iemand met die leeftijd nog kinderen wil. 8)7

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:31

Ik vind het gewoon walgelijk, zitten die vierling met een ouwe oma van een moeder, dat moet je ze echt niet willen aandoen.

Ze spoort gewoon niet.

Heeft toch al kinderen zat! hou het gewoon daarbij.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-04-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:32

Selina schreef:
Misschien een domme vraag.. maar hoe kan ze überhaupt zwanger raken?
Is ze dan nog ongesteld of hoeft dat niet voor IVF?
(Geen verstand van)

Eicellen in laten vriezen in de goede tijd of donor eicel :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:41

Los van het feit dat zij 83 is als haar kinderen 18 worden, is de kans dat haar kinderen lichamelijk of mentaal afwijkend zijn.

"Dat kan ertoe leiden dat de baby te vroeg geboren wordt, of met een laag geboortegewicht. Ook de kans dat het kind een chromosomale afwijking heeft, is hoger bij een zwangerschap op latere leeftijd. Dat komt doordat het genetische materiaal in de eicellen van de moeder al ouder is, want die eicellen heeft ze al sinds haar geboorte."

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:45

Mizora schreef:
Los van het feit dat zij 83 is als haar kinderen 18 worden, is de kans dat haar kinderen lichamelijk of mentaal afwijkend zijn.

"Dat kan ertoe leiden dat de baby te vroeg geboren wordt, of met een laag geboortegewicht. Ook de kans dat het kind een chromosomale afwijking heeft, is hoger bij een zwangerschap op latere leeftijd. Dat komt doordat het genetische materiaal in de eicellen van de moeder al ouder is, want die eicellen heeft ze al sinds haar geboorte."

Dat geldt natuurlijk niet als zij al op jonge leeftijd eicellen heeft laten invriezen of als ze eicellen van een donor gebruikt heeft.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:48

Hier hebben we het toevalling in de klas over gehad. Die vrouw is 80 als haar kind 15 is. Zie haar al staan. Ik kom mijn kind ophalen bij de bios. Ja dit is mijn moeder van 80 :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:51

Cas123 schreef:
Hier hebben we het toevalling in de klas over gehad. Die vrouw is 80 als haar kind 15 is. Zie haar al staan. Ik kom mijn kind ophalen bij de bios. Ja dit is mijn moeder van 80 :+

Gezellig samen op de scootmobiel :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:58

Dat hadden we ''in het klein'' ook zo ongeveer met een leraar bij ons op school
man over de 60, vrouw net in de 30. Man had al kinderen met zijn vorige vrouw die al kleinkinderen van 5 hebben. De eerste baby van ze samen is net 1 en de volgende komt er alweer aan.
Als die baby geboren is is die vader 61. Als het kind 15 is is de vader 76 :(
Dit is ook ''niet natuurlijk'' gebeurd.

Met de leerlingen hebben die man en zijn vrouw (ook leeraar op zijn vorige school) het ook wel zwaar gehad geloof ik, die staken hun mening hierover niet onder stoelen of banken :o

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:59

vuurneon schreef:
Cas123 schreef:

Gezellig samen op de scootmobiel :D

Gezellig toch :+ :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:13

Ooit toen ik nog op het middelbare zat, had ik een meisje in mn klas die een wat oudere vader had. Meisje was 14 en haar vader was toen 62. Zij heeft meerdere malen ook toegegeven dat zij liever een jongere vader had gehad.
Ten eerste was de generatiekloof gigantisch tussen de twee, maar ook wat hier meerdere malen is aangehaald speelde bij haar ook; dat haar vader met heel veel dingen wat betreft zijn dochter niet meeging/meedeed, vanwege zijn hoge leeftijd. En vooral dat laatste deed haar veel verdriet.

En deze vrouw is nog veel ouder als die 4 kinderen 14 zijn.

En of ze nu wel of niet met haar oudere kinderen afgesproken heeft dat zij de zorg eventueel overnemen als zij dat niet meer kan.....tja sry maar dat vind ik geen excuus om op zo'n hoge leeftijd weer aan kinderen te beginnen. Helemaal niet als je tijdens je vruchtbare jaren genoeg kinderen op de wereld hebt weten te zetten. Al was ze de rijkste persoon op aarde geweest. Een kind opvoeden tot een evenwichtig mens vereist immers heel wat meer dan alleen een hoop poen. Dat vereist er ook dat je er niet alleen geestelijk er voor ze bent, maar ook lichamelijk. Als in dat je in staat bent met je kind te spelen, leren fietsen, mee gaan naar hun sportclub etc etc.

En tuurlijk kan het jongere mensen ook overkomen dat ze daar lichamelijk niet toe in staat zijn, bv door een ongeluk die je invalide maakt. Maar nogmaals; op je 65ste zijn al die risico's veel en veel groter....sterker nog; de kans dat ze haar kinderen niet eens ziet afstuderen is heel reeel. Lang niet iedereen haalt het gemiddelde. Mijn vader bv heeft de 65 niet eens gehaald. Wie zegt dat zij de 80 gaat halen...en let wel; dan zijn die kinderen nog maar 15.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-04-15 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:23

Frensie schreef:
Mizora schreef:

Dat geldt natuurlijk niet als zij al op jonge leeftijd eicellen heeft laten invriezen of als ze eicellen van een donor gebruikt heeft.

De kans dat ze deze eicellen nu zelf geproduceerd heeft lijkt me sowieso zo goed als nul :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:24

Ze moet dat zelf weten,maar ik vind het wel belachelijk...een kind lijkt mij al een nachtmerrie ,laat staan straks 17.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:31

geerke schreef:
Ze moet dat zelf weten,maar ik vind het wel belachelijk...een kind lijkt mij al een nachtmerrie ,laat staan straks 17.

haha ja ik deel geheel deze gedachte.

Overigens; of ze nu wel of niet eicellen op jonge leeftijd heeft laten invriezen(of donoreitjes heeft gebruikt); de kans op te vroeg geboren en of te licht geboortegewicht is er nog steeds natuurlijk. De kwaliteit van de placenta weegt namelijk ook nog mee....en aangezien je die niet kunt invriezen...is het dus gewoon de placenta van een 65 jarige vrouw. Kwalitatief zal die toch een stuk minder zijn dan bij een vrouw van 22.

En wie wat een verouderde placenta nog meer kan veroorzaken bij een ongeboren kind.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:51

joostvangestel schreef:
Overigens worden hier veel vragen gesteld of ze wel voor het kind kan zorgen. Als ik het goed begrijp, kon ze de behandeling niet in eigen land doen, dus heeft ze zelf voor alle behandelingen moeten betalen. Volgens mij is dat niet goedkoop, zeker niet omdat daar ook nog een vruchtbaarheidsbehandeling voor haarzelf bij hoort. Het zou dus zomaar kunnen dat de dame in kwestie zeer gefortuneerd is en de opvoeding kan uitbesteden. Het beroep van lerares zegt namelijk helemaal niets over haar bankrekening. Ze kan zomaar miljoenen geërfd hebben.

Ik denk niet eens dat het zozeer om het geld gaat, maar meer om haar lichamelijke gezondheid.
Ouderdom komt met gebreken zeggen ze vaak. wat nou als ze over 5 of 10 jaar in een keer ernstig ziek word of lichamelijk de zorg niet meer aan kan? Dan is ze niet instaat om voor de kinderen te zorgen.
En wat gebeurd er dan met de kinderen? Ik weet niet of haar andere 13 kinderen er op zitten te wachten de zorg van een 4-ling over te nemen.
Ti's wel een 4-ling die trek je ook zomaar even niet uit elkaar om ze in 4 verschillende gezinnen te plaatsen, helaas gebeurd dit wel vaak genoeg met meerlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:53

Ziekelijk
Met 65 wordt je oma, geen moeder

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:14

pfff alles moet eerst maar eens voldragen zien te worden, een tweeling bij een jonge vrouw is al heftig, laat staan 4 op die leeftijd. Ik kan me er amper iets bij voorstellen. Ik keur het ook niet goed dat wetenschap zo aan het experimenteren is "het leven".
Ik heb ook dichtbij een keuze moeten maken omdat mijn partner ook een stuk ouder is. Als we er nu direct aan zouden beginnen zou hij ook 75 zijn als het kind 18 word. Dit vonden we beide geen optie.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:17

Of ze wel of niet vermogend is maakt denk ik niks uit.
Ook vermogende mensen kunnen het noodlot treffen, kijk maar naar Schumacher.

Die ligt nou met z'n rauw geschatte 720 millioen al ruim in jaar in een sluimerende toestand te wezen.

Ook denk ik dat het voor de kinderen niks uit maakt of moeder vermogend is.
Als kind wil je bij je moeder zijn, niet bij een nanny of erger in een kostschool.
Liever armer en een fijn thuis hebben met ouders die er voor je zijn, dan rijk en door jan en alleman te moeten worden opgevoed.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:21

Klokjes schreef:
pfff alles moet eerst maar eens voldragen zien te worden, een tweeling bij een jonge vrouw is al heftig, laat staan 4 op die leeftijd. Ik kan me er amper iets bij voorstellen. Ik keur het ook niet goed dat wetenschap zo aan het experimenteren is "het leven".
Ik heb ook dichtbij een keuze moeten maken omdat mijn partner ook een stuk ouder is. Als we er nu direct aan zouden beginnen zou hij ook 75 zijn als het kind 18 word. Dit vonden we beide geen optie.

:j

We hebben het nu over moeders, maar van vaders vind ik het net zo erg.
Allemaal die acteurs en zangers die opeens nog willen laten zien dat ze "het "nog steeds kunnen.
Hier hebben we zo een Rob de Nijs en Peter Jan Rens......
Vind ik net zo ziek hoor. ( al hebben deze kinderen dan in ieder geval nog een jonge(re ) moeder......maar toch....alleen al het idee dat zo een old timer je vader is!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:34

Ik heb een keer tegen een meisje op ponykamp vrolijk geroepen dat haar oma er was om haar op te halen, bleek haar moeder te zijn. Arme kind was niet blij met mijn opmerking (riep het echt vanuit onschuld, dacht echt dat het haar oma was).

Mijn ouders waren ook al wat "ouder" toen ik werd geboren (vader 37, moeder 35) aangezien ik de jongste ben in het gezin. Als ik naar mijn klasgenootjes keek waren mijn ouders al best oud. Moet er niet aan denken dat mijn vader 50 was geweest op het moment dat ik werd geboren. Heb nu mijn hele jeugd een lekker fitte pa gehad die ik als boksbal en klimrek kon gebruiken en waar ik 2 jaar terug zelfs nog een hardloopwedstrijd mee heb gelopen. Had die dingen echt niet willen missen.

Maar waar is überhaupt de vader in dit hele verhaal?