Het laatste witte neushoorn mannetje..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: Het laatste witte neushoorn mannetje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:06

Ik snap niet dat ze niet preventief de hoorns afzagen van deze dieren.. Triest dat het nodig is, maar als dat de enige optie is..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:13

Mariska_28 schreef:
Ik snap niet dat ze niet preventief de hoorns afzagen van deze dieren.. Triest dat het nodig is, maar als dat de enige optie is..

Dat kunnen ze wel? Maar niet te dicht op de neus i.v.m infecties. En zelfs voor dat laatste k**-restje wordt zo'n dier dan alsnog geslacht. Heel ziek. Zie artikel, daar staat dit ook in.

Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat wij het natuurlijke wapen en hulpmiddel bij wroeten e.d van zo'n dier moeten afzagen vanwege de populatie mensen die denkt dat ze een grotere erectie o.i.d krijgen door zo'n hoorn.
Het lijkt mij juist beter als het heerschap met deze gedachtegang zich helemaal niet meer kan voortplanten. Afsnijden die handel. ~~}>

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:41

Mariska_28 schreef:

Dat hielp niet.
Dacht je dat dat niet al laaaang geprobeerd is????
Natuurlijk wel!

Stropers lopen vaak dagenlang achter een neushoorn/sporen aan.
Wanneer de stropers een neushoorn zonder hoorns troffen slachtte ze de neushoorn alsnog af onder het mom "dan lopen we niet weer voor jan-banketstaaf achter een hoornloze neushoorn aan."

Daarbij is het een westers fabeltje voor de erectie, wat inmiddels is overgewaaid naar Afrika. Van origine was het hoorn gestroopt voor middeltjes tegen kanker en andere ziekten (ook vd gekke).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:04

Okey, jammer.. Weet dat dit bij olifanten in het verleden weg gedaan is.. misschien dan ook wel zonder succes..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:19

wemkelover schreef:
eh? Okay... dus als jij dat virus krijgt vind je niet erg om te sterven? Vreemde gedachtengang. Ik hoop later toch echt oud en vredig in mijn slaap te gaan.

Mijn leven weg of de gehele aarde weg. Nou dan ben ik hoop ik niet zo egoïstisch om voor mijzelf te kiezen :)

Uiteindelijk gaan we toch allemaal dood en de aarde ook dus het is meer een dingetje van eerder of later ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:28

knollentuin schreef:
Onderontwikkeld gebied! Mensen die geloven in de geneeskrachtige werking van neushoorn thee en tijgertestikelzalf of negeralbino spekjes...

Moet je alleen hier op Bokt maar eens kijken hoeveel mensen er in toverkunstjes geloven.
[MD] Centraal alternatieve behandelingen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:35

oomens schreef:
knollentuin schreef:
Onderontwikkeld gebied! Mensen die geloven in de geneeskrachtige werking van neushoorn thee en tijgertestikelzalf of negeralbino spekjes...

Moet je alleen hier op Bokt maar eens kijken hoeveel mensen er in toverkunstjes geloven.
[MD] Centraal alternatieve behandelingen

Zo'n bericht is nergens goed voor en kan bovendien kwetsend overkomen, beetje jammer ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:50

Had dit al eerder langs zien komen in het nieuws.

Tja, wat moet je zeggen???
Dat de wereld niet rond is maar krom???

Het is in en in triest dat deze voorzorgsmaatregelen nodig zijn.....ook al is de hoorn al preventief verwijderd van deze bull.
Het feit dat hij de áller láátste in het wild levende bull is, maakt hem ook als een "Collectors Item "
Net zoals bij de olifanten het vrouwtje "Echo "

Ik ben bang dat we de tijd om dingen recht te zetten op de wereld al lang en breed voorbij zijn gestreefd.
Over 100 jaar zullen veel kinderen dieren alleen maar op heel mooi gedetailleerde plaatjes en filmpjes voorbij zien komen.....lang leven de techniek en de vooruitgang ( die lang niet altijd een vooruitgang was :n )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:49

elenaMM77 schreef:
zijn hier meer bronnen van?

want wnf geeft nog steeds aan:
witte neushoorn: 20.170,
het dieptepunt was aan het begin van de 20e eeuw met nog slechts 200 levende exemplaren (van wel ingelichte bronnen.

vrij banketstaaf als er maar 1 mannetje is?

dat het er weinig zijn, ja absoluut..

echter, ik betwijfel ten zeerste of er nog slechts 1 mannetje in leven is die dan ook nog als een soort handtam schoothondje rondloopt (neushoorns zijn levensgevaarlijk.. deze wordt tussen de voorpoten gekriebeld en ze lopen met de hand op zijn schouder met hem mee?)

---------

het kan wel gaan om een kleine ondersoort, de noordelijke witte neushoorn, waar er nog slechts enkele van in leven zijn (geen van allen overigens als wilde)..

De noordelijke witte neushoorn (Ceratotherium simum cottoni) is een van de twee ondersoorten van de witte neushoorn. Deze ondersoort wordt anno 2011 door de IUCN beschouwd als kritisch bedreigd en mogelijk uitgestorven in het wild. In 2005 werden nog vier dieren waargenomen in het Nationaal park Garamba in de Democratische Republiek Congo. Sinds 2006 werden in het wild geen waarnemingen meer gedaan.

De 'gewone witte neushoorn' is juist de minst bedreigde neushoorn momenteel op aarde (ook al zijn ze nog steeds bedreigd, de aantallen zijn nog steeds groeiende)

De noordelijke witte neushoorn, waar het hier om gaat, is een ondersoort: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Noordeli ... _neushoorn
Wereldwijd zijn er nog 5 van...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:56

Mariska_28 schreef:
Okey, jammer.. Weet dat dit bij olifanten in het verleden weg gedaan is.. misschien dan ook wel zonder succes..

Het probleem bij het verwijderen is, dat je het nooit zo diep kan verwijderen als dat stropers dat doen (beest is immers dood bij stropers). Doordat ivoor zo veel waard is, is zelfs voor een klein beetje ivoor het nog de moeite waard. Zeker bij olifanten (bij neushoorns weet ik het niet), gaat het ivoor diep door in de huid. Als ze er nog meer dan een vuist aan ivoor weg kunnen halen, dan levert dat alleen al serieus geld op.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:32

LadyMadonna schreef:
e)

De noordelijke witte neushoorn, waar het hier om gaat, is een ondersoort: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Noordeli ... _neushoorn
Wereldwijd zijn er nog 5 van...[/quote]

dat weet ik, dat gaf ik ook al aan..
Citaat:
het kan wel gaan om een kleine ondersoort, de noordelijke witte neushoorn, waar er nog slechts enkele van in leven zijn (geen van allen overigens als wilde)..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:34

LadyMadonna schreef:
elenaMM77 schreef:
zijn hier meer bronnen van?

want wnf geeft nog steeds aan:
witte neushoorn: 20.170,
het dieptepunt was aan het begin van de 20e eeuw met nog slechts 200 levende exemplaren (van wel ingelichte bronnen.

vrij banketstaaf als er maar 1 mannetje is?

dat het er weinig zijn, ja absoluut..

echter, ik betwijfel ten zeerste of er nog slechts 1 mannetje in leven is die dan ook nog als een soort handtam schoothondje rondloopt (neushoorns zijn levensgevaarlijk.. deze wordt tussen de voorpoten gekriebeld en ze lopen met de hand op zijn schouder met hem mee?)

---------

De noordelijke witte neushoorn (Ceratotherium simum cottoni) is een van de twee ondersoorten van de witte neushoorn. Deze ondersoort wordt anno 2011 door de IUCN beschouwd als kritisch bedreigd en mogelijk uitgestorven in het wild. In 2005 werden nog vier dieren waargenomen in het Nationaal park Garamba in de Democratische Republiek Congo. Sinds 2006 werden in het wild geen waarnemingen meer gedaan.

De 'gewone witte neushoorn' is juist de minst bedreigde neushoorn momenteel op aarde (ook al zijn ze nog steeds bedreigd, de aantallen zijn nog steeds groeiende)

Wereldwijd zijn er nog 5 van...

weet ik, dat gaf ik zelf ook aan ;)

Citaat:

dat is echter niet wat uit het artikel naar voren kwam. daar hadden ze het simpelweg over de laatste mannelijke wilde neushoorn, die als een soort veredelde schoothond meeloopt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:40

Euh, de titel van het artikel:
Citaat:
Armed rangers on armed guard 24/7 protect the last male northern white rhino left on Earth

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:48

LadyMadonna schreef:
Euh, de titel van het artikel:
Citaat:
Armed rangers on armed guard 24/7 protect the last male northern white rhino left on Earth

ahh, dan heb ik daar overheen gekeken door de titel van TS zelf..
zucht..

*headdesk*

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 22:06

Daarom had ik ook het artikel bijgevoegd. Even lezen :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:14

Zag er pas nog een documentaire over, iemand ging mee met die rangers. Via een drone spoorden ze de stropers op. Toen zijn de stropers gevonden en neergeschoten. (Was of de rangers of de stropers) Heftig wereldje :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:16

Het meest trieste vind ik dat er zoveel mensen geschokt en boos zijn over dit soort dingen, terwijl ze zelf ook onze fauna en flora naar de paasei helpen. Word wakker! Het zijn niet die anderen, maar ook jijzelf. En ik ook. We moeten proberen zo goed mogelijk te zijn voor moeder natuur.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:59

Dubbel, ik geloof echt in natuurlijke selectie. Ik vind sommige dieren gewoon niet 'handig' bedacht en uitsterven is soms ook een natuurlijk ding.

Aan de andere kant heb ik er toch wat moeite mee wanneer wij als mens vanwege bijgeloof verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van een
diersoort....

Want laten we eerlijk zijn, met die 5 dieren ga je het niet redden natuurlijk :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:35

Geryon schreef:
Het meest trieste vind ik dat er zoveel mensen geschokt en boos zijn over dit soort dingen, terwijl ze zelf ook onze fauna en flora naar de paasei helpen. Word wakker! Het zijn niet die anderen, maar ook jijzelf. En ik ook. We moeten proberen zo goed mogelijk te zijn voor moeder natuur.

Eens.
Kijk om je heen.. Dan zie je al veel oliebol..
Daarbij de energie, olie, plastic tasjes, plofkip, teveel consumeren etc.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:38

Nog een minpunt aan het verwijderen van de hoorn;

"Bovendien bleek dat stropers ook neushoorns zonder hoorn afschieten om tijd te besparen (door niet op neushoorns zonder hoorn te jagen)"

(Zie mijn eerdere bericht voor link)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:40

Dat had ik al eerder in het topic benoemd weilanden.

Helaas een lastig probleem.
Stropers hebben ook buikjes te vullen.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:45

Excuus! Heb er overheen gelezen. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 00:31

Zou ki geen optie zijn bij die dieren?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:07

LadyMadonna schreef:
Zou ki geen optie zijn bij die dieren?

5 dieren waarvan slechts 1 man..

dat gaat een hele ongezonde genenpoel worden.

je kunt kruisen proberen, maar wat is dan het doel van de fok, want dan is de ondersoort alsnog verloren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:41

Selka schreef:
Volledig eens! Ik hoop dat moeder natuur een allesvernietigend virus voor mensen op aarde gooit voordat wij alles hebben uitgeroeid. De aarde is een stuk beter af zonder mens.

Regel jij eerst iets voor jezelf dan?

Overigens, als de noordelijke witte neushoorn al zo slecht vertegenwoordigd was, is dit toch niet echt nieuws? Dan is het een kwestie van tijd. Er zullen wel meer dieren uitsterven de komende honderden jaren... zo was het voorheen ook en zo zal t blijven waarschijnlijk?

Uiteraard staat dit los van het destructieve ongeïnteresseerde gedrag van sommige mensen en de achterlijke redenen zoals bijgeloof die dit mede veroorzaken.. maar uitsterven an zich is niet zo erg, er zijn ondersoorten van mensen die volgens natuurlijke selectie het ook niet meer zouden doen, en of het zo handig is dat die het nog wel doen ... :+