Albino's in Tanzania

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Albino's in Tanzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:09

Het is verschrikkelijk!! Maar dit speelt al heel lang, niks nieuws.

Veel mensen zijn daar erg weinig ontwikkeld, dat komt omdat ze niet naar school gaan en of slechts naar de lagere school gaan en daarna niet meer.........en zijn dus weinig wereldwijs en weten weinig en worden er kort en dom gehouden..........komt ook door de situatie en de armoede daar, helaas.

Er is veel bijgeloof zoals dat je van AIDS geneest wanneer je het doet met een maagd en ze het dus ook doen met de pasgeboren babys om er zeker van te zijn dat ze nog maagd zijn in de hoop dan verlost te zijn van AIDS, vreselijk.

Dus ook zoiets met de albino kinderen/mensen.............die denken dat het geluk brengen en of je beschermd voor het kwade.........maar het enige dat anders is aan deze mensen is dat het pigment ontbreekt meer niet en dus kwetsbaar is voor de zonnebrand en kans op huidkanker en zien er anders uit door de lichte kleur.......

Blijft vreselijk en afschuwelijk.............gelukkig weten er nu wel steeds meer mensen..............het duurt alleen eeuwen...........

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:12

Zo zie je maar: iedereen maar geld geven voor arme volksstammen in verre landen, zodat ze kunnen eten in plaats van geld te steken in voorlichting over zaken, waaronder deze. "Je moet een man met honger geen vis geven, maar een hengel". Twee totaal verschillende zaken wellicht, maar toch geldt het ook voor zaken als dit: voorlichting, educatie, geef het een naam; zolang er geen informatie-overdracht plaatsvindt, zal dit voort blijven duren. Dit fenomeen is al heel lang bekend, dus ik snap niet waarom er niet eerder actie is ondernomen. Wat al eerder gezegd is: dat dit anno 2015 nog gebeurt...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:20

Shenavallie schreef:
Zo zie je maar: iedereen maar geld geven voor arme volksstammen in verre landen, zodat ze kunnen eten in plaats van geld te steken in voorlichting over zaken, waaronder deze. "Je moet een man met honger geen vis geven, maar een hengel". Twee totaal verschillende zaken wellicht, maar toch geldt het ook voor zaken als dit: voorlichting, educatie, geef het een naam; zolang er geen informatie-overdracht plaatsvindt, zal dit voort blijven duren. Dit fenomeen is al heel lang bekend, dus ik snap niet waarom er niet eerder actie is ondernomen. Wat al eerder gezegd is: dat dit anno 2015 nog gebeurt...

Blijkbaar is het dus niet bekend genoeg, want zoals te lezen is in dit topic zijn er mensen die dit niet wisten. Bij ons thuis wist ook niemand dit, en ik denk dat dat voor zoveel mensen geld op de wereld.

Zolang het geen wereldwijd bekend iets is, is het ook veel moeilijker om er wat tegen te doen. Hoe meer mensen willen helpen, hoe sterker je staat natuurlijk. Het geloof van die mensen in "bijgeloof" zit vaak zo diep, ik denk dat het niet zomaar weg is met educatie. Neemt niet weg dat het zeker wel moet gebeuren want dit is verschrikkelijk zoals er nu om gegaan wordt met albino's (en het aids probleem).

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:12

KimD schreef:
Jeetje zeg! Wat heftig!
Over 'achter gesloten deuren' gesproken. Dit moet anno 2015 toch niet meer mogelijk kunnen zijn.
'Anno 2015' in het Westen is iets anders dan 'anno 2015' in ontwikkelingslanden.

Anoli: (Bij)geloof zit ook bij mensen hier diep, alleen slachten zij er in de meeste gevallen geen anderen voor af. Neemt niet weg dat er hier ook zat mensen zijn die geloven in hun eigen pseudo-wetenschap en geen oren hebben naar fatsoenlijk bedreven wetenschap. Wat er in Afrika daarnaast nog meespeelt is een zeker wantrouwen tegenover 'de blanke westerling'. Het hele continent is, op z'n zachtst gezegd, nogal genaaid door Europa en dat is nog niet eens zo heel lang geleden. Veel mensen hebben daardoor meer vertrouwen in dingen die voor hen al honderden jaren werken dan in Westerse invloeden die hen in de afgelopen honderd jaar zijn opgedrongen, vaak ten koste van hun eigen tradities en gebruiken en, tot op zekere hoogte, hun eigen identiteit.

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:06

Vond het hartverscheurend, in en in triest! Mijn oudste zoon zat bij mij op de bank en ik moet er niet aandenken om mijn kind achter te moeten laten, wat verschrikkelijk...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:28

Shenavallie schreef:

Wel makkelijk gezegd hoor... Denk je echt dat mensen in Afrika informatie kunnen en willen aannemen van blanken en ook nog het vermogen dit te gaan toepassen is hun eigen maatschappij? Als ze überhaupt al gaan luisteren; dat is precies waarom de hele ebola kwestie zo groot geworden is. Afrikanen nemen niks aan van blanken. Logisch ook, als je hun voorgeschiedenis daarmee ziet :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:31

ik vind het al een stap vooruit dat ze nu beschermde plekken hebben voor albino's; dat betekend dat zeker mensen zijn die de ernst ervan inzien en als veranderen niet gelijk wil; dan maar beschermen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:37

vuurneon schreef:
ik vind het al een stap vooruit dat ze nu beschermde plekken hebben voor albino's; dat betekend dat zeker mensen zijn die de ernst ervan inzien en als veranderen niet gelijk wil; dan maar beschermen.

Juist, dus dat is al iets.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:54

vuurneon schreef:

Dat is zeker een belangrijke stap vooruit, al zal dit een druppel op de gloeiende plaat zijn. Hoeveel van dit soort opvangen zijn er in heel Afrika? Beschermen is denk ik momenteel het belangrijkste, het veranderen zal heel moeilijk worden aangezien het daar zó anders gaat dan in de Westerse landen.

Bij zoiets zal je eerder over járen praten in plaats van 1 a 4 jaar...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:34

Generaties :j
Elk gered kind is er gelukkig weer 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:58

Vanavond in RTL late night wordt er ook weer aandacht aan besteed..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:03

Is het niet mogelijk dat deze kinderen ter adoptie komen te staan? Dat lijkt me dan toch wel een goede oplossing :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:07

Renee1991 schreef:
Vanavond in RTL late night wordt er ook weer aandacht aan besteed..

Ga er naar kijken, Humberto is een fijne presentator die altijd goede aandacht besteed aan dit soort dingen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:19

Albinisme.
Los van het feit dat ze in Afrika er een nare gedachtegang op na houden, hebben deze kinderen nog een probleem. Albinisme is simpelweg gezegd geen pigment.
Is in ons regenachtig Europa al een ramp laat staat in Afrika.
Ze moeten letterlijk uit de zon gehouden worden anders verbranden ze levend en krijgen vaak huidkanker.
Verder zijn ze vaak blind of heel slechtziend. Deze kinderen/mensen hebben veel zorg nodig om te kunnen blijven leven. Het gezichtje van het jongetje liet al genoeg zien.
En inderdaad heb al eens eerder hier een documentaire over gezien, ik vermoed de BRT of anders BBC.
Die zijn met programma's als Panorama en Horizon vaak goed bezig.

Edit: interpunctie :o?

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:22

Ik ga kijken vanavond! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:09

verootjoo schreef:
Shenavallie schreef:

Wel makkelijk gezegd hoor... Denk je echt dat mensen in Afrika informatie kunnen en willen aannemen van blanken en ook nog het vermogen dit te gaan toepassen is hun eigen maatschappij? Als ze überhaupt al gaan luisteren; dat is precies waarom de hele ebola kwestie zo groot geworden is. Afrikanen nemen niks aan van blanken. Logisch ook, als je hun voorgeschiedenis daarmee ziet :=

Het is de manier waarop je iets wil veranderen. Schijnbaar zijn de blanken daar nog niet zo handig in, omdat ze een te Westerse aanpak hebben. Ze moeten zich meer verdiepen in de leef- en denkwijze van deze mensen en van daaruit gaan handelen. Om het wat dichter bij huis te houden: zie het als een paard in mensentaal iets willen bijbrengen; geheid dat daar verzet van komt. Sinds enige jaren begint paardentaal pas grote bekendheid te krijgen, maar dat is ook eerst op kleine schaal ingezet om te zien wat effect heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:10

Anoli schreef:
Shenavallie schreef:

Blijkbaar is het dus niet bekend genoeg, want zoals te lezen is in dit topic zijn er mensen die dit niet wisten. Bij ons thuis wist ook niemand dit, en ik denk dat dat voor zoveel mensen geld op de wereld.

Zolang het geen wereldwijd bekend iets is, is het ook veel moeilijker om er wat tegen te doen. Hoe meer mensen willen helpen, hoe sterker je staat natuurlijk. Het geloof van die mensen in "bijgeloof" zit vaak zo diep, ik denk dat het niet zomaar weg is met educatie. Neemt niet weg dat het zeker wel moet gebeuren want dit is verschrikkelijk zoals er nu om gegaan wordt met albino's (en het aids probleem).

Heel veel zaken worden stil gehouden voor de buitenwereld. Als alle nare dingen in de wereld algemeen bekend zijn, gaan mensen niet meer braaf luisteren naar de overheden maar hun eigen regie in handen nemen. Vandaar dat heel veel zaken in de doofpot worden gestopt of pas veel later naar buiten komen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:12

Ragdollcat schreef:
vuurneon schreef:

Juist, dus dat is al iets.

Dat is inderdaad al een eerste stap. ;)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:25

Thesserd schreef:
Is het niet mogelijk dat deze kinderen ter adoptie komen te staan? Dat lijkt me dan toch wel een goede oplossing :j

Dit inderdaad, of laat die kinderen naar Europa komen. En hier dan opvangen in een soort asielzoekerscentrum o.i.d.

Heb het filmpje niet gekeken trouwens, ik kan echt niet tegen zulke verschrikkelijke dingen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:48

Ik vraag me af of ze dat vanuit Tanzania wel willen.. Want als iedereen gelooft dat er een soort vloek rust op die kinders, dan ga je ze toch ook niet meegeven aan iemand anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:52

Vreselijk je zou als ouder maar dit moeten :( , hoe kan het dan dat er zoveel albino's zijn in Afrika?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:09

Rebecca schreef:
Vreselijk je zou als ouder maar dit moeten :( , hoe kan het dan dat er zoveel albino's zijn in Afrika?

Incest, zeer beperkte bloedverspreiding... Neef trouwt met nicht, ed. Alles blijft heel beperkt in dorpskringen waardoor een recessief gen relatief snel een ander recessief gen vindt en dus een albino kindje geeft. Als je bedenkt dat kinderen daar nog steeds een verzekering zijn voor de toekomst en een gezin dus veel kinderen krijgt, is de kans groot op meer albino kinderen..

Triete gang van zaken. Was bekend met dat ze niet veilig zijn vanwege de 'helende' krachten, maar wist niet dat er kampen waren.
Het veranderen van dit soort bijgeloof is helaas iets waar generaties overheen gaan..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:32

Niet heel Afrika over een kam scheren.. ik ben in Mozambique geweest en daar heb ik ook redelijk wat albino's gezien. Mijn zusje woont daar al een aantal jaren en zij vertelde me dat het daar steeds meer geaccepteerd wordt. Ook zijn we naar een tentoonstelling geweest in de hoofdstad waar hele grote portretfoto's hingen van albino's. Om het beeld te veranderen dat men daar heeft van albino's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:04

Ik scheer in ieder geval niet over één kam, hoorde het voor het eerst op het nieuws en dat ging over Tanzania. Vandaar ook mijn topic titel.. Ik wist helemaal niet dat dit een issue was. Maar misschien is het wel goed dat een land wat al dichterbij Tanzania ligt dan de 'westerse landen', wellicht dat ze daar wat van over gaan nemen. Of het licht zien.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:16

Nee jij niet, maar iemand anders heeft het over Afrika in het algemeen, terwijl Afrika immens groot is.