Bompaard afghanistan verijdeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:12

JoSav, wat een fantastische, interessante uitleg! Gaaf dat je daar de tijd voor hebt genomen +:)+

josien_m_

Re: Bompaard afghanistan verijdeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:26

Dat is interessante kennis! Wat mooi om te lezen en wat leuk dat er mensen zijn die zich zo verdiepen in zo'n onderwerp, heel leuk om tegen te komen, dank!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:52

Zoolgangster schreef:
Over de zere paardenmond: ja mensen, Happy mouth appelbitjes en bitschijven en een zachte hand in de omgang met paarden zijn helaas luxe die weggelegd is voor paardenliefhebsters in rijke landen... (maar dan wel het deel dat geen topsport bedrijft...geld en "de eer" verpest een boel, ook in het westen.)

Jullie zouden eens moeten zien hoe hard het leven voor de mensen in Afghanistan is, alleen al het klimaat: knetterhete zomers,stof in de lucht, vreselijk koude winters, meisjes worden daar als slaven gebruikt, hebben geen enkel recht, hooguit het aanrecht, als hun woning daar tenminste over beschikt want meestal zitten ze gewoon met hun pannetje op de grond en kennen ze geeneens een aanrecht. Mensen van 50 zijn daar al oud. En dan staan ze dus ook nog elkaar naar het leven...

Di)

sorry hoor maar wat een slap excuus. Mensen in nederland hadden het vroeger ook echt niet breed hoor. Mijn grootouders hadden 12 kinderen in een huisje waar nu een alleenstaande al over zou klagen qua ruimte. Opa was visser en daarnaast nog dagloner en heeft weleens verteld over het werkpaard vroeger bij de boer. Die is op een warme zomerdag ook weleens voor de ploeg in elkaar gezakt maar die kreeg emmers water overzich heen en geen slaag toe zoals daar.Als je eens googeld ? Op oude foto's (bijvvorbeeld van paardentram) zie je dat 9 van de 10 paarden er gewoon prima uitzag (op een kromgewerkt atrosepootje hier en daar na). dat waren toch ook echt dieren die hard moesten werken voor hun haver. Het is de mentaliteit in Afghanistan die zo walgelijk is, ik vind het misselijk volk. Stelletje sadisten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:27

Vergeet niet dat veel foto's uit Afghanistan misschien helemaal niet door Afghanen zelf zijn gemaakt. En als een toerist of journalist daar komt is een foto van een zielig paard veel interessanter dan van een gezond paard. Dat er meer foto's van paarden in ongelukkige omstandigheden te vinden zijn, wil dus niet zeggen dat alle paarden daar ook daadwerkelijk slecht behandeld worden.

Ik ben trouwens benieuwd hoeveel jij weet van de mentaliteit van Afghanen? En waar je die informatie vandaan hebt? Ik heb me nota bene verdiept in de Afghaanse tak van de Taliban, toch bepaald geen lieverdjes, en zelfs die blijken bovenal mens te zijn en geen gewetenloze sadisten.

Maar misschien weet jij er ontzettend veel van, dus ik hoop dat je wil uitleggen waar jij je mening op baseert. :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:32

farahdiba46 schreef:
Zoolgangster schreef:
Over de zere paardenmond: ja mensen, Happy mouth appelbitjes en bitschijven en een zachte hand in de omgang met paarden zijn helaas luxe die weggelegd is voor paardenliefhebsters in rijke landen... (maar dan wel het deel dat geen topsport bedrijft...geld en "de eer" verpest een boel, ook in het westen.)

Jullie zouden eens moeten zien hoe hard het leven voor de mensen in Afghanistan is, alleen al het klimaat: knetterhete zomers,stof in de lucht, vreselijk koude winters, meisjes worden daar als slaven gebruikt, hebben geen enkel recht, hooguit het aanrecht, als hun woning daar tenminste over beschikt want meestal zitten ze gewoon met hun pannetje op de grond en kennen ze geeneens een aanrecht. Mensen van 50 zijn daar al oud. En dan staan ze dus ook nog elkaar naar het leven...

Di)

sorry hoor maar wat een slap excuus. Mensen in nederland hadden het vroeger ook echt niet breed hoor. Mijn grootouders hadden 12 kinderen in een huisje waar nu een alleenstaande al over zou klagen qua ruimte. Opa was visser en daarnaast nog dagloner en heeft weleens verteld over het werkpaard vroeger bij de boer. Die is op een warme zomerdag ook weleens voor de ploeg in elkaar gezakt maar die kreeg emmers water overzich heen en geen slaag toe zoals daar.Als je eens googeld ? Op oude foto's (bijvvorbeeld van paardentram) zie je dat 9 van de 10 paarden er gewoon prima uitzag (op een kromgewerkt atrosepootje hier en daar na). dat waren toch ook echt dieren die hard moesten werken voor hun haver. Het is de mentaliteit in Afghanistan die zo walgelijk is, ik vind het misselijk volk. Stelletje sadisten.

Jaja, wij zijn duidelijk veeeeel betere mensen?? :+ :+
Excuus gaat het niet om maar een stukje context is waardevol. We hoeven niet een oordeel te hebben, gewoon kijken naar andere levensstijlen en proberen iets ervan te begrijpen...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:33

Dat er een foto is van een paard die zodanig in zijn mond wordt gerukt dat er bloed te zien is maakt niet uit omdat het er misschien maar 1 is? :? Dat vind ik pas raar. Ook al is het er maar een, een paard moet zijn niet zo in zijn mond getrokken worden voor 'eer', of een 'sport'. 'T is gewoon dierenmishandeling. Of het nou 1 paard is, of een miljoen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:41

JoSav, bedankt voor de uitleg! Plaatst het bericht in een heel ander licht.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:11

Josien m, ik bedoel daar niet mee te zeggen dat wij betere mensen zijn, ik geef alleen aan dat armoede geen excuus is voor dierenmishandeling. Kijk eens op de site van Brooks, wat een leuke samenleving in die hoek he ;( Leuk dat je je inleeft in andere culturen, doe ik ook maar niet bij dit volk. Ik heb geen begrip voor of interesse in sadistische idioten.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:27

Dani, ik kijk het journaal en lees kranten :+

Daarnaast draai ik al een tijdje mee op deze aardbol en heb IQ genoeg om voor mezelf uit te maken wat ik ergens van vindt, als ik daar links of rechts een geitenwollensok mee vooor de neus stoot, dan is dat maar zo >;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:48

Ja, zoiets dacht ik al. De veronderstelling dat de Nederlandse media altijd een volledige en correcte weergave van de feiten geeft, plus de weigering een onderbouwde discussie aan te gaan.

Ik zeg nergens dat je dom bent, of dat je mij voor de neus stoot. Ik vraag slechts naar een onderbouwing. Dat je die niet kunt geven zegt wel genoeg, denk ik. Overigens ben ik geen geitenwollensok, hoor. Wel iemand die zich oprecht in de Afghaanse cultuur heeft verdiept - niet door het journaal te kijken maar door heel wat uren te besteden aan het lezen van onderzoeken, interviews, en gedichten en verhalen van Afghanen zelf. ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:52

Ik denk niet dat je een vergelijking kunt maken tussen paarden uit nl (ook niet 100 jaar terug) en afghanistan nu. Als je alleen al het verschil neemt aan grondstoffen dan is dat verschil dermate groot dat elke vergelijking verder kant nog wal slaat.

In ieder geval een erg interessant stuk om te lezen! Ik ga eens binnenkort YouTube op!