Dat wij in Mali aanwezig zijn, was ik al bijna vergeten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:13

SophieFT schreef:
MonaLieske schreef:
Dat denk ik ook. Het verbaast mij hoeveel mensen hier niet eens weten dat deze missie bestaat.

Daarnaast is het gebied voor journalisten natuurlijk ook niet veilig, dat maakt het moeilijker om verslag te doen over wat daar gebeurt. Ik vind dat er hier soms wel erg makkelijk over 'de media' gesproken wordt. 'De media' klinkt zo lekker abstract, maar we hebben het hier wel over mensen die hun eigen veiligheid op het spel zetten om ons te laten zien wat daar gebeurt. En dat is niet altijd makkelijk. Dit stuk is ruim een jaar oud, maar beschrijft het wel goed: https://decorrespondent.nl/545/hoe-doe- ... 5-d8873467

Voor militairen ook niet. :)

Ik denk dat sommigen mij verkeerd begrijpen, want het gaat mij echt niet om wat in Mali gebeurd! Het gaat mij er om dat ik het er mee eens ben dat er dingen op het nieuws komen, terwijl er veel meer, groter "nieuws" is. Ik ga je stuk even doorlezen, interessant!

Nee, voor militairen is het ook zeker niet veilig, maar die hebben als voordeel dat ze getraind en gewapend zijn.

Ik begrijp je wel, maar als er geen journalisten zijn die verhalen uit het gebied aanleveren, dan hebben de journaals en kranten ook geen verhalen om te vertellen natuurlijk.

Verder ben ik wel met je eens dat sommige media overdreven veel aandacht besteden aan dingen die in mijn ogen niet zo interessant zijn, maar blijkbaar zijn er mensen die dat wel boeiend vinden. Daarnaast ligt het er dus ook aan welke media je volgt. Ik vind zelf Al Jazeera fijn voor met name nieuws uit het Midden Oosten en Afrika.

Electra63

Re: Dat wij in Mali aanwezig zijn, was ik al bijna vergeten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:41

@MonaLieske, mooi stuk, thanks!

Veel mensen zijn niet geïnteresseerd in politiek, economie of nieuws "ver weg". Het valt mij echt op, hoe weinig mensen nieuws kijken. Je hoeft niet alles in details te weten of alles te begrijpen, maar als je gewoon iedere dag een half uurtje nieuws kijkt, dan weet je toch wel wat er een beetje speelt op de wereld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:26

Electra63 schreef:
Als je een beetje het nieuws volgt in de serieuze media, dan weet je dat Nederland deelneemt aan de VN-missie in Mali.

Mee eens, maar erg veel details hoor je er niet over.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:17

SophieFT schreef:
Het ongeluk in Mali kwam voor ons zeer dichtbij, en het heeft me diep geraakt. Mijn broer zit momenteel in Mali, maar wat ze er precies doen? Ik heb geen flauw benul...

Wij zijn daar omdat de fransen hun Uranium mijnen willen veiligstellen....da's mijn mening dan, niet de officiele versie "humanitaire hulp"

Electra63

Re: Dat wij in Mali aanwezig zijn, was ik al bijna vergeten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:27

De uraniumvelden liggen in buurland Niger, maar dat is wel de hoofdreden dat het veilig en stabiel moet zijn in die regio. En in die regio is IS ook in opkomst.