Magere koniks in Zandvoort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:54

teiger150 schreef:
Ik dacht in eerste instantie ookal van hé hoe kunnen ze die dieren nou zo mager laten worden, maar toen ik de reactie zag snapte ik inderdaad hoe dit kon gebeuren. De man die de Konik's in Noord/Zuid Holland laat grazen zorgt er stukken beter voor als de eigenaar van de Konik's in de Oostvaardersplassen.

Helemaal mee eens.
Hier gaat het om 2 koniks, ze zien er wel slecht uit, maar er word tenminste voor gezorgd dat ze genoeg voedsel tot hun beschikking hebben. Ik ben het er ook mee eens dat ze het beter anders aan hadden kunnen pakken.
Als ze bij de oostvaardersplassen nu ook zo goed voor de koniks waren, ik vind dat ze het daar veel erger hebben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:59

Sorry hoor maar voordat een pony zo mager is is hij stelselmatig verwaarloosd. Zeg nou niet dat dit meevalt en dat je blij bent met de zorg (die dus veel te laat komt!! dit is toch niet te filmen hoe ze eruit zien!) vergelijk het niet met het kerkhof van de Oostvaardersplassen ;( ja dat is erger, daar vallen ze bij bosjes neer, is dan graatmager minder 'erg'? Is toch net zo schandalig of niet dan. Als jouw pony er nog niet half zo slecht uitziet wordt hij direct in beslag genomen door de DB.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:01

Ik kom de paarden regelmatig tegen in de duinen en ik moet zeggen, ze zien er altijd goed uit! Veel beter dan menig andere kuddes in natuurgebieden. Deze twee zeer vermagerde paarden zijn echt een uitzondering.

Hoe het precies heeft kunnen gebeuren (want dit lijkt niet op "slechts" 1,5 week geen water/voedsel) weet ik niet, maar het moge uit de reactie van de eigenaar duidelijk zijn dat er nu adequaat op gereageerd wordt. Ik denk dat dit absoluut een eye-opener is geweest om nog beter te controleren.

Maar ik snap ook goed dat de eigenaar het vervelend vindt om als dierenmishandelaar afgeschilderd te worden. Dit is ook echt niet terecht. Alle beestjes in de kennermerduinen zien er prima uit. See for yourself! Mooi gebied om eens doorheen te gaan (kan ook te paard ;) )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:05

Snap dat ook niet echt? Vind dit gewoon randje randje, ja is misschien wat aan te doen nog, maar wel beetje erg laat.

@sharon ik snap best dat het een keer wat minder kan gaan met paarden, zijn tenslotte ook levende wezens. Maar als de eigenaar gewoonweg controleerde, kwam t niet zo ver. Dus ook mensen die eerder altijd goed waren voor dieren kunnen dieren verwaarlozen, en ja dat valt onder verwaarlozing en mishandeling. En niet alle beestjes zien er goed uit, blijkbaar. En als zo ver in eerdere berichten te lezen is waren ze al niet in top conditie toen ze aankwamen, dus dan had de eigenaar gewoon elke dag even moeten controleren lijkt me? Hij weet blijkbaar wel wat paarden nodig hebben.. Ik hoop gewoon werkelijk dat de dieren opknappen, zonder enige gevolgen. En dat als die er wel zijn de eigenaar gewoonweg alle kosten op zich moet nemen en anders ze moet afstaan.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:07

VanHuisUit schreef:
Sorry hoor maar voordat een pony zo mager is is hij stelselmatig verwaarloosd. Zeg nou niet dat dit meevalt en dat je blij bent met de zorg (die dus veel te laat komt!! dit is toch niet te filmen hoe ze eruit zien!) vergelijk het niet met het kerkhof van de Oostvaardersplassen ;( ja dat is erger, daar vallen ze bij bosjes neer, is dan graatmager minder 'erg'? Is toch net zo schandalig of niet dan.

Een paard van een kant van mij heeft er ook zo uitgezien afgelopen winter. Hij kreeg helaas geen aansluiting in de groep paarden die ook in een natuurgebied stonden en in zijn geval werd hij niet te gelaten bij eten/drinken door de andere paarden. Aangezien ze hem ook niet in 1 keer konden vinden was hij erg terug gekomen in conditie. (het was tenslotte een giga terrein die ze moesten afzoeken)
Nu ze hem hebben gevonden was hij zeker 150 kg te licht (misschien zelfs wel 200) en had uitdrogingsverschijnselen. Hij staat echter alweer 3 maanden aan huis en knapt lekker op.

Even een aanvulling. Deze klant van mij is op eerste plaats een wedstrijdruiter en brengt ook wel eens paarden voor anderen uit. Echter had dit paard een blessure wat meer niet echt overging en daardoor was hij al niet in een zogenoemde sportconditie. Daarom was er besloten om hem in een natuurgebied te zetten (geleidelijke aan) tot eind zomer 2016.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:09

Deze twee komen uit een ander gebied waar de eigenaar, Ekogron, ze vandaan heeft gehaald. Toen ze ze er weghaalden waren ze ook al in een slechte conditie en dat moet ook wel want dit is niet van 1.5 week.

Met andere woorden: ze waren al slecht. Met andere woorden: dit wisten ze. Dan zorg je goed voor ze en zet ze niet in een groot gebied zonder toezicht. Dat die andere dieren er goed uitziet doet niets af aan hoe slecht deze twee zijn. Vraag met trouwens af hoe het dan met die andere paarden uit dat andere gebied is (waar deze twee vandaan komen) want dat zal ook niet al te best zijn.
Dus prima al die aandacht alleen wel weer erg, heel erg, dat het pas gebeurt als dit wordt aangetroffen en gerapporteerd door iemand. Want hoe dan ook: dit is niet van 1.5 week, dat kan niet.

@Chaminon 'hij staat nu drie maanden bij huis' over het paard van een klant wat er wellicht ook zo uitzag, die staat dus 3 maanden aan huis en knapt op. Deze dieren worden gewoon weer aan hun lot overgelaten en in een vreemde kudde geplaatst.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 18-03-15 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:10

VanHuisUit schreef:
Sorry hoor maar voordat een pony zo mager is is hij stelselmatig verwaarloosd. Zeg nou niet dat dit meevalt en dat je blij bent met de zorg (die dus veel te laat komt!! dit is toch niet te filmen hoe ze eruit zien!) vergelijk het niet met het kerkhof van de Oostvaardersplassen ;( ja dat is erger, daar vallen ze bij bosjes neer, is dan graatmager minder 'erg'? Is toch net zo schandalig of niet dan. Als jouw pony er nog niet half zo slecht uitziet wordt hij direct in beslag genomen door de DB.

Niemand hier die zegt dat het meevalt, tuurlijk is dit erg en had het nooit mogen gebeuren. maar ze worden tenminste geholpen, ook mede dankzij oplettende burgers. Bij de oostvaardersplassen hoeven de paarden niet op deze hulp te rekenen.
Dat het zover heeft moeten komen dat ze vermagerd zijn had nooit mogen gebeuren.
Ik hoop dat het een les is voor de eigenaren en dat ze nu oplettender zullen zijn en de volgende keer eerder ingrijpen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:31

amy_luna schreef:
Niemand hier die zegt dat het meevalt, tuurlijk is dit erg en had het nooit mogen gebeuren. maar ze worden tenminste geholpen, ook mede dankzij oplettende burgers. Bij de oostvaardersplassen hoeven de paarden niet op deze hulp te rekenen.
Dat het zover heeft moeten komen dat ze vermagerd zijn had nooit mogen gebeuren.
Ik hoop dat het een les is voor de eigenaren en dat ze nu oplettender zullen zijn en de volgende keer eerder ingrijpen.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik wilde met mijn post ook niets goed praten, maar het vee heeft het in de Kennemerduinen erg goed. Ik ben daar wekelijks getuige van. En dit is natuurlijk echt een heel sneu geval en er had ook eerder en beter actie genomen moeten worden. Maar daarom ga ik er nu ook vanuit dat de eigenaar dit als een wijze les ervaart.

Rizette

Re: Magere koniks in Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:13

Dit valt niet goed te praten , door niemand niet . Hadden ze in een weiland gestaan dan had iemand een proces aan de broek gehad. Staan ze in een natuurgebied dan is niemand meer verantwoordelijk. Haal dan alle paarden uit die gebieden als je het niet kunt overzien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:47

Ninx schreef:
Het zijn sobere dieren he? Tegen de tijd dat ze er zo uitzien ben je weeeeeeeeeeken verder. Maanden misschien wel. Spieren zijn zelfs helemaal opgevreten.

Ik dacht hetzelfde, dan is er best een tijd overheen gegaan.

Bah, wordt er misselijk van, het is géén natuur punt uit en dus bijvoeren en niet zover laten komen dat ie te mager worden.

Dat hoort erbij als je dieren gaat houden.

Het gebeurd te veel en te vaak, maar helaas ze leren er niets van.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:16

Lijkt mij niet van 1,5 week.. als je koniks hebt lopen, check je die toch minimaal 1x pw?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:37

Nou toch fijn dat het grootste bokt.nl weer veel beter weet dan iemand die al jaren deze dieren regelt in de begrazingsgebieden.
Misschien kunnen we het verhaal van de beste man gewoon ook eens een keer aannemen en er ook vanuit gaan dat dit in het vervolg beter geregeld wordt. Zonder water wordt een dier snel mager.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:28

Afgezien van de schuld discussie;

Door een tekort aan water kunnen dieren heel snel heel erg mager worden. Ook bij voldoende voeding, kan uitdroging zorgen voor hele magere dieren. Bij een krappe hoeveelheid voeding heb je dan inderdaad in 1 tot 1,5 week tijd dieren die er uitgemergeld uit zien. Dat kan écht zo snel gaan. Ook wel logisch, denk aan een spons met water, of 1 die uitgedroogd is, die met water is veel groter dan de uitgedroogde spons (helaas weten teveel mensen dat, arme honden..), dat gebeurt met paarden ook, bij uitdrogen krimpt alles.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:57

Elk gezond dier gaat toch op zoek naar water?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:59

Dat is toch ook het probleem geweest? De paarden zijn uit hun stuk ontsnapt naar een stuk met geen water en beperkt voedsel. Daar durfden ze niet meer van af. En dan gaat het snel.

Praat het gebrek aan controle niet goed overigens.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:02

wat een ...... smoes, echt als ik zo mijn paarden aan de weg laat staan waren ze een half jaar geleden al opgelepeld, wat een kansloze missie weer ( dit beheer )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:06

amy_luna schreef:
teiger150 schreef:
Ik dacht in eerste instantie ookal van hé hoe kunnen ze die dieren nou zo mager laten worden, maar toen ik de reactie zag snapte ik inderdaad hoe dit kon gebeuren. De man die de Konik's in Noord/Zuid Holland laat grazen zorgt er stukken beter voor als de eigenaar van de Konik's in de Oostvaardersplassen.

Helemaal mee eens.
Hier gaat het om 2 koniks, ze zien er wel slecht uit, maar er word tenminste voor gezorgd dat ze genoeg voedsel tot hun beschikking hebben. Ik ben het er ook mee eens dat ze het beter anders aan hadden kunnen pakken.
Als ze bij de oostvaardersplassen nu ook zo goed voor de koniks waren, ik vind dat ze het daar veel erger hebben.

Sorry hoor maar deze zien er net zo slecht uit als die in de OVP en veel slechter als dit kan het echt niet.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:29

@anneliesdj maar aan deze dieren word nog wat gedaan. Ze worden regelmatig verhuist en deze 2 worden nu bijgevoerd. In de oostvaardersplassen waren ze nu echt aan hun lot over gelaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:39

Mee eens, het is ook alleen maar goed dat ze er nu wel wat mee doen. Maar dat zou in de ovp niet anders horen te zijn, snap niet dat daar nog steeds niets aan gedaan wordt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:41

Ze zijn nu weer teruggeplaatst bij de kudde waarbij ze geen aansluiting vinden. Er ligt hooi wat door de kudde gegeten wordt terwijl die andere 2 op een afstandje staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:00

het blijft gewoon krom.......... en dan bekijk ik het van beide kanten.

je kunt een paard niet zomaar ff in een vreemde kudde plaatsen in een 'natuur'gebied en denken 'och die redt het wel'. Helemaal als ze al in barre conditie zijn, dan júist moeten ze eerst (desnoods in afzondering) aansterken. Hoe kan een uitgemergeld en uitgeput paard ook nog een plekje veroveren in de rangorde van een bestaande (en dus vaak hechte) kudde?

En inderdaad............ was dit bij een particulier gevonden, dan was paard al maanden geleden in beslag genomen.

Ook in particulier geval kun je, als je meerdere paarden in kuddeverband hebt, het 'smoesje' ophangen dat paarden niet binnen de kudde passen of het meeste aan voedsel nodig hebben, maar helaas het laagste in rangorde staan. Maar daarvoor zijn wij mensen/eigenaren er, om dan in te grijpen!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:10

Nicje87 schreef:
Ze zijn nu weer teruggeplaatst bij de kudde waarbij ze geen aansluiting vinden. Er ligt hooi wat door de kudde gegeten wordt terwijl die andere 2 op een afstandje staan.

dat schiet dus ook niet echt op...lijkt mij dat deze twee toch wel iets meer intensieve verzorging nodig hebben :7

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:34

Airborn schreef:
Afgezien van de schuld discussie;

Door een tekort aan water kunnen dieren heel snel heel erg mager worden. Ook bij voldoende voeding, kan uitdroging zorgen voor hele magere dieren. Bij een krappe hoeveelheid voeding heb je dan inderdaad in 1 tot 1,5 week tijd dieren die er uitgemergeld uit zien. Dat kan écht zo snel gaan. Ook wel logisch, denk aan een spons met water, of 1 die uitgedroogd is, die met water is veel groter dan de uitgedroogde spons (helaas weten teveel mensen dat, arme honden..), dat gebeurt met paarden ook, bij uitdrogen krimpt alles.

Wat een onzin, dan droog je gewoon uit maar zijn er nog gewoon spieren en vet aanwezig, dit is echt niet alleen van het te kort aan water.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:49

Nicje87 schreef:

Maar als ik het goed begrijp is 'alles onder controle' en is er 'niets aan de hand' en zal het wel 'natuur' zijn toch?
Schandalig. Koniks zijn zulke fijne pony's om mee te werken, zijn in hun thuisland Polen ook niet voor niets werkponnies... En hier vinden we ineens dat het wilde ponnies zijn, die het op de weinig grond met te weinig eten maar moeten redden. Ja, ze kunnen schraal worden gehouden, maar dit is pure dierenmishandeling. Heb er geen goed woord voor over. Net zo min als voor de Oostvaardersplassen overigens. |o _-:(

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:42

Het is ronduit schandalig! Als er geen aandacht aan deze stumpers was besteed via social media waren ze waarschijnlijk letterlijk en figuurlijk een stille dood gestorven. Zo mager worden paarden niet in 2 weken dat is klinklare onzin! Ja ze zijn nu verplaatst naar de andere paarden waar hooi en water ligt en zij mogen er met zijn tweetjes lekker naar kijken, want zoals dat werkt in de natuur worden de zwakkelingen verstoten. Ze krijgen dus geen hap extra en schijnen al weer verder gehobbeld te zijn op zoek naar voedsel (bron FB het zandvoorts juttertje) Kortom deze schijnoplossing sust misschien het geweten van de naïeven onder ons, ik geloof echt niet dat dit nog goed gaat komen, als deze paarden niet heel snel extra zorg krijgen. Wat een schaamteloze vertoning.