NS voert actie met toeters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:08

langua schreef:
Ess_Ramona schreef:
Ik ook niet.

Jammer dat mensen hun woede niet kunnen beheersen. Een boete is kl*te, maar gooi dan even hard je flesje op de grond, of stuur een boos berichtje ofzo.
Dat zou ik doen :').
Maar ga geen mensen aanvallen.

Maar waarom een "boos berichtje" wanneer je zelf fout bent? Daarbij is NS heel schappelijk. Bel je de klantenservice, heb je een grote kans dat de boete eraf wordt gehaald.

Tenzij je jezelf zodanig gedraagt dat wij 'geen coulance' op de achterkant van het uitstel schrijven. Iemand die vind dat het onze schuld is en niet zijn/haar schuld dat hij/zij zonder geldig vervoersbewijs in de trein zit en dan lekker gaat zitten schelden hoort gewoon die 35 euro wettelijke verhoging te betalen. Het is de toon die de muziek maakt tenslotte.
Maar het klopt wel. Als je gewoon netjes meewerkt en het is de eerste keer, gaat NS daar doorgaans heel coulant mee om. Alleen wij op de trein hebben geen andere keuze dan de 35 euro er bij te rekenen. Als we de kans krijgen leggen de meeste conducteurs het wel uit dat er kans is dat de 35 euro word kwijtgescholden. Al moet ik zeggen dat ik het ook wel eens vergeet als ik een hele drukke trein heb :o :+
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 10-03-15 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:09

Oooh op die manier! Ik dacht boos naar NS. Nee dat begrijp ik. :D Dat zou ik idd ook doen.

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:12

Inoterry schreef:
Tenzij je jezelf zodanig gedraagt dat wij 'geen coulance' op de achterkant van het uitstel schrijven. Iemand die vind dat het onze schuld is en niet zijn/haar schuld dat hij/zij zonder geldig vervoersbewijs in de trein zit en dan lekker gaat zitten schelden hoort gewoon die 35 euro wettelijke verhoging te betalen. Het is de toon die de muziek maakt tenslotte.
Maar het klopt wel. Als je gewoon netjes meewerkt en het is de eerste keer, gaat NS daar doorgaans heel coulant mee om. Alleen wij op de trein hebben geen andere keuze dan de 35 euro er bij te rekenen. Als we de kans krijgen leggen de meeste conducteurs het wel uit dat er kans is dat de 35 euro word kwijtgescholden. Al moet ik zeggen dat ik het ook wel eens vergeet als ik een hele drukke trein heb :o :+

Het is zeker de toon die de muziek maakt. Bij ons ook. ( de ks :D )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 13:15

Inoterry, kijken jullie ook een beetje naar het type mensen? Als ze bijvoorbeeld iets fout doen zonder dat ze t weten (voor 9 uur met 40% korting reizen ofzo)?

Mijn moeder is 1 keer voor 9 uur met de trein geweest met zo'n 40% kortingskaart. Ze wist het echt niet, en dat zei ze tegen de conducteur. Mijn moeder kennende voelde ze zich erg schuldig enzo, en was ze in staat om uit de trein te stappen een gewoon kaartje te kopen :'). Toen mocht ze wel doorreizen met dat kaartje, als ze het maar nooit meer deed!
Dit vond ik erg netjes, omdat mijn moeder normaal maar toch geschrokken reageerde.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:18

ik vind het heel vervelend dat die conducteurs klappen hebben gekregen.
Maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de conducteur zelf agressief begon te doen.
Een voorbeeld hiervan is dat een jongen gewoon zijn kaartje liet zien en daarna snel op stond en naar de deur liep omdat hij eruit moest, hij is toen door een andere conducteur hardhandig bij zijn kraag gegrepen en op de bank gegooid. Met als beschuldiging dat hij geen geldig kaartje had en onder de boete uit wilde komen. Die jongen werd in een wurggreep op de bank gehouden totdat de politie kwam, want hij zou agressief geweest zijn. En de conducteur die zijn kaartje had gecontroleerd stond hier lachend bij, de conducteurs gaven elkaar zelfs een high-five toen die jongen gearresteerd was.
En ja, die jongen werd wat agressiever. Maar wat zou jij doen als je in een wurggreep gehouden wordt, dan probeer je ook los te komen.
Dit hele voorval is gefilmd en aan de politie getoond.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:18

Ess_Ramona schreef:
Inoterry, kijken jullie ook een beetje naar het type mensen? Als ze bijvoorbeeld iets fout doen zonder dat ze t weten (voor 9 uur met 40% korting reizen ofzo)?

Mijn moeder is 1 keer voor 9 uur met de trein geweest met zo'n 40% kortingskaart. Ze wist het echt niet, en dat zei ze tegen de conducteur. Mijn moeder kennende voelde ze zich erg schuldig enzo, en was ze in staat om uit de trein te stappen een gewoon kaartje te kopen :'). Toen mocht ze wel doorreizen met dat kaartje, als ze het maar nooit meer deed!
Dit vond ik erg netjes, omdat mijn moeder normaal maar toch geschrokken reageerde.

Dat heb ik ook een keer gehad, waren een weekend weg en in mijn naïviteit al een kaartje gekocht voor de terugreis, met korting (omdat dat op de heenreis wel geldig was).
Was om half 7 maandagochtend ofzo, heel vroeg ook. Toen was ik de beste man ook heel dankbaar

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:20

We kijken inderdaad naar hoe de mensen reageren en kijken dan naar wat de beste oplossing voor dat moment is. (tenminste, de meeste dan). Nu heb ik geen vroege diensten meer, maar als ik iemand tegenkwam met het schaamrood op de kaken omdat die per ongeluk een kaartje met korting had gekocht en die persoon moest met mijn trein mee door nam ik die ook mee. Zulke dingen worden lastiger als de mensen met een andere trein mee moeten, of je moet zelf op dat traject van de trein af. Je kan/mag namelijk niet voor de volgende collega besluiten dat hij/zij het ook goed moet vinden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:28

biancatjuh27 schreef:
Maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de conducteur zelf agressief begon te doen.
Een voorbeeld hiervan is dat een jongen gewoon zijn kaartje liet zien en daarna snel op stond en naar de deur liep omdat hij eruit moest, hij is toen door een andere conducteur hardhandig bij zijn kraag gegrepen en op de bank gegooid. Met als beschuldiging dat hij geen geldig kaartje had en onder de boete uit wilde komen. Die jongen werd in een wurggreep op de bank gehouden totdat de politie kwam, want hij zou agressief geweest zijn. En de conducteur die zijn kaartje had gecontroleerd stond hier lachend bij, de conducteurs gaven elkaar zelfs een high-five toen die jongen gearresteerd was.
En ja, die jongen werd wat agressiever. Maar wat zou jij doen als je in een wurggreep gehouden wordt, dan probeer je ook los te komen.

En van dit soort verhalen wil ik altijd de andere kant horen. Ik ben ook al eens iemand voor de derde keer tegen gekomen. Die persoon was de voorgaande keren ook alles behalve vriendelijk. De 3de keer dat ik dan zo iemand tegenkomen begin ik ook al wat minder vriendelijk dan de eerste keren. En dan word je er later op aangesproken dat je de betreffende man wel erg onvriendelijk benaderde, tsja, de 3e keer was wel de eerste keer dat hij niet het woordje k*****prutsmuts in de mond nam.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:42

Inoterry schreef:
biancatjuh27 schreef:

En van dit soort verhalen wil ik altijd de andere kant horen. Ik ben ook al eens iemand voor de derde keer tegen gekomen. Die persoon was de voorgaande keren ook alles behalve vriendelijk. De 3de keer dat ik dan zo iemand tegenkomen begin ik ook al wat minder vriendelijk dan de eerste keren. En dan word je er later op aangesproken dat je de betreffende man wel erg onvriendelijk benaderde, tsja, de 3e keer was wel de eerste keer dat hij niet het woordje k*****prutsmuts in de mond nam.

Hoe het toen verder afgelopen is weet ik ook niet, dit is alleen wat ik op dat moment gezien en gehoord heb. Ik wil er ook alleen maar mee zeggen dat het niet altijd perse aan de passagier ligt. En ik snap ook wel dat het voor jullie soms moeilijk is om jullie geduld te bewaren.
Ik ben trouwens zelf ook weleens behoorlijk onbeschoft behandeld door een conductrice, of ik op wilde rotten uit de trein toen bleek dat mijn ov-chipkaart het niet deed bij de controle. En of ik even op kon schieten met uitstappen ( ik was op dat moment 38 weken zwanger).

Ook vind ik dat elk incident die er gebeurt in de trein, dat het twee kanten heeft. Ik vind het gewoon makkelijk gezegd dat het aan de passagier ligt, want die was agressief.
Ik wil overigens niet zeggen dat het dan aan de conducteur ligt. Dit soort incidenten komen vaak tot stand van twee kanten.

mick75

Re: NS voert actie met toeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:56

En zo hebben we weer een blame the victim verhaal. Je hebt je gewoon te gedragen. Punt. Conducteurs doen gewoon hun werk, horen ze geen klappen voor te krijgen.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:02

ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, dat elk incident 2 kanten heeft.
Tuurlijk hoort een conducteur( of wie dan ook die zijn/haar werk doet) geen klappen te krijgen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:04

Tsja, zoals ik al eerder heb geschreven, er was ook een man die vond dat ik die klappen in mijn gezicht aan mezelf te danken had. Alsof het normaal is om te slaan.
Je schrijft dat dit soort incidenten vaak tot stand komt van 2 kanten. Die ervaring zijn wij al heel lang voorbij. Als ik iemand aanspreek die niet heeft ingecheckt zijn er vaak zat mensen die meteen beginnen met tieren. Dit eindigt vaak met een uitstel of de trein uit. Vervolgens krijg ik nog een lading verwijten, vervloekingen en/of ziektes over me heen. En dan komt het vaak zat voor dat ik 1 coupe verder iemand tegenkom met dezelfde beginsituatie, die ik in eerste instantie op dezelfde manier aanspreek, (terwijl je net behoorlijk bent uitgescholden), en die vind me aan het einde van het verhaal helemaal aardig. Nogmaals, het is de toon die de muziek maakt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:06

Of zelfs nog gekker, ik ben een keer met de dood bedreigt terwijl ik nog helemaal niks tegen die persoon had gezegd Ik kwam alleen maar de coupe binnen gelopen.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:12

Dat klopt helemaal. Maar dat wil niet zeggen dat er altijd maar 1 kant van het verhaal schuldig is.
Maar goed dit is mijn mening erover.

Oke dat gaat ook wel erg ver idd.
Maar wat vind je dan van het feit dat ik als ( op dat moment) hoogzwanger zijnde te horen krijg dat ik moet oprotten uit de trein omdat mijn kaart het niet deed bij de controle. Mijn kaart deed het bij een andere conducteur het trouwens wel gewoon. Ik bleef op dat moment zelf netjes en wilde op dat moment mijn legitimatie al pakken voor de boete.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:16

Hiervoor las ik het topic van Jo Frost, je weet wel, de opvoed nanny.
Als al die hufters nou eens goed opgevoed zouden zijn door hun mama, hadden ze normen en waarden geleerd. Niet slaan, schoppen en spugen! Nanny Frost! Kom terug, voed onze NS reizigers (het tuig-deel) op AUB! :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:24

Ik ben bang dat er vandaag of morgen de eerste dode valt. Maar hoe wil je dit gaan oplossen dan. Alle poortjes dicht gooien? Ik heb geen zin dat ik 20 euro op mijn Ov kaart moet zetten wil ik mijn oma van de trein halen.
Ik zou zeggen meer personeel op de trein die ook echt aanwezig is en die niet met hun gat in de eerste klas zit de hele reis

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:42

Laat het personeel maar met meer acties komen, want het is van de zotte dat het personeel zó behandelt wordt.

Iedereen weet dat je een geldig vervoersbewijs moet hebben in de trein/tram/metro/bus, doe dat dan ook! Als je er op aangesproken wordt door de conducteur geef je gewoon je fout toe en accepteer je de boete, je bent tenslotte zelf doelbewust in die trein gestapt met een ongeldige kaart of helemaal geen kaart.

De mensen die per ongeluk niet goed opletten met die kortingsuren daargelaten, dat kan altijd een keer gebeuren. Maar geef gewoon je fout toe.

Het lijkt wel alsof veel mensen hun opvoeding volledig hebben gewist in hun hoofd. Want ik hoefde het als kind niet in mn hoofd te halen iemand uit te schelden voor k*****prutsmuts (dat woord bestond toen nog helemaal niet) of andere erge ziekten, dan kreeg ik een draai om mn oren van mn ouders en straf.

Vraag mij wel eens af of er dan helemaal geen fatsoensnormen meer zijn in de wereld -O-
Triest, diep triest is het...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:46

Ik denk persoonlijk dat meer personeel alleen maar voor meer gedoe gaat zorgen. Je houdt helaas altijd rotte appels ertussen zitten. Een tijdje terug zat ik in de trein, zondagochtend en toevallig in de stiltecoupe. Er zaten zo’n 4 a 5 mensen nog in diezelfde coupe, waar er in Gouda een dame van zo’n 17/18 luid bellend in stapt. Het gesprek wordt vrolijk door gezet en een man die wat verder op zit loopt naar haar toe om haar erop te attenderen dat het een stiltecoupe is. De dame in kwestie schiet meteen ontzettend uit haar slof, die man had geen respect voor haar, moest haar niet zo aanspreken en ze belde als ze dat wilde. Meneer nogmaals aangegeven dat dat prima is maar dat dit de stilte coupe betrof en ze zich gewoon aan de regels hoorde te houden. ‘JA EN JULLIE TONEN NIET ZO’N TOON TEGEN MIJ AAN WAT DENK JE WEL NIET’. Doe even normaal zeg, belachelijke tuthola. Het bedaarde redelijk snel wat meneer had toen al gezien dat het geen zin had haar verder meer aan te spreken maar als dit alleen al zo gaat onder reizigers opzich, moet je na gaan hoe het soms tegen het trein personeel gaat. Ik zie dan soms ook wel eens berichtjes voorbij komen met ‘wat er nu weer gebeurt is’ of filmpjes van hoe personeel uit word gemaakt voor de meest erge dingen .. Ik zou persoonlijk echt geen functie als politieagent, conducteur of docent voor that matter willen hebben in de huidige maatschappij. Zou er dood ongelukkig van worden .... Wat is er zo enorm moeilijk aan normaal met elkaar om gaan? Alsjeblieft zeg.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:25

Meer personeel op de trein zou juist wel schelen in het aantal ernstige incidenten. De meeste mensen die lichamelijk geweld gaan gebruiken zijn namelijk te laf om dat te doen als we met 2 conducteurs staan. Heb al vaak zat meegemaakt dat de situatie meteen minder heftig, of zelfs meteen bedaarde, toen er een collega bij kwam staan. En dan hoeft de collega in kwestie verder niet eens iets te doen.

@Biancatjuh27, ik heb ook wel eens een hoogzwangere vrouw de trein uit gezet omdat die was vergeten in te checken. Hoogzwanger of niet, ik hoef me niet uit te laten schelden.
Ik zeg absoluut niet dat jij fout zat, de conductrice in kwestie kan ook net een rotdag hebben gehad, (of wie weet wat naar haar hoofd geslingerd gekregen), wat het nog niet goed maakt en erg vervelend dat het zo is gebeurd :(:) .

En de eerste dode is al gevallen. Al heel wat jaren terug, voordat ik bij het spoor kwam werken. Toen zijn er ook acties geweest en is er besloten om op treinen waar vaker een incident op voorkomt met minimaal 2 personen te werken. Alleen is dat lastig te peilen, sommige treinen zie je al aan het volk wat er instapt dat je, zeer waarschijnlijk, problemen gaat krijgen dus blijft het op een serviceronde Zo vermijd je de agressie, maar komt er ook geen melding.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:05

Ik heb haar toen niet uitgescholden, geen reden toe. Ik was ook gewoon bereid om de boete te betalen. En ik had ook gewoon ingecheckt. En dat ze mij de trein uit wilde zetten ook helemaal prima, maar ze moet niet gaan zeggen dat ik op moest rotten. En rotdag of niet, ze moet dat niet gaan afreageren op een passagier die gewoon meewerkt. En dit is trouwens niet mijn enige slechte ervaring met het personeel van de NS. Maar dat doet er in dit topic verder niet toe.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:49

Heel vervelend dat je meerdere nare ervaringen hebt met NS personeel :(:) , zo ken ik ruim 99% van mijn collega's niet.

Maar hoe je het ook draait of keert, het is een maatschappelijk probleem wat niet alleen bij NS speelt. Zie ook de voetbal"suporters" in Rome. En het daarna nog goed proberen te praten ook, alsof het niet hun eigen schuld was 8)7 .
Of nog iets simpelers, mensen die de politie de schuld geven omdat ze een bekeuring krijgen omdat ze te hard rijden. Als je niet te hard rijd, krijg je geen bekeuring, simpel zat. En de weg blijft ook meteen een stuk veiliger.
Zo zijn er talloze dingen mis met deze samenleving. En heel veel mensen klagen er over terwijl er maar weinig mensen eens kritisch naar zichzelf kijken. Zo heb ik dus 2 mensen in mijn trein gehad die na het uitstappen volop aan het mopperen waren op die jeugd die al begon in te stappen terwijl er nog mensen uit moesten stappen en dat het respect ver te zoeken is en de samenleving kapot gaat. De heren liepen voor mij uit een kiosk binnen, 1 gooit er geld op de toonbank en roept, zonder oogcontact te maken met diegene achter de toonbank:" KOFFIE".
En dan die meneer die zeer luidruchtig in een volle coupe aan het vertellen was aan diegene aan de andere kant van de lijn dat de regering echt eens iets moest doen aan de samenleving want mensen hadden geen respect meer voor elkaar enz, enz..... Ondertussen koste het mij knap moeite om zijn aandacht te krijgen voor kaartcontrole, terwijl hij me ziet draait hij letterlijk met zijn ogen, gaat al zuchtend met 1 hand zijn kaartje zoeken en zwaait dat zonder mij verder aan te kijken mijn richting uit. Op het moment dat ik het kaartje aanpak begint hij, naar buiten kijkend en ondertussen luidruchtig in zijn telefoon roepend dat mensen niet meer normaal met elkaar omgaan, ongeduldig met zijn vingers te knippen. Heb hem nog vriendelijk gevraagd of ik toevallig niet tot de menselijke soort hoorde, maar hij negeerde me verder compleet.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:59

Eerlijk gezegd had ik niets meegekregen van deze gebeurtenis en het gevolgd, de toetersessie, hierop.
Ik moet zeggen dat ik het dan ook meer als terecht vind dat conducteurs, machinisten en NS(Ariva, Veola, etc etc)-medewerkers zo gereageerd hebben.

Het begint er zo onderhand op te lijken dat mening reiziger te maken denkt te hebben met Online Klantenservice-personeel. banketstaaf want ze hebben toch geen ziel en doen toch hun werk maar. Het is immers hun schuld dat jij niet op tijd op je bestemming bent. Bah. Ik ben altijd zo blij met de mensen van het OV! Ik vind het dan ook fijn om af en toe te glimlachen en te laten weten dat ik ze waardeer. Zouden meer mensen moeten doen in plaats van zo ontzettend asociaal te zijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:55

De machinist die de actie heeft georganiseerd heeft een bericht op Facebook gezet naar aanleiding van de acties vandaag in Rotterdam

Citaat:
Zoals ik al zei bij Pauw, dit probleem is niet van de ene dag op de andere opgelost.

Ik heb begrip voor de actie in Rotterdam, ik begrijp de reacties van de gedupeerde reizigers ook goed, maar inhoudelijk wil ik daar wel iets aan toevoegen.

De reacties op Twitter bijvoorbeeld; zo was er een reiziger die stelde dat goedwillende burgers niets te maken hebben met het geweld maar wel gedupeerd worden door de acties.

Daar zit 'm nou net de kneep;

Nee, duperen is niet leuk en dat heeft ook niet mijn persoonlijke voorkeur, ik maak liever veel lawaai.

Maar de misvatting dat maar een deel van het volk verantwoordelijk is voor de nodige verandering, wordt naar mijn idee te vaak gemaakt. en is ook niet juist.

We zijn allemaal (ook ik) verantwoordelijk voor de samenleving. Zint ons iets niet, dan moet je er iets aan doen. Iedereen, want het gaat ons allemaal aan.

De samenleving is zoals wij deze ingericht hebben en dagelijks vormgeven.

De wijze waarop we de samenleving inrichten, lijkt naar mijn idee nog teveel op een rat-race/stoelendans.

Sommigen hebben wat meer geluk dan de andere, maar er komen teveel mensen erbij die minder of niets te verliezen hebben en daar vloeien dan deze problemen uit voort.

Laten we met z'n allen in gesprek gaan met elkaar hoe we de groeiende problemen kunnen aanpakken, maar vooral hoe we dit kunnen voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:37

Het is zeker de toon die de muziek maakt en ja er zijn collega's die opvallend vaker tegen problemen aan lopen dan anderen. Maar dat mag nooit een reden zijn om te bedreigen, intimideren of mishandelen.

Conducteurs zijn ook maar mensen en ze krijgen zo ongelofelijk veel oliebol en gezeur over zich heen dag in dag uit dat het soms niet meer op te brengen is om ook bij goed bedoelende of onwetende reizigers aardig en netjes te blijven.

Helaas waren m'n vriend (ook machinist) en ik beiden vrij maar we hebben meegedaan met een oude typhoon en compressor vanuit de achtertuin ~~}>
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:39

Buschauffeurs hebben het helaas niet veel beter. Vooral hier in België is er zo ontzettend vaak vertraging met de bussen vanwege hun weinige ritten en slechte systeem. Ik heb al verhalen gehoord van ze...