Waterschapsverkiezingen, ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ga jij stemmen?

Ja
102 (65%)
Nee
41 (26%)
Weet ik nog niet
11 (7%)
Anders namelijk...
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 155

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:25

Rije schreef:
En omdat: ik vind dat als je NIET stemt maar WEL zeurt je GEEN recht van spreken hebt.

Mijn ene stem verandert normaal gesproken niets aan de uitslag. Tenzij er één stem verschil is, dan zal ik braaf mijn mond houden. ;) Maar ik vind het zo'n rare stelling. Ik verdiep me in de politiek, heb er best wat verstand van, alleen op dit moment is er gewoon geen partij waar ik voldoende vertrouwen in heb. Ik kan mijn mening waarschijnlijk beter onderbouwen dan menigeen die wél gaat stemmen, en ik vind het raar om dan te stellen dat ik geen recht van spreken zou hebben. En iemand die wel gaat stemmen 'ja, op die ene met dat geinige accent want dat is de neef van m'n buurman' heeft dan wel recht van spreken?

Ik ben dan weer niet iemand die eindeloos zeurt over de winnende partij. Ik zeur gewoon over allemaal. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:28

Je kan ook blanco stemmen :) daarmee geef je alsnog een signaal af.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Waterschapsverkiezingen, ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:57

Als je je er in verdiept is het imo een kwestie van prioriteiten stellen: welke dingen vind ik écht belangrijk en welke partij steunt mij daarin? Op hoofdzaken is er dan vast wel een partij die bij jouw opvattingen past. Dus niet stemmen omdat niet alles precies overeen komt vind ik zo zonde van je stemrecht. Ben het wel met je eens dat een niet of slecht onderbouwde stem net zo min nut heeft.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:59

Ga wel stemmen weet nog niet op wie!

Vind als je mag stemmen daar gebruik van MOET maken :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:02

Ondanks dat ik op dit moment nog geen idee heb waarop ik moet stemmen, ga ik zeker!
En anders uiteindelijk maar een blanco stem.

Ook ik ben van mening dat je niet mag zeuren, wanneer je geen moeite hebt genomen om te gaan stemmen, al is het dan blanco.
Al heb ik helaas ook het idee dat stemmen een zoethoudertje is, van he kijk hoe goed we het doen, de mens bepaald, maar ondertussen doen we lekker toch hoe we het zelf willen. en mogen ze doen alsof ze luisteren naar de stemmen, maar gewoon doen wat hun willen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:07

Ik ga ook stemmen. Normaal heb ik geen idee op wie ik moet stemmen, maar dit jaar ben ik voor mijn werk intensief met de verkiezingen bezig geweest, dus de stemwijzer doen was niet eens meer nodig :)) Best handig!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:49

Goede tip misschien: kijk nog even naar de aflevering van zondag met lubach over TTIP. Zegt dat je nou helemaal niets dan zeker even kijken. Kan van invloed zijn op je stemgedrag morgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:08

Ik ga wel degelijk stemmen! Stemwijzer vertrouw ik niet, want de uitslag na de antwoorden die ik gaf kwam totaal niet overeen. Er werd mij een partij voorgesteld waar ik alles behalve op zou willen stemmen. De partij die voor 90% voldoet aan mijn antwoorden kwam niet eens voor in het rijtje. Erg vreemd... Vooral toen later in de krant de partij-punten werden opgesomd en mijn antwoorden 1 op 1 overeenkwamen met de partij die ik zou willen stemmen en totaal niet overeenkwamen met de partij die Stemwijzer voor mij had uitgekozen. Stinkt naar de misdaad, mijns inziens. Kortom: ik ga op mijn eigen gevoel af.

Ook ik ben sterk van mening dat je niet mag klagen als je zelf niet stemt. Wat ik wel erg vreemd vind, is dat het stemmen dit jaar verdeeld is in gradaties: de stem van de ene provincie telt zwaarder dan andere provincies. Dit vind ik erg vreemd (en dan druk ik me heel subtiel uit). ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:23

Ik stem blanco. Omdat ik niet weet waar het over gaat en omdat ik niet wil dat mijn stem verloren gaat. Provinciale verkiezingen weet ik al lang.

Ik krijg trouwens een erg irritante banner van de VVD op mijn foon.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:30

Rije schreef:
Een partij vinden die 100% hetzelfde over dingen denkt als jij zal nooit lukken denk ik. Tenzij je zelf lijsttrekker bent misschien. ;)

Maar stemmen ga ik altijd, ook al kan ik ook nooit iets vinden dat perfect in mijn straatje past.

Omdat: er jarenlang is gevochten voor stemrecht (voor vrouwen, maar ook algemeen), dus wanneer ik maar kan wil ik van dat verworven recht gebruik maken. Bovendien zijn er nog genoeg plekken in de wereld waar je niet mág stemmen, en als je al invloed zou willen uitoefenen daar, dan wordt je dat onmogelijk gemaakt door het (schrik)bewind.
En omdat: ik vind dat als je NIET stemt maar WEL zeurt je GEEN recht van spreken hebt.

Dus ook al zijn het 'maar' de waterschappen en de provincies: ik ga stemmen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:30

Ik ga zeker stemmen (ook provinciaal vandaag). Mik er voor de provinciale nog wel even een extra stemwijzer doorheen. Zeker na het debat van gisteren. Waterschappen weet ik al even :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:34

Ik heb het debat van gisteren niet kunnen kijken. Jammer, want nu weet ik het helemaal niet meer. Bij iedere stemwijzer komt er wat anders uit :')

Ik ga in ieder geval niet op de VVD stemmen dus die stomme banner onderaan dit topic kan wel weg :+

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:35

Ik ga ook stemmen, in ieder geval provinciaal maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik met de waterschappen aanmoet.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:39

Ik ga inderdaad ook stemmen. Maar net zoals veel mensen weet ik ook niet zo goed wat ik met de waterschappen aanmoet... Ik vind dat daar best wat meer voorlichting over mag komen, want heb het aan verschillende mensen gevraagd en ook niet de domste.. En eigenlijk niemand kon me echt verder helpen wat betreft de waterschapsverkiezingen..
Maar ik ga dus zo neutraal mogelijk stemmen, dan komt het vanzelf goed denk ik :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:34

Zo ik heb gestemd en ze vertelden dat er erg weinig mensen waren komen opdagen (was om 3 uur dat ik ging en ze zijn nog tot 9 open). Heb met waterschap maar gekozen voor de partij die bij mij omhoog kwam met de kieswijzer xD.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:38

Ik heb zelf voordat ik ging stemmen ook nog maar even de kieswijzer geraadpleegd, wat de waterschapsverkiezingen betrof had ik echt nog geen flauw benul hoe en wat.
Daarbij kwamen ook punten over waterschapsbelasting voorbij, dus naar mijn mening zeker wel belangrijk om te gaan stemmen. Elke verloren stem is zonde.

Heb ik in ieder geval ook weer mijn burgerplicht voldaan ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:45

Zeker gestemd :j Ik vind juist de redenatie 'mijn stem maakt toch niet uit' een groot probleem. En juist bij het waterschap denk ik dat het helemaal niet zo'n goed idee is om die bij een grotere, organisatie te trekken. De waterschappen zijn nu al redelijk samenhangende eenheden... Hoe meer afstand er is, hoe abstracter het beleid vaak wordt en hoe minder er kan worden ingespeeld op specifieke omstandigheden. Zou je het bv bij de provincie neerleggen dan wordt het ook politiek wisselgeld voor andere dingen. Maar ik wil dat er over het waterschap beslist wordt vanuit waterschapsbelangen, niet omdat het wisselgeld was voor een afspraak over armoedebeleid ofzo.

Verder vind ik het gewoon belangrijk dat er democratische inspraak is op allerlei niveau's en dus moet ik de inspraak die er is wat mij betreft ook gebruiken. Zelfs al voel ik me niet zo enorm verbonden met het waterschap op zich, het doet er voor mij toch toe. Gelukkig vond ik het niet zo moeilijk om mijn stem te bepalen, en ook niet voor de provinciale staten. Maar zelfs als er niet zozeer 1 partij is waar ik het mee eens zou zijn, dan zijn er in elk geval partijen genoeg waar ik het absoluut mee oneens ben, en dus biedt mijn stem een heel klein beetje tegenwicht aan die partijen. En ook dat doet er toe.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:47

Shadow0 schreef:
Zeker gestemd :j Ik vind juist de redenatie 'mijn stem maakt toch niet uit' een groot probleem. En juist bij het waterschap denk ik dat het helemaal niet zo'n goed idee is om die bij een grotere, organisatie te trekken. De waterschappen zijn nu al redelijk samenhangende eenheden... Hoe meer afstand er is, hoe abstracter het beleid vaak wordt en hoe minder er kan worden ingespeeld op specifieke omstandigheden. Zou je het bv bij de provincie neerleggen dan wordt het ook politiek wisselgeld voor andere dingen. Maar ik wil dat er over het waterschap beslist wordt vanuit waterschapsbelangen, niet omdat het wisselgeld was voor een afspraak over armoedebeleid ofzo.

Verder vind ik het gewoon belangrijk dat er democratische inspraak is op allerlei niveau's en dus moet ik de inspraak die er is wat mij betreft ook gebruiken. Zelfs al voel ik me niet zo enorm verbonden met het waterschap op zich, het doet er voor mij toch toe. Gelukkig vond ik het niet zo moeilijk om mijn stem te bepalen, en ook niet voor de provinciale staten. Maar zelfs als er niet zozeer 1 partij is waar ik het mee eens zou zijn, dan zijn er in elk geval partijen genoeg waar ik het absoluut mee oneens ben, en dus biedt mijn stem een heel klein beetje tegenwicht aan die partijen. En ook dat doet er toe.

Zoals PVV en VVD xD

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:57

Ik heb ook gestemd, zowel voor de provinciale staten als voor het waterschap.
De mijnstem/gelderland, oid, gaf mij een goed advies, de partij met wie ik het meeste overeenkomsten had, kende ik niet, maar bij het bestuderen van het partijprogramma kon ik me er heel erg in vinden.
Ook voor het waterschap eerst een kieskompas ingevuld en met de partijen die in mijn buurt uitkwamen een nader onderzoek naar partijprogramma's gedaan en daar mijn keuze door bepaald.

Ik vind het belangrijk wel te gaan stemmen, het is een recht waar hard voor gestreden is.
En hoe minder mensen gaan stemmen, hoe meer invloed jouw ene stem toch nog zal hebben!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:49

vuurneon schreef:
Je kan ook blanco stemmen :) daarmee geef je alsnog een signaal af.

Ik heb voor de waterschappen inderdaad blanco gestemd. Heb er gewoon onvoldoende verstand van om er serieus een mening over te vormen. Heb wel zo'n kieswijzer gedaan maar ook daarin geef je dan antwoorden op stellingen waarbij ik mezelf afvraag of ik er wel voldoende van af weet om alles af te wegen. Vandaar mijn blanco stem.
Uiteraard heb ik wel voor de provinciale staten gestemd. Ben zelf actief binnen de sp dus hoef nooit zo lang na te denken over op wie ik ga stemmen want volg jaar in jaar uit het hele jaar door de ontwikkelingen. En dan blijkt steeds weer dat er zo tegen de verkiezingen door diverse partijen hele andere dingen geroepen worden dan de rest van de periode.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:59

Ik heb ook sp gestemd. We hebben een mooie winst gehaald en Nederland heeft een goed signaal afgegeven naar VVD en PvdA

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:04

purny schreef:
Ik heb ook sp gestemd. We hebben een mooie winst gehaald en Nederland heeft een goed signaal afgegeven naar VVD en PvdA

ik was gisteren niet opgebleven tot de definitieve uitslagen en was vanmorgen toch wel een beetje teleurgesteld dat ze toch weer wat gezakt waren. Wel een winst maar toch iets minder dan waar ik op gehoopt had.
En inderdaad met name de PvdA is behoorlijk afgerekend op zijn rechts beleid. Zouden ze het begrijpen de VVD en de PvdA dat de bevolking eigenlijk in het stemhokje gezegd heeft dat ze er maar beter mee kunnen kappen en het aan andere partijen kunnen overlaten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:09

Als Samsom een echte vent zou zijn gaat hij weg. Kunnen wij tenminste sp stemmen. Maar nu krijgen ze het ook moeilijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:11

Ik heb niet gestemdvoor of tegen het regeringsbeleid, mi doe je dat tijdens de tweede kamer verkiezingen.
Ik heb gestemd voor wat ik denk dat goed is voor mijn provincie!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:14

Ik heb ook op het waterschap gestemd,al weet ik er zowat niets vanaf.Ik vind het zonde om die stem weg te gooien.De SP zat er niet bij,heb toen op de CDA gestemd.