Gratis plastic tasje per 1 januari verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:13

8nnemiek schreef:
Ik denk dat al die plastic flesjes een veel groter probleem zijn.

Idd! die zijn een véél groter probleem.Dan zouden ze die ook moeten gaan verbieden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:27

plastic flesjes en blikjes worden hier in Belgie al tig jaren gescheiden opgehaald.
Blauwe-zakken-dag heet dat hier omdat het speciale blauwe zakken moeten zijn die vroeger door de gemeente werden uitgegeven maar je nu op bepaalde plekken kunt kopen.

Ik moet zeggen dat Belgie daarin wel voorop loopt, alles wordt hier gescheiden.
Ik heb met een gezin van 5, 3 tieners, 1 x in de maand de restafvalbak vol zitten, de rest gaat allemaal apart opgedeeld ergens anders in.

Molfre

Re: Gratis plastic tasje per 1 januari verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:28

Hier in Engeland worden die plastic tasjes (van die waaibomen dingen) als confetti rondgestrooid als je naar de supermarkt gaat. Zoiets zouden ze hier moeten invoeren, ik ben voor!!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:30

Hier is er eind 2013 al een test van een paar maanden gedaan, daarna is ervoor gekozen om winkeliers zelf te laten bepalen of ze tasjes gratis mee geven ja of nee.
Wat ik zag was drie soorten groepen: mensen die al bewust waren en altijd al tasjes meenamen, een kleine groep mensen die er bewust van werd en tasjes meenamen (nu na de proef ook nog) en een groep klanten die het als 'service' zien en boos worden als ze moeten betalen voor een tasje (ja daar heb ik er veel van gehad!).
Als kassamedewerkster werkt het ook trager om zonder tasjes te moeten werken en constant mensen in te lichten ('bent u ervan op de hoogte dat wij geen gratis tasje meer uitgeven?'). Plus wij pakken producten sneller in (bijv als de klant geld aan het zoeken is of aan het pinnen is).
En sommige dingen zijn gewoon vervelend om zonder tas te geven. Wat denk je van taarten? Daar zijn nauwelijks geschikte tassen voor of moeten mensen iedere keer maar een nieuwe kopen (want nee, die tassen houden het niet lang uit als je hergebruikt). En dan boze klanten krijgen omdat de taart beschadigd is in hun eigen (ongeschikte!) tas.

Persoonlijk neem ik voor boodschappen altijd een tasje mee, of ik prop dingen in mijn handtas. Tasjes die ik krijg, hergebruik ik net als secricible als vuilniszakjes (onze vuilnisbakken zijn niet groot). Dus besparen zou geen sprake van zijn, want dan moet ik meer vuilniszakken kopen.
Laatst bijgewerkt door Darah3 op 27-02-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:32

Ik gebruik die plastic zakken altijd meerdere keren. En ik gebruikt ze ook thuis als afvalzakje. Ik verzamel plastic afval in een plastic zaken en gooi het in de plastic container. Dus zelf vind ik het jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:34

Met boodschappen doen heb ik altijd zo'n grote tas mee van de AH, daar gaat veel in en die is lekker stevig. Als ik voor de fun ga shoppen dan wil ik niet de hele tijd met een lege tas hoeven sjouwen (ik neem ook nooit handtas mee, alleen losse pasjes). Dan vind ik het wel gewoon fijn om een plastic tasje te krijgen bij aankoop van een paar schoenen bijvoorbeeld. Die plastic tassen hebben hier thuis ook weer zes vervolglevens voordat ze in de recyclebin gaan.

Ik heb met de tasjes veel minder moeite dan met de plastic flesjes en de blikjes. Waarom hier geen statiegeld op doen? Die 500ml flesjes zit in Dld al lang statiegeld op. Dit scheelt veel zwerfflesjes.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:39

In België is dat een paar jaar geleden ook ingevoerd als ecotaks. In het begin vroeg iedere winkel 10 of 5 eurocent voor een plastic tasje. Tegenwoordig moet ik nog zelden betalen voor een tasje. Hier rij ik met mijn kar uit de supermarkt direct naar mijn auto en laad gewoon alles in de koffer. Is het een noodboodschap vraag ik om een tasje of neem ik een lege doos. Ik vergeet steeds om een boodschappentas mee te nemen omdat ik er een hekel aan heb om een handtas mee te nemen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:10

Sinds jaren heb ik een opvouwbaar tasje in mijn handtas zitten.
Die gebruik ik voor kleine aankopen.
Naar de supermarkt gaan kratten of shoppers mee.

Plastic tasjes die ik. Krijg gebruik ik in de auto als afvalzak.

Ik vind het wel goed, geld vragen voor tasjes.
Als je dan toch moet betalen hoop ik dat je de keus krijgt uit een plastic tasje en papieren tas.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:23

Angela schreef:
Toen we een tijd in Thailand gewoond hebben kregen we inderdaad ook echt alles in plastic zakjes, nog veel meer als hier in NL. Maar daar wil je je afval ook echt wel twee of drie keer per dag kunnen afsluiten ivm de geur in de warmte, dus die plastic zakjes gebruik je inderdaad weer daarvoor. Hier thuis gebruik ik veel grotere vuilnisbakken, en daar passen die tasjes weer niet in.

@elenaMM77: ik zie nergens dat ze over moeten op papier? Ze moeten enkel geld gaan vragen voor dezelfde plastic tasjes die je nu gratis krijgt?

de groentenzakjes zullen wel papieren zakjes worden..
anders is het nog een heel gedoe aan de kassa, want dan moet de kassiere weer extra opletten dat ze naast de groenten ook aanslaat dat het verpakt is. of alle appelen los tellen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:26

Als ik een plastic tas mee krijg, gooi ik die ook niet weg, maar gebruik het weer om het andere plastic in te verzamelen. En ik zeg ook altijd dat ik er geen tas bij wil, als ik al een tas heb waar het bij past.

Voor taarten heb je inderdaad niet snel zelf een geschikte tas. Maar daar zijn ook speciale tasjes voor, als dat bij zoiets wel erbij wordt gegeven heb ik er minder moeite mee.

Ik vind deze regeling goed omdat genoeg mensen zich er niet van bewust zijn en klakkeloos alles in tig tasjes meenemen en ze thuis meteen weg gooien.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:34

Ik werk bij zeeman en wij hebben al een tijdje de statiegeldtasjes..

Die kosten €0.99 en als de klant de tas terug komt brengen (mag ook vies of kapot zijn), dan krijgt de klant het geld terug..

Nou, ik ben er al om uitgescholden.. Je wil t niet weten..

Ik ben al k*nkerkut, inhalige t**f, en vanalles meer genoemd.. Maar hey, ik heb t niet verzonnen..

Neemt niet weg dat ik wel helemaal achter t initiatief van zeeman sta.. Vind t echt een prima oplossing..

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:39

bij ons worden kleine tasjes nog wel uitgegeven maar de grote tassen zijn 20 cent.
Ik heb meestal zelf tasje mee of probeer het in mijn scooterbuddy te proppen.

ik gebruik wel altijd die kleine tasjes die nog in huis liggen om bijv. vuilnis in te verzamelen van kleine prullenbakjes enzo.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:48

Dat is vervelend Nine -O- En als het dan bij een beetje gemopper bleef, maar dat ze gaan schelden :n Echt absurd.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:10

Grit schreef:
Dat is vervelend Nine -O- En als het dan bij een beetje gemopper bleef, maar dat ze gaan schelden :n Echt absurd.

Ja hoor.. Er werd on gerust de huid vol gescholden om een stom tasje.. En dat hoorde ik uit meerdere filialen..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:16

Ongelofelijk, compleet verstoken van enig fatsoen, dat doe je toch niet. :r Echt walgelijk zulke 'mensen'. Zulke woorden gebruiken om een plastic tasje. |o

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:23

Ik deed die tasjes altijd herbruiken.

Bij de zeeman kan je nu statiegeld tasjes krijgen. Die koop je en kan je weer inleveren voor een bepaald bedrag.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:42

Ik werd vanmiddag zelfs raar aangekeken door de kassadame bij de Action. Ze vroeg of ik een tasje nodig had maar toen ik antwoordde dat ik het wel kwijt kon in mijn andere tas, mompelde ze iets van "zelf weten". >;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:37

De tasjes werden natuurlijk altijd voor reclame gebruikt. Bij de HEMA vinden ze het niet fijn als je daar gekochte spullen in een zeeman tas doet. Dis van de zeeman een mooie zet, die statiegeld tasjes....

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:45

Ik werk zelf bij een bakker en sinds een tijdje moeten de klanten 10 cent betalen als ze onder de 5,- iets gekocht hebben. Puur omdat de meeste bij ons een gevulde koek komen halen, tasje willen en dan daarin hun boodschappen stoppen om daar weer geen geld voor te betalen.. :+

Maar het scheelt echt veel! Een hoop mensen nemen nu geen tasje of gewoon een eigen tas mee. en er gaat 5 cent naar het goede doel en 5 cent voor het tasje gedoe dinges.. :')

edit:'er zijn ook genoeg mensen die 9 broden komen halen met hun armen vol boodschappentassen. 'stop het maar in een tasje, moet nog boodschappen doen!' kom op man..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:02

Ik heb een eigen winkel, waar we tot nu toe de tasjes wel gratis mee gegeven.

Iemand sprak over extra omzet, door "verkoop" van tasjes, maar zeker de kleinere ondernemers (zoals ik) betalen behoorlijk voor een set met tasjes. Neem die 5 cent voor een tasje dan maar als het gelijk spelen bij dit soort kosten.

Daarbij is het voor mensen heel makkelijk om om een tasje te vragen.
Zelfs voor de kleinste producten wordt er gevraagd om een tasje! terwijl er een heuse hut koffer wordt meegesleept voor de telefoon en portemonnee. Weigeren kan ik niet, maar het voelt wel raar dat je een tasje mee moet geven voor iets wat ook heel makkelijk vast gehouden kan worden of in de handtas kan.
En zo'n tasje wordt in de meeste gevallen bij thuiskomst direct in de vuilnisbak gegooid.......

Daarom vind ik het zeker geen slecht idee dat er geen gratis tasjes meer worden meegegeven, men is veels te makkelijk in dit soort zaken en ik weet zeker dat er hierdoor zeker minder tasjes worden meegegeven.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:05

Ik heb zelf ook achter de kassa gestaan en ik heb een hoop klanten aan de kassa gehad die gewoon een tasje willen om het tasje, ruimte zat in een andere tas maar toch een tasje willen, maar ik weet zeker dat als die mensen er voor moeten gaan betalen, het wel ineens ergens bij kan en ik denk dat bij die mensen de "winst" zit.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:05

Plastic gaat nog een heel groot probleem worden. Het komt nu al overal ter wereld in de voedselkringloop voor. daardoor krijgen wij zelf ook al plastic binnen. Jummie, plastic soep.. goed begin dus om te stoppen met uitdelen van plastic tasjes en hopelijk volgen er nog veel meer van zulke goede acties.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:08

Molfre schreef:
Hier in Engeland worden die plastic tasjes (van die waaibomen dingen) als confetti rondgestrooid als je naar de supermarkt gaat. Zoiets zouden ze hier moeten invoeren, ik ben voor!!
Dat heb ik gemerkt, een tasje voor twee cupcakes en een Galaxy bar. 8)7 Het is dat het er al in zat voordat ik er erg in had (kwam net uit Wales en daar moet je wel betalen voor je tasjes), maar anders had ik er vriendelijk voor bedankt. :')

Wat betreft het argument tegen in de startpost: ik denk dat het niet zozeer het geld is dat mensen "afschrikt", maar dat mensen nu niet meer gedachteloos een tasje meenemen. Je krijgt ze niet meer automatisch mee en dus word je gedwongen om na te denken over de vraag of je wel of geen tasje wilt, waardoor een hoop mensen zich realiseren dat ze die twee tubes tandpasta best kunnen dragen. Ik vind het dus helemaal geen slechte zaak, elk niet-verspild tasje is er één.

Darah3: Het lijkt me gewoon een kwestie van wennen. Nederland dacht ook dat de wereld verging toen mensen niet meer binnen mochten roken in horecagelegenheden, maar inmiddels is iedereen daar ook aan gewend. :+ Als het in het buitenland wel mogelijk is om taarten, schoenen, geitenwollen sokken etc. te vervoeren zonder tasje of met een bepaald tasje, moet het hier ook wel mogelijk zijn lijkt me.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:16

Heb mijzelf aangeleerd als ik mijn boodschappen uitpak mijn lege tasje meteen weer bij mijn sleutels te leggen zodat tasje dag erna weer in auto beland. Gaat eigenlijk altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:58

Ik vergeet vaak mijn tas , vindt het zo gek met een lege rugzak op pad :P . Dus koop ik constant 1 , heb meters plastic altijd