"Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:48

Thesserd schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met je herinneringen en persoonlijkheid zit etc...? Nieuw hoofd betekent nieuw persoon lijkt me? Dan kan je toch net zo goed dood zijn?

Er gebeurd niks met je hersenen. Dus persoonlijkheid en karakter blijft hetzelfde. Alleen ander lichaam.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:49

Het hoofd van de zieke gaat op het lichaam van de dode..

de vraag is dan wel, hoe zit het met de identiteit, ben je nog wel jij als je alleen je hoofd getransplanteerd wordt, en hoe zit het dan met het lichaam dat dan leeft van de persoon die is overleden, leeft dat lichaam dan voort? krijgt iemand dan een dubbele identiteit, want kwa identiteit vind ik het dan wel een leuk vraagstuk.... lichaam van meneer A met het hoofd van meneer B, wiens identiteit geld dan nog.. want lichaam B is dood en hoofd A is dood.

daarnaast.. hoe moet de donor van het lichaam dan overleden zijn?
alleen dus door een keiharde klap op zijn hoofd met een flinke knuppel.
bij iedere lichamelijke doodsoorzaak die niet aan het hoofd heeft plaatsgevonden is een donorlichaam dus compleet onbruikbaar..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:49

love_western schreef:
Thesserd schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met je herinneringen en persoonlijkheid zit etc...? Nieuw hoofd betekent nieuw persoon lijkt me? Dan kan je toch net zo goed dood zijn?

Er gebeurd niks met je hersenen. Dus persoonlijkheid en karakter blijft hetzelfde. Alleen ander lichaam.

Aha, hoofdtransplantatie klinkt wat verwarrend... Eigenlijk lichaamtransplantatie idd dan :+

Jeetje, ik probeer het me even voor te stellen. Best bizar. Ik zie het zo gebeuren in één of andere film eigenlijk :')

Maartje1990

Re: "Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:52

oh oke, je krijgt dus een nieuw lichaam. Hmm, licht er aan als dat een lekkerding is, sure, geef mij dan maar een ander lichaam hoor :') *just kidding*

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:53

Dan ben je dadelijk ook ineens van het andere geslacht _O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:54

_Renske schreef:
Maartje1990 schreef:
Maar wie is de persoon dan? Ik weet niet wat de persoon maakt, maar als mijn hoofd naar een ander lichaam gaat, ben ik dan dood of heb ik een ander lichaam gekregen? En sowieso hoe kan mijn hoofd naar een ander lichaam gaan als ik hersen dood ben? Of worden de hersenen omgewisseld?

Overigens, ik ben donor, maar daarvoor zou ik dan aangeven dat níet te willen. Dat gaat me (inderdaad ethisch) gewoon veels te ver. Omgekeerd zou ik ook andermans hoofd niet willen hebben.

Stel dat jij een ziekte krijgt die je lichaam verwoest, maar je mentaal nog wel gezond bent, dan zouden ze jouw hoofd op een lichaam kunnen zetten (zegt het artikel) van iemand wiens lichaam nog intact is, maar wie bijv. hersendood is verklaard. Ik zie het dan zo dat degene wie hersendood is verklaard, ook echt overleden is, en dat degene wie mentaal nog gezond is, het overleefd. Die krijgt dan namelijk een ander lichaam.

En met het ethische aspect ben ik het eens, ik denk ook dat men hiermee te ver zou gaan.

dat wordt wel heel lastig, want om hersendood te zijn, moet er toch wel iets flink mis zijn gegaan.. De kans dat dit puur in het hoofd heeft plaatsgevonden is vrij klein.. tenzij ik even uitga van dr Mengele met een flinke honkbalknuppel die geschikte kandidten bij de ingang van de sportschool staat te selecteren.. Je kunt er eigenlijk wel van uitgaan dat 98% van de lichamen ongeschikt zal worden..

mensen die door een ongeluk op hun hoofd terecht komen (zonder dat er inwendig verder veel mis gaat), zonder hun nek te breken (anders is het dus al niet meer bruikbaar) zijn ook niet geschikt, want deze personen krijg je niet snel genoeg meer bij de chirurg en patient in de buurt om ook nog te kunnen transplanteren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:54

En dat hoofd eet dan een broodje aap :O

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:55

X_Sam_X schreef:
Dan ben je dadelijk ook ineens van het andere geslacht _O-

Ach, altijd al eens staant willen plassen! :))

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:03

Dit lijkt me op celniveau en DNA basis totaal onmogelijk. M'n lichaam bestaat uit allerlei cellen die een heel ander DNA script hebben als ieder ander persoon. Die dna zijn mijn puzzelstukjes. Dat gaan nooit matchen met dat van een ander. Niet op z'n grote schaal. Lijkt me een hele uitdaging. Want m'n lichaam heeft eczeem. Dat staat in mijn DNA. Als ik een ander hoofd oo dat lichaam krijg, krijgt dat hoofd dan wel of geen eczeem? Of geneest mijn lichaam dan omdat m'n hoofd t niet heeft. Om even een voorbeeld te noemen.

Bovendien lugubere gedachte!! Ik ben tegen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:08

elenaMM77 schreef:
dat wordt wel heel lastig, want om hersendood te zijn, moet er toch wel iets flink mis zijn gegaan.. De kans dat dit puur in het hoofd heeft plaatsgevonden is vrij klein.. tenzij ik even uitga van dr Mengele met een flinke honkbalknuppel die geschikte kandidten bij de ingang van de sportschool staat te selecteren.. Je kunt er eigenlijk wel van uitgaan dat 98% van de lichamen ongeschikt zal worden..

mensen die door een ongeluk op hun hoofd terecht komen (zonder dat er inwendig verder veel mis gaat), zonder hun nek te breken (anders is het dus al niet meer bruikbaar) zijn ook niet geschikt, want deze personen krijg je niet snel genoeg meer bij de chirurg en patient in de buurt om ook nog te kunnen transplanteren.

Dat inderdaad, en ik verwacht niet dat er veel donoren zouden zijn. Dus dan moeten die paar donoren die er zijn heel toevallig op een manier overlijden waar het lichaam nog helemaal goed is. Wat dus idd op een 'goeie manier' een knal tegen het hoofd, hersenbloeding of zuurstoftekort zou zijn.
Onmogelijk dus.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 01:17

Ik ben blij dat jullie net zo verward zijn als ik. :')

Denk dat dit (even compleet los gezien van het ethische aspect) nog volkomen onmogelijk is..
En denk dat arts in kwestie wel even gescreend mag worden op zijn andere ideeën :=
Als je zoiets verzint/wilt uitvoeren..

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:22

Ik zit met de vraag of je je hoofd ook aan een jonger lichaam kan koppelen? Of moet het van dezelfde leeftijd? En hoe gaat dat in combinatie, een jonger lichaam met een ouder hoofd?

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:33

Ik vind het ergens ook wel een mooi idee maar toch ook ontzettend luguber.
Ik vind het een mooi idee omdat er dan (als het uberhaupt mogelijk en verantwoord is) veel minder zieke mensen gevangen zullen zitten in hun eigen lichaam.
Ik snap alleen niet hoe de hersenen in leven kunnen blijven zonder bloed (en dus zuurstof en voedingsstoffen) :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 02:06

Furrow schreef:
Het artikel staat ook in de krant, dus vrees dat het wel echt is.

"Het staat in de krant dus het is waar"...meen je dat nou serieus?

Zoals andere bokkers al opmerkten, dan zou deze arts óók probleemloos dwarslaesies moeten kunnen genezen. En dat zie ik niet gebeuren (zeker niet binnen twee jaar).

Wellicht zou je met de nodige immunosuppressie een hoofd op een vreemd lichaam kunnen enten, maar dat lichaam is dan wel totaal verlamd, functioneert dan enkel en alleen als "life support" voor het hoofd.
Niet echt een attractieve vorm van levensverlenging als je het mij vraagt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 02:59

Een paar random gedachten:

1) mijn hoofd is ziek, mijn lichaam gezond. Mag ik beslissen dat ik mijn lichaam aan iemand geef die een gezond hoofd heeft en het beter kan gebruiken als ik?

2) tegen de tijd dat ze zenuwen kunnen aansluiten of laten (terug)groeien mogen ze eerst alle dwarsleasiepatienten helpen

3) ik geloof dat niet alles van je karakter/gevoel/bezieling in je hoofd zit. Er van uitgaande dat een lichaam ook wijsheid en geheugen bezit, vraag ik me af hoe dat opeens moet met een ander hoofd.

4) kan een mens überhaupt wennen aan een ander lichaam? Niet alleen qua antistoffen die gaan vechten, maar ik vermoed ook een hele hoop psychiatrische bijkomstigheid.

Werkdiagnose: science fiction of een april grap.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 03:58

Je eigen hoofd wordt dus geplaatst op een dood lichaam van iemand anders.. maar eh.. als je eigen lichaam ziek is en niet funtioneert: dat dode lichaam van iemand anders is toch ook niet gezond? Die ging toch dood door een ziekte/ouderdom? Je hoofd verplaatsen lijkt me dan geen enkele verbetering geven? Of zouden alleen jonge, dode verkeersslachtoffers gebruikt worden (als die tenminste nog min of meer op te lappen zijn). Ik vind het een waanzinnig plan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:46

En... maar... ehh.. Hoe de fiets willen ze je weer levend krijgen dan? Want zodra je hoofd eraf is ben jij ook dood.. hoe willen ze je hoofd levend houden tijdens een ingreep van enkele uren? En het lichaam? Dat moet dan ook dezelfde bloedgroep hebben.. of moet je het lichaam eerst halal ophangen en uit laten lekken? Maar.. maar.. je kan niet eens meer leven als je eerst een tijd gekoeld wordt.. huh?! Nee ik geloof het niet.. Eng idee.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:24

Mmmm volgens mij mag deze arts wel even nagekeken worden. Ik geloof er niet in dat het kan. En als het wel zou kunnen, zou je dat dan moeten willen. Ergens moet je grens stellen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:35

Ik heb jaaaren geleden een docu gezien over de hoofdtransplantatie bij een aap. Het werkt, maar de aap was vreselijk van slag. Ontzettend zielig, ik krijg nog steeds koude rillingen als ik er aan denk. Diertje had geen idee wat haar was overkomen. Nou weet een mens dat natuurlijk wel, dus dat is geen argument in de discussie of dit een goed idee is. Maar het is dus wel echt mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:42

Ik betwijfel of dit mogelijk gaat zijn. Mijn vriend is in november geopereerd en daarbij konden ze niet eens de huidzenuwen herstellen, hoe gaat hij dan in hemelsnaam een compleet hoofd overzetten.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:54

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:06

Dit geloof je toch zeker niet.Dit is onmogelijk,kijk hoeveel zenuwen,spieren en pezen er zitten in de overgang naar het hoofd.Als alleen al het ruggemerg door is,kan je er niets meer mee.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:47

Het enige wat ik nu denk is: "Dit kan niet waar zijn". Naast dat mijn ontbijt zojuist bijna weer naar buiten kwam.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:52

Maartje1990 schreef:
Maar wie is de persoon dan? Ik weet niet wat de persoon maakt, maar als mijn hoofd naar een ander lichaam gaat, ben ik dan dood of heb ik een ander lichaam gekregen? En sowieso hoe kan mijn hoofd naar een ander lichaam gaan als ik hersen dood ben? Of worden de hersenen omgewisseld?

Overigens, ik ben donor, maar daarvoor zou ik dan aangeven dat níet te willen. Dat gaat me (inderdaad ethisch) gewoon veels te ver. Omgekeerd zou ik ook andermans hoofd niet willen hebben.

Je bent je hersenen,...dus diegene met het hoofd heeft een nieuw lijf.

Maar ik geloof dit bericht nog niet zo 1,2,3....wellicht in de verre toekomst.
Maar voor nu is een dwarslaesie niet eens (volledig)te herstellen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:55