Feijenoorders slopen Rome.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:11

Yonker schreef:
Ja maar hoe kan je dit dan voorkomen Janine?
Ik wil dat ook hoor begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat het niet gaat. Dit zijn idd zoals Fiffil zegt een paar eencelligen die het leuk vinden om een stad te slopen. Dit heeft niks met voetbal te maken. Voetbal trekt in Nederland nou eenmaal veel mensen aan en dus helaas ook meer eencelligen....
Wat mij betreft mogen ze die mensen idd de boel terug laten betalen, maar dat gaat denk ik niet gebeuren want van een kale club kan je niet plukken.

Je kan moeilijk mensen weren uit een stad op de grond waarvan?

Je hoeft ze niet permanent uit een stad te weren.
Maar wanneer de club speelt kan je met een aantekening ze wel 2 dagen voor en 2 na de wedstrijd weren uit die stad.

Kijk, ik pretendeer niet de oplossing te hebben hoor. Maar ik ben wel van mening dat een samenwerking tussen overheid en topclubs (nouja, inmiddels kunnen we diverse clubs ook wel probleemclubs noemen als het om dit soort hooligans gaat) op korte termijn wel een oplossing kan opleveren.

Yonker

Re: Feijenoorders slopen Rome.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:13

Ja maar hoe kun je ze in godsnaam weren... dan moet je ze uit heel het land weren en goede controles krijgen bij de grens, dit kost ook ontzettend veel geld.
Er is idd niet zomaar een oplossing te bedenken en ik denk dat je dit soort problemen niet zomaar kan voorkomen, maar dat je idd de relschoppers best wel harder aan mag pakken. Gewoon de cel ermee in als ze eigenlijk al stadionverbod hebben en nu ook weer vanalles gaan slopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:21

Yonker schreef:
Ja maar hoe kun je ze in godsnaam weren... dan moet je ze uit heel het land weren en goede controles krijgen bij de grens, dit kost ook ontzettend veel geld.
Er is idd niet zomaar een oplossing te bedenken en ik denk dat je dit soort problemen niet zomaar kan voorkomen, maar dat je idd de relschoppers best wel harder aan mag pakken. Gewoon de cel ermee in als ze eigenlijk al stadionverbod hebben en nu ook weer vanalles gaan slopen.

Daar heb je zeker gelijk in. Maar het is maar een voorbeeldje, ik weet ook niet welke middelen en mogelijkheden overheid en voetbalinstanties hebben om dit soort dingen tegen te gaan. Maar samen komen ze verder dan alleen. En dat alleen resulteert op dit moment in struisvogelpolitiek bij de voetbalinstanties en de overheid biedt hulp. Dáár krijgt voetbal ook een erg negatief imago van.

De ME had de heren ook wel wat harder mogen aanpakken, misschien was die ene cel dan ook wel spontaan gedeeld... Of opgelost, dan was het probleem ook opgelost. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:23

Een tijdje terug speelde Ajax in Parijs tegen PSG en toen stonden er fikse boetes voor supporters die naar Parijs kwamen maar geen kaartje voor de wedstrijd hadden. Maar het blijft gewoon moeilijk te controleren. Als je daar niks te zoeken had kon je dus flink gaan dokken (mits ze erachter kwamen uiteraard).
Dan moet je dus hopen dat het idee van die hoge boetes genoeg is om dit soort idioten thuis te laten blijven.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 21:26

Vind Janine1990 wel een punt hebben, als deze relschoppers niets met het voetbal te maken hebben...waarom gebeurt zoiets dan nooit bij andere sporten zoals hockey, of jah laten we met zijn allen gaan rellen als Anky of Edward te weinig punten krijgt van de jury....en dan gaan we ook nog even de stallen van Schockemöhle aan gort slaan...zij hebben tenslotte Totilas van ons afgepakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:32

Janine1990 schreef:
Fiffill schreef:
De UEFA kan hier weinig aan doen, het gaat hier om gebeurtenissen buiten het stadion.

Het probleem is dat deze mensen weliswaar met een club "meegaan" maar het verder weinig met voetbal te maken heeft. Ze komen puur voor het rellen. Ze gaan vaak niet eens naar de wedstrijd zelf.
In feite zijn het helemaal geen supporters maar gewoon relschoppers, want met voetbal heeft het bar weinig te maken. Een paar eencelligen die het leuk vinden om dingen te slopen en bier te drinken.
Ik ben het er zeker mee eens dat dit aangepakt moet worden maar de vraag is hoe? Wat kunnen clubs hier aan doen? Ze komen niet eens voor de wedstrijd, zien waarschijnlijk dat stadion nooit van binnen, maar slopen wel dingen met een (in dit geval) Feyenoord shirtje aan.
Die clubs zullen ook niet blij zijn met dit soort "aanhang".

In dit geval zijn het Feyenoord-hooligans, maar laten we niet doen of we hier verbaasd door zijn? Het gebeurt al jaren en ook Italie heeft regelmatig grote problemen met hun tifosi.
de wetgeving zal aangepast moeten worden. Die idioten hebben bijna allemaal een stadionverbod, maar zijn vrij om te reizen.
Het is verschrikkelijk voor de schade, moet ook verhaald trachten te worden, misschien via camerabeelden? Maar noem ze geen (Feyenoord)supporters, dat zijn ze namelijk niet. Ze staan stijf van de pillen en de coke en zoeken bewust de confrontatie om te matten.
Maar de KNVB ook niet en Feyenoord ook niet...
Terwijl de aanleiding toch het voetbal is. Of de relschoppers voornamelijk denken dat voetbal aanleiding geeft om te rellen.

Want met Hockey, Rugby en andere teamsporten zie je dit niet.
En gek genoeg als Oranje speelt ook niet.

De clubs moeten gaan samenwerken met de overheid om er iets aan te gaan doen. Zoals Yonker schrijft zijn er een aantal met een stadionverbod (waarschijnlijk alleen in Rotterdam, want een landelijk verbod is vandaag pas besproken), dus zijn ze bekend bij de KNVB. Ergens in een vaag verleden hebben ze vast ook wel eens iets met voetbal gehad, of misschien zelf gevoetbald...
Maar als de voetbal clubs en overkoepelende organisaties hun kop in het zand steken, staat de overheid er alleen voor en kom je geen stap verder.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 21:34

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:36

Electra, volgens mij heb je een quote verkloot :P Ik snap het niet helemaal, dus ik doe een poging om jouw tekst en de mijne en die van Fiffil uit elkaar te halen.

Maar ehm... als dit al jaren gebeurt in Italië en de overheid inderdaad geldboetes niet int omdat ze niet weten hoe, zoals John van den Heuvel zei in Boulevard.. Dan vind ik het niet gek dat zoiets ook in Italië gebeurt. Want kennelijk hebben ze daar ook geen idee hoe ze met die gasten om moeten gaan. Dat weet men ook in Nederland niet. Kennelijk zijn beide landen te tolerant als het om dit soort dingen gaat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:39

Je ziet dit soort dingen meer bij teamsporten waar er een flinke rivaliteit heerst. Het punt met voetbal is (naast dat het populairder is dan bijv hockey) dat het bij veel supporters veel dieper gaat dan alleen de sport zelf. Tot politiek aan toe in sommige gevallen.
Je hebt de malloten er tussen zitten die zich ergens bij aansluiten zodat ze een beetje herrie kunnen schoppen en dan is "jouw" plaatselijke team een handig opstapje... Het heeft weinig met voetbal te maken, maar voetbal is wel de aanleiding of het excuus voor de rellen. Die mensen zijn er tenslotte niet zomaar heengegaan.

Je ziet dit soort dingen met ijshockey, American football, etc. Zelfde idee. Voetbal is niet de enige sport met hooligans.

Het is ook niks nieuws overigens. Zie Constantinopel en de wagenrennen :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:46

Janine1990 schreef:
Electra, volgens mij heb je een quote verkloot :P Ik snap het niet helemaal, dus ik doe een poging om jouw tekst en de mijne en die van Fiffil uit elkaar te halen.

Maar ehm... als dit al jaren gebeurt in Italië en de overheid inderdaad geldboetes niet int omdat ze niet weten hoe, zoals John van den Heuvel zei in Boulevard.. Dan vind ik het niet gek dat zoiets ook in Italië gebeurt. Want kennelijk hebben ze daar ook geen idee hoe ze met die gasten om moeten gaan. Dat weet men ook in Nederland niet. Kennelijk zijn beide landen te tolerant als het om dit soort dingen gaat.

Sorry, zit te k.utten met mn tablet.
ik snap de Italianen, maar ze moeten zich niet roomser voordoen dan de Paus :D . Italie heeft al jaren last van hooligans, daar vallen zelfs weleens doden/zwaargewonden. Neemt niet weg, dat ze de schade moeten proberen te verhalen, liefst met celstraf.
Dit is een moeilijk probleem.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 20-02-15 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:46

Fiffill schreef:
Je ziet dit soort dingen meer bij teamsporten waar er een flinke rivaliteit heerst. Het punt met voetbal is (naast dat het populairder is dan bijv hockey) dat het bij veel supporters veel dieper gaat dan alleen de sport zelf. Tot politiek aan toe in sommige gevallen.
Je hebt de malloten er tussen zitten die zich ergens bij aansluiten zodat ze een beetje herrie kunnen schoppen en dan is "jouw" plaatselijke team een handig opstapje... Het heeft weinig met voetbal te maken, maar voetbal is wel de aanleiding of het excuus voor de rellen. Die mensen zijn er tenslotte niet zomaar heengegaan.

Je ziet dit soort dingen met ijshockey, American football, etc. Zelfde idee. Voetbal is niet de enige sport met hooligans.

Het is ook niks nieuws overigens. Zie Constantinopel en de wagenrennen :=

Maar hoe worden bij die andere sporten de hooligans aangepakt? Ik denk dat daar wel een essentieel verschil in zit.

Wel grappig dat je politiek aanhaalt. Doet me denken aan de plaatselijke voetbalclub waar twee jongens van mijn leeftijd, iets jonger, voetballen. Hun vader heeft altijd hoog niveau van ze verwacht (dat valt tegen) en bij een van de heren zag ik eens op FB een opmerking die er op neer kwam dat kennelijk niet alle neuzen dezelfde kant op stonden in het team. Terwijl ze er volgens mij niet zo slecht voor stonden. Er werden geen namen genoemd, de rest van het team reageerde er ook niet op. Een bijzonder staaltje stoken in een teamsport, maar dat terzijde.
De betreffende vader is raadslid van een lokale partij. Dit raadslid is al eens betrokken geweest bij relletjes tijdens het dorpsfeest. En relt ook wel op het voetbalveld :=

Andere grote teamsporten in Nederland zijn volleybal en hockey. Nu weet ik niet hoe het bij volleybal zit, maar hockey heeft ook meerdere eredivisieclubs. Waarom gebeurt het daar niet? Het is wel heel populair.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:48

Electra63 schreef:
Sorry, zit te k.utten met mn tablet.
ik snap de Italianen, maar ze moeten zich niet roomser voordoen dan de Paus :D . Italie heeft al jaren last van hooligans, daar vallen zelfs weleens doden/zwaargewonden. Neemt niet weg, dat ze de schade moeten proberen te verhalen, liefst met celstraf.

Nog een reden voor mij om een laptop aan te houden :P

Ben ik het met je eens... Maar zijn de Italianen al eens uit rellen geweest in een ander land? Dat je het binnen eigen land doet, oké. Niet oké, maar in mijn ogen toch een stuk minder erg dan de gastvrijheid van een ander land te misbruiken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:48

Hockey heeft een heel ander (soort) publiek

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:49

Ninette schreef:
Vind Janine1990 wel een punt hebben, als deze relschoppers niets met het voetbal te maken hebben...waarom gebeurt zoiets dan nooit bij andere sporten zoals hockey, of jah laten we met zijn allen gaan rellen als Anky of Edward te weinig punten krijgt van de jury....en dan gaan we ook nog even de stallen van Schockemöhle aan gort slaan...zij hebben tenslotte Totilas van ons afgepakt.

Waarom dat niet gebeurd?
Omdat er A meer supporters zijn bij voetbal en je procentueel dus ook meer mensen hebt wat gewoon relschoppers zijn, die bijv ook een avond gan stappen en dan alleen maar gaan om te gaan vechten.
En omdat het B idd veel dieper gaat dan bijvoorbeeld een paardensport. Dat is denk ik ook iets wat je niet begrijpt als je niks met voetbal hebt :)
Maar dat neemt niet weg dat mensen gewoon niet dingen moeten mollen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:52

Er zijn zat grote rellen tussen Engelse en Italiaanse groepen geweest, maar het is geen excuus.
Alleen de "grote" verbazing van de Italianen vind ik een beetje ongeloofwaardig. Zij hebben denk ik, niet voldoende veiligheidsvoorzorgmaatregelen genomen. Al is het erg, dat dit nodig is.

ik ben opgegroeid vlak bij de Kuip, ik herinner mij nog de schade en rellen in1974 door de Spurs. Letterlijk werden auto's toen omgegooig. Het bestaat dus al heel lang.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 20-02-15 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:54

Electra63 schreef:
Hockey heeft een heel ander (soort) publiek

Ik wilde net een aanvulling doen, maar dat kan ik net zo goed hier neer zetten.

http://www.alletop10lijstjes.nl/populai ... nederland/

Zaalvoetbaal is minder populair dan hockey, maar ook in het zaalvoetbal zijn rellen. Een groot toernooi in mijn regio was onlangs nog in het regionale nieuws met rellen. Wat niet de eerste keer was. :n

Met een ander publiek denk ik overigens meteen aan een intelligenter publiek. Wat dingen zijn die je eigenlijk niet mag denken en misschien wel een schot op open doel is aangezien hockey ook wel als kakkersport wordt beschreven. Maar man man man, je zou het toch gaan denken.

Nogmaals, overkoepelende voetbalinstanties zouden er goed aan doen om deze dingen te veroordelen in de media, het geeft allereerst een signaal. Daarnaast moeten ze het gaan aanpakken. En je diep schamen is natuurlijk geen signaal. We schamen ons als voetballand volgens mij allemaal diep.
Want niets doen maakt het imago geheel kapot.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:56

Ik keek even verder naar heel Europa, niet alleen Nederland. Hockey is beduidend minder populair vergeleken met een sport als voetbal (ook in Nederland naar mijn idee, maar dat kan er ook aan liggen dat ik dat soort dingen totaal niet volg :+ ). Hockey zal daarnaast misschien ook een ander soort publiek trekken.

Even heel generaliserend gezegd: voetbal is meer de straatsport voor de schoffies, en hockey is een kakkersport :Y)
Edit: ik zie dat je dat zelf ook al opmerkt :')

Hoe andere landen (sporten) het aanpakken qua hooligans weet ik niet. Ik weet niet hoe ze daar in Amerika of Canada mee omgaan. Kan dus ook niet zeggen of het daar beter of slechter gaat dan hier.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:58

Yonker schreef:
Ninette schreef:

Waarom dat niet gebeurd?
Omdat er A meer supporters zijn bij voetbal en je procentueel dus ook meer mensen hebt wat gewoon relschoppers zijn, die bijv ook een avond gan stappen en dan alleen maar gaan om te gaan vechten.
En omdat het B idd veel dieper gaat dan bijvoorbeeld een paardensport. Dat is denk ik ook iets wat je niet begrijpt als je niks met voetbal hebt :)

Ja een voetbalstadion is voller. Maar naast dat je procentueel meer mensen hebt, heb je bij de paardensport ook procentueel minder relschoppers. En kennelijk bij vele andere sporten ook.

Elke sport gaat toch op zijn eigen manier diep? Ik adem ook paard, gelukkig stinkt m'n adem er nog niet aan.
En om nog even op de post van Electra in te gaan, over het andere slag publiek. Ik denk dat elke sport een ander slag publiek trekt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:59

Electra63 schreef:
Er zijn zat grote rellen tussen Engelse en Italiaanse groepen geweest, maar het is geen excuus.
Alleen de "grote" verbazing van de Italianen vind ik een beetje ongeloofwaardig. Zij hebben denk ik, niet voldoende veiligheidsvoorzorgmaatregelen genomen. Al is het erg, dat dit nodig is.

ik ben opgegroeid vlak bij de Kuip, ik herinner mij nog de schade en rellen in1974 door de Spurs. Letterlijk werden auto's toen omgegooig. Het bestaat dus al heel lang.

Zie mijn opmerking over Constantinopel. En dat was ergens in het jaar 500 als ik het me goed herinner :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:00

Janine1990 schreef:
Yonker schreef:
Waarom dat niet gebeurd?

Ja een voetbalstadion is voller. Maar naast dat je procentueel meer mensen hebt, heb je bij de paardensport ook procentueel minder relschoppers. En kennelijk bij vele andere sporten ook.

Elke sport gaat toch op zijn eigen manier diep? Ik adem ook paard, gelukkig stinkt m'n adem er nog niet aan.
En om nog even op de post van Electra in te gaan, over het andere slag publiek. Ik denk dat elke sport een ander slag publiek trekt.

Paardensport a la Anky en co is absoluut niet te vergelijken met voetbal :) Wil niet zeggen dat paardensport niet diep kan gaan, maar het is niet te vergelijken.

Een betere vergelijking is ijshockey, American football, etc. Teamsporten met veel rivaliteit en bepaalde clubs uit prominente steden of gebieden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:02

Fiffill schreef:
Ik keek even verder naar heel Europa, niet alleen Nederland. Hockey is beduidend minder populair vergeleken met een sport als voetbal (ook in Nederland naar mijn idee, maar dat kan er ook aan liggen dat ik dat soort dingen totaal niet volg :+ ). Hockey zal daarnaast misschien ook een ander soort publiek trekken.

Even heel generaliserend gezegd: voetbal is meer de straatsport voor de schoffies, en hockey is een kakkersport :Y)

Hoe andere landen (sporten) het aanpakken qua hooligans weet ik niet. Ik weet niet hoe ze daar in Amerika of Canada mee omgaan. Kan dus ook niet zeggen of het daar beter of slechter gaat dan hier.

Ja, zo is het kennelijk wel.
Maar o wee als je dit hardop zegt tussen een paar voetballiefhebbers... Pas maar op dat je kop er niet af gaat ;)

Dat is hetzelfde als tussen een groep paardensporters zeggen dat paardrijden geen sport is, bij wijze van. Dan wordt je ook gevierendeeld.

Oh ik dacht dat je misschien wist hoe hooligans in andere landen worden aangepakt, of dat had ik gehoopt. Vind het gewoon ook best wel interessant dat mensen kennelijk zulke dingen doen, uit naam van een sport. Zoals er ook oorlogen zijn uit naam van geloofsovertuiging. In beide gevallen is het puur misbruik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:02

De Italianen hebben de komst van deze hooligans onderschat. Ze pakken de auto en rijden naar Rome om te rellen, voetbal zien ze niet eens.
het is echter maar een klein deel dat zich zo misdraagt, niet iedere voetbalsupporter is een idioot.

Electra63

Re: Feijenoorders slopen Rome.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:04

Janine, een paar jaar geleden had je een serie die hooligans volgden. Is uitgezonden op Rtl7 dacht ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:06

Fiffill schreef:
Paardensport a la Anky en co is absoluut niet te vergelijken met voetbal :) Wil niet zeggen dat paardensport niet diep kan gaan, maar het is niet te vergelijken.

Een betere vergelijking is ijshockey, American football, etc. Teamsporten met veel rivaliteit en bepaalde clubs uit prominente steden of gebieden.

Klopt, er is niet zoveel rivaliteit onder de sporters in de paardensport.
Maar als je het jaloeziegehalte onder de supporters/het publiek bekijkt, en de hoeveelheid schandalen, vind ik het op zich knap dat er nog nooit iets gebeurd is. Terwijl het hoge aandeel vrouwen toch allang daarvoor had moeten zorgen? :P Man de frustraties moeten zich opstapelen. Ik ken er wel een paar die ik onderuit zou willen schofferen hoor. Maar ik doe het niet.

Ik denk inderdaad dat de sporten die jij noemt een betere vergelijk zijn. Daarom wil ik zo graag weten wat er wordt gedaan aan relschoppers bij die sporten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:07

Janine1990 schreef:
Fiffill schreef:

Ja, zo is het kennelijk wel.
Maar o wee als je dit hardop zegt tussen een paar voetballiefhebbers... Pas maar op dat je kop er niet af gaat ;)

Dat is hetzelfde als tussen een groep paardensporters zeggen dat paardrijden geen sport is, bij wijze van. Dan wordt je ook gevierendeeld.

Oh ik dacht dat je misschien wist hoe hooligans in andere landen worden aangepakt, of dat had ik gehoopt. Vind het gewoon ook best wel interessant dat mensen kennelijk zulke dingen doen, uit naam van een sport. Zoals er ook oorlogen zijn uit naam van geloofsovertuiging. In beide gevallen is het puur misbruik.

Ik kijk graag voetbal :D Echter schaam ik me ook voor dit soort mensen die zichzelf "supporters" durven te noemen. Ik heb de sport lange tijd ontweken vanwege het hoge gehalte niet al te intelligente mensen dat zich voetbalfan noemt :j Het is inderdaad maar een heel klein deel van de supporters maar het geeft wel gelijk de sport (en nu zo'n beetje heel Nederland :+ ) een slechte naam.
Het is een sport met veel passie maar gebruik dat dan ten goede, en niet op deze manier.

Verder kijk ik eigenlijk nooit sport dus over de rest (en bijbehorende hooligans) kan ik je niet zoveel vertellen. Ik weet alleen dat ze er zijn en dat er rellen zijn.