Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:40

Ook ik vind t mesjogge maar die partij komt met wel meer idiote plannen, zoals meer moskeeën en opleidingen om profeet te worden.
(Heel eerlijk ze kunnen niet echt serieus genomen worden)

Laten ze die gaskraan maar eens dicht gooien, en die mensen wiens huis dr al slecht aan toe is helpen.

Froukje
Forever young

Re: Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:45

Oja, vergeten te melding in de OP, maar ze wilden iedereen die dan zijn huis zou moeten verlaten een half miljoen meegeven..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:46

Ik denk wel dat als je echt serieus problemen hebt met de bevingen, er genoeg mensen zijn die zelf daar niet meer willen wonen en zie dan je (beschadigde) huis maar eens te verkopen... dan zou het wel lekker zijn als het opgekocht wordt voor een prijs waarmee je elders opnieuw kan beginnen.

Maarja het is nogal wat zo'n voorstel :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:47

Half miljoen of niet, voor dat geld moet je ook een nieuwe woning kopen. En dan moet je ook nog maar eens hopen dat je nog werk hebt.

En wil je wanneer je de ruimte gewend bent hutje-mutje op elkaar wonen? :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:47

Froukje1993 schreef:
Oja, vergeten te melding in de OP, maar ze wilden iedereen die dan zijn huis zou moeten verlaten een half miljoen meegeven..

Hm oke, dat zou wel iets veranderen. Dan zou ik wel gaan denk ik. Kan je best een net huisje voor kopen elders.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:48

*raapt kin op*

Wat een voorstel, bah! Volgens mij wordt het tijd voor keiharde stakingen daar. :n

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:50

Voor sommige mensen zou een half miljoen een reden kunnen zijn om te verhuizen, zeker voor de jongere generatie. Maar wat moeten mensen die daar hun hele leven gewoond hebben, waar iedereen iedereen kent, waar de gemeenschap echt nog een gemeenschap is?
Er is meer in het leven dan geld.....

Bovendien, als ze dát kunnen betalen, dan kunnen ze de inkomsten ook missen om geen gas meer te verkopen. Dat is toch lood om oud ijzer? Minder inkomsten, of je inkomsten houden maar hogere kosten hebben. Kies dan maar voor het eerste.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:51

Froukje1993 schreef:

Dan komen ze dus niet uit. De stad Groningen vertoont ook al schade, willen ze die dan ook gaan opkopen? Denk aan het nieuwe forum en de aanleg van de ringweg...

Beetje krankzinnig idee naar mijn mening, dit komt er niet door.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:04

Het wordt wel tijd dat de overheid de problemen eens fatsoenlijk gaat aanpakken. Mensen wonen er eigenlijk in gevaar en áls ze weg willen is het onmogelijk omdat niemand je huis wil kopen.

Voor dit 'plan' zijn er wellicht wel genoeg krimpgebieden waar mensen terecht zouden kunnen, zeker na de tijd van de babyboomers. ;-)

Nederland is gewoon te klein en te dicht bevolkt voor dergelijk gaswinning. Tijd om die 'bel' eens door te prikken en te kijken daar duurzame vormen van energie en verminderen van gebruik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:09

En dan willen ze duurzame windmolens/weilanden met zonnepanelen plaatsen en dan komen allerlei steden en dorpen in opstand wegens "zichtvervuiling".

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:15

Was het maar een kraan. De aarde is met fracking stuk gemaakt daar. Er komt dus gas uit, ook als je de installatie eruit trekt. Je weet nooit zeker of je het weer 100% dicht hebt en of niet ergens anders het gas ontsnapt. En als het dicht zit is de bodem eronder nog steeds gescheurd en dat zal met behoorlijk wat aardbevingen gepaard gaan om weer hersteld te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:15

Wil dit graag in een breder kader neerzetten om een mening te kunnen onderbouwen en een inzicht te geven.
Naast de gasbel in Slochteren(!) woont een flink deel van onze medemens in Nederland beneden de zeespiegel. Dat is voor een klein aantal een vrije keus.
Overstromingsrisico is ondanks dijkverhogingen reëel. Om het risico te verkleinen en om veel gedwongen evacuaties te voorkomen zou men moeten regelen dat er woonruimte komt ruim boven NAP voor iedere Nederlander.

Onze economie is voor een flink deel gebaseerd op onze gaswinning.
In mijn "achtertuin" zijn een stel Canadezen bezig met het plannen van proefboringen naar Schaliegas.
Als dit uit de hand loopt valt er weinig meer te wonen.

Gaswinning moet terug, maar geef de bewoners in het gebied wel een goede regeling dat ze in een ander deel van het land een nieuw bestaan op kunnen bouwen. En zorg ervoor dat degenen die achter willen/moeten blijven een zo veilig mogelijke woonomgeving.

Het Groningse Gas is niet het enige heikele onderwerp

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:16

Hier nog een Groninger, in aardbevingsgebied (iets met slochteren...). Ik zei gisteren nog tegen mijn vriend: die aardbevingen gaan ons nog eens rijk maken! :+ Uiteraard gekscherend. Een half miljoen klinkt prachtig, maar vergis je niet, veel oude panden en boerderijen/ bedrijven zijn wel wat meer waard dan dat... (die van ons dan weer toevallig net niet :') )
Nee, een heel raar idee, maar wel goed om eens een keer een helemaal andere kijk op de zaak te hebben. Verfrissend :D Maar een oplossing? Zeer zeker niet... Alleen denk ik ook dat het alsmaar een beetje dichtdraaien en dan weer open draaien van de gaskraan ook geen oplossing is. We hebben wel een nieuwe, innovatievere kijk dan dat nodig om tot een oplossing te komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:17

Ik heb een nog veel briljanter plan, :)* alles behalve provincie Utrecht, Noord en Zuid Holland opkopen en de kraan openzetten. Neem dan meteen ook de westgrens van Duitsland mee tot ongeveer zuid limburg. Verkoop dat gas dan spotgoedkoop maar andere landen ook. Probleem opgelost.

Of daar zullen veel partijen wel mee eens zijn dan, koop de groningers uit en stop en asielzoekers, criminelen en andere ongewenste bewoners van Nederland voor in de plaats. (Nee dit is niet mijn eigen mening maar wel ben ik bang van veel landgenoten). -O-

Beter lijkt me eigenlijk om de gaskraan flink terug te draaien en het gas alleen voor eigen land te gaan gebruiken. Gaat het nog langer mee ook nog. En minder tot geen kosten aan reparatie, politieke plannen of opkopen dus dat beetje verlies dat er gelopen wordt door staken van de export van gas eordt daar mooi door gecompenseerd

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:19

Ik vind het idee ronduit belachelijk! En het is in de verste verte ook niet haalbaar denk ik zo maar eens.
Laat de heren van die partij er maar gaan wonen, volgens mij kletsen dan snel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:26

karuna schreef:
Ik heb een nog veel briljanter plan, :)* alles behalve provincie Utrecht, Noord en Zuid Holland opkopen en de kraan openzetten. Neem dan meteen ook de westgrens van Duitsland mee tot ongeveer zuid limburg. Verkoop dat gas dan spotgoedkoop maar andere landen ook. Probleem opgelost.

Of daar zullen veel partijen wel mee eens zijn dan, koop de groningers uit en stop en asielzoekers, criminelen en andere ongewenste bewoners van Nederland voor in de plaats. (Nee dit is niet mijn eigen mening maar wel ben ik bang van veel landgenoten). -O-

Beter lijkt me eigenlijk om de gaskraan flink terug te draaien en het gas alleen voor eigen land te gaan gebruiken. Gaat het nog langer mee ook nog. En minder tot geen kosten aan reparatie, politieke plannen of opkopen dus dat beetje verlies dat er gelopen wordt door staken van de export van gas eordt daar mooi door gecompenseerd

Gaat m niet worden
Gezien de hoogte en ligging blijft alleen de provincie Utrecht boven water.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:27

karuna schreef:

Klinkt een beetje als het verhaal uit dit boek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Niemand_houdt_mij_tegen
Detail: Daar is west-nederland overstroomd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:36

Ik heb niet gekeken naar overstromingsrisico overigens, maar naar provincies waar de politiek wel interesse in heeft. De rest is toch maar een achtergebleven gebied. :j Een groot deel van Limburg en delen van gelderland zullen ook wel droog blijven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:37

Nja dat detail gaf ik eigenlijk meer aan als in 'iets andere situatie'. Maar wel rondom immigratiebeleid, bijvoorbeeld ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:41

Aha dan snap ik het wat beter. De westkust is idd de eerste die verzuipt. Daarna de hele rivierenloop. Wij komen vrij snel 5 meter onderwater te liggen, de overkant van de rivier blijft droog, we zitten precies aan de verkeerde kant van de waterkom. -O-

Het boek klinkt als iets wat ik wel zou willen lezen. :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:42

En als we Groningen opkopen en het gas is op, gaan ze dan ook Gelderland opkopen als ze daar willen beginnen met fracking? En welke provincie is de volgende? Zo houden we geen Nederland over.

Het is geen oplossing voor het probleem. Ik denk dat het verstandiger is het geld in andere energiebronnen te steken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:43

Gelderland is daarin even van de baan gelukkig, nu is vooral Noord Brabant daarin de pineut.

Toch het idee alles behalve drie provincies uikopen en daar goed geld mee gaan verdienen en de ruimte om zeep helpen. Ik verhuis wel naar een ander land. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:51

Wil wel de gevolgen eens zien op de kaart als ze hier het schaliegas verhaal door gaan zetten.
Het is hier al laag en vol met gaten(denk aan de Reeuwijkse plassen)
Even voor de goede orde ik heb het dus over het gebied rond Polsbroek, Polsbroekerdam, Vist en Stolwijk.
Over Brabant loopt iedereen terecht te gillen maar bij ons zijn ze een flinke stap verder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:52

Ik heb het echt te doen met de Groningers,je zal er maar wonen en jou huis staat zowat op instorten.
De kraan helemaal dicht draaien is niet echt een goed idee,maar een stuk minderen kan wel.
De mensen laten verhuizen? dat kan toch niet,mensen die daar zijn geboren en getogen kan je toch niet [dwingen?] te verhuizen?
Ook vind ik dat ze veel te laat zijn,ze hadden hier al veel eerder aandacht aan moeten geven en er wat aan moeten doen.
Dat gas boren is sowieso niet goed voor de aarde,dit kán niet goed blijven gaan.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:55

Alles voor geld op de korte termijn en zonder enig zicht over wat er gebeurt in de toekomst met dit gebied; nog meer aardbevingen, aardverschuivingen, waterproblemen etc etc.
Hoe kunnen de ministers zo stompzinnig handelen?
Over fracking: in de VS is fracking een groot drama met veel grondwaterverontreiniging.
Dat moeten we zeker niet hier willen.
In de Ukraine heeft Shell een contract voor 10 miljard euro om daar te gaan fracken..
Ik begrijp niet waarom ze op deze manier het land zo willen verwoesten..