De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:55

Ik lees alleen het gegeven dat ze in 1993 de dienstplicht hebben afgeschaft. Niets meer, dus niet dat iedereen die na 1993 18 jaar is geworden opgeroepen zal worden...

Tytonidae

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:56

De dienstplicht is niet afgeschaft, de opkomstplicht wel. Mocht NL in directe staat van oorlog verkeren, dan wordt iedereen boven de 17/18 gewoon opgeroepen. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:57

Dienstplicht is toch afgeschaft, welke jongeren moeten er dan verplicht nog opkomen om in dienst te gaan? Dus een training te volgen!
Laatst bijgewerkt door Lous op 08-02-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:57

Tytonidae schreef:
De dienstplicht is niet afgeschaft, de opkomstplicht wel. Mocht NL in directe staat van oorlog verkeren, dan wordt iedereen boven de 17/18 gewoon opgeroepen. :)

Wat schiet je daar mee op? Heb je daar tig duizend man die weinig tot niets kunnen? Dat hebben ze toch al eerder meegemaakt. Bleek ook geen succes

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:58

Vind dienstplicht niet meer van deze tijd. Ik zou dan tegen mijn zin in mijn leven even op het spel moeten zetten, omdat de overheid dit van mij wilt. Klinkt als slavernij. En wat kan ik nou als angstig broekie van 1.63m betekenen? Verpleging?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:58

Voor de duidelijkheid:
In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Deze is niet afgeschaft. Wel is de opkomstplicht sinds 1 mei 1997 officieel opgeschort. Nieuwe dienstplichtigen worden sinds augustus 1996 niet meer opgeroepen.

Opschorting dienstplicht
De opschorting van de dienstplicht wil zeggen dat burgers niet wettelijk verplicht worden militaire dienst te vervullen zolang de veiligheidssituatie dat niet vereist.

De dienstplicht bestaat gewoon nog dus. Dus mocht de veiligheidssituatie het vereisen, dan is er weer een opkomstplicht. Niets nieuws dus.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-02-15 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:00

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:00

annebe schreef:
Als dit door word gevoerd, pak ik mijn spullen in en vertrek naar het buitenland met mijn gezin.

Ik ook, dat zou echt de druppel zijn en die zat er toch al aan te komen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:01

Okee prima duidelijk.

Anoli

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:09

Hmm dus als ik het daar goed lees, zou iedereen tussen de 17 en 45 moeten komen :?

Nou ja eerst maar eens afwachten wat de Kamer er van gaat zeggen :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:10

achtelijk, ik wil niet voor dit land vechten, ik ben dit land namelijk al heel lang spuug en spuug zat. en dan moet ik maar verplicht in dienstplicht? ja daaaaaaaaag waar haal ik die tijd vandaan? studeren, 2 paarden , werk , jong oranje .. ik kan niet zomaar even een half jaar in mijn leven opgeven een half jaar is heel heel veel!
jongeren heropvoeden ja zorg dat jongeren dan naar school kunnen dus stop niet met de stufi ipv ze het leger in te schoppen :') heb een beetje t idee dat je nu wordt gestimuleerd geen goede educatie te hebben en dan maar het leger in.. hoe kan dit in godsnaam nou niet voor studievertraging zorgen?

als ze dit doen is het dikke doei, ik ben geen een land of iemand anders trouw enkel mezelf. ik zal ook alleen vechten voor mezelf ( en me paarden ) maar nooit voor dit malle land deze verzameling van vluchtelingen en buitenlanders want wat is nederland nu eigenlijk ? ik voel me eerlijk gezecht haast allochtoon in nederland ...

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:12

dienstplicht vind ik oké. Maar op deze manier? 'om ontspoorde allochtonen' op te voeden? en de Nederlandse ontspoorde mensen dan? Sorry hoor dit lokt alleen maar dingen uit en dan niet in positieve zin. Als in naar militairen kijk die ik ken zijn het inderdaad wel mensen met veel discipline. Defensie voed je wel degelijk op. Zelf zou ik er zo aan mee doen als ik lichamelijk in orde was, dan was ik zelfs al militair geweest. de leeftijd waarin dit gebeurt vind ik ook wat dubbelzinnig. Ik vind persoonlijk jongeren die van het VMBO/HAVO afkomen dus voor het echte 'studeren' kunnen ze best wel een half jaartje in dienst.

Eske_B

Bekijk het lekker... Ik heb een zwakke knie (ingescheurde kruisband) en autisme. Mag ik dan de dienstplicht in? Ik denk het niet. Dan moet ik dus 9 maanden lang maatschappelijke dienstverlening doen. Dat wil ik met alle liefde doen, maar dan zeggen ze dat dat geen studievertraging oplevert? Ik zit op mijn 18e nog op de middelbare school, daarna wil ik gewoon studeren. Als dit doorgaat kan dat dus niet meteen.

Tytonidae

@Anoli,

Als het goed is alleen mannen tussen de 17 en 45 jaar. :Y)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:14

Tytonidae schreef:
@Anoli,

Als het goed is alleen mannen tussen de 17 en 45 jaar. :Y)

Maar in de OP staat dat het gaat gelden voor mannen en vrouwen.

Maar goed laat ze eerst maar eens beslissen over deze aanvraag. Geloof niet dat ie er doorkomt :n

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:15

Ik denk ook niet dat ze dan met terugwerkende kracht mensen gaan oproepen.

Ik zou denk ik bij 1 keer stormbaan al 10 keer flauwvallen van uitputting, hahah. :') En de bepakking waar je mee moet rondzeulen weegt al meer dan ik zelf weeg...

De website spreekt trouwens nog van mannen tussen de 17 en 45 jaar: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... enstplicht

Noem me ouderwets, maar ik vind dat hele leger-gebeuren toch maar meer een mannen-aangelegenheid. Als vrouwen er zelf voor kiezen vind ik dat prima en ook knap; maar het is een intensief beroep waarvoor je zowel mentaal als fysiek voor in staat moet zijn. De vrouwen die er nu voor kiezen om het leger in te gaan willen dit ook echt en hebben dus een bepaalde motivatie die hen de drive en doorzettingsvermogen geeft.
Ik weet echt niet of het een goed idee is om iedereen te verplichten... (dat geldt voor zowel mannen als vrouwen). Je krijgt daarmee geen gemotiveerde mensen...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 16:16

Ik neem even de vader van mijn vriend als voorbeeld.
Deze moest toen de tijd verplicht zijn dienstplicht uitzitten en zijn studie daar dus voor stilleggen. Omdat hij een schurfthekel heeft aan het leger heeft hij zich zo "misdragen" door te zeggen waar hij pijntjes en last van had dat hij nog net niet debiel was verklaard. Hij mocht tank besturen en daar nam hij maar genoegen mee. Maar echt niet dat hij door de modder ging kruipen terwijl hij verrot werd gescholden door zo'n vent met maar 1 streep (zoals hij het zelf zei).

Persoonlijk vind ik dienstplicht niet meer van deze tijd. En vind het ook een hoop geld dat hierin geïnvesteerd dan zou moeten worden terwijl het leger wat nederland nu heeft nog amper materiaal heeft om zichzelf een leger te noemen :') . Puntje bij paaltje krijg je toch allemaal ongemotiveerde mensen, want ik zeg ook heel eerlijk dat ik zelf mij op alle mogelijke manieren zou verzetten tegen de dienstplicht. Want lichamelijk kan ik dat niet aan als ik nu naar mij zelf kijk. Ik zie liever dat het geld dat er nu mogelijk voor is beschikbaar word gesteld aan het leger van nu, waar wel mensen in zitten die daar zich op hun plek voelen.
Het punt van de tekst waar ik ook tegen aan liep was dat er geen studievertraging door de dienstplicht zou zijn. Maar ik weet niet hoe ze dit dan willen regelen en waarmaken. Met de huidige regeling van nu zit niemand te wachten op studievertraging want met het leenstelsel is dat niet grappig.

En als ze het doorvoeren mag van mij de hele eerste en tweede kamer voorop. Want dit soort uitspraken komen natuurlijk alleen van mensen die dan zelf niet hoeven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:16

Ik zie niet waarom veel mensen dienstplicht zo verschrikkelijk vinden.. Jongeren kunnen er hun rijbewijs halen, vrachtwagenrijbewijs, een hoop technische vaardigheden leren.. je leert jezelf kennen en leert beter met elkaar om te gaan, wat voor veel jeugd niet zo vanzelfsprekend is.. en je krijgt er eten en onderdak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:17

EskeGirl schreef:
Bekijk het lekker... Ik heb een zwakke knie (ingescheurde kruisband) en autisme. Mag ik dan de dienstplicht in? Ik denk het niet. Dan moet ik dus 9 maanden lang maatschappelijke dienstverlening doen. Dat wil ik met alle liefde doen, maar dan zeggen ze dat dat geen studievertraging oplevert? Ik zit op mijn 18e nog op de middelbare school, daarna wil ik gewoon studeren. Als dit doorgaat kan dat dus niet meteen.

Ehm... Ook bij een dienstplicht is er gewoon een keuring hoor. Mijn broer werd afgekeurd omdat hij kleurenblind is bv (hij was 1 van de laatste die nog opkomstplicht had) Dat er een opkomstplicht is, wil niet zeggen dat je ook gelijk in de training wordt gezet. Dus met autisme kom je niet door de psychische keuring en met je knie niet door de medische test.

Mijn vader vond die verplichte tijd in dienst onwijs leerzaam; heeft veel vaardigheden opgedaan en veel vriendschappen. Heeft nog steeds contact met zijn regiment :j T leger kwam zelfs ten goede aan zijn studies want veel vaardigheden zoals bv leiding geven had hij al opgedaan daar.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:21

EJuniorJoost schreef:
dienstplicht vind ik oké. Maar op deze manier? 'om ontspoorde allochtonen' op te voeden?

Mij lijkt het überhaupt geen goed idee om 'ontspoorde allochtonen' kennis van wapens en oorlogvoering te verschaffen... :o

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 16:22

mairead schreef:
EJuniorJoost schreef:
dienstplicht vind ik oké. Maar op deze manier? 'om ontspoorde allochtonen' op te voeden?

Mij lijkt het überhaupt geen goed idee om 'ontspoorde allochtonen' kennis van wapens en oorlogvoering te verschaffen... :o

_/-\o_ Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar je heb hartstikke gelijk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:25

mairead schreef:
EJuniorJoost schreef:

Of ze krijge daar juist ander inzicht door andere omgeving. Want de ontspoorde jongere die ik in de familie heb, heeft juist door het leger ingezien dat het criminele pad niet het juiste is. Ondertussen heeft hij hbo afgerond, leuke vrouw en een kind. Als hij niet in het leger was gegaan, dan was er maar 1 optie voor hem en dat was de onderwereld in.... Dus t kan ook zeer positief werken!

En anders komen ze ook wel aan de kennis van oorlogsvoering en wapens... Daar hebben ze in bepaalde kringen wel genoeg verstand van.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-02-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:26

Ik ben ook voor dienstplicht, maar niet om de dreiging van de IS.

Ik vind dienstplicht voor vrouwen en mannen een prima idee, om op die manier iedereen van die leeftijd voor een korte periode hetzelfde behandelen en hetzelfde te laten beleven. Grote monden, arrogantie, laks- en luiheid worden niet getolereerd in het leger en ik denk dat dit een waardevolle les om te leren is voor velen. Want eerlijk, niet iedereen word perfect opgevoed, in allerlei standen en klasses. Je hebt veel die op de straat hangen, niets doen, geen opleiding, werkloos zijn, uitkering trekken, in de criminaliteit zitten, zowel Nederlanders als allochtonen. Je hebt die, die uit een fijn milieu komen, maar beschermd opgevoed. Ze kennen de klappen van de zweep niet en het moment dat het op zelfstandigheid uitkomt, vallen ze in een afgrond. Je hebt mensen met arrogantie, overal vandaan, die wel even mogen voelen wat 'hard leven' is voor een periode om wat nederigheid te leren.

Het is geen kant en klare oplossing voor alle problemen en voor alles en iedereen, maar ik denk dat verplichte diensplicht wel kan bijdragen aan het leven van jongeren die om op wat voor reden dan ook, niet alle normen en waarden die ze behoren te kennen, goed gebruiken en zichzelf en anderen in de maatschappij daarmee in de problemen brengen.

Dienstplicht bestaat niet alleen uit wapens en vechten. Het bestaat uit elke dag vroeg opstaan, je bed opmaken, routine, respectvol zijn tegen je meerdere, fysiek hard trainen etc. Dat zijn prima lessen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:29

@vuurneon: ik doelde met 'ontspoorde allochtonen' vooral op jongeren (al dan niet van buitenlandse afkomst) met een groot risico om te radicaliseren... Met alle Syrië-gangers in mijn achterhoofd. 6 Maanden Dienst is niet heel veel. Kan zo iemand in zo'n korte tijd werkelijk zijn denkbeelden veranderen of is het slechts een militaire training op kosten van de staat, waarna men naar het buitenland vertrekt om te vechten, als men dat daarvoor ook al (half) van plan was?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:33

Dienstplicht bestaat niet alleen uit wapens en vechten. Het bestaat uit elke dag vroeg opstaan, je bed opmaken, routine, respectvol zijn tegen je meerdere, fysiek hard trainen etc. Dat zijn prima lessen.[/quote]

helemaal mee eens