Geen respect meer voor elkaars job

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Re: Geen respect meer voor elkaars job

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 01:16

schouderklopjes zijn ook steeds fijn :P en zouden meer gegeven mogen worden ;)

Het gaat me meer daarover, dat mensen meer rekening moeten houden met elkaar ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:21

Maar ik zou bijvoorbeeld geen rekening houden met de dierenarts die 's nachts lekker ligt te slapen als mijn hond aan het doodgaan is, ik noem maar iets. Of als ik de hoefsmid laat komen ga ik hem ook niet over zijn ruggetje aaien. Nee, je kiest zelf het werk, je had in de meeste gevallen ook wat anders kunnen doen, en daar heb ik wel respect voor maar ga ik absoluut geen rekening mee houden. Het zou wat zijn zeg, als onze uitsmijters zouden klagen over de vervelende mensen of gevaarlijke situaties waar ze inkomen. "Och, ja, ik zou die mensen maar gewoon laten knokken hoor, veel te gevaarlijk!"

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:24

Kentaro schreef:
Soms vraag ik me weleens af of dat de mensen die zo 'afgeven' op andermans werk/beroep dat puur en alleen doen om zichzelf 'groter/beter' te voelen?!

Ik kan me ook wel voorstellen dat je liever zegt dat je piloot bent, dan vuilnisman, maar wat een geluk dat er voor iedere functie iemand is!!

En kan me er ook zo aan ergeren als mensen met zo'n dooddoener komen van 'ze hebben er toch zelf voor gekozen?!' -O-
Politiemensen die af en toe te maken krijgen met verschrikkelijke beelden, en dat geldt natuurlijk ook voor brandweermensen en ambulancebroeders.

Geloof mij ook piloten klagen: veel van huis, lawaai makende airco's in de hotel kamers, vertragingen, weinig keus op de menu kaart van het hotel en ga zo nog ff door.

iedereen klaagt dat hoort nu eenmaal bij de nederlandse cultuur denk ik.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:32

Ik zeg het wel eens vanaf de andere kant. Vind het soms enorm storend hoe mensen kunnen klagen dat mensen met een betere of andere baan meer verdienen. Nou, dan kies je toch ook zo'n baan? Alles kan, als je maar wil :') En als je het niet wil, stop dan met kijken naar 'hoe goed' anderen het wel niet hebben.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 02:55

Zo zaten er ongeveer 1 jaar geleden 3 jongemannen bij ons in de trein. De heren waren tegen mij en mijn collega's bezig dat conducteur maar een dom beroep is. Voor een beetje kaartjes knippen heb je tenslotte geen hersens nodig dus wij waren vast niet al te snugger. Uiteraard vroegen wij wat voor werk de heren dan wel deden, glazenwasser, winkelmedewerker en werkeloos....juist ja := .
Ik kom op mijn werk regelmatig beide kanten tegen, mensen die ons enorm waarderen en mensen die ons helemaal niks tot minderwaardig vinden. Heb al vaak gehoord dat ik "maar" personeel bent. Dat die trein echt niet kan rijden zonder dat personeel staan ze niet bij stil en dat willen ze ook niet. Ook heb ik al meerdere keren gehoord dat we niet moeten zeuren over agressie of aanrijdingen, dat hoort er bij. Ik weet toch wel zeker dat al mijn collega's er voor zouden tekenen dat we gewoon zonder agressieve reizigers ons werk zouden kunnen doen en er geen aanrijdingen meer voor zouden komen. Dat is iets wat er niet bij hoort maar je er bij krijgt, als je pech hebt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 03:34

@inoterry: Ik snap dat dat altijd rot is en wat mij betreft is het opzich ook logisch dat je over dergelijke situaties klaagt, maar imo is het toch niet helemaal terecht om te zeggen dat dat niet bij het werk hoort.
Sommige banen hebben nu eenmaal een bepaald inherent risico. Als je in deze tijden besluit om conducteur te worden/blijven kan je toch niet beweren dat je van te voren niet kon weten dat je meer kans had om tegen een agressieve zwartrijder aan te lopen of een aanrijding te zien dan bijv die glazenwasser.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 03:42

En dan nog hoort het niet bij het werk, mensen horen zich gewoon te gedragen! Evenzogoed dat mensen niet voor de trein horen te gaan staan omdat ze levensmoe zijn! We krijgen het er bij, helaas, maar het hoort er echt niet bij.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:58

vrijwilligers ook, sommige bedrijven kunnen hun personeel niet betalen.. ik ga binnenkort ook beginnen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:00

Ik heb denk ik in zijn algemeenheid een hekel aan mensen die zeuren en klagen over iets wat ze van te voren konden weten :D Niet dat ik nooit zeur of klaag hoor, maar ik weet dan ook dat ik dat doe. Tuurlijk mag je wel eens balen en je verzuchten, maar sommigen klagen steen en been of dat nou over hun werk, hun partner, hun was, hun tuin of de buren zijn. Verander er dan iets aan denk ik dan :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:02

LauraMc schreef:
Maar ik zou bijvoorbeeld geen rekening houden met de dierenarts die 's nachts lekker ligt te slapen als mijn hond aan het doodgaan is, ik noem maar iets. Of als ik de hoefsmid laat komen ga ik hem ook niet over zijn ruggetje aaien. Nee, je kiest zelf het werk, je had in de meeste gevallen ook wat anders kunnen doen, en daar heb ik wel respect voor maar ga ik absoluut geen rekening mee houden. Het zou wat zijn zeg, als onze uitsmijters zouden klagen over de vervelende mensen of gevaarlijke situaties waar ze inkomen. "Och, ja, ik zou die mensen maar gewoon laten knokken hoor, veel te gevaarlijk!"

_O- Oh, ik zie die blik alweer voor me als je het zou doen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:12

Inoterry schreef:
En dan nog hoort het niet bij het werk, mensen horen zich gewoon te gedragen! Evenzogoed dat mensen niet voor de trein horen te gaan staan omdat ze levensmoe zijn! We krijgen het er bij, helaas, maar het hoort er echt niet bij.

Als mensen zich gewoon zouden gedragen zouden we toch de helft van de conducteurs eruit kunnen doen :o? . Ik bedoel als iedereen zich gewoon zou gedragen was het niet nodig om te controleren of mensen kaartjes kopen en zich aan de gedragsregels houden, want als mensen zich gewoon gedragen doen ze dat ook O:)
Ik vind het toch een beetje als een agent die zegt dat vervelende criminelen/zaken niet bij zijn baan horen, een arts die zegt dat patienten die overlijden niet bij het werk horen etc.. Het is een hele nare kant van het werk maar het hoort er gewoon bij, je baan is immers in de echte wereld niet in een spookjes land waar iedereen braaf en (mentaal) gezond is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:17

Wat ik heb gemerkt is dat ik opeens heel veel bewondering krijg als ik zeg dat ik de universiteit heb gedaan. Dan krijg je te horen; wat ongelooflijk knap dat jij toch werkt en dit werk doet! (Schoonmaak)

:? Dus omdat ik een titel heb, verdien ik opeens waardering??

Nou moet ik zeggen dat 9/10 keer ik hoe dan ook enorm word gewaardeerd, maar als ze dan vragen naar wat ik heb gedaan dan stijg ik opeens in aanzien :')
Wat ik wel heel lief vind zijn de mensen die dan zeggen; 'ach kind, ik vind het jammer voor je'.

Maar ik vind het erger van personeel, enkele keer komt er zo'n tuthola die dan zichzelf verheven voelt boven 'de schoonmakers en de mbo'ers' en die komt er dan vlot achter dat je er dan helemaal alleen voor staat :D want wij hebben elkaar hard nodig en kunnen op elkaar rekenen, maar ja... Diegene niet. En dan stel ik mij met liefde voor met mijn titel en dan is het ook gelijk klaar met die nare blik :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:20

Ik ben het geheel eens met de OP!

Zie de dames van house keeping keihard hun best doen voor een habbekrats en ze worden steeds meer uitgeknepen door de bedrijven waar ze komen.
Met minder mensen en minder uren wel het zelfde doen en het zelfde ook spic en span verwachten.
Dat werkt nou eenmaal niet altijd, dat je net de vloer staat te moppen en iemand komt z'n baggerpootjes er overheen zwalken...

Moet zeggen dat ze tegen mij ook vaak zeggen dat ik gek ben en wat anders moet gaan zoeken.
Ben chemisch analiste van beroep en bij het bedrijf waar ik werk wordt fysiek veel je gevraagd.
Werk met de grootste rotzooi wat niet bepaald schoon is. En dat is aan het einde van de werkdag goed te zien.
Gelukkig bied het bedrijf de gelegenheid tot douchen,maar het zal niet de eerste en de laatste keer zijn dat de ketel naar z'n mallemoer is en je met je zwarte hasses naar huis moet.

Als wij tussen de middag naar de Mac gaan bijvoorbeeld wordt je altijd heel raar aangekeken ofdat je melaats hebt!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:22

Bij de volgende kapbeurt geeft iedereen de hoefsmid een rugmassage :') .

Ja de meesten kiezen voor hun beroep en elk vak heeft z'n nadelen. Maar ik ben het er wel mee eens dat je best respect mag hebben voor de medemens, zeker als die daar staat te werken voor jou. En juist dat dienstverlenen wordt als te vanzelfsprekend gezien.

Ja de hoefsmid heeft voor z'n beroep gekozen, maar het is niet aan hem om je paard op te voeden of eigenhandig uit een modderig weiland te plukken omdat je je nieuwe laarzen niet vuil wil maken.

Veeartsen weten dat het erbij hoort dat je 's nachts of in het weekend moet werken, wil niet zeggen dat je om 4u 's nachts even kan bellen om te vragen wat de openingsuren zijn.

De serveuse of cassière is er om jou te helpen. Niet om te horen te krijgen dat ze een dom waardeloos wicht is dat jou maar wat sneller/beter moet bedienen.

Etc etc.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:17

liedje89 schreef:
Inoterry schreef:

Als mensen zich gewoon zouden gedragen zouden we toch de helft van de conducteurs eruit kunnen doen :o? . Ik bedoel als iedereen zich gewoon zou gedragen was het niet nodig om te controleren of mensen kaartjes kopen en zich aan de gedragsregels houden, want als mensen zich gewoon gedragen doen ze dat ook O:)
Ik vind het toch een beetje als een agent die zegt dat vervelende criminelen/zaken niet bij zijn baan horen, een arts die zegt dat patienten die overlijden niet bij het werk horen etc.. Het is een hele nare kant van het werk maar het hoort er gewoon bij, je baan is immers in de echte wereld niet in een spookjes land waar iedereen braaf en (mentaal) gezond is.

Dan nog moet de trein op tijd en veilig vertrekken. Dan nog vinden de mensen het fijn als er iemand op de trein aanwezig is die ze in geval van nood kan helpen. Onze eerste taak is veiligheid, en dan met name tijdens het vertrekproces en dan komt de service.

Maar ik zal voor de gein eens wat dingen in een zin zetten met "dat hoort er bij".
-Het hoort er bij dat je voor paasei word uitgescholden door iemand die al 3 minuten naast je trein staat en op het laatste moment nog mee wil, wat niet meer kan omdat de deuren al aan het sluiten zijn.
-Het hoort er bij dat je voor racist word uitgemaakt omdat je iemand zonder kaartje een uitstel wil geven.
-Het hoort er bij dat je een klap krijgt omdat je iemand aanspreekt op zijn gedrag.
-Het hoort er bij dat je gewoon je treintje aan het rijden bent, er springt ineens iemand op de rails, die verdwijnt uit beeld, je hoort een klap en er is zojuist iemands leven vlak voor je neus geëindigd.'
-Het hoort er bij dat je als hoefsmid in elkaar gemept word door een paard waarvan de eigenaar vertikt het dier op de voeden of er een praam om te doen omdat het zielig is.
- Het hoort er bij dat je oudere mensen op je werk ziet wegkwijnen omdat er gewoon geen tijd voor is
En zo kan ik nog een hele lijst er op zetten. Als je de bovenstaande zinnen leest, staat er in alle situaties eigenlijk "het is normaal"...... Dus voordat je oordeelt of iets bij iemands werk hoort, zou je wel even na moeten denken of het eigenlijk wel normaal is wat er gebeurt :) .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:39

Ik snap niet hoe je een dierenarts die snachts uit z'n bed gebeld word (dat weet je als Je da wordt, hoort erbij) kunt vergelijken met een buschauffeur die in elkaar geslagen wordt... Dat hoort en niet bij imo

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:48

Het is natuurlijk ook niet normaal dat mensen in huizen in breken, mensen mishandelen, kinderen misbruiken etc. wil je dan zeggen dat al die dingen niet bij het werk van een agent horen? Als je werkt met mensen en met ordehandhaving in het bijzonder is het toch normaal dat je soms abnormale mensen en situaties tegen komt, imo is het geen logische bewering dat dat niet bij je werk hoort omdat jij dat gedrag niet normaal of acceptabel vind.
Bij bepaalde beroepen horen bepaalde risico's niet omdat dat nu altijd zo normaal en rechtvaardig is maar het is nu eenmaal zo. Als je voor die baan kiest weet je meestal wel welke risico's eraan kleven. Ik word ook geen militair omdat ik het risico niet wil nemen dat ik wordt doodgeschoten, nu is het natuurlijk nooit normaal om iemand dood te schieten maar het hoort wel bij dat werk dat er kogels om je oren kunnen vliegen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:59

Thioro schreef:
Bij de volgende kapbeurt geeft iedereen de hoefsmid een rugmassage :') .

Ja de meesten kiezen voor hun beroep en elk vak heeft z'n nadelen. Maar ik ben het er wel mee eens dat je best respect mag hebben voor de medemens, zeker als die daar staat te werken voor jou. En juist dat dienstverlenen wordt als te vanzelfsprekend gezien.

Ja de hoefsmid heeft voor z'n beroep gekozen, maar het is niet aan hem om je paard op te voeden of eigenhandig uit een modderig weiland te plukken omdat je je nieuwe laarzen niet vuil wil maken.

Veeartsen weten dat het erbij hoort dat je 's nachts of in het weekend moet werken, wil niet zeggen dat je om 4u 's nachts even kan bellen om te vragen wat de openingsuren zijn.

De serveuse of cassière is er om jou te helpen. Niet om te horen te krijgen dat ze een dom waardeloos wicht is dat jou maar wat sneller/beter moet bedienen.

Etc etc.

Nou dat is nu net wat ik bedoel ;-)

Maak je medemens zijn beroep soms net iets makkelijker. Mijn man is Hoefsmid, nu ja was, is moeten stoppen voor zijn rug. Maar hoe vaak gebeurde het niet dat we een half uur achter een pony aan moesten hollen op het land, dat je daar in het slijk moest staan paard met modder benen,... Als je dan toch weet dat de Hoefsmid komt zet je paard op tijd op stal en zorg voor een droge werkplek. Is maar een kleine moeite toch? En ga dan niet zeggen je verdient toch genoeg...

Als DA moet je inderdaad soms uit je bed, voor een spoedgeval, maar een dier met een hoestje kan toch wel wachten tot de volgende dag. Vind ik toch.

Zelfde bij poetshulpen, zorg ervoor dat je bureau netjes ligt, scheelt een hoop en dan geraak je dat belangrijke papier niet kwijt ;-) zelfde bij degenen die aan huis gaan poetsen, ruim de avond ervoor rondslingerende kledij op en zorg dat de kinderen hun speelgoed opgeruimd is. Misschien is er dan wel tijd over om ramen te boenen ofzoiets ipv een uur te moeten opruimen voor je kan beginnen poetsen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:07

Ook zo'n dooddoener idd. 'Je wordt er toch voor betaald'. Ja en?????

Ik vraag me altijd af wat voor werk zo'n klagers doen. Is het een compleet onbestaand inlevingsvermogen of echt misplaatst superioriteitsgevoel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:30

liedje89 schreef:
Het is natuurlijk ook niet normaal dat mensen in huizen in breken, mensen mishandelen, kinderen misbruiken etc. wil je dan zeggen dat al die dingen niet bij het werk van een agent horen? Als je werkt met mensen en met ordehandhaving in het bijzonder is het toch normaal dat je soms abnormale mensen en situaties tegen komt, imo is het geen logische bewering dat dat niet bij je werk hoort omdat jij dat gedrag niet normaal of acceptabel vind.
Bij bepaalde beroepen horen bepaalde risico's niet omdat dat nu altijd zo normaal en rechtvaardig is maar het is nu eenmaal zo. Als je voor die baan kiest weet je meestal wel welke risico's eraan kleven. Ik word ook geen militair omdat ik het risico niet wil nemen dat ik wordt doodgeschoten, nu is het natuurlijk nooit normaal om iemand dood te schieten maar het hoort wel bij dat werk dat er kogels om je oren kunnen vliegen.

Vind ik toch echt anders dan de buschauffeur die met geweld te maken krijgt

Een buschauffeur bestuurt een bus en vervoert mensen. Dat daar geweld soms bij komt kan gebeuren, maar is geen 'part of the job'. Dat je als agent een inbreker in de kraag moet vatten wel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:41

Het ging om een conducteur, die is gewoon BOA toch? Buschauffeur of cassiere oid vind ik weer een ander verhaal dan werk je wel met mensen maar is het niet zozeer je werk om ook de orde te handhaven. Hoewel ik altijd denk dat ieder beroep waar je met mensen werk automatisch betekend dat er ook vervelende mensen tussen zitten, die heb je nu eenmaal overal en horen er gewoon bij. Als dat niet is wat je er voor over hebt dan kan je beter met machines, cijfertjes of beesten werken misschien.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:49

LadyMadonna schreef:
Ik snap niet hoe je een dierenarts die snachts uit z'n bed gebeld word (dat weet je als Je da wordt, hoort erbij) kunt vergelijken met een buschauffeur die in elkaar geslagen wordt... Dat hoort en niet bij imo

hangt er van af waarom die DA uit zijn bed wordt gebeld. Voor een spoedgeval gaan ze echt niet moeilijk doen. Wel voor een vraag die best kan wachten tot s'morgens. Griepspuit kan nl ook wachten tot maandag. Mensen vergeten soms dat die dienstverlenende mensen ook een privéleven hebben. Ik vind het nl echt niet normaal dat je een DA lastig valt op zondag voor iets dat ook op zaterdag kon of tot de maandag kan wachten.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 14:54

Petraaken wel dat bedoel ik nu ook!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:15

Thioro schreef:
Ook zo'n dooddoener idd. 'Je wordt er toch voor betaald'. Ja en?????

Ik vraag me altijd af wat voor werk zo'n klagers doen. Is het een compleet onbestaand inlevingsvermogen of echt misplaatst superioriteitsgevoel.

Je wordt er toch ook voor betaald? Ik wordt betaald voor de producten die ik maak. Dan mogen mensen ook behoorlijke eisen stellen hoor. Maar als er dan iemand is die iets heeft besteld en vervolgens mij blokkeert en het (persoonlijk op maat gemaakte) product nooit ophaalt, is dat ontzettend klote maar dat hoort er nou eenmaal bij. Daar kies ik voor.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:37

liedje89 schreef:
Het ging om een conducteur, die is gewoon BOA toch? Buschauffeur of cassiere oid vind ik weer een ander verhaal dan werk je wel met mensen maar is het niet zozeer je werk om ook de orde te handhaven. Hoewel ik altijd denk dat ieder beroep waar je met mensen werk automatisch betekend dat er ook vervelende mensen tussen zitten, die heb je nu eenmaal overal en horen er gewoon bij. Als dat niet is wat je er voor over hebt dan kan je beter met machines, cijfertjes of beesten werken misschien.

Dus omdat je BOA bent moet je het allemaal maar normaal vinden? Dan hebben ik, en heel veel collega's/BOA's met mij dus duidelijk andere ideeën dan jij.