Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:neehoor, die kregen gewoon bijna 400 euro per maand + toeslagen... Dan hou je serieus 200 euro per maand over.
En mijn ouders mogen dan wel veel verdienen, ik betaal ALLES zelf. Behalve mijn zorgverzekering. Serieus van mijn shampoo tot mijn tandenborstel.
Ik werk ook gewoon 15/20 uur per week, ook toen ik studeerde.
Nikkay schreef:Ik vraag mij dan af hoe het zit als je wilt overstappen. Ik wil namelijk volgens jaar een andere studie (HBO) gaan doen, dan stop ik dus met mijn huidige studie. Dan zal mijn studiebeurs wel geen gift meer zijn, ook al haal ik mijn diploma wel binnen tien jaar? Ik kan daar eigenlijk nergens informatie over vinden...
Jildau schreef:MarlindeRooz schreef:neehoor, die kregen gewoon bijna 400 euro per maand + toeslagen... Dan hou je serieus 200 euro per maand over.
En mijn ouders mogen dan wel veel verdienen, ik betaal ALLES zelf. Behalve mijn zorgverzekering. Serieus van mijn shampoo tot mijn tandenborstel.
Dan kregen ze dus een uitwonende beurs. Wanneer jij je studie, je verzekeringen, je huur, gas/water/licht, boodschappen etc allemaal zelf moet betalen houd je geen geld over (van stufi) om luxe dingen te gaan doen. Dat bestaat gewoon niet. Dan werk je er veel bij, betalen je ouders bepaalde dingen of wat dan ook.
_sharonnn schreef:Nikkay schreef:Ik vraag mij dan af hoe het zit als je wilt overstappen. Ik wil namelijk volgens jaar een andere studie (HBO) gaan doen, dan stop ik dus met mijn huidige studie. Dan zal mijn studiebeurs wel geen gift meer zijn, ook al haal ik mijn diploma wel binnen tien jaar? Ik kan daar eigenlijk nergens informatie over vinden...
Dat moet je uitzoeken, je bent dan een "speciaal" geval dacht ik.
Jildau schreef:MarlindeRooz schreef:neehoor, die kregen gewoon bijna 400 euro per maand + toeslagen... Dan hou je serieus 200 euro per maand over.
Dan kregen ze dus een uitwonende beurs. Wanneer jij je studie, je verzekeringen, je huur, gas/water/licht, boodschappen etc allemaal zelf moet betalen houd je geen geld over (van stufi) om luxe dingen te gaan doen. Dat bestaat gewoon niet. Dan werk je er veel bij, betalen je ouders bepaalde dingen of wat dan ook.
LisaFaded schreef:Ik ben er zelf geen fan van. Puur omdat ik het zonde vind dat elke student straks met een schuld zit. Elke student MOET werken om deze schuld af te lossen als hij of zij überhaupt het minimumloon krijgt. De lonen liggen al laag... Ben je lang bezig om het af te lossen.
Nikkay schreef:Heb het zojuist al gevonden, maar ga voor de zekerheid nog even contact opnemen.
Vraag
Ik wil komend jaar een andere studie gaan doen. Val ik dan onder het nieuwe stelsel?
Antwoord
Als je komend jaar een andere bachelor gaat doen, val je niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Je valt ook niet onder het nieuwe stelsel als je nu al een masterstudie doet en overstapt naar een andere master. Begin je per 1 september 2015 voor het eerst met een master? Dan geldt het nieuwe stelsel wel voor jou.
Roodvos schreef:LisaFaded schreef:Ik ben er zelf geen fan van. Puur omdat ik het zonde vind dat elke student straks met een schuld zit. Elke student MOET werken om deze schuld af te lossen als hij of zij überhaupt het minimumloon krijgt. De lonen liggen al laag... Ben je lang bezig om het af te lossen.
Dit stukje er even uitgehaald.
Ik hoop dat dit toekomstige studenten wel meer laat nadenken over studiekeuze en baankans met die opleiding. Het aantal bèta-studenten loopt jaar op jaar terug, en de vacatures waarvoor de meer technische en exacte studierichtingen gevraagd worden zijn steeds moeilijker op te vullen.
De baankansen daar zijn dus stukken beter, en als afgestudeerd HBO- of WO-er mag je (significant) meer dan het minimumloon verwachten bij een baan die past bij je opleiding.
Ik ben medio 1996 afgestudeerd in de richting Technische Scheikunde, en ben ook 14 jaar mijn studieschuld aan het aflossen geweest.
En ja, heb ondertussen gewoon een huis kunnen kopen. Op 1 inkomen....
Roodvos schreef:LisaFaded schreef:Ik ben er zelf geen fan van. Puur omdat ik het zonde vind dat elke student straks met een schuld zit. Elke student MOET werken om deze schuld af te lossen als hij of zij überhaupt het minimumloon krijgt. De lonen liggen al laag... Ben je lang bezig om het af te lossen.
Dit stukje er even uitgehaald.
Ik hoop dat dit toekomstige studenten wel meer laat nadenken over studiekeuze en baankans met die opleiding. Het aantal bèta-studenten loopt jaar op jaar terug, en de vacatures waarvoor de meer technische en exacte studierichtingen gevraagd worden zijn steeds moeilijker op te vullen.
De baankansen daar zijn dus stukken beter, en als afgestudeerd HBO- of WO-er mag je (significant) meer dan het minimumloon verwachten bij een baan die past bij je opleiding.
Ik ben medio 1996 afgestudeerd in de richting Technische Scheikunde, en ben ook 14 jaar mijn studieschuld aan het aflossen geweest.
En ja, heb ondertussen gewoon een huis kunnen kopen. Op 1 inkomen....
Ess_Ramona schreef:Maar het probleem, er zijn minder banen voor HBO / WO. Omdat het slecht ging met de economie zijn er meer studenten gaan doorstuderen, waardoor de MBO banen steeds minder worden.
En de meeste mensen willen niet onder niveau werken.
MarlindeRooz schreef:Als je kijkt naar die steden zoals Groningen, waar studenten yolo lang leven de lol 8 jaar studeren, en dan nog dik ontvangen van de overheid en paps en mams. Misschien krijgen die wat meer motivatie als ze moeten lenen haha. Het zou voor mij wel een motivatie zijn.
Lous schreef:Dat stukje over minimum loon... Helaas is de werkelijkheid anders.
Werkgevers nemen toch liever iemand aan die het minste salaris vraagt.
Nikkay schreef:Heb het zojuist al gevonden, maar ga voor de zekerheid nog even contact opnemen.
Vraag
Ik wil komend jaar een andere studie gaan doen. Val ik dan onder het nieuwe stelsel?
Antwoord
Als je komend jaar een andere bachelor gaat doen, val je niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Je valt ook niet onder het nieuwe stelsel als je nu al een masterstudie doet en overstapt naar een andere master. Begin je per 1 september 2015 voor het eerst met een master? Dan geldt het nieuwe stelsel wel voor jou.