Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:02

Ze maken het studeren nu voor sommigen als ontoegankelijk, zonde voor de mensen met goede instellingen en capaciteiten die zo meteen niet meer gaan studeren ivm geld

Ik ga (hopelijk) vanaf september 2015 studeren, ben nu laatste jaars gymnasium en zeker een derde uit mijn klas gaat niet studeren omdat er of geen geld is, of ze niet zeker zijn van hun keus en het te duur is om op een studie te zitten waarvan je niet zeker weet of je dit de rest van je leven wilt gaan doen

Monchou

Ik vind dat de regering de afgelopen jaren gewoon enorm stom met stufi èn OV is omgegaan. Als ze dat niet hadden gedaan, had het nu nog in stand kunnen blijven.

Had metèèn al bijvoorbeeld het geld nìet naar de studenten zelf overgemaakt, maar gewoon het precieze bedrag dat zij aan studiegeld betaalden direct naar de hogeschool. Zo houdt ook niemand iets over. Want ja, sommigen (zoals ik!) kregen inderdaad €300 stufi en hoefden maar €180 schoolgeld te betalen elke maand. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Daarnaast hadden ze ook direct de OV-chipkaart alleen geldig kunnen maken op een bepaald traject. Van mijn woonplaats naar mijn school dus. Mensen hoeven niet gratis heel Nederland door te kunnen reizen, zolang je maar naar school kunt!

Van mij had de stufi nog langer kunnen blijven namelijk. Ik vind het inderdaad een beetje stom om jonge mensen direct met een schuld op te zadelen. Niet echt een lekker begin van het arbeidsleven.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 21-01-15 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

MarlindeRooz schreef:
:n neehoor, die kregen gewoon bijna 400 euro per maand + toeslagen... Dan hou je serieus 200 euro per maand over.

En mijn ouders mogen dan wel veel verdienen, ik betaal ALLES zelf. Behalve mijn zorgverzekering. Serieus van mijn shampoo tot mijn tandenborstel.
Ik werk ook gewoon 15/20 uur per week, ook toen ik studeerde.

Dan kregen ze dus een uitwonende beurs. Wanneer jij je studie, je verzekeringen, je huur, gas/water/licht, boodschappen etc allemaal zelf moet betalen houd je geen geld over (van stufi) om luxe dingen te gaan doen. Dat bestaat gewoon niet. Dan werk je er veel bij, betalen je ouders bepaalde dingen of wat dan ook.

FelineNanet

Nayomie schreef:
Ben al reuze blij dat de OV chipkaart blijft. Anders was ik per jaar 7048 euro kwijt alleen al reiskosten. := (tenzij ik uiteraard een jaarkaart neem)
Edit: Jaarkaart maakt dan nog steeds niks uit.

Gelukkig.. Ik ook namelijk :o

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:03

Nikkay schreef:
Ik vraag mij dan af hoe het zit als je wilt overstappen. Ik wil namelijk volgens jaar een andere studie (HBO) gaan doen, dan stop ik dus met mijn huidige studie. Dan zal mijn studiebeurs wel geen gift meer zijn, ook al haal ik mijn diploma wel binnen tien jaar? Ik kan daar eigenlijk nergens informatie over vinden...

Dat moet je uitzoeken, je bent dan een "speciaal" geval dacht ik.

Bhodi

Jildau schreef:
MarlindeRooz schreef:
:n neehoor, die kregen gewoon bijna 400 euro per maand + toeslagen... Dan hou je serieus 200 euro per maand over.

En mijn ouders mogen dan wel veel verdienen, ik betaal ALLES zelf. Behalve mijn zorgverzekering. Serieus van mijn shampoo tot mijn tandenborstel.

Dan kregen ze dus een uitwonende beurs. Wanneer jij je studie, je verzekeringen, je huur, gas/water/licht, boodschappen etc allemaal zelf moet betalen houd je geen geld over (van stufi) om luxe dingen te gaan doen. Dat bestaat gewoon niet. Dan werk je er veel bij, betalen je ouders bepaalde dingen of wat dan ook.

Dat dacht ik niet, ik ken een thuiswonende student die €400 in de maand krijgt..

FelineNanet

_sharonnn schreef:
Nikkay schreef:
Ik vraag mij dan af hoe het zit als je wilt overstappen. Ik wil namelijk volgens jaar een andere studie (HBO) gaan doen, dan stop ik dus met mijn huidige studie. Dan zal mijn studiebeurs wel geen gift meer zijn, ook al haal ik mijn diploma wel binnen tien jaar? Ik kan daar eigenlijk nergens informatie over vinden...

Dat moet je uitzoeken, je bent dan een "speciaal" geval dacht ik.

Je kan DUO misschien een mailtje sturen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:04

Slimmer is bellen, weet ik naar ervaring.

Zorg wel dat de batterij van je telefoon goed vol is!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:04

Jildau schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee hoor. Ik kreeg €320,- + €70,- zorgtoeslag. Schoolgeld was rond de €180,- per maand.
Ik hield elke maand aan stufi zo'n €100,-/€120,- over. En ik heb altijd thuis gewoond.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 21-01-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:05

Heb het zojuist al gevonden, maar ga voor de zekerheid nog even contact opnemen.

Vraag

Ik wil komend jaar een andere studie gaan doen. Val ik dan onder het nieuwe stelsel?

Antwoord
Als je komend jaar een andere bachelor gaat doen, val je niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Je valt ook niet onder het nieuwe stelsel als je nu al een masterstudie doet en overstapt naar een andere master. Begin je per 1 september 2015 voor het eerst met een master? Dan geldt het nieuwe stelsel wel voor jou.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:06

Ik ben vooral heel boos op die minister. Die loopt iedereen maar over te halen, zelf is ze al klaar met studeren, dus heeft dit probleem niet. Wat nou democratie?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:07

LisaFaded schreef:
Ik ben er zelf geen fan van. Puur omdat ik het zonde vind dat elke student straks met een schuld zit. Elke student MOET werken om deze schuld af te lossen als hij of zij überhaupt het minimumloon krijgt. De lonen liggen al laag... Ben je lang bezig om het af te lossen.

Dit stukje er even uitgehaald.

Ik hoop dat dit toekomstige studenten wel meer laat nadenken over studiekeuze en baankans met die opleiding. Het aantal bèta-studenten loopt jaar op jaar terug, en de vacatures waarvoor de meer technische en exacte studierichtingen gevraagd worden zijn steeds moeilijker op te vullen.
De baankansen daar zijn dus stukken beter, en als afgestudeerd HBO- of WO-er mag je (significant) meer dan het minimumloon verwachten bij een baan die past bij je opleiding.

Ik ben medio 1996 afgestudeerd in de richting Technische Scheikunde, en ben ook 14 jaar mijn studieschuld aan het aflossen geweest.
En ja, heb ondertussen gewoon een huis kunnen kopen. Op 1 inkomen....

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:08

Nikkay schreef:
Heb het zojuist al gevonden, maar ga voor de zekerheid nog even contact opnemen.

Vraag

Ik wil komend jaar een andere studie gaan doen. Val ik dan onder het nieuwe stelsel?

Antwoord
Als je komend jaar een andere bachelor gaat doen, val je niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Je valt ook niet onder het nieuwe stelsel als je nu al een masterstudie doet en overstapt naar een andere master. Begin je per 1 september 2015 voor het eerst met een master? Dan geldt het nieuwe stelsel wel voor jou.

Maar wat nou als je in april je bachelor hebt, dan inschrijft voor je master op duo, maar pas kan starten in september?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:08

Ik denk dat ze meer kijken naar hoe kan Nederland bezuinigen en niet naar hoe gaat dit daadwerkelijk in zijn werking. Maar ik heb gemerkt dat ze wel vaker maar wat doen en dan later denken, ow dat werkte toch niet zó goed...

Bezuinigen op zorg en onderwijs is gewoon niet zo'n slimme zet :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:09

Maar het probleem, er zijn minder banen voor HBO / WO. Omdat het slecht ging met de economie zijn er meer studenten gaan doorstuderen, waardoor de MBO banen steeds minder worden.
En de meeste mensen willen niet onder niveau werken.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:10

Roodvos schreef:
LisaFaded schreef:
Ik ben er zelf geen fan van. Puur omdat ik het zonde vind dat elke student straks met een schuld zit. Elke student MOET werken om deze schuld af te lossen als hij of zij überhaupt het minimumloon krijgt. De lonen liggen al laag... Ben je lang bezig om het af te lossen.

Ik hoop dat dit toekomstige studenten wel meer laat nadenken over studiekeuze en baankans met die opleiding. Het aantal bèta-studenten loopt jaar op jaar terug, en de vacatures waarvoor de meer technische en exacte studierichtingen gevraagd worden zijn steeds moeilijker op te vullen.
De baankansen daar zijn dus stukken beter, en als afgestudeerd HBO- of WO-er mag je (significant) meer dan het minimumloon verwachten bij een baan die past bij je opleiding.

Ik ben medio 1996 afgestudeerd in de richting Technische Scheikunde, en ben ook 14 jaar mijn studieschuld aan het aflossen geweest.

Maar ook als gevolg dat mensen gewoon niet meer gaan studeren omdat ze het niet weten of er geen geld voor hebben

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:10

Ik ben al klaar met studeren, dit is mijn probleem niet...
Maar ik denk dat het de verandering is die mensen tegen het hoofd stoot.

Ik heb zes jaar over mijn vierjarige studie gedaan. Ik kreeg maar 90 euro stufi per maand, omdat mijn ouders te veel verdienden. Daarnaast hebben zij de eerste vier jaar van mijn studie betaald. De laatste twee jaar waren mijn eigen schuld dus ook mijn eigen probleem. Nu valt het niet mee om zonder baan (ivm stages) je collegegeld á €1800 op te hoesten en jezelf nog te onderhouden...
Daarom heb ik dus geleend in de laatste twee jaar, de voorwaarden zijn zo fijn dat het echt geen grote ramp is. In totaal zit ik op een lening van rond de 7000 euro. Inmiddels heb ik dit met een parttime baan voor een groot deel alweer terugverdiend.

Als mijn ouders mijn studie niet hadden betaald en ik constant had geleend, had ik het wel binnen vier jaar afgemaakt :+ Geld is een goede motivator!
En zo vreselijk zwaar is een studie niet als ik terugkijk. Enkel vreselijk saai... :P

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:11

[/quote]

Maar wat nou als je in april je bachelor hebt, dan inschrijft voor je master op duo, maar pas kan starten in september?[/quote]

Dat is een hele goede vraag. Dan zou je even op de site van DUO moeten kijken, daar heb ik het antwoord ook gevonden. Maar vind het erg onduidelijk allemaal.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:11

Dat stukje over minimum loon... Helaas is de werkelijkheid anders.
Werkgevers nemen toch liever iemand aan die het minste salaris vraagt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:12

Roodvos schreef:
LisaFaded schreef:

Ik heb mbo gehaald en met deze afgeronde studie kan ik gewoon niks! Puur omdat er geen werk in te vinden is. Ja dan kom je weer bij een callcenter uit. Nou dat is leuk! Ik werk nu ook op een soort van call center voor nu vind ik het goed maar wil het niet me leven lang doen. Ik zat er aan te denken om en hbo studie te gaan doen. Ik ben nu al 22 bijna 23. Ik wil straks ook op mezelf gaan wonen. Nou nu moet je ook nog is gaan lenen om je studie te gaan bekostigen. Want ik heb het geld er niet voor en me ouders betalen het niet. Ik zie het niet zitten om te gaan lenen en als ik met me studie klaar ben op 27 jaar met een schuld te zitten. Leuk joh om al meteen met een schuld te beginnen en dan komt er ook nog is je hypotheek er bovenop. Nee ik ben het er niet mee eens

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:13

Als je kijkt naar die steden zoals Groningen, waar studenten yolo lang leven de lol 8 jaar studeren, en dan nog dik ontvangen van de overheid en paps en mams. Misschien krijgen die wat meer motivatie als ze moeten lenen haha. Het zou voor mij wel een motivatie zijn. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:13

Ess_Ramona schreef:
Maar het probleem, er zijn minder banen voor HBO / WO. Omdat het slecht ging met de economie zijn er meer studenten gaan doorstuderen, waardoor de MBO banen steeds minder worden.
En de meeste mensen willen niet onder niveau werken.

Als je al onder je niveau aan het werkt komt... "Ow je hebt HBO gedaan en toch solliciteer je hier?".

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:15

MarlindeRooz schreef:
Als je kijkt naar die steden zoals Groningen, waar studenten yolo lang leven de lol 8 jaar studeren, en dan nog dik ontvangen van de overheid en paps en mams. Misschien krijgen die wat meer motivatie als ze moeten lenen haha. Het zou voor mij wel een motivatie zijn. :j

De Nederlandse kennissen die hier op de universiteit zitten hebben geen extra motivatie nodig.
Lijkt mij een rare denkwijze, dat je gemotiveerd wordt omdat je met extra studieschuld zit.
Denk dat het juist demotiverend werkt, zeker bij lange studies waar je niet rijk van wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:16

Lous schreef:
Dat stukje over minimum loon... Helaas is de werkelijkheid anders.
Werkgevers nemen toch liever iemand aan die het minste salaris vraagt.

Werkgevers nemen iemand aan die goed in zijn werk is... En als je een bedrijf hebt dat zich heeft verbonden aan een CAO dan gaan die echt niet onder CAO zitten hoor :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:16

Nikkay schreef:

Vraag

Antwoord

Ik vraag me af hoe het zit als je al eerder een studie hebt gedaan, daarmee gestopt bent en nu weer wil beginnen met een andere studie (ook overstappen dus, maar dan met een langere periode ertussen)