Varkens uit kinderboeken om moslims niet te beledigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:57

Sorry, maar dit vindt ik dus echt belachelijk.
Ik ben grote voorstander van elkaar in hun waarde laten.
Heb ik een moslim bij mij op visite, dan respecteer ik hun leef gewoonten.
Willen zij bidden of wat dan ook prima.

Maar ik vindt het ronduit belachelijk dat dit verbannen wordt uit een boekje wat voor iedereen te koop is. Als mensen er problemen mee hebben, moeten ze het niet kopen klaar. Maar niet iets eruit gaan halen omdat mensen zich misschien beledigd gaan voelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:01

Dubbel bericht
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-01-15 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:02

Leffroi schreef:
vuurneon schreef:
ik vind het oprecht niet gek, omdat je als uitgever natuurlijk ook gewoon geld wil verdienen. Als je op deze manier meer kan verkopen en je staat er als bedrijf achter; why not?
Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk ook gewoon keuzes maken in wat je wel of niet wil.

Niet gek? Dat mensen er op deze manier geld aan willen verdienen vind ik een belediging voor de samenleving.

Ik zie het gewoon als marketing en daarnaast misschien zelfs wel een stunt; dat men nu de boeken opkoopt van die uitgever mét varkens er nog in.

Als het niet gemeld was, zou het dan iemand opgevallen dat er een varken op een plaatje miste? Vast niet.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:05

LEKKERGEK schreef:
Zullen we maar meteen alle varkens uitroeien dan?
Echt ronduit belachelijk. Als ze geen kinder boekje willen waar een varken in staat, dan kopen ze het toch lekker niet?!

Precies dit! Belachelijk toch dat ze de varkens uit kinderboeken willen halen? Ga wat nuttigs verzinnen. :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:09

Shirley schreef:
Straks kom ik nog op een lijst met verboden avatars -O-

:') ik ook...we mogen wel uitkijken :7

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:11

Eigenlijk gewoon te triest voor woorden.
Vind dit toch geen fijne ontwikkeling.
Straks hebben de moslims en de islam het voor het zeggen.
En wij doen maar braaf mee om maar vooral ruimdenkend en vredelievend te zijn, bang om iemand te kwetsen.

Niks ten nadele van moslims die gewoon hun ding doen en hun leven leiden trouwens, want ik blijf het zeggen, ik kén er persoonlijk niet eens die zó overtrokken zijn binnen de maatschappij waarin we leven.
Dit is gewoon spijkers op laag water zoeken.
Bha!!!

flitzz

Re: Varkens uit kinderboeken om moslims niet te beledigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:16

Slaan we niet te ver door?? Ik ben ook voor iedereen in hun waarde te laten maar dit is gewoon belachelijk..

Ailill

Shirley schreef:

_O- _O- _O-

djinnie

Maar, voor iedereen nu over moslims valt, dit is toch gewoon bedacht door die britse uitgeverij? Niet gevraagd door de moslim gemeenschap? Dus hoeven we die ook niet af te vallen ;)

Ik zie het ook als een marketingstunt. Als ze daardoor meer verkopen, tja...

En verder verwacht ik dat er nog genoeg boeken met varkens erin zullen blijven bestaan. Cool down.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:20

ik voel me beledigd door moslims, zullen we dan maar ook alle moslims verwijderen???
waar gaat dit nu in hemelsnaam naartoe...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:22

Heel eerlijk? Lijkt mij tegenwoordig hartstikke lastig om moslim te zijn. Je wordt overal op aangekeken, ook al heb je er werkelijk niets mee te maken omdat een bedrijf zélf met het initiatief (Al vermoed ik echt puur een publiciteitsstunt) komt. 'Ze overheersen straks de wereld' etc etc.... Laat fijn bedrijven zelf bepalen welke koers ze willen varen. Of gaan wij dat ook al voor 'ze' bepalen hoe ze hun geld moeten verdienen :')

Stel het is wel echt en ze gaan voor de islamitische landen een aangepaste versie doen die als een trein verkoopt, wat afschuwelijk.... :+

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:38

zullen ze dan bij bv Babe en Charlotte's Web ook die woorden schrappen?
Ik vind dit te ver gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:41

Ik denk stiekem dat dit net zo'n stunt is als de negerzoenen eigenlijk, wellicht verkopen (kinder)boeken over varkens momenteel erg slecht en wil men deze gewoon onder de aandacht brengen :+ . Ik kan me iig niet voorstellen dat ze de realiteitszin zover weg hebben gestopt dat ze hebben besloten om het bestaan van een diersoort in de doofpot proberen te stoppen 8)7 .

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:46

Ik heb een hekel aan de kleur groen, kan iemand er voor zorgen dat de kleur uit alles verdwijnt? -O-

Wat een onzin, sjonge.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:50

Slina schreef:
Ik heb een hekel aan de kleur groen, kan iemand er voor zorgen dat de kleur uit alles verdwijnt? -O-

Wat een onzin, sjonge.

Als jij je eigen uitgeverij hebt, kun je inderdaad weigeren om boeken met de kleur groen te verkopen :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:53

vuurneon schreef:
Slina schreef:

Wat een onzin, sjonge.

Als jij je eigen uitgeverij hebt, kun je inderdaad weigeren om boeken met de kleur groen te verkopen :j

Of als grafisch vormgever alle klussen weigeren met een groene huisstijl :j

Vraag me af of moslims de varkens in boeken nou echt verschrikkelijk vinden. Als er een kinderboek is waar een varken, paard en koe samen spelen, denken ze dan echt, bah wat doet dat varken daar?

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:57

Ben ik nou de enige die alleen de versie kent,de olifant met zn lang snuit blies het versje uit. Of moet ik me nu heel oud voelen :D. Verder slaat het natuurlijk nergens op en verzinnen ze elke keer wel weer iets om zich beledigt om te voelen _-:(.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:00

claudia85 schreef:
en verzinnen ze elke keer wel weer iets om zich beledigt om te voelen _-:(.

"Zij" hebben dit niet verzonnen, dit heeft de uitgever verzonnen.

En zo gaat meteen weer het verhaaltje rond dat moslims het steeds gekker en gekker maken, hebben zij het weer gedaan..... :n

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:14

Dan is het gewoon ronduit belachelijk dat deze mensen dus zo'n schrik hebben voor de eventuele gevolgen en terroristische aanslagen door verdorie een varken af te beelden.sorry ik kan hier zo pissig van worden, daarom heb ik dus helemaal niks met geloof.het word door steeds meer groeperingen alleen maar misbruikt voor geweld en oorlog!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:33

nou ik vind dat puur voor de commercie wel begrijpelijk, maar ieder zijn ding met of zonder varkens de wereld draait gewoon door en ook dit heeft met respect te maken.
ik respecteer hun geloof en mijn kind heeft een knuffelvarkentje nou en daar is niets mis mee?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:13

claudia85 schreef:
Dan is het gewoon ronduit belachelijk dat deze mensen dus zo'n schrik hebben voor de eventuele gevolgen en terroristische aanslagen door verdorie een varken af te beelden.sorry ik kan hier zo pissig van worden, daarom heb ik dus helemaal niks met geloof.het word door steeds meer groeperingen alleen maar misbruikt voor geweld en oorlog!

hoezo hebben ze daar angst voor dan? Waar haal jij dat uit? T is gewoon een keuze omdat ze veel educatieve boeken verkopen in andere landen. Het gaat niet om de boeken in Engeland zelf, die veranderen niet. Maar wat is er zo erg in te spelen op de vraag?

Als ze in China gek zijn op roze, dan ga je toch niet maar telkens blauwe producten die kant op sturen? Als een paardensport een bepaald merk niet in de winkel wil hebben, gaat ook niemand stennis schoppen.

Op het moment dat het woord 'moslim" voor komt, gaan veel mensen onnodig steigeren. Het is een keuze van de uitgever, mogen ze ook zelf beslissen? :')

Kan het mensen echt wat schelen of er varkens in een leesboekje staan voor kinderen of ezels of paarden? Zal het je echt opvallen dat je geen varken tegenkomt? Vast niet. Als dit niet in het nieuws was gekomen, was er geen haan die ernaar kraaide of het was opvallen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:19

En vind je dat tegenwoordig zo gek Vuurneon? Ik niet. Ik begin nu toch echt wel rare dingen te denken zodra ik het woord moslim hoor. En het feit dat een Britse uitgeverij hier aan 'meewerkt' vind ik ronduit belachelijk. Je weet immers niet uit welke beweegredenen ze dit doen. Als de moslims het echt zo erg vinden dat er varkens voor komen in boeken (wat ik stèrk betwijfel) dan moeten ze die boeken gewoon niet lezen. Ik lees ook geen boeken die over spinnen gaan of waar ze veelvuldig in voorkomen. Maar ik kan het toch niet gaan verbiedne, omdat het mij misschien zou beledigen? Dan kan je alles wel gaan afschaffen.

Het woord moslim is nu eenmaal een hot-topic. Was dit vorig jaar voorgevallen, was er bijna niemand geweest die er zo erg over zou vallen..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:22

Dan mag Animal Farm straks ook niet meer... http://nl.wikipedia.org/wiki/Animal_Farm

Of misschien wel omdat varkens hier de slechteriken zijn...

Ik denk niet anders bij het woord Moslim of bij het woord Christen. Waar die terroristen aardig goed in zijn is angst zaaien en voor onrust zorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:23

het is niet verboden, zij kiezen er zelf voor om in die landen varkens eruit te laten. (Al kijk ik ook niet raar op als het een stunt is). Ze houden de varkens er gewoon in hoor in Engeland. Dus wat is nou het probleem? Als zij spinnen eruit gingen houden omdat ze mensen met spinnenfobie tegemoet komen, gingen zeer weinig mensen piepen of uberhaupt het nieuws zich ermee bemoeien. Heck, misschien zelfs applaus ineens :')

En waarom zou je je niet aanpassen als de markt er wellicht om vraagt, ik weet dat destijds onze schoolboeken ook meer multi culti werden omdat die vraag er simpelweg was. Dan ben je ook niet handig als je als uitgever er niet op in wilt springen. Dan gaan ze wel naar een andere uitgever hoor!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-01-15 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:25

Shirley schreef:

*schouderklopje*
:(:)